AndroidHealthClinic

Voor eens en voor altijd

'Trainen als je nog niet volgroeid bent; niet aan beginnen?

  • Mee eens want..

    Stemmen: 13 27,7%
  • Niet mee eens want..

    Stemmen: 34 72,3%

  • Totaal stemmers
    47

Bezoekers in dit topic

CitizenD

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
3 mrt 2005
Berichten
5.106
Waardering
33
Ik had een hele discussie met een man over het feit dat hij me te jong vond om hier zo mee bezig te zijn.

Ik ben 16jaar, en doe al 2 jaar serieus aan BB. Waarvan ik 1 jaar al serieus met ook een strak eetschema bezig ben.

Omdat ik altijd erg gedisciplineerd en serieus bezig ben heb ik al erg goede resultaten geboekt, hierdoor ben ik ook in kracht ENORM toegekomen. neem nou bijvoorbeeld mijn maximum bench (ligt rond de 90). Natuurlijk met veel van jullie hier een schijntje,maar hij vond dat dat slecht voor me was.

Ik zei van niet want ik begon vroeger alleen met cardio en later heel licht met gewichten(toen ik net begon met benchen deed ik alleen de stang :o :D )en uiteindelijk ben ik gewoon erg gegroeid, en ik kracht toegenomen.Ik ken mijn grenzen en ga daar niet al te vaak overheen, ook omdat mijn lichaam gewend is aan zoveel gewicht leek het me niet al te schadelijk
Maar ik begon toch te twijfelen.


Nu is mijn vraag aan jullie
-Heeft de man gelijk in mijn geval gelijk
-Ze zeggen dat bb. erg vroeg slecht is voor je groei,maar is dit wel zo? En zo ja, wat voor gevolgen heeft dit op je lichaam, blijf je bijv. altijd op dezelfde lengte???

Alvast bedankt voor alle antwoorden;)
 
Ik kan geen antwoord geven op je poll...

Zelf vind ik het niet slecht om jong met gewichten te trainen.. er zit een maar aan.. niet te zwaar. Maar matige tot redelijke belasting moet kunnen.

Ik ben zelf met 17 jaar begonnen. Maar heb zelf jonge sporters van oa 12-17 begeleid met krachttraining. Maar nogmaals niet tevaak maximaal belastingen en allemaal grote samengestelde oefeningen (gewichthef/snelkracht).

Je bent juist goed bezig vind ik.. de basis die je nu legt daar heb je je hele leve profijt van...
 
Ik weet niet of echt zware training in combinatie met een eventuele groeispurt wel goed is.
heb je de groeispurt al gehad dan lijkt het me niet dat het veel problemen zal geven.
 
Ik weet niet of echt zware training in combinatie met een eventuele groeispurt wel goed is.
heb je de groeispurt al gehad dan lijkt het me niet dat het veel problemen zal geven.
Dito.
 
Ik ben ook voor maar op een zekere hoogte. Gewoon licht gewoon de basis leren kennen en als je volgroeid ben doorgaan. Heb ik ook gedaan toen ik 16 was dee ik 110 kg drukken was niet goed voor me. Heb er geen last van gehad aleen kan nooit te goede komen aan iets. Als je jong bent verandert je lichaam steeds. Dus dit is een beetje mijn uitgangspunt. Ik hou hieraan vast gewoon de basis leren en niet maxen.
 
je moet niet gaan benche met je eigen lichaams gewicht.. dan zit je te hoog in je gewicht.. als jij 80 weegt is 90 benche idd slecht voor je groeischijven!
 
Maar dat is mn 1rpm. Meestal bench ik tussen de 55-65kg..is dat dan alsnog schadelijk?
 
ik ben op mijn 13de begonnen...toen had ik mijn voeding niet in orde maar ik trainde wel altijd zo zwaar mogelijk, mensen hebben wel vaak tegen mij gezegd dat ik lichter moest gaan trainen maar dan wou ik liever stoppen want daar had ik geen zin in, een poosje nadat ik 14 was geworden was ik aan een voeding schema begonnen en trainde ik 6 keer per week, dat heb ik tot even na mijn 15de verjaardag volgehouden en toen was het mis :p....ik moest naar dokter want was tijdens het traine nie goed geworden, dus ik 2 dagen daarna naar de dokter gegaan en was mn bloeddruk 180, onderdruk weet ik zo niet meer. paar weekjes rust gehad en ik ga nu weer 4 keer per week heen...maar ik zie niet in waarom je niet zou beginnen als je nog niet volgroeid bent ???
 
je moet niet gaan benche met je eigen lichaams gewicht.. dan zit je te hoog in je gewicht.. als jij 80 weegt is 90 benche idd slecht voor je groeischijven!

ik doe altijd setje met 80kg (benche) en dat weeg ik ook, dus nu ben ik verkeerd bezig???
 
ben 17 en half...
is he tdan ook slecht ??????
 
