Fitness Seller

Voor degenen die vóór 1980 geboren zijn..

Bezoekers in dit topic

Centaur

Colossal Veteran
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
14 jul 2004
Berichten
13.691
Waardering
417
Lengte
1m90
Massa
110kg
Vroeger, ja vroegah...... dit is voor iedereen die voor 1980 geboren is.

Als je na 1980 geboren bent, heeft dit niets met jou te maken. De kinderen van tegenwoordig worden in de watten gelegd. Ben jij als kind opgegroeid in de 50er, 60er of 70er jaren, dan is het, terugkijkend, onvoorstelbaar, dat je zo lang hebt kunnen overleven!

Als kind zaten we in de auto zonder gordel en zonder airbags.
Onze bedjes waren geschilderd in prachtige kleuren met verf vol met lood en cadmium. De medicijnflesjes uit de apotheek konden we gewoon open krijgen, net als overigens de fles met bleekmiddel.

Deuren en ramen bedreigden continue onze vingertjes. Op de fiets hadden we nooit een helm op. We dronken water met de mond aan de kraan in plaats van uit een fles. We bouwden zeepkisten en kwamen er pas op de eerste rit,
bergafwaarts, achter, dat we geen rem hadden. Na enige ongelukken konden we daar prima mee omgaan.

's Morgens gingen we naar buiten om te spelen. We bleven de hele dag weg en moesten pas thuis zijn als de straatlantaarns aangingen. Niemand wist waar we waren en we hadden geen mobiele telefoon mee. We sneden ons, braken onze botten en tanden en er werd niemand voor aangeklaagd. Het waren gewoon ongelukken en de enige die schuld had waren we zelf. Kan jij je nog zgn. "ongelukken" herinneren?


We hadden vechtpartijen en sloegen elkaar een blauw oog. Daar moesten we mee leven. Volwassenen interesseerden zich daar niet voor. We aten koekjes, brood met dik boter, dronken Cola en werden evengoed niet te dik. We dronken met vrienden uit dezelfde fles en niemand ging daar dood van. We hadden geen: Playstation, Nintendo, X-box, Videogames, 64 TV-zenders, Videofilm, Surround-Sound, een eigen TV, computer en Internet-chatrooms.


Wat wij hadden waren VRIENDEN.
We gingen gewoon naar buiten en daar kwamen we elkaar tegen. We gingen naar hun huis en belden aan. Of we gingen soms gewoon naar binnen zonder aan te bellen. En dat zonder van te voren af te spreken en zonder dat onze ouders dat wisten. Niemand bracht ons en niemand haalde ons weer op...


Hoe was het in godsnaam mogelijk?
We bedachten zelf spelletjes met stokken en tennisballen. We aten wurmen en die leefden niet voor altijd in onze magen verder.

Met de stokken prikten we elkaar bijna nooit in de ogen. Met voetballen op straat mocht je alleen meedoen als je goed genoeg was. Als je niet goed genoeg was, moest je met teleurstellingen om leren gaan.

Sommige kinderen waren niet zo goed op school als anderen. Ze haalden onvoldoendes en bleven zitten. Dat leidde niet tot emotionele ouderavonden of zelfs tot veranderde prestatienormen. Soms hadden onze daden consequenties. Dat was logisch en daar kon zich niemand voor verstoppen.

Als iemand van ons iets verbodens had gedaan, was het normaal, dat de ouders je er niet uithaalden. In tegendeel, ze waren het met de politie eens! Stel je voor!

Onze generatie heeft vele probleemoplossers en uitvinders, die bereid zijn risico's te nemen, voortgebracht. We hadden vrijheid, we verzaakten, we hadden succes en namen verantwoording. Met al die dingen konden we zeer goed omgaan.

Bij die generatie hoor jij ook. Wees blij dat je er toen bij was.
 
En om de nostalgie nog maar even aan te wakkeren....

VROEGAH!

