Fitness Seller

Voorste kruisband gescheurd (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
14 dec 2011
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
84kg
Heb mijn voorste kruisband van m'n rechterknie gescheurd, en kreeg de horen dat het een lange herstel gaat worden.
Maar de arts zei ook dat ik mijn bovenbenen goed getraint moet houden.
Wat kan ik nu alvast er aan doen.
 
Om de herstellingsfase te laten versnellen moet je aquagym doen. Het best nog met zwemvliezen aan. Veel proprioceptie-oefeningen doen (evenwicht) en inderdaad quadriceps trainen. Herstel gaat sowieso stroef want het is en blijft een knie, waar ook inwendig het weefsel en andere materieshit moet herstellen (bv. zenuwen die terug moeten werken, littekenweefsel en dergelijke shit)
 
Om de herstellingsfase te laten versnellen moet je aquagym doen. Het best nog met zwemvliezen aan. Veel proprioceptie-oefeningen doen (evenwicht) en inderdaad quadriceps trainen. Herstel gaat sowieso stroef want het is en blijft een knie, waar ook inwendig het weefsel en andere materieshit moet herstellen (bv. zenuwen die terug moeten werken, littekenweefsel en dergelijke shit)

Ik moet nog geopereerd worden, kan ik dan nu wel of niet beginnen met het trainen van m'n been?
 
Ik moet nog geopereerd worden, kan ik dan nu wel of niet beginnen met het trainen van m'n been?

Dat is beetje zinloos. Na de operatie is je been nog half zo dik. Alle spieractiviteit is even weg geweest waardoor spieren opnieuw getraind moeten worden.
 
Ik heb juist hetzelfde meegemaakt.
Gewoon knallen in de gym, je gaat inderdaad heel veel massa verliezen.
maar mijn kinesist rade me aan om de spier zo soepel en stevig mogelijk te maken..

Veel sterkte en wat je ook doet forceer niks te snel, heb dit wel gedaan en mijn kruisband is opnieuw in dezelfde knie gescheurd..
 
Ik heb juist hetzelfde meegemaakt.
Gewoon knallen in de gym, je gaat inderdaad heel veel massa verliezen.
maar mijn kinesist rade me aan om de spier zo soepel en stevig mogelijk te maken..

Veel sterkte en wat je ook doet forceer niks te snel, heb dit wel gedaan en mijn kruisband is opnieuw in dezelfde knie gescheurd..


Oeff, heb alleen het probleem dat het teveel tussen m'n oren gaat zitten.
Meerdere personen hebben al gezegd dat ik m'n been spieren moet blijven gebruiken, anders krijg ik zo'n slappe been en moet ik deze na de operatie helemaal vanaf 0 trainen.
 
Het ligt een beetje aan op welk sportieve niveau je wilt terugkeren, maar het herstelproces zal ongeveer 9 maanden bedragen na de operatie.
Wat je voor de operatie kunt doen is eigenlijk alle beenoefeningen in geslote keten, mits goed uitgevoerd. Dat wil zeggen: squatten, deadliften, lunges en dergelijken. Leg extension en leg curl niet doen, zijn veel te belastend.
 
Oke, het word steeds meer duidelijker voor mij.
Iemand adviseerde mij ook HGH?
Heb het gegoogled maar kwam er niet echt goed uit.
 
ik zou niet te veel prutsen met hormonen en gewoon het advies van je arts volgen.
 
Ik heb zelf al 5 jaar geen VKB meer in men rchter knie, en het is al lang geleden dat ik al het opzoek werk deed maar ik geloof dat het er op neer komt
- hamstrings te versterken, deze kunnen een deel vd functie van de VKB overnemen, ik denk dat de balans tussen deze spier en de quadriceps spieren dus goed in evenwicht moet blijven (niet teveel legpresses dus)
- vastus medialis oblique (VMO) versterken

zoek anders gewoon maar wat shit op, ACL is het in het engels!
 
Vervelend voor je dat je deze blessure hebt, maar het hoeft -mits er geen verder letsel in de knie aanwezig is- je verdere trainingsambities niet in de weg te staan. In het kort:

- Pre operatief trainen is nuttig en wenselijk; er is een duidelijke correlatie tussen trainingsstatus pre-OK en de snelheid en volledigheid van herstel post-OK
- Aquatraining is niet de meest aangewezen van vorm van training. Denk eerder aan hoog repetitieve en/of cyclische belasting in een gesloten keten (= met je voeten ergens op, bv pedalen of voetplaat. Ergo: geen leg extensions)
- Het HGH advies heeft geen enkele evidentie basis en vormt een hoger gezondheidsrisico dan de huidige blessure.

Veel succes
 
Je kan heel goed leven zonder voorste kruisband, je quads en hams zijn goed instaat dit te compenseren
 
Je kan heel goed leven zonder voorste kruisband, je quads en hams zijn goed instaat dit te compenseren

Heel goed is wel een beetje overdreven hoor.
Ligt er natuurlijk aan op welk niveau je wilt sporten.
 
Heel goed is wel een beetje overdreven hoor.
Ligt er natuurlijk aan op welk niveau je wilt sporten.

