Fitness Seller

Vraag over deloaden

Bezoekers in dit topic

Een incalculeerde deload is pro actief voordat je oververmoeid raakt en dan hoor je meestal een weekje.

Aan je verhaal te horen kan misschien een week 0% trainen en daarna een week 50% zoals Bullshark zegt. Klinkt alsof je 'te laat' bent en wel wat rust kunt gebruiken. Beoordeel zelf maar of we gelijk hebben of niet (meestal is een TS te eigenwijs, want loosing the gainzz!!!, maar goed ;) )
Klopt denk zelf ook dat ik iets te laat ben :o
Nog iets, wees niet een DYEL en gooi je kcal drastisch omlaag omdat je aan het deloaden bent. Je lichaam heeft het nodig om te herstellen:)
Kzit atm in een bulk dus die trek ik door
enigste verandering is wat meer cardio dmv in de avond met de hond wat langer te lopen
 
Dus ik verwacht dat ik moet deloaden
Heb dat nog nooit gedaan dus ben benieuwd hoe jullie dat aanpakken
Ligt aan de situatie en is afhankelijk van meerdere factoren. Het is sowieso goed om eens in de zoveel weken standaard een deload toe te passen. Dan kun je kiezen voor minder volume en/of minder gewicht. Vaak kun je in die week dan even een extra focus leggen op je techniek. Wanneer je werkt met progressive overload en telkens je gewicht verhoogt kan het er wel eens insluipen dat je techniek weer minder wordt. Zo'n deloadweek is dus perfect om hier extra aandacht aan te geven.

Wanneer je van je lichaam signalen krijgt zoals pijntjes of veel vermoeidheid zou ik een week van totale rust aanraden.
 
Week lang de gym vermijden. Andere zullen zeggen minder volume of 50% van je werkset gewicht blablabla, maar dat is half werk.

Week geen gym, cardio kan wel. Kcal gelijk houden aangezien je lichaam voedingstoffen nodig heeft om herstellen.
Je lijkt regelmatig heel zwart-wit over te komen in je argumentatie. Dat is jammer want je bedoelt het niet verkeerd volgens mij.

Het is prima als iemand een week niet wilt trainen. Dit is dan overigens gewoon een rustweek, dat is wat anders dan een deload imo. Er kunnen allerlei argumenten daarvoor zijn, zoals pijntjes, blessures, geen motivatie of zelfs psychologische redenen omdat je bang bent voor lul te staan als je op 50% staat te trainen. In het geval van TS zou het best kunnen dat het nu verstandig is om even een paar dagen of zelfs een hele week helemaal geen krachttraining te doen. Daar is helemaal niets mis mee en kan weer energie geven om er weer tegenaan te gaan.

Over het algemeen echter is het aan te raden om niet helemaal te stoppen met krachttraining voor een week of een x aantal trainingen, maar om op een wat lagere intensiteit en volume te blijven trainen. Zéker voor mensen die krachtspecifiek trainen maar eigenlijk ook wel voor hypertrofiedoeleinden. Je raakt niet zomaar een pak spiermassa kwijt in een week, alhoewel je wel wat zal kwijtraken, maar er zijn wel degelijk allerlei aanwijzingen dat opgebouwde fatigue sneller afneemt bij lichte krachtsessies dan bij helemaal niet trainen, en technical proficiency op met name compound lifts neemt ook snel af als je een week helemaal niet traint.

Ook dit kan dus een prima keuze zijn voor TS. Het is geen blablabla en al helemaal geen half werk.
 
Je lijkt regelmatig heel zwart-wit over te komen in je argumentatie. Dat is jammer want je bedoelt het niet verkeerd volgens mij.

Het is prima als iemand een week niet wilt trainen. Dit is dan overigens gewoon een rustweek, dat is wat anders dan een deload imo. Er kunnen allerlei argumenten daarvoor zijn, zoals pijntjes, blessures, geen motivatie of zelfs psychologische redenen omdat je bang bent voor lul te staan als je op 50% staat te trainen. In het geval van TS zou het best kunnen dat het nu verstandig is om even een paar dagen of zelfs een hele week helemaal geen krachttraining te doen. Daar is helemaal niets mis mee en kan weer energie geven om er weer tegenaan te gaan.

Over het algemeen echter is het aan te raden om niet helemaal te stoppen met krachttraining voor een week of een x aantal trainingen, maar om op een wat lagere intensiteit en volume te blijven trainen. Zéker voor mensen die krachtspecifiek trainen maar eigenlijk ook wel voor hypertrofiedoeleinden. Je raakt niet zomaar een pak spiermassa kwijt in een week, alhoewel je wel wat zal kwijtraken, maar er zijn wel degelijk allerlei aanwijzingen dat opgebouwde fatigue sneller afneemt bij lichte krachtsessies dan bij helemaal niet trainen, en technical proficiency op met name compound lifts neemt ook snel af als je een week helemaal niet traint.

Ook dit kan dus een prima keuze zijn voor TS. Het is geen blablabla en al helemaal geen half werk.
Hoe zou jij eigenlijk deloaden? Ben ik wel benieuwd naar.
 
Hoe zou jij eigenlijk deloaden? Ben ik wel benieuwd naar.
 
Hoe zou jij eigenlijk deloaden? Ben ik wel benieuwd naar.
Dat is natuurlijk erg van allerlei persoonlijke omstandigheden afhankelijk en daarom moeilijk algemeen te beantwoorden. Ik heb er een tijdje geleden wel een stukje over geschreven op dit forum, wat Bullshark hierboven al gepost heeft. Dit artikel is wel gericht op powerlifting.
Ik begin gewoon een beetje te steigeren van die algemeenheden en generalisaties. Vaak worden er tips gegeven op basis van persoonlijke ervaringen - wat prima kan werken - maar daarmee is het nog niet zo dat het de enige juiste weg is.
 
Dit klinkt beter weet niet of ik het mentaal aankan 1 volle week niks doen
denk dat ik wat nieuwe oefeningen probeer op extreem laag gewicht
en me trainings dagen voor 50% omlaag gooi komende week

In principe ben je hiermee al een heel eind. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.
In sommige gevallen vind ik een week al best lang. Als je je op dag 4 of 5 alweer een stuk fitter voelt kun je dag 6 of 7 vaak best weer beginnen met de gewichten en het volume wat op te voeren.
 
Ik gebruik mijn polar watch als ondersteuning voor mij trainingen (cardio en kracht). Geen exacte wetenschap, maar wel handig om te zien of je aan te weinig of te veel traint t.o.v je gemiddelde hiervoor en hoe goed je slaapt. Een verhoogde gemiddelde hartslag kan bijv. betekenen dat je overtrained begint te raken.
 
Back
Naar boven