XXL Nutrition

Vraag (diabeten)

Bezoekers in dit topic

Sil 10

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
8 mrt 2009
Berichten
262
Waardering
9
Hey Folks.
Ik ben laatst bij mijn internist geweest tercontrole van mijn diabetes (type1) en hij stelde mij een paar vragen over mijn bodybuilding. Hij vroeg of ik supps gebruikte, ik zeg ja en ik heb verteld welke ik gebruikte, Creatine en wat Whey shakes. En toen reageerde hij heel recht: Oke niet meer doen. Ik zeg Hoow hoow waarom niet? Hij zegt, Dat is niet goed voor je. Hij vroeg zelfs aan me wat creatine is. Ik hem dat verteld en hij heeft er nog geen hoogte van van wat is. Imo een goede internist maar volgens mij heeft hij hier totaaaaaal geen verstand van. Mijn vraag is naar diabeten die hier zitten of hun gewoon kunnen door gebruiken met zoon soort supps?

Ik heb dit verhaal uitgelegt aan mijn pshygoloog en zei zei dat ik maar eens rond moest vragen op een forum of een sportarts zoeken. Bij deze dan.

(Ik weet even niet waaronder ik dit moest posten maar ik denk dat Supps toch gepast is voor deze topic)
 
Ja die arts die weet het duidelijk niet, geeft niks die man kan ook niet alles weten maar wat hij niet weet moet hij opzoeken of jou helpen met doorverwijzen naar een arts die het wel weet. Een mogelijke reden om het niet te nemen (let wel ik ben geen arts) is dat diabetes beschadiging aan je nieren kan veroorzaken. (diabetische nefropathie) Creatine slikken betekent vrij veel extra werk voor je nieren, dat is bij gezonde nieren geen probleem maar bij jou is er een mogelijkheid dat het wel een probleem kan zijn. Maar echt praat er vooral over met een arts, hij heeft de plicht op te zoeken wat hij niet weet. Maar een keer naar de sportarts lijkt me in jou geval het beste wat je kan doen.

En ja gebrek aan kennis over supplementen ken ik, heb een docent verpleegkunde die het verhaal van uitscheiding van creatinine aan het uitleggen was en de cyclus van ADP-ATP en ook zij had er nog nooit van gehoord dat sporters dit slikken.

(pm builderB eens, als er iemand is op DBB die dit zou kunnen weten is hij het)
 
Laatst bewerkt:
enigste waar ol op kan komen dat whey slecht is als diabetes is omdat je lichaam die zo snel mogelijk opneemt en daardoor een insuline piek krijgt maar ook zou dat minimaal wezen van eiwitten.

over creatine weet ik het totaal niet.

dat nieren verhaal krijg je pas na vele jaren als je diabetes bent meestal na minstens 20 jaar dus die vlieger gaat ook niet op over crea die slecht is voor je nieren

heb iemand gekent die na 19e jaar pijnstillers heeft genomen tegen de reuma ben de naam kwijt en is vrij zwaar op de nieren, pas na 33 jaar gebruik zijn de nieren gefaalt.
 
Laatst bewerkt:
Zelf ook diabeet type 1 en ook aangekaart bij me internist/arts en dietiste. Ze vroegen wat het was en nooit meer over gehoord. Dietiste raden alleen aan om extra vitamine C te nemen.

Erg raar dat je dit te horen krijgt

Edit: Neem zelf even wat artikelen mee dat het slechts wat extra is, om ze uit te leggen wat het is en doet. Zelf ook paar keer uitgelegt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties allemaal
 
Ik heb ook diabetes.... volgens mij lullen die doktoren maar gewoon wat, want ik begrijp niet waarom het niet mag want het zijn gewoon eiwitten wat je binnen krijgt dat hebben je spieren nodig. als je geen eiwit supplementen mag mag je zeker ook geen voeding waar eiwit in zit mooi verhaal... ik zelf heb nooit met me dokter over gesproken
 
Back
Naar boven