AndroidHealthClinic

Voor de veteranen onder ons...

Bezoekers in dit topic

saint

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
5 jan 2004
Berichten
1.673
Waardering
2
Lengte
1m78
Massa
94kg
Ik zou wel eens willen weten hoe degenen die net zoals ik langer dan 10 jaar trainen (of iets minder mag ook natuurlijk) tegen bodybuilding aankijken.

Ik moet namelijk eerlijk toegeven dat mijn progressie niet zo heel groot meer is. Dat is natuurlijk logisch na zo een tijd trainen. Een paar jaar geleden heb ik nog drastische veranderingen kunnen aanbrengen door compleet anders te gaan trainen. Nu merk ik dat ik nog weinig aankom in gewicht en dat ik heel langzaam nog iets zwaarder ga trainen. Ik probeer wel constant mijn voeding te optimaliseren.

Ik heb van diverse "old schoolers" al adviezen opgevraagd. De meesten kwamen met doping. Omdat ik toch al zo een tijd train, zal ik nog weinig progressie maken. Een kuurtje zou me over het dode punt kunnen helpen. Ik heb zelf nog nooit gebruikt, maar het wel heel vaak overwogen.

Van anderen hoor ik weer dat ze vroeger heel erg met gewicht bezig waren, maar dat nu helemaal niet meer doen en meer gaan voor de lichtere gewichten, de hoge reps en het brandende gevoel. De meesten die dat zeggen hebben trouwens wel een blessure achter de rug.

Nu is het niet zo dat ik er geen lol meer in heb. Ik heb nog steeds ongelooflijk veel zin in het trainen en ga elke training tot het gaatje en verder. Mijn eten steekt goed in elkaar. Ik kan niet wachten op de volgende maaltijd en op de volgende training. Ik ben nog steeds gek op zware gewichten, dus anders trainen wil ik eigenlijk niet (alleen soms voor de afwisseling). De vooruitgang gaat alleen traag.

Ik wil dus wel eens weten hoe de meer ervaren bodybuilder traint. Ga je ook steeds minder zwaar trainen? Kies je voor doping of heb je dat al gedaan? Of gooi je het roer volledig om? Misschien hou je wel een pauze?

Ik ben benieuwd.

Saint

Oh, en natuurlijk mogen degenen die niet zo lang trainen ook reageren, he.
 
leuk topic! :)

Ben benieuwd naar de reacties!
 
Ik train nu zo'n 13 jaar, begonnen voor atletiek en vaak wel een sport er naast blijven doen. Altijd geëxperimenteerd met trainingsmethodes, supps en voeding, later ook wat met doping. Ook altijd in gewicht blijven schommelen tussen de 57 en 87 kilo. Nooit echt pauzes tussendoor gehad, wel telkens mijn doelen verlegd. Van zo groot mogelijk tot geconditioneerd mogelijk. Tussendoor marathons gelopen, maar ook weer gevoetbald en 100 mtr. sprint gedaan.

Vorig jaar voor het eerst moeten stoppen met sporten vanwege het werk, maar ik heb nu al gezien.....NOOIT meer! Dus weer lekker begonnen op zo'n 70 kg en mijn volgende doel is nu 80 droog en ik moet de 5 km onder de 20 min. kunnen blijven lopen. Dus, ja ik gooi mijn schema's en doelen regelmatig om, anders gaat het me vervelen.

Ik moet er wel bij zeggen dat het experimenteren met doping heel verslavend is gaan werken met bepaalde middelen. Voor mij geen zware kuren met dboll en sust, maar vrij licht en kort met winstrol, tren en primo en zo.

Ook het trainen met lichte gewichten bevalt mij veel beter, niet omdat ik blessures heb gehad maar meer omdat het me genetisch beter past. Ik merk nog niet dat ik minder herstel van trainingen, heb ook nog geen blessures. Dus ouder worden heb ik nog geen last van :D

Ben wel benieuwd hoeveel "oudjes" er nu zijn hier.
 
Moet zeggen dat ik eigenlijk al; jaren train omdat ik trainen leuk/fijn vind en niet vanwege de resultaten, wat dat aangaat maakt het me dus niet echt uit dat de resultaten verminderen

Moet ook zeggen dat ik de laatste jaren niet echt veel gewicht heb gewonnen maardat ik er bij eenzelfde gewicht en vet% wel beter uitzie, en dat is op zich al winst :D

Wat kracht aangaat "zweeft" het ook een beetje, ik word niet echt sterker maar ook niet echt zwakker.

