Fitness Seller

Vraag mbt test e (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

predjee

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
3 jul 2006
Berichten
188
Waardering
111
Hoi allen,

Ik, man 37 jaar, zit in week twee test e only kuur.

Ik heb nog nooit eerder gekuurd maar wilde dit al heel lang een keer doen, vanaf mijn twintiger jaren veel in dubio erover gezeten.

Door ziekte heb ik 10 jaar lang niet getrained en heb dit 8 maanden geleden opgepakt.

Ik zit nu in week 2 van mijn kuur en so far so good. Echter loop ik tegen wat twijfels aan.

Ik injecteer twee maal per week 1 ml test e, maar elke injectie dag heb ik ontzettende last van duizeligheid, zwakheid en moeheid. Soms ook op andere dagen, maar niet zo extreem. Ook soms last van hoofdpijn. Een algeheel gevoel van druk in mijn hoofd.

Mijn moeder is toevallig verpleegster dus zodoende heb ik thuis een hartslag en bloeddruk meter. Beide zijn altijd goed.

Het ding is dat ik een bloedziekte heb en dat is geen kattenpis. Namelijk leukemie, die niet heel erg actief is, maar natuurlijk wel andere bloedwaarden geeft. Globaal gezien heb ik een klein beetje verlaagde bloedplaatjes, verhoogde witte bloedcellen en een klein beetje verlaagde rode bloedcellen. In het verleden heb ik trombose gehad.

Eigenlijk ging het twee weken lang goed, trainen gaat gewoon goed en heb nergens last van, behalve dus die symptomen die ik hierboven beschreef.

Maar nu is daar gisteren ook een grote blauwe plek op mijn kuit bijgekomen. Dacht meteen aan trombose dus naar de huisarts gegaan en die dacht niet aan trombose maar aan een gesprongen ader. Ik durfde eigenlijk niks over die test e te zeggen.

Baal ook ontzettend dat ik dit niet gewoon met een arts kan bespreken en eerlijke en feitelijke informatie kan krijgen, iets waar iedereen last van heeft natuurlijk.

Durf ook geen bloed te prikken, want mijn behandeld arts is natuurlijk niet achterlijk en ziet meteen dat er iets gaande is in mijn bloed wat niet met de leukemie te maken heeft.

Nu vraag ik jullie: stoppen met de kuur? Ben ik mijzelf aan het kapot maken? Of ben ik mijzelf vooral in mijn hoofd gek aan het maken?

Was vandaag ook weer duizelig, had vanochtend geprikt en 5 uur later kwam de duizeligheid.

Ik train zeven keer per week, dus ben ook uitgeput s’avonds.

Waar ik twee weken lang niet twijfelde is vandaag die twijfel wel toegeslagen, en vind dat klote want het trainen gaat echt heerlijk. Elke workout gemiddeld 10 tot 20 % meer gewicht erop. (Sinds deze week, de eerste week voelde ik er weinig van)

Dacht dat ik met test e eigenlijk wel veilig zat en het niet zo een grote aanslag zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als toevoeging, na een flink broodje gegeten te hebben was de duizeligheid ook snel weg en de paniek ook. Vandaar dus mijn twijfels, maak ik mezelf gek, of hoort dit erbij.
 
Wat voor leukemie heb je? Chronische lymfatische (CLL)? En krijg je medicatie?

Even kort door de bocht, maar als jij dit van iemand anders zou lezen, wat zou je dan denken? Verstandig of niet?
 
Klopt, CLL.

De medicatie die ik slik is ibrutinib. Zou ik het van een ander lezen dan zou ik zeggen: stop er mee.

De reden dat ik het niet tegen de arts zeg is omdat ik zijn antwoord ook wel kan raden.

Aan de andere kant redeneer ik na twaalf jaar ziekenhuis: ze maken van elk pietluttig risico, een 100% kans risico. Als je begrijpt wat ik bedoel. Artsen zijn altijd super overbezorgd, dat keur ik veder niet af.

Maar ik heb al zoveel moeten laten in mijn leven door die ziekte, dat ik soms ook zoiets heb van: en mijn dromen dan?

Ik werkte vroeger bij defensie, dat was mijn grote droom, heb ik moeten laten.

Ik wilde kinderen, heb ik moeten laten.

Ik wilde studeren, heb ik moeten laten.

Ik heb altijd alleen maar moeten laten, en dat ben ik nu gewoon een keer zat. Vandaar dat ik dus ook dacht: wat kan alleen test voor kwaad.

Maar misschien ben ik te naïef geweest.
 
