XXL Nutrition

Vraag over Ritalin gebruik tijdens cardio. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Wasbeer

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
149
Waardering
7
Lengte
1m78
Massa
67kg
Vetpercentage
17%
Hallo,

Ik ben nu zoals velen begonnen met een cutperiode. Ik ben deze week na jaren zonder cardio begonnen met joggen. Wat me opviel was dat ik ondanks mijn zeer slechte conditie (doe nooit aan cardio en fiets ook niet veel) makkelijk 40-50 minuten onaangebroken door kan rennen (maar neem toch 1x 1 minuuten pauze om spieren te rekken), terwijl ik er vroeger echt een hekel aan had. Nou zou het aan het koele weer en de running's high kunnen liggen, maar ik denk eerder dat dit komt door mijn medicijn Ritalin. Ik heb last van ADD en krijg hiervoor dan ook Ritalin voorgeschreven. Integenstelling tot ADHD'ers hebben wij ADD'ers geen last van hyperactiviteit, maar vooral concentratieproblemen. Door Ritalin zijn ADD'ers beter gefocusd, wat energieker en het lichaam beloont zichzelf sneller met een euforisch gevoel bij bepaalde taken zoals leren en sporten. Qua effect lijkt het een beetje op speed en een beetje op cocaïne. Mijn dosis was 20 mg (per 3 uur), dat is gewoon de normale dosis die ik slik als ik alleen thuis ben.

Ik heb dus gister weer gerend en heb toen 8.4 kilometer in 53 minuten gerend. Dat is ongeveer 9.5 km/uur (of 5.9 mile/uur) en heb dit met niet teveel moeite kunnen doen. Ik was eigenlijk de hele rit een beetje aan het dagdromen en muziek luisteren en zou gewoon nog kunnen praten. Ik merkte totaal niet dat mijn longen pijndeden of spieren moe waren of iets dergelijks. Na 40 minuten had ik een korte hartslag meting gedaan van 10 seconden. Ik telde 31 pulsen in 10 seconden, dat is 186 keer per minuut. Dit vond ik wel beetje apart, want normaal ben ik doodmoe bij een hartslag van 186, maar ik zat daar gewoon zonder enig moeite te rennen. Ik moet er wel bij zeggen dat de temperatuur echt perfect was ~12 graden (ik ren 's avonds). Weet iemand of zo een hoge hartslag, terwijl je je totaal niet zo voelt lichamelijk, een teken is dat ik moet oppassen? Of zou het ook gewoon door de 'running's high' kunnen komen waar veel sporters over praten? Ik maak me niet echt zorgen of iets dergelijks, maar ik zou het wel graag willen weten.

Als het uitmaakt: ik weeg 72.5 kilo, bf ~11% en train ongeveer 7 maanden goed fitness (met 1 maand slecht fitness ivm examens en feestjes daarna :()
 
Ik doe eigenlijk zelden echt cardio (1x per 2 weken) en ben opbouwend aan het hardlopen.

Ik kon zonder verdere training 9 km in 50 min lopen. Op een mooi tempo. Netjes met hardslagmeter gelopen, maar een hardslag van 186 zou je wel moeten merken. Ik zat na 40 minuten net boven de 160 bpm, maar dat kon ik goed merken. Behoorlijk zweten in ieder geval.

Ik ben wel een stukje ouder dan jij (ben zelf 34jr) maar heb bij een piekmeting met erg veel moeite de 185 kunnen halen. Hoger ging niet (maar hoefde ook niet!).

Dus ik vermoed dat je een afrondingsfout hebt in je meting en dat je misschien een keer met een geleende meter moet gaan lopen.
 
Ik gebruik ook ritalin en concerta, en heb bij coopertesten weleens een hartslag van 220 gehad, vraag me niet hoe maar het was zo en ik was geneens helemaal leeg.
 