Trainingsmanier is nog steeds hetzelfde, kort en zwaar. Licht pompwerk heeft me nooit gelegen en ook de nodige blessures hebben me niet van het nut van licht werk kunnen overtuigen Zoals ik al bovenaan zij, ik train voor m'n plezier en daar hoort geen licht freubelwerk bij.


Verders moeten de veteranen onder ons ook niet vergeten dat normaal gesproken bij een bepaalde leeftijd het natuurlijke catabole effect intreed, dus ook stilstand (als resultaat van je training) is winst.
 
Verders moeten de veteranen onder ons ook niet vergeten dat normaal gesproken bij een bepaalde leeftijd het natuurlijke catabole effect intreed, dus ook stilstand (als resultaat van je training) is winst.
Ik was al benieuwd naar jouwverhaal. Ik train eigenlijk ook meer omdat ik het leuk vindt, maar merk toch ook wel dat ik maar moeizaam nog progressie boek. En zoals jij beschrijft had ik het eigenlijk nooit bekeken.

Enig idee wanneer dat catabole effect ongeveer intreedt? Het zal ongetwijfeld bij iedereen anders zijn, maar misschien kun je het een beetje inschatten.
 
Ik zelf train ± 15 jaar en boek nog weining vooruitgang qua gewichten bij oefeningen maar ik zie er wel beter uit dan een jaar geleden ofzo. Ik heb ook veel info gewonnen bij ervaren bodybuilder die al heel lang trainen en het antwoord dat ik steeds krijg is dat gewicht er niet toe doet...(maar ja dat is wel met A.S) Zelf train ik het liefst kort en zwaar maar ben me niet meer aan het doodstaren op het gewicht. Wat ik vroeger wel deed.
Op een gegeven moment was ik zo moe van dat gehuf met die k.u.t gewichten dat ik dacht bekijk het maar :mad:
Dat had ik eerder moeten doen. Het resultaat is nu veel beter dan vroegen. Dat is mijn tip aan jou let niet meer op die gewichten train gewoon lekker en niet denken dat is wat jij te veel doet. Bodybuilden is doen! Wat mij jaren niet lukte is nu gebeurt ...nl 50cm armen!!
 
Ik train zelf nog niet zo lang maar het lijkt me echt moeilijk als je niet meer sterker word. Niet meer groeien oke, maar als je dan ook niet meer sterker word dan krijg je echt het gevoel dat je stil staat...
 
Dat is mijn tip aan jou let niet meer op die gewichten train gewoon lekker en niet denken dat is wat jij te veel doet. Bodybuilden is doen! Wat mij jaren niet lukte is nu gebeurt ...nl 50cm armen!!
Misschien heb je wel een beetje gelijk, maar ik kan het niet laten. Ook al denk ik wel eens van: "ik doe het wat rustiger aan vandaag", dan eindig ik toch weer met die loodzware ijzers in mijn handen.

Ik train zelf nog niet zo lang maar het lijkt me echt moeilijk als je niet meer sterker word. Niet meer groeien oke, maar als je dan ook niet meer sterker word dan krijg je echt het gevoel dat je stil staat...
Nou, zo erg is het nu ook niet. Zoals 3XL al zegt, we trainen voor het plezier. Dus voor het lekkere gevoel dat je krijgt en of dat nu met 10 of met 100 kg is, dat maakt niet uit. Het is alleen wel zo dat je steeds minder of geen vooruitgang meer boekt.
 
Ik vind dit heel erg interresant om te lezen allemaal. Goed topic :)
 
