AndroidHealthClinic

Vraag Madcow (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Powergiant

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
4 apr 2008
Berichten
2.214
Waardering
111
Ik ben van plan morgen te starten met Madcows versie van Bill Starrs 5×5 programma.
Het Excel bestandje heb ik helemaal ingevuld (in kg, niet in lbs. weet niet of dat een groot verschil maakt?), maar ik kan niets vinden over de gebruikte rep range voor de assistance Hypers/Situps.

Daarnaast weet ik niet goed of ik een aparte warming up moet inpassen.
Het lijkt mij dat de eerste 3-4 sets eerder als warming up ervaren kunnen worden dan alszijnde werksets.
Heb al wat afgezocht op het internet, maar kon het niet vinden...
 
Bij mij waren de eerste 2-3 sets inderdaad meer een warmup. De eerste 3 sets deed ik zelfs aaneensluitend, dus gewichten erbij en gelijk weer squatten.

Was wel een beetje afhankelijk van het percentage verschil dat ik hanteerde, als ik 10% gebruikte kwam de eerste set wat zwaarder uit (bijv 80) en dan deed ik eerst wat reps met 60 ofzo om de gewrichten wakker te schudden zeg maar. :)

Reps voor de hypers en situps zijn express niet aangegeven. Het "beach work" staat een beetje open voor wat je wil. Gebruikelijk bij Bill Starr is 8-15 reps. Als je 15 zonder gewicht kunt voeg je gewicht toe. Dit geld ook voor eventuele dips en pullups.
 
wel wat krisk zegt, de eerste 3 sets van de SQ, BP, BOR, etc.. zijn idd warmups, ik zou gewoon voor je aan je oefeningen begint goed opwarmen en stretchen, wat normaal vanzelfsprekend is.

Kben er nu met bezig en voor dips doe ik 3x5 met stappen van 12.5% en elke training 1.25 erbij, een hyperextension bank heb ik niet dus ik doe gewoon wat goodmornings met een licht gewicht, keb niet het gevoel dat die hyperextensions het belangrijkst zijn bij het madcow gebeuren.
 
Bij mij waren de eerste 2-3 sets inderdaad meer een warmup. De eerste 3 sets deed ik zelfs aaneensluitend, dus gewichten erbij en gelijk weer squatten.

Was wel een beetje afhankelijk van het percentage verschil dat ik hanteerde, als ik 10% gebruikte kwam de eerste set wat zwaarder uit (bijv 80) en dan deed ik eerst wat reps met 60 ofzo om de gewrichten wakker te schudden zeg maar. :)

Reps voor de hypers en situps zijn express niet aangegeven. Het "beach work" staat een beetje open voor wat je wil. Gebruikelijk bij Bill Starr is 8-15 reps. Als je 15 zonder gewicht kunt voeg je gewicht toe. Dit geld ook voor eventuele dips en pullups.
Thanks man! Zelf hanteer ik gewoon 12,5% om eerst uit te proberen. Dips heb ik vervangen door Bench Dips en de rest gewoon laten staan. (hypers, situps, curls en extensions)

wel wat krisk zegt, de eerste 3 sets van de SQ, BP, BOR, etc.. zijn idd warmups, ik zou gewoon voor je aan je oefeningen begint goed opwarmen en stretchen, wat normaal vanzelfsprekend is.

Kben er nu met bezig en voor dips doe ik 3x5 met stappen van 12.5% en elke training 1.25 erbij, een hyperextension bank heb ik niet dus ik doe gewoon wat goodmornings met een licht gewicht, keb niet het gevoel dat die hyperextensions het belangrijkst zijn bij het madcow gebeuren.

Normaal deed ik altijd 2 sets licht gewicht en +- 15 herhalingen op de eigenlijke oefening, alvorens te beginnen aan de werksets. Zal nu gewoon wat korte sets met opbouwend gewicht voor de 5×5 plaatsen.

Hyperextensions/situps lijken mij juist wel belangrijk als assistance; SQ doe je 3x en DL 1x per week. Je core krijgt dus echt veel te voorduren, sterke core lijkt mij dan ook een grote plus m.b.t. de grote oefeningen.
 
als je een sterkere core wilt zijn er wel betere oefeningen als situps en hypers, ik had ook in het begin besloten om er wat core werk aan toe te voegen dus is doe nu ipv situps, static leg holds, ab rollouts, wrestlers bridges, etc...
 