Ik ben zelf fitnessinstructeur en heb vaak klanten met een dergelijke hartslag zonder dat ze het doorhebben. W.s. heb je gewoon een hoge hartslag in rust. Als je bloeddruk oke is geen probleem hoor. je zal alleen nooit lance armstrong worden...
 
je hartslag bepalen op basis van een meeting van 10 sec, lijkt met niet echt betrouwbaar. Maar zoals danoon ook al aangeeft... bepaal eerst eens je hartslag in rust (als je 's ochtends wakker wordt). Dan weet je waar je normaal ongeveer zit en hoeveel het werkelijk stijgt bij inspanning.

Te lang cardioen in de bovenste lagen van je hartslag, lijkt met trouwens niet optimaal als doelstelling is om vet te verliezen...
 
Ik ben zelf fitnessinstructeur en heb vaak klanten met een dergelijke hartslag zonder dat ze het doorhebben. W.s. heb je gewoon een hoge hartslag in rust. Als je bloeddruk oke is geen probleem hoor. je zal alleen nooit lance armstrong worden...

Captian obvious, maar dat komt dus door de ritalin.
 
je hartslag bepalen op basis van een meeting van 10 sec, lijkt met niet echt betrouwbaar. Maar zoals danoon ook al aangeeft... bepaal eerst eens je hartslag in rust (als je 's ochtends wakker wordt). Dan weet je waar je normaal ongeveer zit en hoeveel het werkelijk stijgt bij inspanning.

Te lang cardioen in de bovenste lagen van je hartslag, lijkt met trouwens niet optimaal als doelstelling is om vet te verliezen...

of juist wel;) je verbrand extra veel kaloriën waardoor je het mindere vetverlies tijdens de cardio ruimschoots compenseert! daarnaast blijft je metabolisme hoger na de training.

OT: ik weet niet wat ritalin met je hartslag doet..
 
Een hartslagmeter gebruiken, dit is correcter dan de hartslagen tellen
 
Hmm misschien moet ik inderdaad maar eens een hartslagmetertje gaan gebruiken.. Het zou inderdaad kunnen dat ik net op dat moment een hogere hartslag had. Volgende keer op meerdere momenten even kijken wat mijn hartslag is, misschien valt het wel mee dan :)
 
Oke mensen, ik heb deze avond weer gehardloopt en heb wat metingen gedaan.
Ik heb deze keer weer 8400 meter gerend. Op de heenweg heb ik 1 keer mijn hartslag gemeten (per 10 seconde geteld hoeveel hartslagen x 6) en kwam uit op 174 per minuut.
Op de helft was dit 180. Op de terugweg heb ik het iets rustiger aan gedaan met meer looppauzes, en de metingen (stuk of 6) lagen tussen de 150 en 168 met een gemiddelde van 162. De metingen waren per 10 seconde dus daarom is het niet super nauwkeurig. Ik was weer de hele weg niet moe. Kan ik hier gewoon mee doorgaan denken jullie? Of zou ik stoppen met medicijnen gebruiken, waardoor ik met minder plezier ren en misschien minder goede resultaten bereik (als in calorieen verbranden).

Ik vraag me trouwens ook af of mijn conditie net zohard verbeterd als wanneer ik rond dezelfde hartslag zit zonder medicijnen.

Kan iemand zijn mening geven?
 
Oke mensen, ik heb deze avond weer gehardloopt en heb wat metingen gedaan.
Ik heb deze keer weer 8400 meter gerend. Op de heenweg heb ik 1 keer mijn hartslag gemeten (per 10 seconde geteld hoeveel hartslagen x 6) en kwam uit op 174 per minuut.
Op de helft was dit 180. Op de terugweg heb ik het iets rustiger aan gedaan met meer looppauzes, en de metingen (stuk of 6) lagen tussen de 150 en 168 met een gemiddelde van 162. De metingen waren per 10 seconde dus daarom is het niet super nauwkeurig. Ik was weer de hele weg niet moe. Kan ik hier gewoon mee doorgaan denken jullie? Of zou ik stoppen met medicijnen gebruiken, waardoor ik met minder plezier ren en misschien minder goede resultaten bereik (als in calorieen verbranden).

Ik vraag me trouwens ook af of mijn conditie net zohard verbeterd als wanneer ik rond dezelfde hartslag zit zonder medicijnen.

Kan iemand zijn mening geven?

