MuscleMeat

Vraag over testosteron (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bale

Because I can
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
18 mrt 2005
Berichten
783
Waardering
14
Heren,

Excuses voor de algemene vraag, maar ik denk dat dit de beste plek is om het te vragen.

Voor mijn gevoel is de geneeskunde behoorlijk zwart-wit ingesteld als het om bepaalde zaken gaat, zo ook testosteronwaardes.

Stel dat je een test level hebt van 14.90 nmol/l en het 'normaal' is om tussen de 10 en 30 te scoren, dan is je uitslag theoretisch gezond, maar ze kijken verder niet naar de individu. Iemand die een al 5/6 jaar krachttraining doet, hartstikke gezond is, etc. zou toch hoger horen te scoren? Is een dergelijke score niet 'gezond' voor een 40 plusser bijvoorbeeld?

Of heeft het verder geen invloed op het fysiek of de gezondheid, of je nu 11 of 30 nmol/l hebt?

Ik overweeg om aan TRT te beginnen, heb daar ook wat vragen over, maar voor mijn gevoel is dat gedeelte op het forum wat inactief.
 
Je bent dus redenen aan het zoeken om je TRT terwijl je een gezonde test hebt goed te praten? :p

Kijk, zelf had ik ook een lage test maar blijkbaar nog net binnen de normen dus ze wilden er niets aan doen. Ik dacht een beetje hetzelfde als jou: "Pfff, mss nog net binnen te normen maar ik ben verdorie 22 jaar en doe al jaren aan krachttraining. Dat moet toch veel hoger?"

Nog geen paar weken verder was ik al bezig met mijn eerste kuur. En behalve een hoger libido en goede gains in de gym, merk ik er helemaal niets van. Niet fitter, niet energieker, niet meer zelfvertrouwen, niet vlotter met de dames. Helemaal niets van dat alles.
Ik heb zeker geen spijt dat ik beginnen kuren ben, maar je zal me zeker niet horen zeggen dat mijn levenskwaliteit nu plots verbeterd is.

Ik vind dat zolang je test binnen de normen valt, je helemaal niet in TRT hoeft te gaan, want behalve in de gym, ga je er echt niets van merken.

Doe gerust een kuurtje, maar begin toch niet op je 24ste met TRT, kerel. Denk eens na hoe je je binnen 10 jaar zult voelen als je gestopt bent met trainen maar nog steeds iedere week een naald in je reet mag proppen. Je zult er gegarandeerd spijt van hebben!
 
Goede reactie man, dankjewel.

M'n vraag was oprecht. Ik heb geen interesse in TRT voor m'n fysiek, anders had ik dat gewoon gedaan. Ik ben echt op zoek naar een oplossing voor de gezondheidsklachten die ik al 6 jaar heb, maar dat heb je ook al beantwoordt I guess.

Vlotheid en zelfvertrouwen zijn hier overigens geen probleem, maar inderdaad een zwaar gebrek aan energie, non-stop en erg onverschillig, om even snel iets te noemen.
 
kan ook iets geestelijks zijn met als gevolg lagen testo
 
^^ Idd. Ik ben geen psychiater, maar Bales klachten lijken mij eerder symptomen van een depressie dan van lage test.
 
Komt omdat ik geen zin heb om hier weer alle symptomen te bespreken, maar het is niet psychisch.
 
Edit: zie dat het puur hypothetisch is, in dat geval zou ik ook kijken naar je waarde van vrij testosteron, nb. is tijdstip van meting ook belangrijk.
 
Niet helemaal hypothetisch ;)

Natrium 1466 mmol/l (hoog)
Kalium 4.7 mmol/l
Albumine 47 g/l
Ureum 5.3 mmol/l
Kreatinine 88 umol/l
Krea. Se-GFR >90 ml/min
Glucose/PL 4.8 mmol/l
Cortisol 461 nmol/l
TSH 3.17 mU/l
Vrije T4 15.5 pmol/l
Lutein.horm 3.9 U/l
Fol stim hor 4.0 U/l
Testost. RIA 14.90 nmol/l
Prolactine 0.24 U/l
25-OH Vit. D 117 nmol/l
Dhea-sulfaat 6.19 umol/l (laag)
Shbg 44.1 nmol/l
IGF-1 28.7 nmol/l
Actief B12 121 pmol/l (hoog)
CRP 1 mg/l
BSE 2 mm/h
Hemoglobine 9.4 mmol/l
Hematocriet 0.43 l/l
Erytrocyten 4.91 *10E12/l
MCV 88 fL
RDW 12.3%
Trombocyten 192 *10E9/l
Leukocyten 5.3 *10E9/l
Baso’s 0.2%
Eo’s 3.0%
Neutrofielen 43.7%
Lymfocyten 42.9%
Monocyten 10%
IG(immg.gran) 0.2%
 
Hoe laat gemeten?

