AndroidHealthClinic

volledig herstel van roken? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

flippodud

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
2 feb 2004
Berichten
641
Waardering
0
ik ben nu al een paar maand gestopt met roken maar ik vroeg me af of het lichaam volledig herstelt van de schade die werd toegebracht tijdens het roken. met name op gebied van long-functies (goede longfunctie => meer zuurstof in bloed => beter herstel) of zal mijn lichaam door het roken nooit aan zijn vol potentiaal raken?

ik heb 5 jaar gerookt met 13 sigaretten per dag.

edit: wat ik eigenlijk wil weten is of mijn spieren weer zullen kunnen groeien als iemand die niet gerookt heeft? want wat die longen zelf doen interesseert me niet zoveel, zolang mijn spieren maar goed groeien :P
 
Laatst bewerkt:
neen man , je hertslet nooit volledig !!
Ik heb vroeger ook gerookt , tot mijn 17 jaar , omdat alles dan nog groeit , kan het wél volledig herstellen , de schade die je aanricht nadat je volgroeit bent aan je longen , is permananent en onherstelbaar , je zal wel vele voordelen merken , maar schade helaas onhertselbaar , 100% zeker
 
Volgens recent onderzoek zal je nauwelijks nadeel ondervinden op latere leeftijd als je voor je 30ste stopt.

Let's pray to god it is true.
 
ik heb wel al vernomen dat je op gebied van kanker en hartaandoeningen wel volledig hersteld. en dat je conditie weer verbeterd ook.

persoonlijk is mijn conditie bvb ook enorm gestegen, dat merk ik bij mijn cardio. dus als je lichaam de eigenschap heeft om te herstellen, zie ik niet in hoe het kan dat je dan niet gewoon je volledige longfunctionaliteit terug krijgt.
 
de rook van je sigaretten maakt je longblaasjes kapot, en deze worden amper bijgemaakt
roken op jongere leeftijd is ook schadelijker dan iemand die begint te roken op zijn 50 ste,
omdat je longen dan nog evolueren.
conclusie: niet beginnen is nog altijd het beste
 
Dat is natuurlijk per persoon afhankelijk. Maar bij mijn vader waren zijn longen na 6 jaar volledig "schoon". Waarom ik schoon tussen haakjes zet, is omdat de beschadigde cellen van de longen nooit meer herstellen.

Wat betreft spiergroei... ik denk dat je je daar niet druk over hoeft te maken. Het nadeel van roken en trainen, is dat je dubbel zoveel vitaminen afbreekt, wat weer resuleert in hoge cortisol levels en vrije radicalen. Maar opzich... ik heb echt hele grote gasten gezien die als een ketting paffen.
 
Laatst bewerkt:
KaLe zei:
Dat is natuurlijk per persoon afhankelijk. Maar bij mijn vader waren zijn longen na 6 jaar volledig "schoon". Waarom ik schoon tussen haakjes zet, is omdat de beschadigde cellen van de longen nooit meer herstellen.


ik zie hier net op een site staan dat het zuurstofgehalte in het bloed al vlug weer normale gehaltes bereikt. kan dit dan?

want en goed zuurstofgehalte betekent goede spiergroei, en dat is al wat ik belangrijk vind
 
flippodud zei:
ik heb wel al vernomen dat je op gebied van kanker en hartaandoeningen wel volledig hersteld.

Ik zou willen dat je gelijk hebt, maar helaas is dit niet niet waar.

Roken vergroot de kans op kanker. Deze ziekte heeft een incubatietijd van 15 tot 30 jaar, dus zelfs 15 jaar nadat je gestopt bent kun je nog steeds lonkanker krijgen als gevolg roken.
 
flippodud zei:
ik zie hier net op een site staan dat het zuurstofgehalte in het bloed al vlug weer normale gehaltes bereikt. kan dit dan?

ja logisch. roken vernauwt de bloedvaten. Stop je met roken, zal dit wel weer normaal worden. (je vaten vernauwen volgens mij ook op het moment van het roken zelf, dus wanneer je er eentje aan het paffen bent).
 
