Fitness Seller

VPN topic - anoniem internetten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

davidoff88

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
20 jan 2008
Berichten
378
Waardering
26
Lengte
1m81
Massa
81kg
Misschien leuk om een nieuwe thread over VPN's te starten. Op internet zitten we allemaal, dus ik denk dat dit topic voor velen onder ons interessant kan zijn. Ik hoor het onderwerp ook steeds frequenter terugkomen in mijn naaste omgeving en zie ook interessante threads voorbij komen op andere sites. Dus om als community niet achter te blijven geef ik bij dezen een opzetje voor ons eigen uitgebreide VPN-topic.

In dit topic kunnen we onze ervaringen delen met betrekking tot bepaalde VPN-providers, elkaar tips geven en advies inwinnen. En misschien ook wel een goed idee om in dit topic discount codes te delen, want die duiken her en der op, vaak seasonal promotions.

Even kort: wat is een VPN precies?
Met een VPN kan je beveiligd en in alle anonimiteit internetten. Een VPN (virtual private network) doet in essentie twee dingen. Ten eerste versleutelt een VPN je internetverkeer, waardoor je data niet meer onderschept kan worden door bijvoorbeeld hackers. Ten tweede wordt met een VPN je internetverbinding omgeleid via een externe server. Hierbij wordt je originele IP-adres waarmee jij normaal gesproken geïdentificeerd kan worden vervangen door een nieuw, incognito IP-adres van de VPN-server. Vanaf dat moment beweeg je je anoniem op het internet. De website die je bezoekt zien slechts het nietszeggende IP-adres van de VPN-server, dat in principe niet meer herleid kan worden tot jou. Hierdoor kan niemand jouw internetgedrag nog herleiden tot jou. Overheden, criminelen, je internetprovider, je huisgenoten; ze kunnen niks meer monitoren en alles wat je online doet blijft privé.(bron: VPNgids.nl )

Waarom een VPN gebruiken?
Enkele voordelen van een goede VPN-service kort samengevat:
  • Anoniem surfen, streamen en downloaden (je IP-adres blijft verborgen)
  • Nationale blokkades van internet-content omzeilen. Door verbinding te maken via een VPN-server in een ander land, krijg je een IP-adres toegewezen dat gelinkt kan worden aan dat andere land. Als je op vakantie bent in Spanje, en verbinding maakt met een Nederlandse VPN-server, kan je vanaf dat moment surfen en streamen alsof je je in Nederland bevindt. Voor de websites die jij bezoekt heb jij namelijk gewoon een Nederlands IP-adres. Hierdoor worden sommige nationale blokkades gepasseerd, zodat je bijvoorbeeld Uitzending gemist of Nederlands voetbal kan kijken vanuit het buitenland. Ook social media blokkades (Twitter, Facebook), YouTube-restricties en website-blokkades kunnen op die manier omzeild worden mocht je dat willen. Ook kan je het Netflix-aanbod van andere landen kijken door te verbinden met een VPN-server in dat andere land (zolang je de juiste VPN-provider hebt die nog niet geblocked is door Netflix).
  • Zonder risico gebruikmaken van public wifi-hotspots. Door de encryptie van de VPN kan je verbinding maken met malafide openbare wifi-netwerken zonder dat je data hierbij onderschept kunnen worden.
  • VOIP-blokkades passeren. Voice over IP (zoals Skype, Whatsapp call en videochat) wordt ook nogal eens geblokkeerd in sommige landen. Dit gebeurt wederom op basis van IP-adres, en kan dus ook opgelost worden door middel van een nieuw IP-adres van een ander land (via VPN).
what-is-vpn.jpg


VPN-aanbieders
Je hebt tegenwoordig wel honderden VPN-aanbieders; sommige schijnen waardeloos te zijn en anderen worden bijna overal bejubeld. Er zijn genoeg toplijstjes te vinden als je even zoekt, dus bij dezen een greep uit het aanbod van aanbieders. Voor dit lijstje heb ik even leentjebuur gespeeld bij een ander forum (alleen heb ik de gratis VPN's bij elkaar geclustered). Er zijn dus nog veel meer VPN's en onderstaand overzicht is slechts een fractie van het totale aanbod:

