MuscleMeat

-

Bezoekers in dit topic

Hell93

Massive Warrior
10 jaar lid
Lid geworden
13 jun 2013
Berichten
24.359
Waardering
4.962
Lengte
1m66
:D
 
Laatst bewerkt:
Bak met havermout
 
Bak met havermout

Kun je wat uitgebreider zijn? Hoeveel gram, zit hier melk in (=suikers) of water? Warm of koud? En weet je hoelang dit ongeveer verzadigd bij de hoeveelheid dat jij eet?
Bedankt!
 
Als ik een havermout eet 70 gram met magere melk met wat gedroogd fruit +- 30 gram zit ik ongeveer 3 uur voordat ik weer echt trek krijg
 
Als ik een havermout eet 70 gram met magere melk met wat gedroogd fruit +- 30 gram zit ik ongeveer 3 uur voordat ik weer echt trek krijg

Dankje! Eventueel nog meer ideeën?

Volkorenroggebrood las ik in een ander (oud) topic al, deze heb ik al toegevoegd.
Ikzelf zal havermout niet toevoegen vanwege de hoeveelheid vezels en de suikers in melk (darmproblemen waardoor veel vezels problemen geven en suikers probeer ik zoveel mogelijk te elimineren om te kijken wat hiervan het effect is.)

---------- Toegevoegd om 15:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:08 ----------

Toevoeging:

Heeft iemand ook toevallig bronnen waarin wordt uitgelegd welke voedingsmiddelen (of combinatie van) zorgen voor die verzadiging die ik bedoel?
Buiten de eigen ervaringen om dan, waar ik ook al erg blij mee ben.
 
Ik geloof dat vezels je een verzadigd gevoel geven. Ik eet altjd veel groente als ik weet dat ik een tijdje niets meer kan eten.
 
Dankje! Eventueel nog meer ideeën?

Volkorenroggebrood las ik in een ander (oud) topic al, deze heb ik al toegevoegd.
Ikzelf zal havermout niet toevoegen vanwege de hoeveelheid vezels en de suikers in melk (darmproblemen waardoor veel vezels problemen geven en suikers probeer ik zoveel mogelijk te elimineren om te kijken wat hiervan het effect is.)

---------- Toegevoegd om 15:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:08 ----------

Toevoeging:

Heeft iemand ook toevallig bronnen waarin wordt uitgelegd welke voedingsmiddelen (of combinatie van) zorgen voor die verzadiging die ik bedoel?
Buiten de eigen ervaringen om dan, waar ik ook al erg blij mee ben.

grappig, ik heb juist altijd geleerd dat de insulinepiek die je krijgt na het eten van graan ervoor zorgt dat het helemaal niet verzadigend is.
 
Ik geloof dat vezels je een verzadigd gevoel geven. Ik eet altjd veel groente als ik weet dat ik een tijdje niets meer kan eten.

Dankje voor je toevoeging ;)
Met vezels heb ik dus een probleempje, ik moet er niet teveel van binnenkrijgen helaas :(
Het klopt geloof ik wel wat je zegt inderdaad, appels en groenten werken daarvoor goed!

grappig, ik heb juist altijd geleerd dat de insulinepiek die je krijgt na het eten van graan ervoor zorgt dat het helemaal niet verzadigend is.

Hmm, ik wist niet dat je een insulinepiek kreeg na het eten van graan. Kan je hier meer over vertellen met eventueel onderzoeken erbij (als je die hebt) ?
En weet je meer van zulke dingen die insulinepieken geeft en zou ik deze moeten vermijden of heeft dit ook een positieve functie?
Bedankt voor de info!
 
Hmm, ik wist niet dat je een insulinepiek kreeg na het eten van graan. Kan je hier meer over vertellen met eventueel onderzoeken erbij (als je die hebt) ?
En weet je meer van zulke dingen die insulinepieken geeft en zou ik deze moeten vermijden of heeft dit ook een positieve functie?
Bedankt voor de info!


