Fitness Seller

Vandaag Inside (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Derksen?
 
Is Koster weer prima. Laatst zei hij toch dat dertigers en veertigers het nu allemaal maar moeten doen?
 
Tja, hij spreekt zichzelf zo vaak tegen.
 
Johan zou een lintje moeten krijgen :P.
 
De sponsors van Lienden hebben de vrouw van Hans uitgemaakt? :gek:
 
De sponsors van Lienden hebben de vrouw van Hans uitgemaakt? :gek:
hanssofie-560x280.jpg
 
In België heeft hij ook weer allerlei mensen op de kast gejaagd met z'n boek. Wat een vervelend mannetje.
 
‘Arie Bombarie’ spaarde niemand tijdens zijn carrière en gaat er nu ook niet mee beginnen
Zo hard als Arie Haan op een bal kon trappen, zo genadeloos kon de oud-middenvelder van Anderlecht en Standard ook uithalen naar wie hem tegen de haren streek. In die mate zelfs dat hij zich wel eens afvroeg: “Haan, wat heb je nu weer uitgekraamd?” Op zijn 69ste is ‘Arie Bombarie’ naar eigen zeggen milder, maar toch spaart hij niemand in zijn biografie ‘Terug naar Finsterwolde.’ Exclusief in uw krant: vier markante passages.

Haan en Rensenbrink: enkel nog een goedendag

Vorige week nog gaven Arie Haan en Rob Rensenbrink samen de aftrap voor Anderlecht-Club Brugge. Schijn bedriegt. Hoewel de twee Nederlanders jarenlang de kleedkamer deelden bij paars-wit én Oranje, wisselen de twee al 40 jaar alleen de hoogst noodzakelijke beleefdheden uit. Het begon met de verloren WK-finale in 1974.

Rob Rensenbrink had tijdens het duel met Brazilië een zweepslag (spierscheur in de kuit, nvdr.) opgelopen. Robbie trainde nog extra bij het hotel en op de finaledag werd hij nog getest door Michels. Hij moest sprintjes trekken en zeggen hoe het ging. Robbie vond het prima gaan, want hij wilde in die finale staan. Rensenbrink is aan de wedstrijd begonnen, maar heeft de hele eerste helft bijna niets gedaan. Hij is geen enkele keer Schwarzenbeck voorbij gekomen, een jaar later kon hij dat wel met Anderlecht in de Super Cup-wedstrijd tegen Bayern. Toen maakte hij die Duitser helemaal gek. Dat zegt toch wel iets. Anderlecht won met 4-1. Er werd gezegd dat hij overstag ging om te spelen, omdat hij tienduizend gulden (ruim 4.500 euro, nvdr.) kreeg van zijn sponsor Puma. Als hij niet zou spelen, kreeg hij niets. Dus, wat doe je dan? Moeilijk. Bovendien was hij een zuinige jongen. De eerste keer dat ik bij Anderlecht was, kreeg ik dat al te horen. Ik kan mij niet herinneren dat hij een rondje gaf.”

Wanneer Haan eind 1978 tijdelijk verstek geeft voor Oranje wegens een vertroebelde relatie met bondscoach Jan Zwartkruis, schiet Rensenbrink uit zijn sloffen.

“Dat kun je niet doen, zei hij. Ik werd enorm boos op hem. Rensenbrink kwam vaak niet bij Oranje opdagen, omdat Vanden Stock hem vroeg weg te blijven. De voorzitter stelde vaak voor de premie te betalen die Rob in oranje zou krijgen. Toen ik vertelde dat ik niet meer naar Oranje zou gaan, viel Rob in de kleedkamer tegen mij uit. Wie denk je wel dat je bent om te bedanken voor het Nederlands elftal?! Je zal wel geld krijgen. Dat vond ik een verkeerde opmerking. Ik heb nooit gezien dat hij geld kreeg van de voorzitter, maar het verhaal ging wel. Toen heb ik tegen hem gezegd: Ik ben niet zoals jij. Als ik bedank, doe ik dat uit overtuiging en niet voor het geld. Vanaf nu moet je nooit meer tegen mij praten. De groeten met je. Dat is tot op heden zo gebleven. We hebben nog weleens goedendag gezegd, of zoiets, maar meer niet. (...) Rensenbrink was een heel goede voetballer, maar hij was geen leider.”

Hoe Haan het vertrek van Gille Van Binst inluidde

Rensenbrink is niet de enige bij Anderlecht met wie Haan in aanvaring komt. Later in zijn carrière als trainer is Nico de Bree een trouwe metgezel en vriend, maar wanneer de Nederlander tussen de palen komt bij Anderlecht, zijn het geen vrienden.