-X- zei:
Ik zou willen dat je gelijk hebt, maar helaas is dit niet niet waar.

Roken vergroot de kans op kanker. Deze ziekte heeft een incubatietijd van 15 tot 30 jaar, dus zelfs 15 jaar nadat je gestopt bent kun je nog steeds lonkanker krijgen als gevolg roken.


ze zeiden ook dat het een 10-tal jaar duurt eer dat risico weer normale waarden aanneemt.
 
gallius zei:
de rook van je sigaretten maakt je longblaasjes kapot, en deze worden amper bijgemaakt
roken op jongere leeftijd is ook schadelijker dan iemand die begint te roken op zijn 50 ste,
omdat je longen dan nog evolueren.
conclusie: niet beginnen is nog altijd het beste


Conclusie: als je jong begint leef je nog lang genoeg om ervan te sterven.
Als je oud begint leef je niet lang genoeg meer om aan de gevolgen van het roken te sterven. :D
 
flippodud zei:
ze zeiden ook dat het een 10-tal jaar duurt eer dat risico weer normale waarden aanneemt.

Je risico zal vanaf dat moment inderdaad niet meer extra toenemen als gevolg van roken. Dit betekent wel dat je per definitie een hoger risico hebt op deze ziekte dan iemand die nooit heeft gerookt.

Toch is dit in de praktijk heel moeilijk meetbaar, aangezien er ook andere factoren bestaan die kanker verwekken of beperken. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeel: leefomgeving, eetgewoontes en erfelijke kenmerken.
 
weet iemand in welke mate de longcapaciteit afneemt ifv het roken?
 
ik weet niet of de schade volledig te herstellen is.
maar zelfs als is er schade, stoppen zal altijd een verbetering teweegbrengen.

Ik ben ook gestopt op 33, ben nu een paar jaar clean, hoe mijn longer eruit zien weet ik niet, maar ze voelen wel gezond aan.

Wat niet baat, is als je geheel je leven gerookt hebt tot je 60ste en dan stopt, dat de schade dan onherstelbaar is. Mijn nonkel is op die leeftijd gestopt en hij is overleden aan de gevolgen vh roken (aders die dichtgeslibt waren, kortademigheid).

dit is evenwel geen standpunt pro of contra, een sigaret smaakt en is relaxerend.
 
patkrachtser zei:
dit is evenwel geen standpunt pro of contra, een sigaret smaakt en is relaxerend.

omdat niet roken onrelaxerend is denk je dat roken relaxeert.
 
Daster zei:
omdat niet roken onrelaxerend is denk je dat roken relaxeert.

roken geeft idd enkel de indruk te relaxeren,

heb nog verder wat dingetjes gelezen, ik vat het ff samen:

de longblaasjes die kapot gegaan zijn blijven kapot. dit heeft een daling van longcapaciteit tot gevolg. maar, menselijke longen zijn eigenlijk veel te groot voor onze behoefte + de longcapaciteit van een vrouw die 40 jaar rookte daalde 18%. sterke dalingen (-50%) kwamen voor bij een man die 25 jaar lang meer dan 2 pakken per dag rookte.

om eens een ongelooflijke hypothese voor op te stellen (puur gebaseerd op schattingen en gezond verstand):

de longcapaciteit voor iemand die 5 jaar een 15 tal sig. rookte is 2%-8%
afgenomen.

dus ik denk dat de afname in longcapaciteit geen invloed zal hebben op je spiergroei/herstel, op voorwaarde dat je al gestopt bent natuurlijk.

PS: hetgeen hierboven kan ik niet staven, maar ik denk wel dat het vrij logisch is

edit: op een longinhoud van 6.7 liter => - 10% => 6.03 liter (nog steeds aanvaardbaar dus)
 
Laatst bewerkt:
ik ben nu 2 jaar gestopt en me conditie, algehele motivatie en me hele leven is aanzienlijk verbeterd!!
 
Ben een half jaar gestopt geweest een tijd terug. Ik moet zeggen dat ik er kwa conditie enz niets van voelde, ik voelde me alleen wat "Helderder" in me hoofd.

Ik steek er nog maar 1tje op... :D
 
Back
Naar boven