AndroidHealthClinic

voorbereiding keuring korps mariniers (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

je hebt eerst de VFB vaststelling fysieke belastbaarheid, dat is dus eerst hartfilmpje,bloeddruk. dan de statisch krachttest (biceps,benen, rug en borst)
daarachteraan fietstest. > is dat in orde dan krijg je cluster toegewezen. moet 4 zijn.
dan mag je aan de post deelnemen.

idd korpsmariniers.com ben ik ook lid van.
 
zit je bij de marns? of heb je plannen
 
Had zelf ook plannen voor de marns/kct, toch maar even voor de HBO gegaan om eventueel voor o.b.t te kunnen gaan.
 
wat bedoel je met obt onbepaalde tijd? helaas maar dat kennen ze niet meer. zelfs niet voor officieren.
met hbo krijg je zelfs maar een contract van 6 jaar dacht ik.
 
Wat je zegt over de kracht meting klopt helemaal.
Maar over dat fietsen gaan de meest wilde verhalen rond, bv dat je min 12 min vol moet houden...

Ik ben 7 jaar geleden gekeurd voor de KL, heb toen ook cluster 4 gehaald met maar 8 min fietsen....

Ze kijken of je kracht, lichaamsgewicht en conditie met elkaar in verhouding staan.
Dat van die 12 min is een fabeltje

12 minuten is de richtlijn. maar je moet gewoon fietsen totdat je bijna dood van de fiets af valt :D
 
idd als je zegt bij de 12 minuten: zo! nu vind ik het wel genoeg, vinden ze dat een teken van opgeven. maar maak het ook niet te gek dat je al kotsend van die fiets komt want dan vinden ze dat je je grenzen niet kent.
 
wat bedoel je met obt onbepaalde tijd? helaas maar dat kennen ze niet meer. zelfs niet voor officieren.
met hbo krijg je zelfs maar een contract van 6 jaar dacht ik.

Met HBO kun je kiezen voor 5-8 jaar, met VWO zit je sowieso 12 jaar maar dan volg je wel het mastertraject. Ik zit zelf nog te dubben welk traject ik zal nemen.

Verlengen kan vervolgens in overleg tot je 35ste, dan eventueel nog een keer verlengen tot je pensioen.
 
idd maar tot je pensioen dat zullen er niet veel zijn, dat is alleen als je kunt doorstromen tot pelotonscommandant bijv. veel vacatures komen er daar niet bij vrij natuurlijk.
 
Nou dat moet je niet zeggen. Er is op dit moment een tekort aan dat soort mensen. Bij de BBE is het helemaal erg. Je moet goed presteren dan kan je blijven. Bij de landmacht is het inderdaad een up-or-out-systeem waarbij het zo is dat als er geen plek is om door te stromen je eruit gaat.
 
Ik ben 4 jaar geleden voor de keuring geweest, weliswaar niet voor de mariniers natuurlijk maar ik werd wel getest in dezelfde klasse als de mariniers (zeiden ze)

Je moet sowieso 12 a 13 minuten kunnen fietsen op volgens mij 70 (wentelingen geloof ik) zo gauw je daar onder komt is het gebeurd. In het begin is dit prima vol te houden maar zachtjes aan word de weerstand verhoogt en word het knap ingewikkeld. Maar moet een goede voorbereiding, een goede conditie en kracht in je benen is dit prima te doen. Ik heb zelf 14 minuten gefietst en mocht toen wel stoppen :D
Dit kan inmiddels verhoogd zijn, het aantal minuten wat je moet fietsen, maar ook dat moet te doen zijn als je je goed voorbereidt hierop.

Verder worden je arm, rug en beenkracht gemeten. Je komt dan op allerlei apparaten te zitten waarbij je kracht moet zetten met of je benen, of je armen of je rug. Dit resultaat word berekend door een computer en volgens mij krijg je meteen te horen of het goed was of niet. (ik mocht zelf bij mijn armen een tweede keer proberen, want die was de eerste keer niet goed)
Let wel dat je vanuit je lunch meteen op die krachtmeetapparaten komt te zitten en dus met koude spieren aan het werk moet. Die pech (niet nadenken waarschijnlijk) had ik dus, waardoor ik de dag erna met flinke spierpijn heb gezeten. Probeer even je spieren warm te maken van tevoren.