“Hij ouwehoerde te veel naar mijn mening. (...) Hij zat in een groepje met spelers, die over mijn vrouw aan het roddelen waren. Nico was weliswaar niet de boosdoener, dat waren anderen, maar hij deed wel mee. Benny Nielsen waarschuwde mij hiervoor. Er werd geroddeld dat Titia vreemd zou gaan met onze tweede keeper Friedrich Koncilia. De belangrijkste stoker van dat groepje was Gille Van Binst. Het verhaal kwam ook tot mij via Jan Boskamp tijdens een wedstrijd. Jan speelde bij RWDM, waar De Bree eerder keeper was geweest. Jan zei: Hé Arie, ik hoor dat je vrouw vreemdgaat met jullie keeper Koncilia. Hij wilde mij natuurlijk uit mijn spel halen, maar zijn plan mislukte. Ik antwoordde: Jan, je weet niet alles. We doen het met z’n vieren.Hij was direct stil en kon mij niets meer maken. Al met al vond ik het geroddel wel vervelend worden en er moest iets gebeuren. Uiteindelijk zijn Van Binst en De Bree verkocht. Ik heb min of meer geëist dat als Anderlecht mij wilde houden, dat die twee dan weg moesten. Van Binst is in 1980 naar Toulouse vertrokken en Nico de Bree naar FC Winterslag.”

“Van Binst was echt gek in die tijd. Er hingen foto’s van Rensenbrink, Ressel, mij en Ruiter en daar schoot hij met een luchtbuks op. Hij heeft bij mij weleens op de motorkap gelegen en klampte zich vast terwijl ik wegreed. Zo is hij tientallen meters blijven liggen. We zaten destijds in een of andere kroeg tussen Mechelen en Antwerpen en ik had geen zin om hem mee te nemen. Ik vond hem vaak te gestoord om erbij te hebben. We probeerden nog zonder hem weg te gaan naar de kroeg van Nico de Bree, maar hij kreeg het in de gaten en kon nog net op de motorkap van mijn auto springen. Daar heeft hij lang gelegen. Uiteindelijk zei ik: Kom in de auto, klootzak!

De omkoopaffaire bij Standard en de bekerfinale tegen Club

In februari 1984 brengt onderzoeksrechter Guy Bellemans, in de marge van een grootschalig onderzoek naar zwart geld in het voetbal, aan het licht dat Standard twee jaar eerder zijn titel behaalde na omkoping. Standard-coach Raymond Goethals en voorzitter Roger Petit schakelen aanvoerder Eric Gerets in om te zorgen dat de laatste wedstrijd van het seizoen tegen Thor Waterschei niet wordt verloren. Haan zegt vaak “als kwade genius” te zijn weggezet, maar ruim een kwarteeuw na de feiten blijft hij erbij dat hem amper iets aan te wrijven valt.

“Op 8 mei 1982 speelden wij onze wedstrijd op Sclessin. In de rust maakte ik nog een grap: Leuk hoor, waarmee jullie bezig zijn. Er zijn er volgens mij een paar bij die er geen weet van hebben. Die Duitse keeper Klaus Pudelko pakt namelijk alles. Op het moment dat het 3-1 werd, zei Gerets: Nu is het genoeg. Ik heb twee goals verschil met hen afgesproken. Waarop ik tegen hem zei: Dan ga ik er nu uit, want dat vind ik niets. Dan doe ik niet meer mee. Ik ben eraf gegaan en ben met mijn zoontje Arvid op mijn schoot in de dug-out gaan zitten. Zat ik daar met Roger Petit en Raymond Goethals naast me. Ik vond het vreemd, maar Gerets had dit nu eenmaal met zijn buurman Roland Janssen, die bij Thor Waterschei speelde, afgesproken. Natuurlijk heb ik een fout gemaakt, want ik wist wat er speelde. Ik had eigenlijk de voetbalbond moeten inlichten, maar dat kon ik niet doen. Je verlinkt je team niet.”

“Een jaar later probeerde Raymond Goethals mij voor zijn karretje te spannen. Hij had geld in zijn zak zitten en zei: Ik heb geld van Petit gekregen. Ga jij naar Bobby Hoogenboom bij Lokeren om te praten of ze ons aan de titel willen helpen. In dat jaar, 1983, werden we opnieuw kampioen. In die wedstrijd wonnen we met 3-0 van dat team, zonder dat er een deal was gemaakt. Na afloop zei ik tegen Goethals: Trainer, nu kun je het geld onder de eigen spelers verdelen. Maar dat heeft hij niet gedaan. Achteraf gezien is die hele actie met Waterschei overbodig geweest. Van de tien keer zou dat team misschien één keer van ons een punt hebben gepakt. Zo goed waren ze niet. Bovendien speelden wij thuis.”

“Gille Van Binst heeft ooit zoiets gezegd over een wedstrijd bij Beveren. François Janssens speelde linksbuiten en dat team was alleen maar aan het aanvallen. Ik vroeg of Gille die linksbuiten niet in de gaten moest houden. Hij doet niets vandaag, zei hij. Op een gegeven moment kreeg een speler een wereldkans en daarna kon Janssens zelf simpel scoren, maar hij schoot de bal keihard de tribune in. Dat zijn spelmomenten die mij zijn bijgebleven en die ik niet snapte. Het was niet logisch.”

