AndroidHealthClinic

Voorstellen: Mark (40) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Baardaap

Cool Novice
Lid geworden
30 mrt 2021
Berichten
32
Waardering
21
Lengte
1m76
Massa
85kg
Vetpercentage
25%
Hoi allen,

Ik ben Mark, 40 jaar inmiddels, getrouwd en 3 kinderen (4e op komst) en woon in Deventer.

Ik doe eigenlijk al ca 20 jaar aan fitness, maar soms met lange tussenpozen. Doorgaans houd ik het een jaar of 2-3 vol en dan verandert er iets en fitness ik zo weer een jaar of twee niet.

Meestal wegens tijdgebrek (ik werk in detachering en afh. van project ben ik lang van huis en eenmaal thuis wil mijn gezin me ook nog zien).

Eigenlijk was ik net 1,5 jr weer lekker bezig (fitnessruimte bij klant en abonnement bij FitForFree vlakbij station) tot Corona kwam. Met al die regels (of het was dicht, of time-slot kiezen wat thuis vaak weer niet goed uitkomt), zit ik al weer een jaar te niksen en begin dat te merken.

Mezelf kennende vind ik krachttraining leuk (cardio een stuk minder, tenzij het functioneel is (fietsen van A naar B, omdat ik bij B moet zijn voor iets)), maar ik moet wel de drempel voor mezelf zo laag mogelijk maken, want er zijn veel andere dingen die mijn aandacht en tijd vragen. Heen en weer naar fitness-ruimte duurt dan te lang (of het is nog niet open (of juist al dicht)) of te druk (nu dan even niet) en als ik mentaal moe ben heb ik ook niet zo'n behoefte aan contact met anderen, dan wil ik eigenlijk gewoon alleen zijn.

Komende zomer gaan we verhuizen naar een woning met grote en verwarmde garage (3,5 x 7,7) waar ik een ruimte van 3 bij 3,5 wil reserveren voor een homegym (de rest is nodig voor fietsen, werkbank voor klussen, vriezer, algemene opslag etc). Laagdrempeliger kan bijna niet.

Aangezien ik dan weer wil beginnen met een (eenvoudig) beginners-schema (Fierce 5 of die van Aworkoutroutine.com), zal ik in eerste instantie dan op zoek gaan naar een Powerrack (misschien met Pulley), (uitbreidbaar) bankje, barbell + ca 100kg aan gewichten. Helaas weet ik nog niet precies hoe hoog de garage is, maar ik vermoed obv foto's dat de plafondbalken op 210-220cm hoogte beginnen en daar tussen nog zo'n 15-20cm ruimte is voor de vloer van de garage-zolder begint, dus met een ATX PRX-510/610 zou ik bijv nog pull ups kunnen doen (waar ik overigens erg slecht in ben).

Op den duur zal ik het verder willen uitbreiden met verwisselbare dumbbells en accessoires voor het rack/bankje, zoals landmine, leg-option oid. Veel ruimte voor iets anders zal ik wel niet hebben.

Hopelijk zullen tegen die tijd de fitnesscentra weer open zijn, spullen weer op marktplaats aangeboden worden of tenminste nieuw weer verkrijgbaar zijn, maar we zullen het zien.

Tot die tijd rommel ik thuis wat aan met bodyweight oefeningen, twee 2-16kg 30mm dumbbells en wat elastieken die ik heb en probeer ik een beetje te kijken welke spullen ik zou willen aanschaffen voor mijn toekomstige homegym
 
Welkom en succes, Mark (40)! :clap:
 
Nog een 40 plusser,welkom!
 
Ik heb een complete homegym in een kamer van ongeveer 3,5m x 3,5m. Het verbaasde me hoeveel ik kwijt kan, dus dat moet bij jou ook prima lukken.

Een rack, barbell met plates, verstelbaar bankje, verstelbare dumbbell set en een loopband. Landmine en jammer arms heb ik ook maar dat maakt gewoon deel uit van het rack vind ik :P Ik heb echter wel de Wall Rack van ATX die aan de muur is bevestigd. Scheelt behoorlijk wat diepte! :)
 
Ik heb een complete homegym in een kamer van ongeveer 3,5m x 3,5m. Het verbaasde me hoeveel ik kwijt kan, dus dat moet bij jou ook prima lukken.

Een rack, barbell met plates, verstelbaar bankje, verstelbare dumbbell set en een loopband. Landmine en jammer arms heb ik ook maar dat maakt gewoon deel uit van het rack vind ik :P Ik heb echter wel de Wall Rack van ATX die aan de muur is bevestigd. Scheelt behoorlijk wat diepte! :)

De ruimte die ik voor m'n homegym heb gereserveerd is zo'n beetje in het midden van de garage, die hebben we mentaal 3 delen opgedeeld, de oprit-kant is voor fietsen en wat stellingkasten, de tuinkant voor de werkbank, vriezer en een enkele stellingkast voor hand/tuingereedschap en het midden voor mijn homegym.
Het is wel de bedoeling dat er nog redelijk vrij van de achterkant vd garage naar de voorkant gelopen kan worden, dus ook al heb ik dan een ruimte van ca 3 x 3,5 meter, als ik niet train zou wel een doorgang van zo'n 1,5x3 meter vrij moeten zijn, zodat er makkelijk met tassen vol boodschappen naar de bijkeuken gelopen kan worden, of met een groencontainer of kruiwagen van de achtertuin naar de voortuin gelopen kan worden.

Een wallrack zou idd ook kunnen, maar met een bankje erbij en dan een losse stand voor plates en een losse pulley kom ik qua benodigde ruimte en kosten (uitgaande van HRW-640) al redelijk gelijk uit met een (compacte) power-rack als de 510/610 en dat voelt dan toch net wat steviger/veiliger en veelzijdiger aan. Met de opvouwbare wallrack kom ik duurder uit.
Maar idd een wallrack oogt wel ruimtelijker

Bijgevoegd 2 plattegrondjes die ik met floorplanner had gemaakt voor een situatieschets.
de een met een powerrack met pulley aan de linker kant en de ander met een wallrack aan de ene kant en een losse pulley en een losse stand voor gewichten (die ik anders aan rack zou hangen) aan de andere kant.
Een stand met verstelbare gewichten (of in eerste instantie twee olympic dumbbells) kan ik nog wel in een hoekje vrotten, maar een loopband of crosstrainer wordt het alweer wat lastiger om een comfortabele doorloop te houden
 

Bijlagen

  • garage1.JPG
    garage1.JPG
    27,7 KB · Weergaven: 52
  • garage2.jpg
    garage2.jpg
    30,3 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven