In de BB scene ben ik nog vrij nieuw, ik ben nu zo'n 7 maanden serieus aan het trainen.
Mijn progressie is goed, in het begin zelfs enorm.
Maar die echte beginnersgains beginnen iets af te zwakken, de groei van 2 Kg per maand is er nu wel uit, in totaal ben ik een 9 kg zwaarder geworden sinds ik begon.
Ik heb al een lange sporthistorie, ik heb 13 jaar sportklimmen gedaan (ook wel freeclimbing genoemd, het bedwingen van extreem moeilijke en steile, zelfs overhangende rotswanden met je handen en voeten als houvast, en touwen slechts ter beveiliging bij een eventuele val).
Dat deze sport veel van je kracht en weerstand verlangt moge wel duidelijk zijn.
Ik deed naast het klimmen een dag in de week in de zomer, met de komst van de indoorhallen ook in de winter, ook een dag in de week lopen en een dag deden we een soort HIT training.
Een circuit afwerken waar verzuringsweerstand en maximaalkracht op een snelle, explosieve manier getraind werden.
Hierbij vermeden we juist de repranges waarmee in BB gewerkt wordt, omdat zwaarder worden juist zoveel mogelijk vermeden diende te worden (gewicht is juist de vijand in deze sport).
Doel was om de bestaande spiermassa zo effectief mogelijk in te zetten, de specifieke kracht per kg spiermassa ligt bij klimmers zelfs hoger dan bij PLers. (dit was uit een onderzoek gebleken)
Met deze sport ben ik moeten stoppen vanwege slijtage in mijn vingergewrichten, deze worden extreem belast, soms hangt je hele gewicht aan slechts 2 vingers.
Toen een aantal jaren geen sport gedaan, maar deze periode heeft enorm gezuigd. (depressief, in de ziektewet met RSI)
Ik ben me weer naar boven gaan knokken en eerst met zwemmen en daarna met fitness begonnen.
Bij het fitnessen bleek dat ik nogal aanleg had om massa te kweken en heb ik mijn schema's gaandeweg naar BB omgegooid.
En dit doe ik met veel plezier, en ik zal er denk ik plezier aan blijven houden totdat mijn leeftijd het onmogelijk maakt, maar ik ben nu 40 en 20jaar moet ik zeker nog kunnen trainen.