“Jaren later stonden wij ergens een keer aan de bar, toen wij al waren gestopt, en Van Binst zei: Ik heb die Hollanders lekker te pakken gehad na de bekerfinale tegen Club Brugge. Ik vroeg hem waar hij het over had. Hij zei: Wij stonden met 3-1 voor, maar verloren uiteindelijk met 4-3. Ik zei dat hij een lul was. Onze fijne verdediger wilde aangeven dat hij die wedstrijd, op 11 juni 1977, aan Brugge had verkocht. Ik weet nog dat ik het eerste doelpunt met een schot van afstand in het Heizelstadion maakte. We gingen de rust in met een 3-2-voorsprong. Roger Davies zorgde in de tweede helft voor 3-3 en 4-3 voor Club Brugge. Misschien wist hij meer dan ik, of hij verzon dit verhaal ter plekke. Ik weet het niet. Maar ik vond het een vreemde wedstrijd, die ineens kantelde.”

Waarom Haan nooit meer op Anderlecht werd uitgenodigd

Dat Arie Haan onlangs de aftrap mocht geven, is een gevolg van de overname door Marc Coucke. Met voorganger Roger Vanden Stock kon hij niet langer door een deur. Als trainer keert de Nederlander namelijk twee keer terug naar het Astridpark. De laatste passage, tussen december 1997 en september 1998, eindigt in mineur en laat sporen na.

“Het probleem bij Anderlecht was dat Zetterberg en Scifo niet goed konden samenspelen. (...) Ik heb hen op een dag in een onderling partijtje drie tegen drie laten spelen: drie aanvallende middenvelders tegen drie verdedigers. Ik had iets van: Laat maar zien hoe jullie dit uitspelen. Maar het liep helemaal verkeerd af met de middenvelders, want na twee minuten was het al 8-1 voor de verdedigers. (...)Niet veel later zei ik: Laten we er maar mee ophouden, want met jullie samen winnen we geen uitwedstrijd meer. (...) Ruim een jaar later wonnen ze een uitduel bij Standard, terwijl ze allebei speelden en riep Zetterberg dat hij het ongelijk van Haan bewezen had. Die gedachte had hij meegenomen in zijn boek. Het was een soort afrekening. In zijn boek schreef hij onder meer dat ik stonk naar drank. (...) Zetterberg was het lievelingetje van de zoon van Constant en diens vrouw. Van hen mocht je niet aan Zetterberg komen.”

“Dat boek heb ik nooit gelezen, maar ik wist van die uitspraak over drank. Roger had ook een duit in het zakje gedaan in een groot interview op de dag dat ze kampioen konden worden door te zeggen dat Haan goed was als trainer voor het vrouwenvoetbal. Al was het een paar jaar later, ik vond het een aanleiding om naar de rechter te stappen. Dat interview kwam erbij op het moment dat ik al voor het gerecht stond en ik zei tegen de advocaat: Pak die voorzitter ook maar aan, dat laat ik niet op mij zitten. Ik vond het zo belachelijk wat Roger liet opschrijven in de krant, zeker nadat ik zo veel voor die club had betekend. In tien jaar tijd negen prijzen, wie heeft het beter gedaan voor die club? Drie keer kampioen, twee bekers, twee Europa Cups en twee Europese Super Cups. Uiteindelijk heb ik die zaak gewonnen. Het ging mij niet om het bedrag dat ik mocht ontvangen, maar om mijn gelijk te krijgen. Sindsdien word ik niet meer door de club uitgenodigd. Als je ziet wat ik heb betekend, lijkt het mij wel respectvol als ze dat zouden doen. Alleen met vrienden ben ik weleens binnen geweest, maar nooit officieel als oud-speler of -trainer. Roger Vanden Stock ziet mij liever niet, want ik had de brutaliteit hem aan te pakken. Wellicht aangemoedigd door zijn vrouw. Zij was een beetje een fluisteraar voor hem.”
Vete tussen Anderlechtlegendes: “Ik schud hem de hand niet meer vanaf nu”

Haan een Anderlecht legende...

gSFewWP.png
 
Laatst bewerkt:
Rip Jan van Jalst

Net iets te laat Jantje. Heeft zeker een mooie aanbieding gekregen van Fox of heeft geen zin meer om naar Helmond etc. af te reizen. De reden moet in elk geval eigen belang zijn.
 
Net iets te laat Jantje. Heeft zeker een mooie aanbieding gekregen van Fox of heeft geen zin meer om naar Helmond etc. af te reizen. De reden moet in elk geval eigen belang zijn.
De reden is dat zijn positie gewoon onhoudbaar is geworden, degraderen met zo'n begroting en zulke kutspelers aangetrokken. Het feit dat Fred Rutten aanstaande is.
 
Back
Naar boven