XXL Nutrition

Vraag mbt bulken/voeding (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Riichard1992

Cool Novice
Lid geworden
1 nov 2017
Berichten
54
Waardering
5
Lengte
1m85
Massa
89kg
Vetpercentage
10%
Beste lezers,

ik had een vraagje met betrekking tot mijn dagelijkse caloriebehoefte tijdens het bulken. Via een caloriebehoefte berekening (via Cleannutrition.nl) kwam naar voren dat mijn dagelijkse behoefte 3078 calorieën is. Nu wil ik gaan bulken en dit wil ik d.m.v. een clean bulk doen omdat ik sneller in vet aankom dan dat ik het eraf train, vandaar dat ik mijn vetpercentage zo laag mogelijk wil houden. Dit betekend dus dat ik +-10% extra calorieën binnen moet krijgen, wat na berekening uitkomt op 3386 calorieën per dag.

Naar aanleiding hiervan ben ik enkele blogs gaan lezen om een duidelijk beeld te krijgen hoe ik deze calorieën het beste binnen kan krijgen. Volgens het 40/40/20 principe uit een blog dat ik over het bulken heb gelezen zou ik per dag zo’n 340 gram koolhydraten en eiwitten met daarnaast zo’n 85 gram aan vetten moet binnenkrijgen.


Maar als ik echter diezelfde rekentool van Cleannutrition gebruik komen er de volgende getallen naar voren: 3386 calorieën met per dag 422 gram koolhydraten, 213 gram eiwitten en 102 gram aan vetten. Daarnaast gebruik ik MyFitnessPal om dagelijks bij te houden wat ik nou precies eet en daarin staan mijn dagelijkse behoefte op 3100 calorieën + extra calorieën van mijn dagelijkse beweging wat uitkomt op zo’n +-3400 calorieën per dag. Hierbij zit de koolhydraten rond de 400 gram per dag, de eiwitten rond de 150 gram per dag en de vetten rond de 100 gram per dag.

Misschien is het niet verstanding om 3 verschillende platvormen te gebruiken om de dagelijkse innames te berekenen maar ik ben momenteel een beetje in de war. Wat is het beste om aan te houden? Het 40/40/20 principe lijkt me qua eiwitten erg hoog, de andere twee zijn redelijk haalbaar alleen dat betekend dus dat ik het merendeel van mijn calorieën uit mijn koolhydraten zal moeten halen, klopt dit?

Misschien nog enkele handige gegevens die ertoe doen:
Lengte: 1,85m
Gewicht: 85kg
Vetpercentage: niet bekend, wil ik zsm duidelijk krijgen.

Ik train inmiddels een maand of 6 zo'n 4 à 5x per week waarbij ik iedere spiergroep 2x train.

Alvast bedankt voor de tips,

Richard :cool:
 
Vele wegen naar Rome. Gangbare methode om te starten is 2-3 Gr eiwit/kg, 1 Gr vet/kg en de rest KH. Later zul je je eigen voorkeuren hierin ontwikkelen.
 
Bedankt voor de reacties! Ik ga ermee aan de slag
 
Ook zou ik als ik jou was overwegen elke spiergroep slechts 1x per week te trainen aangezien je pas een beginner bent en waarschijnlijk geen aas-gebruiker. Je zal merken dat je kracht en daarmee ook massa beter zal groeien met meer rust tussen je workouts.

Succes!
 
Ook zou ik als ik jou was overwegen elke spiergroep slechts 1x per week te trainen aangezien je pas een beginner bent en waarschijnlijk geen aas-gebruiker.
Waar baseer je dit nou weer op?
 
Waar baseer je dit nou weer op?

Mits je met de juiste intensiteit traint (zwaar, 6-8 reps, failure, progressive overload) is er echt no way dat je na 3 dagen dezelfde spiergroep nog eens kan trainen en dan ook nog eens meer reps doen en of zwaarder gaan dan de keer ervoor. Dat is simpelweg niet mogelijk.

Dus m.a.w. het is OF 1 keertje in de week 100% trainen of 2 kuttrainingen aan 50%. Ik ga voor de eerste variant. Maar iedereen moet dat natuurlijk zelf weten, ik geef enkel advies.
 
Mits je met de juiste intensiteit traint (zwaar, 6-8 reps, failure, progressive overload) is er echt no way dat je na 3 dagen dezelfde spiergroep nog eens kan trainen en dan ook nog eens meer reps doen en of zwaarder gaan dan de keer ervoor. Dat is simpelweg niet mogelijk.

Dus m.a.w. het is OF 1 keertje in de week 100% trainen of 2 kuttrainingen aan 50%. Ik ga voor de eerste variant. Maar iedereen moet dat natuurlijk zelf weten, ik geef enkel advies.
Ok, als jij dat denkt.
 