Ken cases van topsporters die zonder kruisbanden door het leven gaan.
Ook worden er steeds meer mensen geboren zonder voorste kruisband.
 
Ik heb in April mijn VKB links gescheurd en ben pas in Augustus geopereerd. In die tijd ertussen ben ik nog aan mijn meniscus geopereerd. Heb zelf hiertussen niets getraind omdat mijn meniscus moet herstellen. Als je meniscus in orde is zou je iig je knie stevig kunnen houden met lichte stabiliteitsoefeningen, zonder het risico dat je een hyperextensie in je knie krijgt waardoor je knie dik wordt.

Na je operatie de eerst 6-8 weken op krukken. Je kan na 4 weken al stoppen, maar deze fase is belangrijk. Iemand anders bij mij op school is na 4 weken gestopt, ikzelf na 8 weken. We zitten nu bij dezelfde oefeningen, alleen ik met de helft van de tijd. Tussen week 8-12 moet je veel fietsen, squaten opbouwen, standing leg curl, leg press en goodmorning. Je bovenbeen is puur blubber en je zal eerst op kracht moeten gaan trainen. Hierna zul je deze oefeningen moeten opbouwen en zul je samen met je fysio stabiliteitsoefeningen, sprongkracht en loopoefeningen doen.

Tot je operatie zou ik je knie rust geven. Je hele knie heeft een klap gehad en hoe meer rust je neemt, hoe rustiger de knie is tijdens en na de operatie.
Veel succces, als je iets wilt vragen over de revalidatie kun je altijd bij me terecht.
 
Probleem voor nu is alleen dat mijn school (HBO) totaal geen rekening houd met mijn blessure. Dit vind ik heel vreemd, maar heb geen keus.
Dus denk dat ik voor dit jaar eerst mijn school haal, en in de zomervakantie maar de operatie doe.

Heb helaas geen andere keus.
 
Mijn voorste kruisband van mijn rechterknie is ook gescheurd, en ik weet dus precies waar je nu doorheen gaat. Ik heb een half jaar fysio, 1x per week gedaan: 3x20 setjes leg extensions (wisselen tussen benen, dus 1 been per keer). Heel erg licht, 5-15kg, zittende leg curl 3x20 per been. Ik moest ook een oefening doen op de legpress: je zet je met je voet af, zodat je loskomt van de plaat en vangt jezelf weer op (gecontroleerd springen). Wat nog wel het beste werkte was met één been op een stepje gaan staan en dan squats doen, zonder gewicht uiteraard. En ik moest dan als afsluiting 20-30 min roeien of zo'n schaats/trappenlopen apparaat doen. Na een jaar had ik helemaal geen last van m'n knie meer. Ik heb nu ook nog steeds die gescheurde kruisband, het enige waar je op moet letten is niet té enthousiast gaan voetballen, blijven bewegen en oefeningen doen met je knie anders gaat het pijn doen. Je kunt ook nog een beschermingsband aanschaffen, dan kun je gewoon voetballen enzo. Oh en als je later nog squats wilt doen is dat geen probleem, maar probeer niet al te ver onder parallel te gaan anders voel je het de volgende dag, dus niet kont op kuiten/grond.

EDIT: oh ik zie dat je gaat opereren, ik moest revalideren zonder operatie omdat ik nog niet volwassen was. Maar ik ben blij dat ik niet voor operatie heb gekozen, kan nog alles doen wat ik wil. (maar als je wilt kickboxen, voetballen o.i.d. is operatie wel handig)

---------- Post toegevoegd Sun 22 Jan 2012 om 09:55 ----------

Heel goed is wel een beetje overdreven hoor.
Ligt er natuurlijk aan op welk niveau je wilt sporten.

Onzin. Het ligt niet aan het niveau, het ligt eraan welke sport. Voetballen/kickboxen of een andere sport met onverwachte bewegingen op 1 been is niet handig zonder voorste kruisband. Maar heel veel andere sporten zoals hardlopen/bodybuilding etc. kan makkelijk zonder. En als je echt nog sporten wilt doen met onverwachte bewegingen op 1 been kun je zo'n band aanschaffen die je knie nog extra verstevigt...
 
Laatst bewerkt:
voetballen kan je prima zonder voorstekruisband als je dat 5e klasse reserve wilt doen. Niet zo bijdehand jongen.
Iedereen kan begrijpen dat je je knie meer belast bij sporten waarbij de knie een torsie beweging moet maken, dan bij sporten waarbij een 2d beweging genoeg is, zoals hardlopen of krachttraining.
Een brace geeft steun, maar kan nooit een vkb vervangen. Een operatie overigens ook niet.
 
voetballen kan je prima zonder voorstekruisband als je dat 5e klasse reserve wilt doen. Niet zo bijdehand jongen.
Iedereen kan begrijpen dat je je knie meer belast bij sporten waarbij de knie een torsie beweging moet maken, dan bij sporten waarbij een 2d beweging genoeg is, zoals hardlopen of krachttraining.
Een brace geeft steun, maar kan nooit een vkb vervangen. Een operatie overigens ook niet.

Een operatie, reconstructie, neemt de rol prima over en zal uiteindelijk nog sterker blijken.
 
Back
Naar boven