hoi,
Van mijn prille jeugd al verslaafd aan sport nl. lopen. Gevolg hiervan was dat ik ik maar een mager piske was (zo zeggen ze da bij ons). Vanaf ongeveer mijn 18de was ik meerdere maanden per jaar met gewichten bezig, en in het begin was dat zeer zwaar. Dit vooral door mijn werk, ben namenlijk vanaf mijn 16de in de steenkoolmijn gaan werken, en deed daarbuiten nog een bijbaantje in de "meubels", veel sleuren dus. Met voeding was ik niet bezig, daar had ik geen tijd en ook geen kennis over. Gevolg was dat ik bij een lengte van 174cm (inderdaad 1 cm groter dan nu) 62kg woog. In het begin heb ik heel hard mijn best gedaan om maar iets bij te komen , maar dat ging dus niet. Nu 20jaar later, kan ik toch zeggen dat ik een 18kg spieren heb gewonnen. En dat is toch niet niks. En eigenlijk gaat het mij nu beter af als voorheen. Maar ben inderdaad verslaafd aan sport:BB, lopen, fietsen, gebokst, enkele verdedigingssporten gedaan. Waarom ik BB doe? Ik wil niet mager zijn, en vooral ik wil sterk zijn, dat is mijn hoofdrede. Voor mij is het van veel groter belang wat ik til, dan wat ik in de spiegel zie! En inderdaad ook veel subs, en roids in het verleden, maar nu niet meer, voel me ook veel gezonder. Mijn doel, op elk ogenblik een topprestatie kunnen leveren, ik kan er gewoon niet tegen als een ander sneller is dan mij, dan wordt het mijn doel om beter te worden dan hem. Ik hoop van harte dat ik nog verschillende tientallen jaren meekan in de sport. Maar het geeft soms ook wel nadelen, laten we eerlijk zijn.

groetjes Ron. :cool:
 
Saint, heb je ook wel eens geprobeerd om andere trainingsmethodes te hanteren?
In de trend van HST, HIT, Heavy Duty enzo ?
Weet dat 3XL al wel van alles gedaan heeft.

3XL, varieer jij nog steeds met treiningsmethodes of heb jij nu echt je sweet-spot-training gevonden en wijk je daar weinig van af?

Toch wel interesant om wat ervaring van de veteranen los te peuteren :thumbs:
 
Saint, heb je ook wel eens geprobeerd om andere trainingsmethodes te hanteren?
In de trend van HST, HIT, Heavy Duty enzo ?
Grappig dat je dat vraagt. Het antwoord is nee, ik heb dat nog niet geprobeerd. Maar ik heb daar wel eens over na gedacht. Dat is inderdaad een goed idee om te doen. Ik zal me er alleen nog even goed in moeten verdiepen, want ik heb de indruk dat die termen als HIT, HST en Heavy Duty te pas en te onpas worden gebruikt.
Ik bedoel het niet verkeerd, maar als mensen een paar keer per week squatten en deadliften, noemen ze het al HIT. Als ik het doe, wil ik het dus wel goed doen.

Ik ga de topics hier nog eens doornemen en kijken of ik daarmee een boost aan mijn training kan geven.
 
Ik ben dan geen BB'er, maar sinds ik me in de powerlift sectie begeef, maak ik progressie als nooit tevoren :) (ben pas 2.5jaar bezig btw, dus geen veteraan ;)).
 
DumphuiZ zei:
Ik ben dan geen BB'er, maar sinds ik me in de powerlift sectie begeef, maak ik progressie als nooit tevoren :) (ben pas 2.5jaar bezig btw, dus geen veteraan ;)).


In massa of kracht? Of beide?
 
eduardjanssen zei:
In massa of kracht? Of beide?

Mijn ervaring van vorig jaar was beiden....meer effect dan het standaard BB spul. Maar ieder mens is anders natuurlijk dus voor jou werkt het misschien voor geen meter.
 
eduardjanssen zei:
In massa of kracht? Of beide?

Hmm ff kijken. Vorig jaar juni 1.80m 87kg bij 16% en nu 1.80m 94kg bij 15%.

Krachtstats toen:
102kg (fullsquat) / 92kg (bench) / 152kg (dead)

Krachtstats nu:
122kg / 102kg / 182kg

Over 1 jaar verwacht ik dat ik 152kg full, 117kg bp en 212kg dl heb.
 
Ik heb trainen altijd gecombineerd met vechtsporten.
Eigenlijk ben ik vanaf mijn 16e bezoeker van sportscholen.
Dat is sinds 1984.
Mijn grootste manko was altijd gewicht,een echte hardgainer.
Alles geprobeert zelfs slagroom op m,n nuchtere maag.
Trainen ging altijd wel goed,laatste 5 jaar echt op bodybuilding en vechtsporten op een heeeel laag pitje gezet.
Inderdaad,kom je op een dood punt.
Ik heb vorig jaar 2 maanden echt helemaal niets gedaan behalve eten.
Daarna ben ik weer als een bezeten gaan trainen en maakte weer progressie als een newbie in z,n eerste 3 maanden.
Inmiddels wel een winny only erop zitten met hele mooie resultaten.
Ik train echt weer lekker en het valt mensen zelfs op.
Reacties van he gaat goed he? altijd leuk.
 
