MuscleMeat

Vraag over de diameter van barbells, (28,5mm versus 29mm) Welke afweging moet je maken bij aanschaf van een barbell?

Bezoekers in dit topic

Ectopiraat

Cool Novice
Lid geworden
15 jun 2020
Berichten
103
Waardering
187
Lengte
1m77
Massa
70kg
Vetpercentage
8%
Ik ben van plan om thuis te gaan trainen en nu zit ik mijn hoofd te breken over de diameter van de barbell. Ik zit al dagen te twijfelen tussen een 28,5mm barbell en een 29mm barbell. Waarschijnlijk is het een nietszeggend detail maar een barbell is wel de belangrijkste tool in een homegym imho.

Ik heb relatief korte vingers voor een man tenminste dat idee heb ik haha, dus dat is eigenlijk de reden dat ik denk dat 29mm voor mij niet werkt met deadlift. Ik las dat 29mm dan weer heel voordelig is met overhead press en bench press omdat het zorgt voor meer schouder stabiliteit omdat je dan meer spieren in de onderarmen aanspreekt door de dikkere stang?


Ik zou het op prijs stellen als jullie je ervaring kunnen delen over de diameter van de stang. Ik krijg namelijk niet echt eenduidige informatie als ik google.

overigens ik richt bij voornamelijk op squat, deadlift, bench press en press.
 
Ik ben van plan om thuis te gaan trainen en nu zit ik mijn hoofd te breken over de diameter van de barbell. Ik zit al dagen te twijfelen tussen een 28,5mm barbell en een 29mm barbell. Waarschijnlijk is het een nietszeggend detail maar een barbell is wel de belangrijkste tool in een homegym imho.

Ik heb relatief korte vingers voor een man tenminste dat idee heb ik haha, dus dat is eigenlijk de reden dat ik denk dat 29mm voor mij niet werkt met deadlift. Ik las dat 29mm dan weer heel voordelig is met overhead press en bench press omdat het zorgt voor meer schouder stabiliteit omdat je dan meer spieren in de onderarmen aanspreekt door de dikkere stang?


Ik zou het op prijs stellen als jullie je ervaring kunnen delen over de diameter van de stang. Ik krijg namelijk niet echt eenduidige informatie als ik google.

overigens ik richt bij voornamelijk op squat, deadlift, bench press en press.
Maakt geen fluit uit. Er is ook nog maat tolerantie vanuit de fabriek, dus 29mm kan zomaar 28,5mm zijn.
Heb zelf ook vrij korte vingers maar nog nooit problemen gehad met grip. Ook niet met bv bb bicep curl. Dan ligt het probleem toch ergens anders denk ik.
 
Ik ben van plan om thuis te gaan trainen en nu zit ik mijn hoofd te breken over de diameter van de barbell. Ik zit al dagen te twijfelen tussen een 28,5mm barbell en een 29mm barbell. Waarschijnlijk is het een nietszeggend detail maar een barbell is wel de belangrijkste tool in een homegym imho.

Ik heb relatief korte vingers voor een man tenminste dat idee heb ik haha, dus dat is eigenlijk de reden dat ik denk dat 29mm voor mij niet werkt met deadlift. Ik las dat 29mm dan weer heel voordelig is met overhead press en bench press omdat het zorgt voor meer schouder stabiliteit omdat je dan meer spieren in de onderarmen aanspreekt door de dikkere stang?


Ik zou het op prijs stellen als jullie je ervaring kunnen delen over de diameter van de stang. Ik krijg namelijk niet echt eenduidige informatie als ik google.

overigens ik richt bij voornamelijk op squat, deadlift, bench press en press.

Een paar millimeter is niet significant genoeg om je druk over te maken.
En dan is er -zoals Solway Firth al aan gaf- ook vaak al een tolerantie van een paar mm. (tenzij je echt voor competitie goedgekeurde spullen gaat, zoals eleiko)
Als we gaan praten over schouderstabiliteit e.d., dan heb je aanzienlijk dikkere stangen nodig. 40-50mm.
Er zijn talloze fatbars te koop, maar een goedkoop alternatief zijn fatgripz.


Als je dan toch problemen met de grip hebt bij de deadlift (wat een op zichzelf staand probleem kan zijn) dan raad ik je aan om een specifieke deadlift stang van 27mm te kopen.

Deze bijvoorbeeld:



Geweldige stang in meerdere opzichten ("ik heb hem ook").
Prijzig ja, maar ook een langetermijnsinvesteringen in trainen en prettig deadliften.

P.S. leer ook de 'hook-grip' toe te passen bij het deadliften.
Kost wat moeite in het begin, maar deze greep is -als je hem goed doet- uiteindelijk sterker en stabieler dan bijvoorbeeld de mixed grip.
Ook bij mensen met kleine handen en kortere vingers!

Bonus is een sterk gereduceerde kans op blessures zoals een bicepsscheuring.
 
ik herken je probleem haha
uiteindelijk maakt het idd niet veel uit
ik train thuis met een 28mm en in de sportschool met 28,5 en 29mm barbells en voelt allemaal goed
30mm heb ik ook gehad en doe voelde op de een of andere manier te dik maar was een een "goedkopere" stang die zowiezo minder fijn voelde
ik heb ook wat grippads liggen (soort sponsjes) waarmee ik mijn grip evt nog wat kan verdikken.
 
Ik ben van plan om thuis te gaan trainen en nu zit ik mijn hoofd te breken over de diameter van de barbell. Ik zit al dagen te twijfelen tussen een 28,5mm barbell en een 29mm barbell. Waarschijnlijk is het een nietszeggend detail maar een barbell is wel de belangrijkste tool in een homegym imho.

Ik heb relatief korte vingers voor een man tenminste dat idee heb ik haha, dus dat is eigenlijk de reden dat ik denk dat 29mm voor mij niet werkt met deadlift. Ik las dat 29mm dan weer heel voordelig is met overhead press en bench press omdat het zorgt voor meer schouder stabiliteit omdat je dan meer spieren in de onderarmen aanspreekt door de dikkere stang?


Ik zou het op prijs stellen als jullie je ervaring kunnen delen over de diameter van de stang. Ik krijg namelijk niet echt eenduidige informatie als ik google.

overigens ik richt bij voornamelijk op squat, deadlift, bench press en press.
het gaat er om dat het fijn in je hand ligt, dus bij jouw handen/grip past
 
Ik train bij dl en bor het liefst met een zo dun mogelijke stang. Bij BP, OHP en Squat maakt het me niet uit.
 
Back
Naar boven