Fitness Seller

Voorstellen en advies vragen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mondaatje

Novice
Lid geworden
2 apr 2017
Berichten
14
Waardering
5
Hallo allemaal!

Ik ben Tim 32 jaar en ben dit forum tegengekomen tijdens mijn zoektocht naar eventuele supplementen / pre workout.
Ik zal even mijn situatie schetsen.

Ik ben doe niet aan fitness / bodybuilding, dus überhaupt twijfels of ik hier terecht kan voor advies mbt mijn situatie.

Ik ben een voetballer en heb in het verleden op redelijk hoog niveau gespeeld.

Laatste jaren ben ik lager gaan spelen, maar ben nog steeds erg fanatiek.
Ik heb een zeldzame spierziekte die is gediagnosticeerd in het UMC. Men weet geur echter nog niet veel over.
Het enige wat duidelijk is, is dat het een progressieve ziekte is en achteruit gaat.
Ik krijg na sporten veel spierafbraak en daardoor hoge CK waarden in het bloed (slecht voor nieren). Als ik lang niet gesport heb, kan ik 7 tot 10 dagen spierpijn hebben+ andere klachten en ook tijdens het sporten mis ik soms flink spierkracht en energie/uithoudingsvermogen in de spieren. Er ontstaat sneller verzuring dan zou moeten. (niet om zielig te doen, want ben aan gewend, maar even voor duidelijk beeld).

Nu heb ik al eerder nagedacht over supplementen oid.
Een maat van mij is bezig met fitness en heeft mij een pre workout gegeven voor de wedstrijd. Dit was no xplode van BSN. Verwachtte er eigenlijk niet veel van.
Ik voelde me tijdens de wedstrijd een stukje fitter dan normaal en kon langer aanzetten (Creatine?). Het voelde erg goed en ik speelde 1 van mijn betere wedstrijden. Laatse kwartier wel kramp, wat kan komen door meer arbeid dan normaal of Creatine denk. Als ik meer train en speel zijn de klachten minder dan wanneer ik een tijd niets doe. Daarom moet ik van mijn arts ook zoveel mogelijk blijven sporten (niet te zwaar).

Nu heb ik gezocht op internet en zag het volgende lijstje stoffen die goed zouden zij voor een pre workout helemaal voor voetballers:

  • Arginine AKG zorgt mede voor de NO boost, meer vet- en suikerverbranding en heeft een spiersparend effect.
  • Ornithine zorgt voor een beter spieruithoudingsvermogen tijdens intensieve trainingen.
  • Citrulline malate helpt het lichaam sneller ammonium uit het bloed en melkzuur uit de spieren af te voeren tijdens training, hierdoor kan je de inspanning langer volhouden.
  • Creatine (monohydraat) zorgt voor een flinke toename van spierkracht.
  • Beta alanine remt de melkzuurproductie en stimuleert het uithoudingsvermogen.
  • Cafeïne zorgt voor een fit en energiek gevoel. Het stimuleert suiker- en vetverbranding.
  • Taurine stimuleert de omzetting van glycogeen in glucose.
  • Tyrosine helpt vermoeidheid uit te stellen en verhoogt de concentratie.
Is er een pre workout die deze stoffen bevat?

Ik zag dat CEE een betere vorm van Creatine kan zijn ivm minder bijwerkingen (zoals kramp) klopt dit?

Ik zag dat er aminozuren in de pre workout zitten, is het zinnig om ook losse aminozuren te nemen?

Natuurlijk ga ik ook overleggen met mn arts voor ik echt structuur gebruik ga maken van supplementen. Echter wilde ik eerst wat info inwinnen.

Ik hoop dat iemand mij kan voorzien van wat info.

Sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt!
 
Ik zou dit eerst goed overleggen met je arts.
Een pre workout kan ervoor zorgen dat je langer doorkan en net wat verder kan gaan dan je grenzen .Als jij op moet passen met té zwaar gaan dan is over je grenzen gaan nu net niet wat je wilt.

Volgens mij is het de beta alanine die maakt dat je langer door kan gaan dan normaal omdat je spieren minder snel verzuren.
 
Ja dat is ook zo. Ik vond het alleen heerlijk dat ik ineens meer kon geven dan normaal.
Ik denk dat ik sowieso wel baat heb bij middelen die spierafbraak verminderen en ook het herstel bevorderen.
 
Een pre workout gebruiken wil niet zeggen dat je minder spieren afbreekt.
Het hele effect van trainen is dat je je spieren beschadigd en dat deze in de rust erna kunnen herstellen waardoor je spiergroei kan krijgen.
Bij gebruik van een Pre workout kan je dus net meer geven dan anders en ga je dus over je grenzen heen. Dit betekend dus meer spierbeschadiging wat bij rust weer moet herstellen. Dus eigenlijk beschadig je je spieren meer door het gebruik van een pwo.

Herstellen doe je met voldoende rust en voeding. Daar gaat een pre workout je niet bij helpen.
Mogelijk dat het gebruik van aminozuren je wel kan helpen bij herstel. Maar misschien dat anderen daar meer over weten. XXL Nutrition ?

Maar nogmaals... het zou beter zijn dit met je arts te overleggen.
 
Ik zou ook aminozuren voorstellen om spierafbraak wat tegen te gaan, lijkt me het meest logische :).
Laat hier maar weten wat jouw arts hier op te zeggen heeft, vind ik wel interessant
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik herken wat jullie zeggen! De kans bestaat idd dat je wat meer over je grenzen gaat met sporten, omdat je net wat meer kan. Aan de ene kant is dat voor mij heel prettig, omdat ik op slechte dagen niet vooruit te branden ben. Aan de andere kant zal dit wat meer spierafbraak opleveren. Ik moet bij mn arts nagaan of dit verschil in spierafbraak voor mij te veel is.

Ik weet wel dat dit bij fitness vele malen hoger is dan bij voetbal. Daarom moest ik ook stoppen met echt heftig fitnessen. Destijds had ik even veel spierafbraak (CK) in mn bloed als iemand die een marathon gelopen had zonder te drinken (was toevallig ook net opgenomen ;)

Dus dat zit er sowieso niet meer in. Misschien als het voetballen met pre workout, een acceptabele hoeveel afbraak veroorzaakt, kan ik dit wel gebruiken. Maar daar ga ik vandaag voor bellen.

De reden dat ik het ook over herstel had door gebruik van pre workout, was doordat ik las dat het ook spierherstel bevordert (oa doordat er ook aminozuren in de pre workout zitten).

Stel dat ik aminozuren wil gaan proberen. Weet iemand waar ik dan op moet letten? Ik zag vele verschillende soorten namelijk.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties en interesse!
 
Back
Naar boven