XXL Nutrition

Volgorde oefeningen --> andere performance

Bezoekers in dit topic

graafdracula

Cool Novice
Lid geworden
1 mei 2014
Berichten
97
Waardering
24
Besten,

In de categorie 'geouwehoer' met een serieuze noot.

Door de drukte in de sportscholen moet ik vaak de volgorde van mijn schema aanpassen doordat apparaten/bankjes etc in gebruik zijn.
Normaliter begin ik bijvoorbeeld bij chest day met dumbell incline (32kg) en daarna de bench press flat.
Maar als de bankjes vol zijn kan het zijn dat ik eerst met de bench press flat moet beginnen. Maar vaak lukt mij daarna niet meer een dumbell incline van 32kg, maar slechts 28kg bij minimaal 8 reps.
Dit gebeurd nu zo vaak, dat ik het erg lastig vind om voortgang bij te houden.

Hoe lossen jullie dit op? Wachten jullie gewoon tot je de juiste volgorde kan doen? of hebben jullie flexibiliteit/variaties in jullie schema's ingebouwd? of misschien hebben jullie hier totaal geen last van...?

Ben benieuwd.
 
Wachten tot de machine vrij is, maar vraag altijd of we om en om kunnen doen en 9 vd 10x is dat geen probleem. Ga je telkens in een andere volgorde trainen dan is progressive overload onmogelijk bij te houden.
 
Gewoon een andere oefening doen, lekker boeiend. Veel mensen zijn veel te anal bezig met ´progressieve overload´. Als je in grote lijnen maar dezelfde oefeningen doet en daar probeert op de progressen. Gewoon hard trainen.
 
Besten,

In de categorie 'geouwehoer' met een serieuze noot.

Door de drukte in de sportscholen moet ik vaak de volgorde van mijn schema aanpassen doordat apparaten/bankjes etc in gebruik zijn.
Normaliter begin ik bijvoorbeeld bij chest day met dumbell incline (32kg) en daarna de bench press flat.
Maar als de bankjes vol zijn kan het zijn dat ik eerst met de bench press flat moet beginnen. Maar vaak lukt mij daarna niet meer een dumbell incline van 32kg, maar slechts 28kg bij minimaal 8 reps.
Dit gebeurd nu zo vaak, dat ik het erg lastig vind om voortgang bij te houden.

Hoe lossen jullie dit op? Wachten jullie gewoon tot je de juiste volgorde kan doen? of hebben jullie flexibiliteit/variaties in jullie schema's ingebouwd? of misschien hebben jullie hier totaal geen last van...?

Ben benieuwd.
Waarschijnlijk heb een een standaard maandag=borstdag indeling zoals het gros van de mensen?

Als dat zo is stap dan eens over op een andere indeling.

Wat de rest betreft, tenzij je op een schema staat dat bepaalde oefening voorschrijft (bv SS) is er altijd wel een alternatief.

Vergeet trouwens niet dat als je 2 oefeningen omdraai waardoor je bij de 2e die je normaal als 1e doet misschien wel minder gewicht aan kan maar bij de 1e die je normaal als 2e doet waarschijnlijk meer aan kan wat een extra stimulans kan geven
 
Waarschijnlijk heb een een standaard maandag=borstdag indeling zoals het gros van de mensen?

Als dat zo is stap dan eens over op een andere indeling.

Wat de rest betreft, tenzij je op een schema staat dat bepaalde oefening voorschrijft (bv SS) is er altijd wel een alternatief.

Vergeet trouwens niet dat als je 2 oefeningen omdraai waardoor je bij de 2e die je normaal als 1e doet misschien wel minder gewicht aan kan maar bij de 1e die je normaal als 2e doet waarschijnlijk meer aan kan wat een extra stimulans kan geven
Mijn indeling is vrij flexibel, het verschuift vaak i.v.m. werk (dus geen vaste dagen).
Die extra stimulans door te mixen kan ik volledig begrijpen, dit kan veel voordelen geven.

Het enige lastige is, zoals ak hierboven aangaf, dat het toch irritant wordt om progressive overload bij te houden. Of je moet voor elke oefening twee keer je gewichten + reps bijhouden (ene keer als 1e en andere keer als 2e).

Was gewoon benieuwd hoe anderen hiermee omgaan, want haast iedereen (tenzij je een homegym hebt) moet dit elke week weer ervaren.
 