Paid:
PureVPN
[Link niet meer beschikbaar] Coupon: PRIVACY (30% korting)
VyprVPN
NordVPN
ExpressVPN
CactusVPN
BolehVPN
HotSpotShield
Invisible Browsing
IPVanish
IronSocket
LiquidVPN
HideMyAss
Private Internet Access
[Link niet meer beschikbaar]
BlackVPN
SurfEasy
AirVPN
[Link niet meer beschikbaar]
VPN.ac
[Link niet meer beschikbaar]
Gratis:
Tunnelbear
Cyberghost
Windscribe
HotSpotShield
ZenMate

Criteria om VPN te kiezen
Waar je mogelijk op moet letten als je een VPN wilt:
  • Versleuteling / encryptie: Welke protocollen worden er ondersteund? Je hebt verschillende protocollen met allemaal hun eigen sterke en mindere punten. Bekende protocollen zijn OpenVPN, L2Tp/IPsec, PPTP, IKEv2. Wat het beste protocol is hangt veelal ook samen met het device waarop je je VPN wilt gebruiken (Desktop, Mac, Android, iPhone). Meeste grotere VPN-aanbieders werken eigenlijk goed op al je devices tegenwoordig. Het staat sowieso duidelijk aangegeven op de website van de aanbieder met welke operating systems en devices je een VPN kan gebruiken.
  • Logs: Het liefst worden er natuurlijk geen logs bijgehouden van je internetsessies bij de VPN-provider. Meeste goede VPN-aanbieders hebben ook een beleid zonder logs, al moeten sommige providers toch logs bijhouden vanwege wet- en regelgeving. Dit is dan weer afhankelijk van het land waar ze zich bevinden.
  • Welke functies worden ondersteund? Met name downloaden en Netflix-compatibiliteit kunnen verschillen. Altijd goed om even uit te zoeken of een aanbieder dit ondersteunt, mocht het relevant voor je zijn.
  • Snelheid: Zeer belangrijk, behoeft geen verdere uitleg behalve dat er grote verschillen kunnen zijn in hoe snel de servers van verschillende VPN-aanbieders zijn. Het liefst natuurlijk zo snel mogelijk! De encryptie en het omleiden van de verbinding snoepen altijd wat van je connectiesnelheid af, maar bij de ene VPN-aanbieder kan dit snelheidsverlies veel groter zijn dan bij de ander.
  • Kostenplaatje: Sommige aanbieders lopen in de kosten, anderen zijn gratis. Je moet een afweging maken wat je zoekt in een VPN. Altijd goed om er een objectieve review op na te slaan of je waar voor je geld krijgt. Of om het hier in dit topic te vragen natuurlijk en mogelijk volgt er nuttig advies van forumleden.
  • Customersupport: Word je fatsoenlijk geholpen of kan je het lekker zelf uitzoeken als er iets niet in orde is of niet helemaal lekker gaat met je verbinding?
Zolang je een VPN verstandig en in de juiste context gebruikt dan heb je er veel plezier en voordeel van denk ik. Benieuwd naar jullie ervaringen en input! Aanraders, afraders, promocodes? Shoot!
 
Gebruik zelf ZenMate om op de site van bepaalde bookmakers te komen die niet hun diensten aanbieden in Nederland. Ben er tevreden over.
 
Gezien het feit dat ik als computer-leek ook al een VPN server gebruik, vermoed ik dat tegenwoordig iedereen er gebruik van maakt?

Op dit forum controleren moderators soms op ip-adres wanneer er vermoeden is dat een lid gebruik maakt van meerdere accounts. Ik vraag me af of dat (op termijn) tot problemen zal leiden wanneer bijna alle leden VPN servers zouden gebruiken en er dus onterecht verbanden tussen accounts zouden ontstaan die eigenlijk niks met elkaar te maken hebben. Sanca Saxon of RFFNCK ?
 
Gezien het feit dat ik als computer-leek ook al een VPN server gebruik, vermoed ik dat tegenwoordig iedereen er gebruik van maakt?

Op dit forum controleren moderators soms op ip-adres wanneer er vermoeden is dat een lid gebruik maakt van meerdere accounts. Ik vraag me af of dat (op termijn) tot problemen zal leiden wanneer bijna alle leden VPN servers zouden gebruiken en er dus onterecht verbanden tussen accounts zouden ontstaan die eigenlijk niks met elkaar te maken hebben. Sanca Saxon of RFFNCK ?

Gok dat VPN servers reeds al op een whitelist staan. Daar doe je inderdaad vrij weinig aan zonder strafbare feiten te gaan plegen.
 
Ik gebruik mijn eigen VPN router in het datacenter. Op vakantie gebruik ik mijn thuis Mikrotik router VPN. Werkt uitstekend.
 
Back
Naar boven