Hmz, echte onderzoeken heb ik even niet bij de hand.
Wel artikelen, en die zijn paleogericht, weet niet hoeveel interesse je daarin hebt.

(hier een voorbeeld over brood: http://www.paleo.nl/waarom-graan-niet-gezond-is/ )


Een insulinepiek door voedsel is niet iets slechts. Insuline transporteert eiwitten en (snelle) koolhydraten naar de spieren (als deze leeg zijn). Je wil er enkel rekening mee houden als je continue insulinepieken hebt, of als je daardoor meer eet dan je plan (continue onverzadigd gevoel bijvoorbeeld).

Paleo en zone-dieten gaan dan ook uit van veel laaglycemische koolhydraten i.p.v. granen, aardappelen etc.

Maar zoals jij ook wel weet: de meningen zijn daar behoorlijk over verdeeld en de onderzoeken ook.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo is vet minder verzadigend dan koolhydraten? Lijkt me niet kloppen.

Verder zit ik altijd ontzettend vol van protein fluff.
 
aerepols

overigens is hier amper fatsoenlijke literatuur over (het is ook vrij moeilijk om te onderzoeken). je moet het vooral van anekdote hebben, een 'ideale verhouding' tussen verschillende macros zul je dan ook niet vinden. het lijkt ook per persoon erg te verschillen. Je hoort zowel claims dat 8 kleine maaltijden de honger het best weghhouden als dat bijvoorbeeld IF dit doet.
 
Hmz, echte onderzoeken heb ik even niet bij de hand.
Wel artikelen, en die zijn paleogericht, weet niet hoeveel interesse je daarin hebt.

(hier een voorbeeld over brood: http://www.paleo.nl/waarom-graan-niet-gezond-is/ )


Een insulinepiek door voedsel is niet iets slechts. Insuline transporteert eiwitten en (snelle) koolhydraten naar de spieren (als deze leeg zijn). Je wil er enkel rekening mee houden als je continue insulinepieken hebt, of als je daardoor meer eet dan je plan (continue onverzadigd gevoel bijvoorbeeld).

Paleo en zone-dieten gaan dan ook uit van veel laaglycemische koolhydraten i.p.v. granen, aardappelen etc.

Maar zoals jij ook wel weet: de meningen zijn daar behoorlijk over verdeeld en de onderzoeken ook.

Dankjewel, ik probeer dus het effect van lange verzadiging te krijgen. Insulinepieken voor en na de training vind ik niet erg, maar als die pieken buiten de training om (bijvoorbeeld op rustdagen of de rest van de dag op trainingsdagen) ervoor zorgt dat ik minder lamg verzadigd ben, dan neem ik liever voeding waarbij de insulienepieken niet zo hoog/heftig zijn.

Edit: In de link staan ook bronnen, dit vergt wel wat meer doorleeswerk haha, maar ik snap het punt ervan. Dankje voor de link.


Edit: dit bedoelde ik inderdaad, erg bedankt!

Hoezo is vet minder verzadigend dan koolhydraten? Lijkt me niet kloppen.

Verder zit ik altijd ontzettend vol van protein fluff.

Niet per se minder, maar wel minder lang.

''Het consumeren van bijvoorbeeld 400 calorieën van koolhydraten heeft niet hetzelfde effect op je stofwisseling als het consumeren van 400 calorieën van eiwitten. Terwijl het aantal calorieën identiek is.

Dit komt door het thermische effect van voedsel (TEF). Hiermee wordt bedoeld de hoeveelheid calorieën die gebruikt worden voor lichaamsprocessen zoals het verteren/verwerken van voedsel. Eiwitten kosten de meeste energie om te verwerken 15-25%, koolhydraten 3-6% en vetten 3%.''

Ik ga ervanuit (misschien onterecht) dat als je lichaam meer energie nodig heeft om het te verwerken, dit ook langer duurt.
Daarbij heb ik eens een onderzoek op youtube bekeken (zo'n Engels programma) waarin uitkwam dat je na een eiwitrijke maaltijd, minder snel honger had dan na een vetrijke maaltijd.
Ik heb de link zo even niet helaas.