Vroegah reden de treinen op tijd.
Vroegah waren tieten nog echt.
Vroegah had je geen BOB, je zoop je gewoon klem.
Vroegah gingen we niet zo vaak stemmen.
Vroegah was coïtus nog vies en de lucht nog schoon.
Vroegah was er nog liefde op het eerste gezicht...nu is er plastische chirurgie en kan je niet echt meer spreken van een 1e gezicht.....
Vroegah was de shoarma wel gewoon van 1 soort vlees.
Vroegah kon je nog gewoon met sneeuwballen gooien. Tegenwoordig schieten ze je gelijk neer.
Vroegah waren de kratten bier nog van hout... en moest je doorzuipen om de kachel aan te houden.
Vroegah toen de koe nog brak en het touw weg liep.
Vroegah heette hij Sander tegenwoordig heet hij Sandra.
Vroegah toen geluk nog heel gewoon was.
Vroegah kon je nog 'n bakkie pleur krijgen in de koffieshop.
Vroegah sprongen mensen VAN flatgebouwen nu VLIEGEN ze erin.
Vroegah was (Big Brother) Kelly nog Kees.
Vroegah hadden we nog hardwerkende ambtenaren.
Vroegah heette een Twix nog gewoon een Raider en M&M's waren Treets.
Vroegah hoefde je nog niet zoveel geschiedenis te leren.
Vroegah toen kinderen het nog niet zo druk hadden.
Vroegah was het bier nog goedkoop was.
Vroegah toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
Vroegah toen Michael Jackson nog een neger was met een neus!
Vroegah haalden we de bolletjes gewoon bij de bakker en niet op de Antillen.
Vroegah.... toen de kratjes nog geel waren......
Vroegah had je geen covers, toen schreven ze hun muziek nog zelf.
Vroegah had je niet zoveel veiligheid, maar had gewoon iedereen normen en waarden.
Vroegah kwam de SRV man je lege kratjes bier nog halen, nu moet je zelf sjouwen.
Vroegah heette de agent Wout nu wordt hij wout genoemd.
Vroegah kon je nog gewoon Pannenkoeken eten.
Vroegah gebruikte je een veter voor je schoenen, nu voor voor je reet.
Vroegah dronk men nog bier en geen breezah.
Vroegah had je nog de gulden, nu heb je de pleuro.
Vroegah wist men helemaal niet wat darten was nu ken niemand meer wachten tot de eerste week van januari.
Vroegah kon je nog voor een geeltje kacheltje lam worden.
Vroegah dronk je gewoon lekker een bakkie pleur met een grote sprits, tegenwoordig mot je minimaal een Senseo Crema hebben om er bij te horen
Vroegah speelde ADO nog in de eredivisie! Volgend jaar is het weer net als Vroegah!
Vroegah speelde Vitesse 1e divisie! Volgend jaar is het weer net als Vroegah!
Vroegah is nooit grappig.
Vroegah was de mist nog zo dik, dat je je fiets er tegenaan kon zetten.
Vroegah zaten er nog 7 in een sixpack.
Vroegah bezorgde Barney nog post.
Vroegah moest je kogels zelf ophalen. Nu worden ze met de zorg bezorgd.
 
Mja ik ben in 1983 geboren maar ik kan me toch wel beetje vinden in dit verhaal :)
 
Centaur zei:
We sneden ons, braken onze botten en tanden en er werd niemand voor aangeklaagd. Het waren gewoon ongelukken en de enige die schuld had waren we zelf. Kan jij je nog zgn. "ongelukken" herinneren?

Heel veel ongelukken ja. Maar meestal hadden anderen daar meer schade van dan ik. Bijvoorbeeld een leegstaand huis dat compleet is afgefikt. :p
 
Rob G zei:
Mja ik ben in 1983 geboren maar ik kan me toch wel beetje vinden in dit verhaal :)

Ik ben ook van 83, en cent heeft gelijk. Ik mis die tijd toch wel een beetje :(
 
ik 1985 en kan mij heel goed vinden in dit verhaal :p
 
Fantastisch verhaal Centaur!