Laatst bewerkt:
3XL zei:
Moet ook zeggen dat ik de laatste jaren niet echt veel gewicht heb gewonnen maardat ik er bij eenzelfde gewicht en vet% wel beter uitzie, en dat is op zich al winst :D

betere spierkwaliteit. Netjes :thumbs:
 
Ik train 24 jaar bb en leg in mijn trainingen de nadruk op de basis oefeningen.
daarop heb ik altijd geprobeerd mijn grenzen te verleggen.
Daar bedoel ik mee bank-incline bank-squat-deadlift-neck press-barbell curl.

Ik ben op mijn 29 ste jaar begonnen met krachttraining na knieblessures in contactsporten, ik train al die jaren naturel.
Ik ben nu 53 en druk nu nog 125 kg op de bank ( was 130 kg)
Mijn squat is nu 145 kg ( was 142.5) en mijn deadlift is nu nog 145 Kg ( was 170 kg)
Die deadlift kan ik nog wel weer terugbrengen naar mijn oude niveau omdat ik heel lang alleen maar setjes van 100 kg gedaan heb.
Mijn bank krijg ik niet meer hoger, dat lukt niet meer.

Ik train momenteel periodiseringschema"s op % basis, het zijn schema"s van 10 weken gebaseerd op 1 keer per week, squatten soms 2 keer per week.
Ik probeer nog steeds mijn grenzen te verleggen ondanks mijn leeftijd en doe dat dan ook soms door te proberen meer herh uit een set te krijgen.

Ik train samen met twee traingsmaten die ook allebei al meer dan tien jaar trainen en zo motiveren wij elkaar.
Ik ben in die 24 jaar 22 kg zwaarder geworden.
Ik ben 180 lang weeg 100 kg met 15% en train 5 keer per week anderhalf uur per dag.
Ik ga nog steeds met heel veel plezier naar de sportschool, maar ik weet wel dat de progressie er nu uit is.
Als je niet wilt gebruiken moet je je daar bij neerleggen dat is niet anders.
Ik wens je veel succes.
Groet:
Willem 2.
 
Ikzelf train nu zo'n 4,5 jaar en ben van een mager ventje van 182cm en 69kg toch gegroeid naar 93kg nu, dat is toch zo'n 24kg. Uiteraard merk ik ook dat het steeds iets moeilijker ga, maar voorlopig groei ik nog steeds goed. Ik wissel bijna wekelijks in oefeningen en heb een goed voedingsschema. Over het gebruiken van AS denk ik regelmatig na maar ik wil eerst het maximale uit mijzelf halen voordat ik begin met kuren (in tegenstelling van andere die ik ken).

Opmerking: Zou het niet zo zijn dat je na een flink aantal jaren trainen nog wel redelijk vooruit gaat, alleen het is minder zichtbaar voor jezelf? Ikzelf bijvoorbeeld ben in het afgelopen jaar 4kg vooruit gegaan, en zie ook t.o.v foto's van een jaar geleden dat ik er weer beter en groter uitzie alleen op de een of ander manier omdat je het zelf van dag tot dag meemaakt zie je jezelf niet vooruit gaan uiteraard (Ik vergelijk het altijd met het hebben van een puppy; zelf zie je hem niet groeien, maar als een bekende langskomt die hem een paar maanden niet heeft gezien zegt hij ook dat hij flink is gegroeid).

Waar ik hiermee op doel is dat ik me afvraag als in het begin je een beetje spiermassa wint en je het gelijk (op je dan nog ongetrainde lichaampje) ziet, terwijl na 10 jaar trainen je precies hetzelfde beetje spiermassa wint in diezelfde tijd maar het amper nog nog te zien is op je dan al grote fysiek.

Oftewel: Is je spierwinst en het daaraangebonden visuele perceptie niet gewoon relatief voor je eigen waarneming? Dus je groeit nog wel, alleen zie je het zelf niet?
 
Back
Naar boven