MuscleMeat

Voor eens en altijd: eitjes!

Bezoekers in dit topic

Rauw, eigenlijk. Maar in rauwe eieren zit te stof avidine die zich bind aan het vitamine biotine, waardoor je dus bij hoge consumptie van rauwe eieren een tekort aan biotine kan krijgen.
Kzou niet meer dan 1 keer per week eieren rauw eten.

Ik zou ze verder dus gewoon koken. Met bakken zit je vaak weer gebonden aan hoeveelheid extra vet plus dat het bepaalde stoffen in de dooier weer omzet geloof ik wat weer schadelijker is etc...

Gewoon koken dus is de simpelstie optie.

dat extra vet heb ik juist nodig! Ik ben van 68 kilo gekomen (1.90 lang) ben nu na 2-3 weken 72.5 en wil na de 80 kg aan het eind van de vakantie (dus over zo'n kleine 3 maanden). En het gaat me lukken! En dat het wat schadelijker is maakt me ook niets uit, trouwens gekookte eieren vind ik ook veel minder lekker dan als ze in de pan een beetje gebakken zijn.

hm, ik zou juist wel in de juiste verhoudingen blijven eten. Dus niet TE hoge vetinname.

Maar gewoon bakken in de juiste olie, en dan kan je ze wel bakken. Ik bak zelf in arachide olie, is ook bestandbaar tegen hoge temp.

Wie geeft mij trouwens negatieve karma met de opmerking 'hallo eitje'? Zet dan in ieder geval ff je naam erbij, mietje....

Ik niet... Maarja ach... ik weet wat je bedoelt...
krijg net ok neg karma van iemand... rauw?
triest dat dr nog steeds zulke mensen bestaan.
Ben gelijk een karma hokje kwijt ;)
Als je t mij vraagt is t of iemand die mij en andere niet mag of die gewoon zit te stangen.

En ff als antw: je kan rauwe eieren eten. Zoek maar op als je t niet gelooft. Ik meen dat 3xl dit al jaren deed door zn shake heen.
En nog een edit: Voor degene die het verhaal met avidine ook niet geloven, google gewoon ff.
Gezien de grote hoeveelheid neg karma die nu ineens over me heenvalt.

Maar wat ik daar dus mee wou zeggen is dat je de extra kcal die binnen wil krijgen ook in de juiste verhoudingen moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Originally posted by boogie
Ik heb ff een vraagje: hoe kun je een ei nu het best voorbereiden, zodat je zo min mogelijk eiwit verliest? Spiegelei of maakt het niets uit?
Waarom zou je eiwit verliezen?

Alles is ok, behalve microgolf

ps: zelf bak ik ze als roerei met 2 boterhammen erdoor

Dat bedoelde ik dus over het bakken :D, kon t zo snel niet vinden.

Re: Re: Voor eens en altijd: eitjes!

Originally posted by admin

Waarom zou je eiwit verliezen?

Alles is ok, behalve microgolf

Ik denk dat hij erop doelt dat bepaalde eiwitten(wei o.a.) bij verhitting van aminozuurstructuur veranderen. Maar dit is idd niet van toepassing op eieren. Alleen rauw krijg de aanbeveling niet vanwege avidine en bakken niet vanwege stukje van espi.

Re: Re: Re: Voor eens en altijd: eitjes!

Originally posted by matthieu

Ik denk dat hij erop doelt dat bepaalde eiwitten(wei o.a.) bij verhitting van aminozuurstructuur veranderen. Maar dit is idd niet van toepassing op eieren. Alleen rauw krijg de aanbeveling niet vanwege avidine en bakken niet vanwege stukje van espi.

Dit is allemaal ver gezocht hoor, cholestrol uit eieren heeft al geen invloed op je iegen cholestrol omdat de lever dit zelf regelt.

Teveel verzadigd vet kan wel de LDL doen stijgen.
Maar eieren zijn onverzadigd in vet.

Rauw kan wel, maar niet teveel dan zou ik zeggen.

En eiwit veranderen van structuur door verhitting? Enkel bij microgolf en extreeem hoge temperaturen voor zover ik weet.

