MuscleMeat

Vraag over grip tijdens squatten.

Bezoekers in dit topic

swagger

Freaky Bodybuilder
Lid geworden
18 mrt 2011
Berichten
5.683
Waardering
841
http://www.youtube.com/watch?v=g2tyOLvArw0

Zoals jullie zien in het filmpje raad Rippetoe af om je duimen om de bar heen te doen tijdens de squat. Met als reden dat je minder druk zet op je armen met name je elleboog. Ik zelf heb nooit echt last gehad in mn elleboog maar wel in mijn polsen. Dus ik dacht eens proberen maar juist met de grip die hij adviseerd kreeg ik last van mijn elleboog, waardoor ik nu een blessure heb aan mn linker elleboog.

Wat is jullie voorkeur voor grip tijdens squat, en waarom?



Ik heb gekeken hoe de elite powerlifters het doen.

Malanichev met duimen om de bar.
http://www.youtube.com/watch?v=cjBkuGH57FM

michael tuchscherer zonder duimen om de bar.
http://www.youtube.com/watch?v=w8mOumDv4PQ
 
Laatst bewerkt:
op een wedstrijd ben je verplicht duimen om de bar te doen dacht ik
ivm veiligheid spotters
 
Ik doe altijd zonder duimen. Met duimen, krijg ik probs met mijn pols.
 
Persoonlijk zeg ik duimen eromheen, ik heb zelf een smalle greep met duimen eromheen, op deze manier kan ik mijn ellebogen naar voren drukken. Daardoor heb ik constant spanning op mijn rug en buik en blijft mijn borst omhoog.
Met duimen eromheen kun je dus naar mijn mening meer spanning zetten.

Op wedstrijd is het trouwens niet verplicht om je duimen om de stang te hebben maar er moet wel constant contact zijn dussen je duimen en het halter.

---------- Post toegevoegd Mon 11 Feb 2013 om 12:08 ----------

Nu is dit natuurlijk ook persoonsgebonden, de ene kan het wel makkelijk de andere krijgt idd last van zijn ellebogen/polsen.
 
Voor mij persoonlijk: pink op de ringen, redelijk smal dus. En duim om de bar.
Klopt wel voor mij ook dat ellebogen gevoeliger zijn bepaalde periodes met veel squatten door de smalle grip, maar anderzijds voelt wijder nemen gewoon totaal niet stevig bij mij. Verder precies wat IRONSLAVE zegt eigelijk.
Duimloze grip vind ik net pijnlijk voor de pols... Maar is allemaal persoonsgebonden zoals zoveel :)
 
Mijn duimpjes gaan naast de vingers bij een low bar squat en om de bar heen bij een high bar (die ik trouwens niet meer doe). Dit lijken me nou echt van die details waarvoor geldt: als het goed voelt, is het ook goed.
 
Persoonlijk zeg ik duimen eromheen, ik heb zelf een smalle greep met duimen eromheen, op deze manier kan ik mijn ellebogen naar voren drukken. Daardoor heb ik constant spanning op mijn rug en buik en blijft mijn borst omhoog.

Leg dat ellebogen naar voor drukken eens uit aub? Als ik doe wat ik denk dat dat betekent, trek ik de halter naar beneden. Ik doe dus iets fout.
 
Je moet er ook niet aan trekken, je moet je ellebogen naar voren duwen, hierdoor krijg je spanning op de rug
en blijf je gehele lichaam stabieler. Gewoon oefenen met laag gewicht en kijken wat voor jou het fijnst voelt.
 
duimen niet om de bar is bij mij fijner voor pols en elleboog, bij een zo wijd mogelijke grip al helemaal.
Ik heb echter veel meer spanning met een smalle grip en duim om de bar, maar dat trekt me elleboog niet. Gulden middenweg werkt voor mij dus aardig, ik pak net buiten de ringen met duimen om de bar.
 
Duimen om de bar en vrij smalle greep, maar ik squat dan ook bijna altijd highbar.
 
Duimen er nooit rond en de handen zo dicht mogelijk bijeen om je bovenrug strak te houden, maar niet zo strak dat je schouders/delts pijn gaan doen.
 
Back
Naar boven