Voor mij voelden de (weighted!) hypers en situps wel nuttig aan maar ging wel snel richting de 20kg erbij en als ik verder ging met het template daarvoorbij. Zonder dat voelt het vrij nutteloos ja.
 
als je een sterkere core wilt zijn er wel betere oefeningen als situps en hypers, ik had ook in het begin besloten om er wat core werk aan toe te voegen dus is doe nu ipv situps, static leg holds, ab rollouts, wrestlers bridges, etc...

SQ en DL zijn imo de beste oefeningen voor een sterke core. Daarom zijn situps en hypers ook aangeduid als 'assistance'.

---------- Post toegevoegd Mon 5 Sep 2011 om 14:27 ----------

Voor mij voelden de (weighted!) hypers en situps wel nuttig aan maar ging wel snel richting de 20kg erbij en als ik verder ging met het template daarvoorbij. Zonder dat voelt het vrij nutteloos ja.

Kreeg je geen last van thickness in de mid-sectie?
 
Hoe bedoel je?

Ik wilde zeggen 'dikte' maar was bang dat je het dan als dik in de zin van vet op zou vatten. In een filmpje van Yates zei hij dat je door buikspieren te trainen met toegevoegd gewicht, je dikte op de spier zou creëren en dat dat je shape geen goed zou doen.

---------- Post toegevoegd Mon 5 Sep 2011 om 18:20 ----------

Edit: Rond 3:14

http://www.youtube.com/watch?v=W25lLg2DxGM
 
Nee het gaf juist goede resultaten, zowel voor ondersteuning van de squat en andere oefeningen als bij het uiterlijk.

Kan me ook niet voorstellen dat je buikspieren of obliques ooit te groot zouden worden. Dan is de rest van je lichaam gewoon te klein lijkt me.
 
ik zou geen aandacht schenken aan een kerel zoals DY, het enige waar die gast mee bezig is is het verkopen en promootten van zijn supplementen, wat hij eveneens doet met het uitbrengen van dergelijke 'trainingsprogramma's'. kijk maar naar zijn T-shirt
 
Nee het gaf juist goede resultaten, zowel voor ondersteuning van de squat en andere oefeningen als bij het uiterlijk.

Kan me ook niet voorstellen dat je buikspieren of obliques ooit te groot zouden worden. Dan is de rest van je lichaam gewoon te klein lijkt me.
True that.

ik zou geen aandacht schenken aan een kerel zoals DY, het enige waar die gast mee bezig is is het verkopen en promootten van zijn supplementen, wat hij eveneens doet met het uitbrengen van dergelijke 'trainingsprogramma's'. kijk maar naar zijn T-shirt
Heb je deze video (of een andere met zijn tips) bekeken? Yates geeft zeer praktische en werkende tips en staat bekend om zijn kennis over uitvoering van oefeningen. Het feit dat hij een shirt draagt met zijn merk doet daar niets aan af. Behulpzame hardcore mofo als je het mij vraagt. ;)
 
Ik ga hier geen discussie beginnen, maar ik zou gewoon nooit advies aannemen van een chemische bodybuilder die enkel traint in het teken van hypertrofie en esthetics.

Ik vind het trouwens nogal raar dat je met een krachtschema als BS begint terwijl je je zorgen maakt om het behoud van je smal taille? je weet toch dat vele bodybuilder (oa. Yates) Squats mijden om die reden?
 
BS variaties zijn hele goede (power) sport georienteerde schema's. Wel of geen grote taille krijgen heeft daar weinig tot niks mee te maken. Denk zelfs dat het eerder een manier is om juist een goed gebalanceerde core te krijgen. Zat atleten die enorm zwaar squatten en situps en hypers met meerdere plates gebruiken terwijl ze -unsurprising- er atletisch uitzien.

Alsof je na een paar setjes oly squats en weighted situps oppeens een grote gut hebt. Als je de GH en insuline spuiten achterwege laat hoef je je er geen zorgen om te maken denk ik zo. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind een brede taille geen probleem. (Fysieken zoals Rob S of Seeker met een wat bredere taille vind ik juist mooi)
Zo nu en dan heb ik een GH-achtige gut, terwijl ik voor de rest vrij smal ben en dat vind ik ontzettend lelijk. Maar we geraken een beetje van het eigenlijke onderwerp af. (My bad) Bedankt voor jullie antwoorden; eerste training ging lekker. Mochten jullie geïnteresseerd zijn, kunnen jullie een kijkje in mijn log nemen. ;)

Cheers
 
Back
Naar boven