Verder word je medisch helemaal onderzocht. Er wordt een hartfilm gemaakt, je urine word onderzocht, je moet naar de tandarts (erg vriendelijk was ie niet) naar een fysiotherapeut die al je gewrichten onderzoekt en je moet je opdrukken (maar dat moet geen probleem zijn) verder krijg je een orentest en een ogentest.

Vanzelfsprekend krijg je ook een psychologische test. Dit is anderhalf tot twee uur praten met die man/vrouw die echt alles van je wil weten en je ook uitprobeert met bepaalde dingen. Ga niet lopen te verkondigen dat je drugs gebruikt en jezelf elk weekend een slag in de rondte zuipt, want dat is info waar ze niet op zitten te wachten. ;)

Weet niet of dit de informatie is die je wilde, qua trainingsschema's of adviezen over eten kan ik je niet helpen, mocht je dit willen weten.

Een goede voorbereiding op alle fronten en je bent al een heel eind. :)
Wat misschien wel een plan is, is om aan spinning te gaan doen 2 x per week. Daar krijg je echt een geweldige conditie van namelijk.

Ik trainde toentertijd zelf 5 a 6 x per week, sowieso 2 x spinning per week, soms een dubbel uur, cardio 2 x per week en 2 x per week krachttraining en dan vooral op beenkracht, armkracht en rug en buikspieren.
 
Laatst bewerkt:
Wat je zegt over de kracht meting klopt helemaal.
Maar over dat fietsen gaan de meest wilde verhalen rond, bv dat je min 12 min vol moet houden...

Ik ben 7 jaar geleden gekeurd voor de KL, heb toen ook cluster 4 gehaald met maar 8 min fietsen....

Ze kijken of je kracht, lichaamsgewicht en conditie met elkaar in verhouding staan.
Dat van die 12 min is een fabeltje

Ik weet nog net niet of dat wel een fabeltje is, ik moest zelf minimaal 12 minuten fietsen namelijk.

Wat overigens ook per defensie onderdeel verschillend kan zijn misschien en het ligt waarschijnlijk ook aan de functie die je wilt gaan doen. Ik ben zelf gekeurd voor de Luchtmacht, zwaarste klasse, volgens mij A.

Maar goed, ik was toen ook wel een smurf, geloof dat die fiets ingesteld word op je lichaamsgewicht en ik was toen een "klein" meiske van 63.5 kg
 
Laatst bewerkt:
Als vrouw kun je niet bij het korps mariniers... don't ask me why :)

Naast de onderdelen die jij noemt moet je bij de keuring voor het korps mariniers ook 3 dagen op de kazerne verblijven waarbij je afgebeuld wordt met onderdelen die ik een stukje terug gepost heb :)
 
Nee, maar ik zei ook nergens dat ik bij de mariniers ging geloof ik. :D
Ik werd alleen volgens die arts qua conditie en kracht hetzelfde gekeurd als mariniers (dat zei hij, hij is de arts, ik weet het verder niet ;)

Die drie dagen wist ik dan weer niet, maar dat sluit dan weer goed aan op mijn verhaal toch :)
Tijdens mijn keuring waren er ook mannetjes die bij de mariniers wilden en die kregen exact hetzelfde als ik.
 
Laatst bewerkt:
van de 12 minuten is idd geen fabeltje als je voor cluster 4 gaat, maar als je een beetje redelijke conditie hebt haal je dat easy.
 
mensen denken veelste makkelijk over het korps ;) je kunt net zo goed prof voetballer worden.
 
Foutje!
 
Laatst bewerkt:
Daar zal tie intussen wel achter zijn ja.
Topic is meer dan 3 jaar oud:rolleyes:
 
OH HAHAHA had ik helemaal niet gezien! dacht dat het van dit jaar was!
 
Back
Naar boven