Psies... en dat komt dus weer uit het boek Protein Power van de Eades...

Dus nu bovenkant heel laten en stomen. vind gebakken ei ook veel te lekker om het te koken

Espi

Re: Re: Re: Re: Voor eens en altijd: eitjes!

Originally posted by admin

Dit is allemaal ver gezocht hoor, cholestrol uit eieren heeft al geen invloed op je iegen cholestrol omdat de lever dit zelf regelt.

Teveel verzadigd vet kan wel de LDL doen stijgen.
Maar eieren zijn onverzadigd in vet.

Rauw kan wel, maar niet teveel dan zou ik zeggen.

En eiwit veranderen van structuur door verhitting? Enkel bij microgolf en extreeem hoge temperaturen voor zover ik weet.

Ja dat weet ik, maar ging over het omzetten ofzo bij het bakken. Maar veel heb ik hier nog niet over kunnen vinden.
Ja rauw max 1 keer per week zoals ik al zei.

Ik weet dat de kwaliteit van wei wel achteruit gaat bij verhitting. Al vrij snel zelfs.
Andere eiwitten niet of nauwelijks.

Maar T, wat ik zei klopte toch gewoon? omdat je het zo quote :D

Ik vind niet dat je een bereidingsvorm moet uitsluiten , wat je hier probeert te doen.

Trouwen wist je dat gekookte eieren veel slechter verteren dan verse/rauwe? Idem voor vlees.

Gekookt vlees verteerd slechter dan rauw of gebakken.

Dat bedoel ik beetje met vergezocht, jekan op alles wel wat vinden, maar de vraag is: is het wel relevant.

Trouwens dat valse Karma geven moet eens stoppen.

Van mij nog wat positieve Karma , matthieu

Dat ben ik ook met je eens, elke bereidingswijze kan goed zijn op de juiste plaats in een dieet.

En ik denk dat je ook vooral rekening mee moet houden dat TE vaak slecht is. Zolang je alles met mate doet, kan het geen kwaad.
In de bulk bak ik ze ook wel eens trouwens, lekker met zout en peper :)

Overigens zei ik ook in 1e instantie dat rauw "het beste" is omdat dit het makkelijkst verteert. Maar weer nadelig vanwege avidine.

ff off topic, wie pocheert er wel eens een ei? en hoe doe je dat goed zonder mislukken :D

Oh en wat die biotine aangaat: veel melk drinken en vlees/vis eten, zit vol van biotine

Komen we terug bij een uitgebalanceerd dieet... :)

Verder ook mee eens dat niet altijd WAT maar het woordje TE belangrijker is.

Ja, pocheren.. dat is ECHT lang geleden dat ik dat gedaan heb..
is eig gewoon koken in water maar dan een ei dat je net zoals met bakken boven een pannetje kokend water kapot breekt. Ik herinner me dat je aardig moest lepelen om niet te lange slierten te krijgen ... zag er niet zo het nut van in. Lijkt me nl. bijna hetzelfde als gekookt ei qua smaak en is een hoop meer werk

Espi

Originally posted by Esperantisto
Ja, pocheren.. dat is ECHT lang geleden dat ik dat gedaan heb..
is eig gewoon koken in water maar dan een ei dat je net zoals met bakken boven een pannetje kokend water kapot breekt. Ik herinner me dat je aardig moest lepelen om niet te lange slierten te krijgen ... zag er niet zo het nut van in. Lijkt me nl. bijna hetzelfde als gekookt ei qua smaak en is een hoop meer werk

Espi

Ja je moet ook azijn in het water doen meen ik, vanwege zodat je de cohesie en adhesie krachten in het water verandert, en dat de adhesie krachten in het ei sterker zijn dan die in het water en het dus bijmekaar blijft.

Maar heeft verder ook geen toegevoegde waarde, maar zien er altijd zo leuk uit bij de chinees :)

Je kan eventueel je ei ook in PAM bakken. vetvrije cookin spray

Ouder Topic: dit topic heeft al een tijdje geen reactie meer gehad.
Je kan nog iets toevoegen als dit relevant is of in een nieuw topic.
Back
Naar boven