XXL Nutrition

Voorkeur front of back squat.

Bezoekers in dit topic

MartinoDacosta

Cool Novice
15 jaar lid
Waardering
3
Waar gaat jullie voorkeur naar uit: back of front squat en wat is je motivatie hiervoor.

Ik doe zelf liever front squat. Kan dieper komen en blijf beter rechtop. Tevens is het bijna een auto corrigerende oefening, waarbij je minder makkelijk kan cheaten.

Meestal de back squat tot me 2 rep max.
Nog een paar setjes afbouwen met iets minder gewicht.

En dan nog 3 set front squat met 3x5.

Een echte theorie of reden heb ik niet.
Vind het gewoon fijn om zo te eindigen.

Back omdat het een kneiter van een allround been en core oefening is en de front squat is iets specifieker.

Ik doe ze allebei, maar vind frontsquats wel de koning. Meer quad activatie, een fantastische krachtbouwer voor je hele core, mijn deadlifts en powercleans worden er sterker van en foute vorm wordt eerder bestraft: een halve goodmorning hiermee maken gaat gewoon niet.

• Like
Waarderingen: The Hoff
Qua gevoel front squat. Qua vooruitgang back squat. Zoveel sterker als je op de backsquat wordt zul je nooit sterker worden op de frontsquat..

Ik doe ze allebei, maar vind frontsquats wel de koning. Meer quad activatie, een fantastische krachtbouwer voor je hele core, mijn deadlifts en powercleans worden er sterker van en foute vorm wordt eerder bestraft: een halve goodmorning hiermee maken gaat gewoon niet.

Paused frontsquat :heart:

• Like
Waarderingen: drumbell, Bushokje en Starx6673
Back squat, omdat ikte hout ben om de fsq fatsoenlijk uit te voeren.

Qua gevoel front squat. Qua vooruitgang back squat. Zoveel sterker als je op de backsquat wordt zul je nooit sterker worden op de frontsquat..
Ja, dat is wel herkenbaar idd, progressie op backsquats gaat lekker snel en de gewichten zijn leuk voor de ego. Maar ik vraag me af of je over all sterker wordt van frontsquats of van backsquats als je één van de twee alleen zou doen. Het gewicht op backsquats is een stuk hoger, maar het lijkt toch alsof frontsquats mijn hele lichaam sterker maken en een positief effect hebben op mijn hele lichaamshouding. Maar ik train te kort om daar iets echt zinnigs over te kunnen zeggen.:dunno:

back squat.

front squat echt boute oefening die niet voor iedereen is weggelegd
De oly variant is niet voor iedereen inderdaad. Maar sommigen komen een heel eind met straps of met die gekruisde armen.

Die is wel lekker ja, tijdje terug een aantal keren gedaan.

• Like
Waarderingen: Sanca Saxon
Of de ene superieur is tot de ander vind ik een lastige. Het hangt van het trainingsdoel af, flexibiliteit van gewrichten, of veilige uitvoering haalbaar is en het genetisch potentieel. Daarnaast heb je nog te maken met volume/ intensiteit. Beide oefeningen betrekken enkel plantairflexie en knie en heup extensie. Front squats vereisen in het algemeen wat meer flexibiliteit dan back squats. Ik doe ze om en om.

Terug
Naar boven