Ik denk dat een belangrijk risico in jouw geval het infectierisico is van de injecties. Die loop je nu eenmaal sneller op. Ook stimuleren AAS de aanmaak van rodebloedcellen en de bloedplaatjes, en zijn er aanwijzingen dat het het risico op trombose wat verhoogt. Maar misschien nog het allerbelangrijkste is dat je behandelend arts moet weten van je gebruik, om jouw bloedwaarden goed te kunnen interpreteren. Ook na het stoppen van gebruik duurt het enkele maanden voordat de bloedwaarden normaliseren, dus als je gestopt bent kunnen je bloedwaarden in de maanden daarna nog steeds je behandelend arts op het verkeerde spoor zetten.
 
Duidelijk Galen, bedankt voor je uitleg zonder oordeel. Ik ga het bespreken, dat lijkt mij inderdaad het minste. Voor wat betreft de symptomen die ik beschreef. Is dat herkenbaar en ‘normaal’ voor test gebruik? (Duizelig, slap, etc)
 
Duidelijk Galen, bedankt voor je uitleg zonder oordeel. Ik ga het bespreken, dat lijkt mij inderdaad het minste. Voor wat betreft de symptomen die ik beschreef. Is dat herkenbaar en ‘normaal’ voor test gebruik? (Duizelig, slap, etc)
Dat is het niet, maar ik durf ook niet te zeggen of dat gerelateerd is aan CLL of jouw medicatie. Het zijn wel klachten die rijmen met CLL in het algemeen natuurlijk, met name duizeligheid en vermoeidheid, maar in reactie op een injectie? Dat durf ik niet te zeggen, daar heb ik geen verstand van. Waarschijnlijk kan je behandelend arts daar meer over vertellen.
 
Helder. Ik slik de medicatie al 3 jaar, en heb deze symptomen niet eerder gehad. Ook niet de jaren daarvoor met andere medicatie. Ik durf ze dus wel te linken aan de injecties, daar ze pas zijn opgetreden toen ik met de injecties begon. Aan de andere kant vraag ik mezelf soms af: ben ik niet gewoon aan het hyper ventileren?

Het is ook pas sinds die blauwe plek dat ik mezelf echt angstig begon te voelen. Ideeen als: nou lekker daar ga je dan, trombose door die kut injecties, je bent je bloed aan het verkloten en straks zit er een bloedprop in je hersenen en ben je een kasplantje. De huisarts zegt geen trombose, maar een gesprongen ader lijkt me nou ook niet helemaal lekker, misschien wel net zo erg.

Je kan wel begrijpen dat de duizeligheid en zwakte daarna 10x zo erg inslaat.

Laatste vraag dan voordat ik morgen de doc bel: je zegt dat maanden daarna de waardes nog anders zullen zijn.

Is dat zelfs wanneer ik nu in week 2 zou stoppen? Of bedoel je na een langere tijd? 8+ weken?
 
Helder. Ik slik de medicatie al 3 jaar, en heb deze symptomen niet eerder gehad. Ook niet de jaren daarvoor met andere medicatie. Ik durf ze dus wel te linken aan de injecties, daar ze pas zijn opgetreden toen ik met de injecties begon. Aan de andere kant vraag ik mezelf soms af: ben ik niet gewoon aan het hyper ventileren?

Het is ook pas sinds die blauwe plek dat ik mezelf echt angstig begon te voelen. Ideeen als: nou lekker daar ga je dan, trombose door die kut injecties, je bent je bloed aan het verkloten en straks zit er een bloedprop in je hersenen en ben je een kasplantje.

Je kan wel begrijpen dat de duizeligheid en zwakte daarna 10x zo erg inslaat.

Laatste vraag dan voordat ik morgen de doc bel: je zegt dat maanden daarna de waardes nog anders zullen zijn.

Is dat zelfs wanneer ik nu in week 2 zou stoppen? Of bedoel je na een langere tijd? 8+ weken?
Dat is voor na een langere tijd. Je bloedplaatjes en rodebloedcellen zullen nu nog weinig veranderd zijn. Er zijn wel wat andere bloedwaardes die nog enkele weken anders kunnen zijn, zoals het LH en FSH, maar die zullen niet gemeten worden en zijn ook niet interessant voor je behandelend arts.
 
Dank je wel Galen, voor je heldere uitleg, zonder moralistisch vingertje wijzen. Ik waardeer dat echt 👍🏻👍🏻👍🏻
 
Ik begrijp volledig dat je na al die ellende wel eens een pleziertje wilt. Verder kan de stress van het prikken natuurlijk zorgen voor hyperventilatie en dat kan weer zorgen voor duizeligheid, moeheid etc.