Ik wil er nog aan toevoegen: vroeger was de gemiddelde sportschool bezoeker nog bereid om tussen het oud ijzer keihard te trainen om een goed figuur te krijgen. Zonder airco, zonder cardio, zonder friemel huppel lesjes; gewoon knallen.
Nu worden abonnementen in mei al stopgezet omdat men in de zomermaanden toch al genoeg fietst en wandelt:rolleyes:

Dat is het ergste dat ik mis: de sportschool mentaliteit waarbij je met z'n allen trainde om de zover mogelijk te komen. Arnold posters aan de muur, de Rocky tunes uit de cassettedeck. Kameraadschap. Bloed, zweet en tranen.

Elke generatie kijkt natuurlijk wel eens weemoedig terug naar vroeger. Toch denk ik dat door o.a. de digitalisering en welvaart van de afgelopen 15 jaar de kloof in mentaliteit volgens mij nog nooit zo groot is geweest.
 
Sportfood.nl zei:
Elke generatie kijkt natuurlijk wel eens weemoedig terug naar vroeger. Toch denk ik dat door o.a. de digitalisering en welvaart van de afgelopen 15 jaar de kloof in mentaliteit volgens mij nog nooit zo groot is geweest.
Je moest jezelf vroeger gewoon vermaken, zonder pc's en spelcomputers. Hutten bouwen, bomen klimmen, en ja, ook vuurtjes maken en ruiten ingooien. Maar je was ondernemend, je leefde, en je leerde met gevaren omgaan. Welke gevaren heeft de huidige gamers-generatie nou te verduren? Het gevaar dat hun xbox360 oververhit raakt? Of het gevaar dat de playstation 1, 2, of 3 het ineens niet meer doet?
 
en als je IN 1980 geboren bent?:)
 
haha, ben van eind '82, maar herken veel, wij hadden geen kleurenTV, geen video, geen computer, maar wel: zandbakken, bomen, bossen en onze FANTASIE!
en die ongelukken, tja, dat ik nooit iets gebroken heb :D
maar heb ik me ook maar een moment verveeld? NEE.
 
Pff.. weet nog wel dat we er een hobbie van maakten om over auto's heen te lopen. Ruiten van de school ingooien, in het pis hoekie van de school de meiden te betasten, leren ballen pikken van de plaatselijke voetbal club, Later hangen bij de bushalte met de meiden..

heb heel vroeger nog eens een nacht op het politie buro gezeten omdat ik een klappertjes pistool uit de vroegere bartsmit had gejat.. Me ouders lieten me gewoon zitten :(

ohjah .van de week nog over gehad, drank en eten pikken uit de kelderboxen van de buren... Die hadden blikjes en ijsjes opgeslagen in de kelder boxen. kreeg in de gaten dat de sleutel over op paste :p

Zijn wij nu zo oud aan het worden ? Of is de tijd zo verekte snel aan het veranderen ?
 
Het is niet allemaal achteruitgang ofzo, maar sommige punten hebben idd niet veel verbeterd. Wel herkenbaar stukje :)
 
builderB zei:
haha, ben van eind '82, maar herken veel, wij hadden geen kleurenTV

Bro, in die tijd hadden ze al bijna plasma schermen, geen kleuren TV in 82 haha.
 
Rob G zei:
Bro, in die tijd hadden ze al bijna plasma schermen, geen kleuren TV in 82 haha.
Maar hun hadden geen geld om er 1 te kopen :p
 
Centaur kon mijn papa geweest zijn, Absolutely kon mijn papa geweest zijn, Sportfood.nl kon mijn papa geweest zijn.
 
Een kleurentv was toen naar vergelijking duurder dan nu een gemiddeld LCD scherm kost. Je had toen nog amper B of C-merken en wat je had aan tweederangs merken was ook gelijk puin. Moest je toch kiezen voor Philips, Aristona (ook Philips maar dan budget), Siemens, Blaupunkt,Sony en wat merken die nu al lang niet meer bestaan.

1500 gulden voor een kleurentv was vrij normaal, voor een instap 63cm model dan. Een videorecorder was helemaal onbetaalbaar, 2000 gulden zat je snel aan.
 
Ohw ohw ohw wat heb ik een pech dat ik van '88 ben.
 
Tis inderdaad zo.
 
Back
Naar boven