Was gewoon benieuwd hoe anderen hiermee omgaan, want haast iedereen (tenzij je een homegym hebt) moet dit elke week weer ervaren.
Gelukkig niet veel last van, meeste van mijn oefeningen zijn toch basic barbell compounds. Maar net zoals ak zei ga ik meestal op kabels om en om, waarom niet? :)
 
Ik wacht tot het ding vrij is.
Volgorde wijzigen zal zijn nut hebben, maar dan is de flow uit mijn training. Fukt met mij focus. Om en om geen probleem.
Geef ik ook aan als iemand vraagt hoe vaak ik nog moet.
 
Ik wacht tot het ding vrij is.
Volgorde wijzigen zal zijn nut hebben, maar dan is de flow uit mijn training. Fukt met mij focus
Bij mij is wachtentotikerbijkan juist een negatieve stimulans.

Wat doe je trouwens in je wachttijd (serieus)?
 
Bij mij is wachtentotikerbijkan juist een negatieve stimulans.

Wat doe je trouwens in je wachttijd (serieus)?
Serieus?
Herstellen natuurlijk. Geen stress das slecht voor de groei.
 
Ik ook hoor. Nooit wachten en als bankje bezet is andere oefening pakken. Doorgaan. Soms wel vragen of je mee mag trainen. Als je al jaren bij dezelfde sportschool traint gaan de serieuze gasten elkaar kennen en makkelijker ruimte maken voor elkaar.
 
Zelf doe ik altijd mee als er al iemand(en) bezig is/zijn. (Was vroeger heel normaal trouwens.) Het grappige is dat lamme beginners daar vaak niet aanwillen maar echte bodybuilders wel.
 
maandag/dindsdag/woensdags zijn altijd tering druk bij mij het komt echt zelden voor dat ik dezelfde routine train.
baal er wel van maar op iedereen gaan staan wachten werkt ook niet.
 
Ik improviseer gewoon. Kut zomer trainers elk jaar weer.
 
In principe doe ik alleen compound chest oefeningen (i.v.m. full body of PushPull schema). Helaas lukken flies en machine presses niet met mijn schouder, heb vrije ROM nodig. Cables zijn zo goed als altijd vol.

#1 Als de bench press vrij is begin ik met a) Bench Press Flat en dan b) Incline dumbell press.
#2 Als de bench press niet vrij is begin ik met a) Incline dumbell press en daarna b) Flat dumbell press.

Het is bijna altijd #2, gezien Bench Press bijna nooit vrij is en er altijd een wachtrij is. Dus het is bijna altijd alleen maar dumbell presses als chestoefeningen............

Voor de incline dumbell press houd ik mijn gewicht + herhalingen bij of ik deze als 1e exercise of als 2e exercise doe (als 2e is kracht en reps ongeveer 20% lager dan als 1e).

Suboptimaal wel. Misschien maar overstappen op een niet-commerciele gym...
 
Als je soms incline press als tweede oefening doet en je 28 kg pakt voor 8 herhalingen en normaliter als je ermee begint 32 kg 8 herhalingen. Maar een week later doe je hem weer als 2e oefening maar dan 30 kg 8 herhalingen of 28 kg 9/10 herhalingen heb je toch ook “progressive overload”.
 
Als je soms incline press als tweede oefening doet en je 28 kg pakt voor 8 herhalingen en normaliter als je ermee begint 32 kg 8 herhalingen. Maar een week later doe je hem weer als 2e oefening maar dan 30 kg 8 herhalingen of 28 kg 9/10 herhalingen heb je toch ook “progressive overload”.
Thanks voor je antwoord.
Daar zocht ik naar, want er moeten er meer zijn met dit 'probleem' (haast iedereen lijkt me).

Ik ga gewoon lekker gymen en niet meer zoveel hierover nadenken!
 
Snap die stress om bankjes nooit, je kan alle oefeningen met dumbbells ook staand doen, het voordeel van een bankje is dat je niet kan cheaten, maar je hoeft staand ook niet te cheaten, gewoon niet swingen.
 
Snap die stress om bankjes nooit, je kan alle oefeningen met dumbbells ook staand doen, het voordeel van een bankje is dat je niet kan cheaten, maar je hoeft staand ook niet te cheaten, gewoon niet swingen.
DB-Row staand ?
Incline DB Pr staand ?
 
DB-Row staand ?
Incline DB Pr staand ?
Incline DB pr kan ook op de grond, db floor presses, er zijn zelfs nog talloze alternatieven om je chest staand te trainen, ik probeer ze allemaal uit
Waarom kan een db row niet staand wtf??? je bend je rug en you go.
 
Back
Naar boven