XXL Nutrition

Vraag over trainen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Tim2898

Novice
Lid geworden
15 mrt 2022
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m93
Massa
82kg
Vetpercentage
16%
Ik ben nu ongeveer een half jaar bezig met serieus trainen.
Nu heeft ooit iemand mij verteld om wanneer ik 3 sets doe van bijvoorbeeld Barbell Bicep Curl een 4e set erachter aan te doen tot mijn spieren verzuren met relatief lichtgewicht.

Bijvoorbeeld wat ik nu doe:
12x 37,50 kg
12x 40 kg
10x 42,50 kg.

Wat deze persoon me vertelden is dat als ik gelijk na de 3e set bijvoorbeeld een set doe met 30kg tot me spieren verzuren en eventueel een 5e set doe met 25kg tot ik volledig voel dat me spieren verzuurd & opgepomt zijn.
Hij vertelden me dat als ik dit doe ik een beter resultaat in spiergroei zou zien.

Klopt dit?
 
Dit heet een drop-set en het is niet per se nodig. Zolang jij je best doet om op de eerste drie sets vooruit te gaan (in gewicht of reps) zal je spiergroei stimuleren (mits je voeding op orde is). ;)
 
Dat komt sowieso wel goed, snap dat het niet perse nodig is maar draagt het iets bij tijdens de spiergroei of wat is de reden dat mensen dropsets doen?
 
Dat komt sowieso wel goed, snap dat het niet perse nodig is maar draagt het iets bij tijdens de spiergroei of wat is de reden dat mensen dropsets doen?
Drop sets hebben het doel om intensiteit cq. 'overload' te vergroten met als doel extra prikkels om progressie te stimuleren.
Het is een techniek die met name bedoeld is voor personen met al flink wat trainingsjaren achter de rug.
Ze zijn nuttig voor de (extra) pomp, volume en een stuk spierconditionering (krachtuithoudingsvermogen)
Het is bewezen dat de 'pomp' een gunstige invloed heeft op hypertrofie, dus in dat opzicht kunnen drop sets nut hebben.

Nadeel is dat de weerstand door de 'load drop' steeds flink vermindert wordt, waardoor de spierspanning (door de weerstandsvermindering) wel behoorlijk omlaag gaat bij iedere 'drop'.
Volume is weliswaar een bepalende factor voor spiergroei, maar dat gaat vooral op als tegelijkertijd de intensiteit/weerstand daarbij ook hoog genoeg blijft.
Door het afleggen van gewicht doe je daar afbreuk aan.

Naar mijn mening en ervaring kosten drops sets veel energie, maar leveren ze weinig rendement.
Persoonlijk gebruik ik ze daarom niet meer, omdat ik vind dat er betere alternatieven zijn, zoals bijvoorbeeld de variant "mechanical dropsets".
 
Iedereen lijkt altijd maar van die gare tips te hebben in de sportschool. En maar biceps trainen. Vooral de jeugd. Ga lekker chin ups doen en BOR of desnoods je leeg trekken op een seated row en word gewoon sterk. Doe een jaar een 5 keer 5 schema. Maar echt serieus stop met een barbell biceps curl als je nog maar een half jaar traint.
 
Iedereen lijkt altijd maar van die gare tips te hebben in de sportschool. En maar biceps trainen. Vooral de jeugd. Ga lekker chin ups doen en BOR of desnoods je leeg trekken op een seated row en word gewoon sterk. Doe een jaar een 5 keer 5 schema. Maar echt serieus stop met een barbell biceps curl als je nog maar een half jaar traint.
Ik vind curls eigenlijk veel belangrijker dan rugoefeningen. De biceps is een spier waarmee zelfs een beginner vaak MMC heeft. Snelle locale resultaten zijn een betere garantie voor een lange carrière in deze sport dan het `trainen van het hele lichaam`.
 
Ik vind curls eigenlijk veel belangrijker dan rugoefeningen. De biceps is een spier waarmee zelfs een beginner vaak MMC heeft. Snelle locale resultaten zijn een betere garantie voor een lange carrière in deze sport dan het `trainen van het hele lichaam`.
Ik vraag me af of dit een geintje is... Serieus?
 
Ik vraag me af of dit een geintje is... Serieus?
Ja. Het trainen van het hele lichaam is de snelste manier om tot het besluit te komen om weer te stoppen met deze sport.
 
Ja. Het trainen van het hele lichaam is de snelste manier om tot het besluit te komen om weer te stoppen met deze sport.
Omdat je dan snel je motivatie verliest, okay kan wat inzitten. Maar dan zul je alsnog gaandeweg na 1 a 2 jaar toch het hele lichaam moeten gaan trainen om echt groot te worden, blessurevrij.
 
Omdat je dan snel je motivatie verliest, okay kan wat inzitten. Maar dan zul je alsnog gaandeweg na 1 a 2 jaar toch het hele lichaam moeten gaan trainen om echt groot te worden, blessurevrij.
Dat bedoel ik. Vanuit de favoriete spiergroepen, met de daarmee opgebouwde ervaring en mmc, later ook de rest. Arnold heeft dat ook zo gedaan.
 
Ik heb de eerste 12j nooit curls gedaan, alleen maar PL oefeningen. Daarna ben ik pas meer BB gericht gaan trainen op veel reps per set
 
Back
Naar boven