Ik zoek oestradiol maar zie hem niet staan, maar misschien moet ik beter kijken.

Edit:
zie hem echt niet. Naja, je SHBG is vrij k*t zo met je totaal T.
 
Oestradiol vond de endocrinoloog niet nodig, ondanks dat ik aangaf deze gemeten te willen hebben.

Deze meting was rond 09:00 in de ochtend toen ik al een paar uur wakker was. Heb ook eerder een testosterononderzoek gedaan (speeksel) en dat was in de ochtend en middag, beiden waren te laag.

EDIT: Hoe bereken je totale test? Ik las op het Internet (so it must be true) dat je testosteron / SHBG * 100 moet doen. De arts zei dat je je test + SHBG moet doen, what the ****?

Als ik het Internet volg kom ik uit op 33.7, is dat dan ook nmol/l? En wat is normaal?
 
Laatst bewerkt:
Wat is gemeten is je totale testosteron, dus die 14.9 nmol/l. Wat belangrijk is, is je vrije testosteron, dan wel je biologisch actieve testosteron (vrij test + albumine gebonden). De formules om deze te berekenen vanuit je SHBG en albumine waarden weet ik niet, maar kun je opzoeken.

Edit:
http://www.issam.ch/freetesto.htm
Invullen geeft;
FT
0.245 nmol/L = 1.65 %
nSHBG-T
6.27 nmol/L = 42 %
 
Laatst bewerkt:
Wat is gemeten is je totale testosteron, dus die 14.9 nmol/l. Wat belangrijk is, is je vrije testosteron, dan wel je biologisch actieve testosteron (vrij test + albumine gebonden). De formules om deze te berekenen vanuit je SHBG en albumine waarden weet ik niet, maar kun je opzoeken.

http://www.issam.ch/freetesto.htm

Resultaat:
Free Testosterone 0.245 nmol/L = 1.65 %
Bioavailable Testosterone 6.27 nmol/L = 42 %
 
Aan de lage kant dus.

Jammer dat oestradiol niet is gemeten, durf te wedden dat die verhoudingsgewijs wel hoog ligt i.v.m. je SHBG.

Vraagje; wat is je BF% en kuur(de) je? Zo ja, wanneer was je laatste kuur.
 
Ik heb wel nog oestradiol van m'n speekseltest, die was 2.1 pg/ml, gemeten in de ochtend.

Heb 1x een var only kuur gedaan van 6 weken. Dat is bijna 2 jaar geleden.

M'n BF staat op 9%, als ik moet schatten.
 
Speekseltests zijn ruk wat dat betreft.

Tja, het is wat laag met wat je zou verwachten voor 'n 24 jarige, gezonde sporter. Zou nochtans niet naar TRT grijpen, maar geen idee in hoeverre je hinder ondervind van je klachten. Denk er iig. goed overna en overleg met je endo.
 
M'n endocrinoloog is een 25-jarige etter die me dus meerdere onjuiste dingen heeft verteld. Ondervind ernstige klachten, al 6 jaar lang, maar wat de oorzaak is van de lage hormonen willen ze niet verder onderzoeken.
 
M'n endocrinoloog is een 25-jarige etter die me dus meerdere onjuiste dingen heeft verteld. Ondervind ernstige klachten, al 6 jaar lang, maar wat de oorzaak is van de lage hormonen willen ze niet verder onderzoeken.

Ga dan toch een tweede opinie vragen als je twijfelt aan zijn advies.
 
Als je geen kinderwens hebt, go for it

Yes, testosterone, regardless of method of administration, eg injection, pellet, patch, cream/gel, etc, will definitely lower your sperm (and testosterone) production. Think of your pituitary (in your brain) as a thermostat that's trying to keep your testosterone level in a certain range. Just like in your house, if you turn on a space heater next to the thermostat and overheat just that room, you might convince it to turn on your air conditioning for the whole house. Therefore, if you give yourself an outside source of testosterone, your pituitary will stop sending signals down to your testes to produce testosterone (and sperm). In fact, whoever told you that you have very low testosterone should have taken the next step to figure out why. S/he should have checked our LH, FSH & prolactin and perhaps even ordered a pituitary MRI. High LH & FSH might suggest testicular failure whereas high prolactin might suggest a pituitary tumor. Low LH & FSH indicates either an outside source of testosterone or a hypothalamic issue. Since you're already taking testosterone every 2 weeks (I would recommend smaller doses more frequently, eg weekly, until you reach clinical effect without sustaining any side effects), your LH & FSH will be suppressed, which means you won't produce any sperm.
 
Back
Naar boven