De allerbeste tip is natuurlijk om er mee te stoppen, aangezien er in jouw situatie meer risico’s aan gebruik verbonden zitten.

Andere optie kan zijn om toch door te zetten tot acht weken ofzo en dit als een once in a lifetime experience te zien. Dan is het wel verstandig om je arts in te lichten idd.
 
Licht je arts in en stop er mee.
Vanaf ik las dat je leukemie hebt/had ben ik gestopt met lezen sorry.

Het is zoals galen zei als je dit van iemand anders zou lezen wat zou je er dan van denken?

Veel succes!
 
Licht je arts in en stop er mee.
Vanaf ik las dat je leukemie hebt/had ben ik gestopt met lezen sorry.

Het is zoals galen zei als je dit van iemand anders zou lezen wat zou je er dan van denken?

Veel succes!
Ik snap jouw reactie! Toen ik wilde duiken reageerde de sportarts precies zo. En andere artsen in andere situaties idem dito. Dat komt omdat ze schrikken van het woord leukemie, maar daar geen kennis over hebben. Uiteindelijk heb ik gewoon twee jaar gedoken zonder problemen en zonder zijn verklaring dat ik mag duiken. De enige reden dat ik daar mee stopte is omdat ik mijn interesse daarin verloor. Mijn behandeld arts zei toen: ik kan geen enkele reden bedenken waarom jij niet kan duiken met leukemie. En hij is de autoriteit op het gebied van mijn vorm van leukemie.

Toch kon ik de sportarts op geen enkele wijze duidelijk maken dat er geen gevaar was voor mij om te duiken, simpelweg omdat het woord leukemie hem zoveel angst aanjaagde dat hij weigerde te tekenen.

Echter heb ik toen gezegd tegen mijzelf dat ik mij alleen nog maar zou laten leiden door feitelijke informatie de rest van mijn leven en niet door emotionele oordelen.

Ja leukemie is een God damn rotziekte, maar heel veel mensen denken dat je meteen niks meer kan dan.

Eigenlijk wilde ik vooral weten of de symptomen die ik beschrijf ook voorkomen bij andere mensen die test e gebruiken of gebruikten.
 
Mijn eerste keer prikken werd ik duizelig doordat ik bang was te prikken. Maar na een halfuur toen die erin zat was alles normaal met mij. Ik krijg bang in jou plaats mattie. Ik weet niets over leukemie alleen dat big T en nog vele mensen er aan dood gaan. Ik wens je veel succes kerel maar hou ermee op dat is mijn mening.
 
Heb wel respect voor je man als ik je zo is hoor, mag namelijk ook gezegd worden!
 
Mijn eerste keer prikken werd ik duizelig doordat ik bang was te prikken. Maar na een halfuur toen die erin zat was alles normaal met mij. Ik krijg bang in jou plaats mattie. Ik weet niets over leukemie alleen dat big T en nog vele mensen er aan dood gaan. Ik wens je veel succes kerel maar hou ermee op dat is mijn mening.
Wie is Big T en is hij overleden aan leukemie? Gecondoleerd aan allen die hem kenden en als vriend/familie beschouwen. Ik zag inderdaad een post dat zijn overlijden verkondigde, maar ik heb het niet geleden
 
Heb wel respect voor je man als ik je zo is hoor, mag namelijk ook gezegd worden!
Dank je wel spectrumman! Jullie zijn allen fijne mensen! Ik ben hier sinds 2010 niet meer geweest, maar goed om te zien dat die vriendelijke sfeer niet is verdwenen!
 
Ik krijg je niet uit mijn hoofd kerel. Ik heb het hele topic nog eens goed gelezen.
Wat ga je nu doen, stoppen of niet?

Ik zou er toch eens over praten met een arts. Zoiezo datdie hetzelfde gaat zeggen maar misschien word je er wel wat wijzer door.
 
Ik krijg je niet uit mijn hoofd kerel. Ik heb het hele topic nog eens goed gelezen.
Wat ga je nu doen, stoppen of niet?

Ik zou er toch eens over praten met een arts. Zoiezo datdie hetzelfde gaat zeggen maar misschien word je er wel wat wijzer door.
Ik heb mijn prik ‘gewoon’ gezet vanochtend , maar ik ga wel zo een mail schrijven naar mijn behandeld arts waarbij ik eerlijk ga vertellen wat ik aan het doen ben, in welke dosis en hoe lang. Als hij met goede argumenten komt (zoals levensgevaarlijk in mijn situatie of wisselwerking met medicatie) dan leg ik mij daar bij neer en staak ik de kuur.
 
Back
Naar boven