---------- Toegevoegd om 16:16 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:14 ----------

aerepols

overigens is hier amper fatsoenlijke literatuur over (het is ook vrij moeilijk om te onderzoeken). je moet het vooral van anekdote hebben, een 'ideale verhouding' tussen verschillende macros zul je dan ook niet vinden.

Dit dacht ik al helaas :o Gelukkig zijn er wel vele ''persoonlijke'' onderzoeken. Jij hebt een lange verzadiging van aerepols?
 
Aardappelen
Cola light / zero
 
Dit dacht ik al helaas :o Gelukkig zijn er wel vele ''persoonlijke'' onderzoeken. Jij hebt een lange verzadiging van aerepols?

Rijst, aardappelen, volkoren producten en in het algemeen dingen met veel vezels doen het volgens mij altijd wel goed. Producten met veel koolhydraten en vetten zijn vaak 'de boosdoeners' in deze context.

edit: koolzuurhoudend water is ook een goeie inderdaad. (light frisdrank, spa rood etc)
 
Rijst, aardappelen, volkoren producten en in het algemeen dingen met veel vezels doen het volgens mij altijd wel goed. Producten met veel koolhydraten en vetten zijn vaak 'de boosdoeners' in deze context.

edit: koolzuurhoudend water is ook een goeie inderdaad. (light frisdrank, spa rood etc)

Dat laatste probeer ik wat te vermijden, in verband met de hoeveelheden natrium (ik drink wel regelmatig thee, dit wilt, voor mij dan, ook erg goed werken).

Ik las ergens een keer dat vetten ervoor zorgen dat de voedingsmiddelen langzamer worden opgenomen. Weet jij hier toevallig meer van? In dat geval zou je bijvoorbeeld rijst, nóg langzamer kunnen laten opnemen als je hierbij iets van vetten neemt, waardoor verzadiging nog langer is (?) of zorgt dit ervoor dan je weer sneller honger hebt?

---------- Toegevoegd om 16:25 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:24 ----------

Aardappelen
Cola light / zero

Dankje ;) Dat laatste probeer ik te vermijden ivm natrium (of bevat zero dit niet?).
Daarbij ook ivm mijn darmen, is koolzuur niet erg handig om op te nemen in het schema.

Wel een goed idee om je honger te stillen lijkt me! :)

---------- Toegevoegd om 16:33 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:25 ----------

Klopt het overigens, dat je van suikers (die dus zorgen voor insulinepiek) snel honger krijgt? Of is hierin ook een verschil in hoeverre dit samenvalt met complexe koolhydraten? Bijvoorbeeld 20 gram koolhydraten waarvan 20 gram suikers, geeft een hoger/heftiger insulinepiek dan 40 gram koolhydraten waarvan 20 gram suikers?

Dus een suiker arm schema is dan optimaal, volkoren zorgen voor lange verzadiging (zoals roggebrood, ik houd jouw bron in mijn achterhoofd Nicky) en de hoeveelheid aan maaltijden (bijv 8 grote of 4 kleine) is persoonsgericht.

Meer ideeën en/of opmerking mbt de verzadiging?
 
150 gram Brinta is ook wel goed!
Met water + schep whey erbij :thumb:
 
150 gram Brinta is ook wel goed!
Met water + schep whey erbij :thumb:

150 gram brinta is niet echt een kleine tot normale portie. Een normale portie Brinta bevat 40 gram Brinta.
150 gram is voor mij wel érg veel :o

Ik vraag specifiek naar kleine tot normale porties, omdat ik er eigenlijk vanuit ga dat hoe groter de portie is, hoe langer de verzadiging is.
Bedankt voor je tip (wellicht voor iemand met een grote maag handig haha) :D
 
Veel water drinken in het algemeen helpt (voor mij in ieder geval) ook voor een verzadigd gevoel.
 
Probeer meer te weten te komen over leptine en ghreline, de hormonen die honger en verzadiging reguleren.
 
Back
Naar boven