XXL Nutrition

Vraag over Stronglifts 5x5 schema & deathlift vervanging. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Timmy111

Novice
Lid geworden
31 mei 2012
Berichten
26
Waardering
1
Lengte
1m76
Massa
92kg
Vetpercentage
> 50%
Hallo. Ik had enkele vragen, nu zit het zo, ik heb eerst 6 maanden een 4 daagse split gedaan (zie schema hier: Screenshot ). Persoonlijk vond ik het wat véél oefeningen. Ze hadden mij dus aangeraden een 5x5 stronglifts schema te volgen (StrongLifts 5x5: The Simplest Workout To Get Stronger) , omdat dit schema maar 3x per week trainen is en het ideaal is voor beginners want je stimuleert de spieren ermee blijkbaar en dit is al zeker ideaal is voor een beginner. Ik heb de volledige site van stronglifts 5x5 nagelezen aangezien ik met dit schema wil starten, maar ik heb toch nog enkele vragen. :

- Op de site vermelden ze dat dit GEEN bodybuilding schema is. Nu vroeg ik me dus af als je ook wel zoveel resultaten behaald als een 4 daagse split? Aangezien dit schema vooral gebaseerd is voor kracht opbouw?

- Ik vraag me ook af hoe het komt dat er geen extra bicep oefeningen toegevoegd was aan dit schema? Ik weet dat de squat, bench press, barbell row en overhead press allemaal compound oefeningen zijn. En je dus alle spieren in 1 x meeneemt. Maar de biceps worden toch niet zo héél vaak gebruikt in deze oefeningen of ben ik mis? Ik vindt dit schema een topschema aangezien je er véél kracht mee wint en toch wel wat massa. Het enigste nadeel vindt ik dat je de deathlift 3x per week moet doen, is er eventueel een alternatieve oefening voor de deathlift? Ik heb hier namelijk al slechte ervaringen mee gehad en ik krijg de juiste techniek niet onder de knie.

- Als laaste zou ik willen weten: In dit schema wordt de onderrug wel héél veel belast. Bvb bij: Squaten,(deathlift),barbellrow, en overheadpress. klopt dit? En zou dit niet voor permanente rugproblemen kunnen zorgen?
Zoals ik al zei wil ik heel graag met dit schema beginnen maar de deathlift is echt geen optie voor mij. (ik weet dat er gaan zijn die gaan zeggen blijven oefenen en proberen voor die deathlift maar dit is echt geen optie). Het enigste wat mij doet twijfelen over dit schema is omdat de onderrug zoveel bezeert wordt met deze oefeningen. En het wel een schema is waarmee je evenveel resultaat hebt als een 4 daagse split. Vandaar dat ik het even vraag dan ben ik zeker. Alvast bedankt.
 
oefen eerst vooral op techniek en vorm met lage gewichten, dan heb je geen pijn in je rug.
 
Het is deadlift en als je de site goed leest zie je dat je je de deadlift om en om doet, dus helemaal niet bij iedere training. Voor jou krijg je er betere resultaten mee dan een 4-daagse split, want je bent een beginner. Ik was boven de 40 en had rugproblemen voordat ik een schema als dit begon, nu heb ik nergens last meer van. Doe met die informatie wat je wil.

Gewoon gaan doen en niet piepen over biceps of kuiten, die groeien in het begin gerust mee. Je kunt nu de gains van je leven maken, dus haal eruit wat erin zit.
 
Kracht en spiermassa gaan hand in hand, dat onderscheid tussen BB en kracht schema's voor spieropbouw vind ik een beetje nutteloos, je groeit op beide even hard als het degelijke schema's zijn met redelijke frequentie.

Voor biceps kun je chin ups invoegen na alle oefeningen, en met rows werken ze ook genoeg mee. Ik zou mij niet blindstaren op de details :)

En bij goede uitvoer zijn deze oefeningen allemaal niet zo zwaar op je onderrug. Gewoon goed bracen en je rug in een rechte lijn houden
 
ik neem aan als je 5x5 volgt dat de warmup sets buiten je 5 werksets vallen?
 
Het is inderdaad niet je typische bodybuilding schema. Maar laat ik je maar vertellen dat de meeste succesvolle bodybuilders ook met dit soort schema's zijn begonnen ;).
Je hebt naast die compound oefeningen in het begin echt geen extra bicep oefeningen nodig.. het word je zo allemaal een beetje aangeleerd dat je 20 bicep curls moet doen en dat je dan even grote biceps krijgt als the hulk. Not true man!

Je hoeft niet 3x te deadliften, en het belast je rug inderdaad like a motherfucker (het hele doel van trainen en groeien). Maar dat gaat niet voor blessures zorgen tenzij je vorm shitty is.
Het doel van dit schema is dat het je met de neus op de echte feiten drukt dus je zult leren of je voeding, slaap en vorm allemaal wel in orde zijn. Mijn beste tip is in ieder geval om genoeg te eten en zeer veel aan je vorm te werken doormiddel van filmpjes kijken (van alan thrall bijvoorbeeld).

Als je toch bang bent voor blessures raad ik je aan om in ieder geval een goede warming up te doen!
 
  • Like
Waarderingen: cnh
Back
Naar boven