Ik gebruik al jaren Ritalin (ADD), en doe mijn cardio (roeien - concept2) soms ook met Ritalin actief in mijn lichaam. Ik merk dat mijn hartslag bij cardio met Ritalin gemiddeld hoger licht (die 180 komt me niet onbekend voor) dan bij cardio zonder Ritalin. Niet zo vreemd voor een stimulant.En ik heb er nooit enig nadeel van ondervonden.

Aangezien ik indien mogelijk mijn cardio 's ochtends doe, ben ik vaak in de gelegenheid om te roeien zonder Ritalin. Daar geef ik zelf de voorkeur aan. Niet vanwege angst voor de combinatie, maar simpelweg omdat ik het een prettig idee vind om mijn lijf zelf zijn adrenaline dan op te laten wekken (beetje versimpelde weergave van de werkelijkheid) en mijn luchtwegen open te laten trekken, zonder hulp van de medicatie.

Van die ervaring uitgaande zou ik zeggen:

- kun je doorgaan met cardio terwijl je medicatie actief is: --> ja, geen probleem. Je zou eventueel je cardio op het einde van de werkingstijd van een inname kunnen plannen, en daarna weer een nieuwe portie innemen,

- verbetert je conditie als je rent met dezelfde hartslag zonder medicatie? --> over het algemeen zal Ritalin je hartslag bij cardio iets verhogen, en je cardio iets makkelijker maken. Dus even hard rennen met dezelfde hartslag zonder Ritalin zou wel eens wat moeilijker kunnen zijn.

Als ik hetzelfde roeitempo aanhoudt zonder Ritalin als ik recentelijk met Ritalin deed, dan merk ik dat dat meer van me vergt. Ik zou je aanraden af te gaan op je ademhaling en je gevoel in beide situaties.

Of je zonder medicatie of met medicatie traint: eigen voorkeur, denk ik.
 
Ik gebruik al jaren Ritalin (ADD), en doe mijn cardio (roeien - concept2) soms ook met Ritalin actief in mijn lichaam. Ik merk dat mijn hartslag bij cardio met Ritalin gemiddeld hoger licht (die 180 komt me niet onbekend voor) dan bij cardio zonder Ritalin. Niet zo vreemd voor een stimulant.En ik heb er nooit enig nadeel van ondervonden.

Aangezien ik indien mogelijk mijn cardio 's ochtends doe, ben ik vaak in de gelegenheid om te roeien zonder Ritalin. Daar geef ik zelf de voorkeur aan. Niet vanwege angst voor de combinatie, maar simpelweg omdat ik het een prettig idee vind om mijn lijf zelf zijn adrenaline dan op te laten wekken (beetje versimpelde weergave van de werkelijkheid) en mijn luchtwegen open te laten trekken, zonder hulp van de medicatie.

Van die ervaring uitgaande zou ik zeggen:

- kun je doorgaan met cardio terwijl je medicatie actief is: --> ja, geen probleem. Je zou eventueel je cardio op het einde van de werkingstijd van een inname kunnen plannen, en daarna weer een nieuwe portie innemen,

- verbetert je conditie als je rent met dezelfde hartslag zonder medicatie? --> over het algemeen zal Ritalin je hartslag bij cardio iets verhogen, en je cardio iets makkelijker maken. Dus even hard rennen met dezelfde hartslag zonder Ritalin zou wel eens wat moeilijker kunnen zijn.

Als ik hetzelfde roeitempo aanhoudt zonder Ritalin als ik recentelijk met Ritalin deed, dan merk ik dat dat meer van me vergt. Ik zou je aanraden af te gaan op je ademhaling en je gevoel in beide situaties.

Of je zonder medicatie of met medicatie traint: eigen voorkeur, denk ik.

Hey bedankt voor je antwoord, hier kan ik wat mee :) Ik ga even aankijken hoe het is zonder ritalin en dan zal ik even opnieuw kijken hoe en wat het beste voor me is. Over het algemeen ben ik heel tevreden over ritalin gecombineerd met cardio, het enigste waar ik last van hem is het idee dat ik mijn lichaam tehard laat werken zonder dat ik het zelfd doorheb.
 
Back
Naar boven