Ik denk dat het gros van de mensen daar anders overdenken en andere ervaringen mee hebben.
 
Wat versta je onder het gros van de mensen? En heb je het dan alleen over het forum ook over de echte wereld in de sportschool?
 
Ook zou ik als ik jou was overwegen elke spiergroep slechts 1x per week te trainen aangezien je pas een beginner bent en waarschijnlijk geen aas-gebruiker. Je zal merken dat je kracht en daarmee ook massa beter zal groeien met meer rust tussen je workouts.

Succes!
Ja want het zijn vooral niet AAS gebruikers die bro splits met belachelijk hoog volume per spiergroep op 1 dag draaien :roflol:
 
Ja want het zijn vooral niet AAS gebruikers die bro splits met belachelijk hoog volume per spiergroep op 1 dag draaien :roflol:

Dat zeg ik niet.
AAS helpt wel nogal wat met het herstel waardoor velen er mee weg komen. Dat bedoelde ik ermee.
 
Dat zeg ik niet.
AAS helpt wel nogal wat met het herstel waardoor velen er mee weg komen. Dat bedoelde ik ermee.
Ja mee weg komen om maar 1x per week elke spiergroep te trainen omdat door AAS proteine synthese is verlengd tenopzichte van naturel krachtsporters.
 
Nee, dat bedoel ik niet.
Ik ben het niet eens met wat je probeert te zeggen over de trainingsfrequentie voor natties vs. aas gebruikers.
Dit is een forum dus er wordt wel van je verwacht dat je op zen minst 1 argument geeft. Maar deze dicussie is in een ander topic al zonder veel succes gehad dus laat het maar zitten.
Alleszins TS dit is waardeloos advies , 2x per week elke spiergroep is gewoon goed. En de richtlijnen van RFFNCK zijn ook gewoon goed dus veel succes!
 
Dit is een forum dus er wordt wel van je verwacht dat je op zen minst 1 argument geeft. Maar deze dicussie is in een ander topic al zonder veel succes gehad dus laat het maar zitten.
Alleszins TS dit is waardeloos advies , 2x per week elke spiergroep is gewoon goed. En de richtlijnen van RFFNCK zijn ook gewoon goed dus veel succes!

Wat is in jouw optiek een succesvolle discussie dan? Een discussie waarin jij gelijk krijgt?

Een natty bodybuilder die in zijn training de juiste technieken implementeert (ik noemde ze al hierboven: failure, 6-8 reps, progressive overload) zal binnen aanzienbare tijd overtrained raken en niet/nauwelijks progressie meer boeken wanneer hij alle spiergroepen 2x of 3x per week traint.

Ik neem even mezelf als voorbeeld. Na een leg workout heb ik letterlijk 7/8 dagen harde spierpijn, er is gewoon no way dat ik na 3 of 4 dagen nog eens benen zou kunnen trainen. Dit is fysiek simpelweg niet mogelijk.
Als een bodybuilder zich daarentegen na 2 of 3 dagen helemaal hersteld voelt na een leg workout en klaar is om het nog een keertje te doen is daar maar één simpele diagnose voor: je traint niet hard genoeg.
En dat bedoelde ik dus met 2 trainingen aan 50% vs. 1 training aan 100%. Iedereen is vrij daarin zijn eigen keuze te maken, maar noem het aub geen waardeloos advies.
 
Wat is in jouw optiek een succesvolle discussie dan? Een discussie waarin jij gelijk krijgt?

Een natty bodybuilder die in zijn training de juiste technieken implementeert (ik noemde ze al hierboven: failure, 6-8 reps, progressive overload) zal binnen aanzienbare tijd overtrained raken en niet/nauwelijks progressie meer boeken wanneer hij alle spiergroepen 2x of 3x per week traint.

Ik neem even mezelf als voorbeeld. Na een leg workout heb ik letterlijk 7/8 dagen harde spierpijn, er is gewoon no way dat ik na 3 of 4 dagen nog eens benen zou kunnen trainen. Dit is fysiek simpelweg niet mogelijk.
Als een bodybuilder zich daarentegen na 2 of 3 dagen helemaal hersteld voelt na een leg workout en klaar is om het nog een keertje te doen is daar maar één simpele diagnose voor: je traint niet hard genoeg.
En dat bedoelde ik dus met 2 trainingen aan 50% vs. 1 training aan 100%. Iedereen is vrij daarin zijn eigen keuze te maken, maar noem het aub geen waardeloos advies.
8 dagen harde spierpijn :roflol::roflol::roflol::roflol:
 
Back
Naar boven