Als jullie het echt willen weten vraag het dan aan een sportarts. Antwoorden als ik denk het niet/ik denk het wel heb je weinig aan.
 
Mee eens want..

nooit fokken met de natuur, dat is iets wat ik geleerd heb.

luister naar je eigen lichaam, om je 16e kan je wel rustig opbouwen en op je 17e kun je gewoon beginnen met BB. vind dat niet te vroeg.
jongere leeftijd vind ik dat je dan wel te vroeg begint.
ik heb respect voor mensen zoals alexT maar ik zelf zou dat nooit doen.
als zn lichaam dat aan kan is dat mooi, hij heeft ook de juiste begeleiding(dacht ik?) maar dat hebben de meeste niet en dan kan het vaak fout gaan.
 
Of het slecht is of niet, je bent in ieder geval niet de enige puber die zijn lichaam belast. Wat dacht je bijvoorbeeld van al die vechtsportertjes? Dat die worden gespaard? Die mannetjes willen ook goed worden en geven echt wel alles tijdens de training.

Beweging is gewoon altijd goed en ik kan me niet voorstellen dat trainen met gewichten slecht voor je is. Je conditioneert je lichaam, meer doe je niet.

Waar je rekening mee moet houden is dat het lichaam van een jong persoon nog bezig is met de ontwikkeling van andere zaken. Wanneer te veel energie verloren gaat aan training, wat voor training dat dan ook is, zal de consequentie zijn dat je écht voldoende rust moet nemen.
 
Dat je niet op dezelfde lengte blijft hangen is sowieso dikke bullshit. Ben afgelopen jaar nog zo'n 5cm gegroeid, en was al 1.92m;) Verder nooit ergens last van gehad ofzo.
 
Niet mee eens.
Mensen die voetballen en basketten, bij het landen van een sprong kan et tot wel 4 keer je lichaamsgewicht druk op de gewrichten ontstaan, bij een zware squat is dat nog maar 2 keer je lichaamsgewicht...
 
Weet niet. Sinds ik begonnen ben met trainen is mijn groei erg gestagneerd. Was jaren lang de grootste van de klas, tot ongeveer 2 jaar terug. Ben nu maar 1.84 terwijl ik altijd een halve kop groter was als de rest. Jammer.
 
Niet mee eens.
Mensen die voetballen en basketten, bij het landen van een sprong kan et tot wel 4 keer je lichaamsgewicht druk op de gewrichten ontstaan, bij een zware squat is dat nog maar 2 keer je lichaamsgewicht...

ja idd.
 
Weet niet. Sinds ik begonnen ben met trainen is mijn groei erg gestagneerd. Was jaren lang de grootste van de klas, tot ongeveer 2 jaar terug. Ben nu maar 1.84 terwijl ik altijd een halve kop groter was als de rest. Jammer.

jammer:eek: Ruilen?:cool:
 
Weet niet. Sinds ik begonnen ben met trainen is mijn groei erg gestagneerd. Was jaren lang de grootste van de klas, tot ongeveer 2 jaar terug. Ben nu maar 1.84 terwijl ik altijd een halve kop groter was als de rest. Jammer.

dat wil dus helemaal niks zeggen dat dat door het trainen komt. Er zijn daar legio gevallen van die niet eens trainen. het ligt er gewoon aan wanneer je je groeispurt krijgt. volgens mij was micheal jordan tot zijn 17e nog 1.80 en toch nog 1.96 geworden. mijn vader daarentegen op zijn 12e 1.65 en daar mee de grootste van de klas, uiteindelijk maar 1.70 geworden;)
 
De basis kan je al vast legen natuurlijk, maar echt aan de gewichten gaan lopen rossen nie doen,..
Goede uitvoering is op jongere leeftijd dan wel zeer belangrijk.
Je hebt nu wel een lekker voorsprongetje en je lichaam is goed gewend aan het trainen. suc6
 
Back
Naar boven