AndroidHealthClinic

Vraag voor mijn school onderzoek: waarom kan ik niet meer push ups?

Bezoekers in dit topic

Pybe Smit

Cool Novice
Lid geworden
20 dec 2016
Berichten
85
Waardering
6
Lengte
1m75
Massa
58kg
Vraag voor mijn school onderzoek: waarom kan ik niet meer push ups?

In mijn onderzoek geef ik proefpersonen Dextro Energy en kijk ik of ze meer push ups kunnen. Dan verhoog ik de dosis Dextro en meet dit weer, zo gaat het verder.

De conclusie is geworden dat Dextro niks helpt.
Maar nu moet ik weten waarom!?

Waarom kan niet meer push ups met Dextro?
Heeft dit te maken met spieren, dus hoe sterker?

Als je spieren getraint zijn dan kunnen ze waarschijnlijk ook meer zuurstof opnemen en dus gebruiken.
Dus dan heeft het eigenlijk allemaal te maken met de zuurstof opname en hoe getraint de spieren zijn?

Is hier een mooie biologische uitleg voor?
Maak je geen zorgen over of ik bepaalde woorden niet begrijp, ik heb biologie als vak en u hoeft dus niet het uit te leggen alsof ik een 8 jarige ben :)

Alvast bedankt voor het antwoorden en ik hoop dat iemand dit begrijpt!

Mvgr,
Pybe.
 
Ik snap niet veel van wat je hier neerzet.
Waarom dextro? Wat had je verwacht? Wat doet dextro?
 
Ik snap niet veel van wat je hier neerzet.
Waarom dextro? Wat had je verwacht? Wat doet dextro?
Dextro Energy geeft energie door de dextrose dat er in zit. Mijn onderzoek hield in dat ik ging kijk of je met deze energie meer pushups kon. Blijkbaar niet. En ik vraag me af waarom.
 
Vraag voor mijn school onderzoek: waarom kan ik niet meer push ups?

In mijn onderzoek geef ik proefpersonen Dextro Energy en kijk ik of ze meer push ups kunnen. Dan verhoog ik de dosis Dextro en meet dit weer, zo gaat het verder.

De conclusie is geworden dat Dextro niks helpt.
Maar nu moet ik weten waarom!?

Waarom kan niet meer push ups met Dextro?
Heeft dit te maken met spieren, dus hoe sterker?

Als je spieren getraint zijn dan kunnen ze waarschijnlijk ook meer zuurstof opnemen en dus gebruiken.
Dus dan heeft het eigenlijk allemaal te maken met de zuurstof opname en hoe getraint de spieren zijn?

Is hier een mooie biologische uitleg voor?
Maak je geen zorgen over of ik bepaalde woorden niet begrijp, ik heb biologie als vak en u hoeft dus niet het uit te leggen alsof ik een 8 jarige ben :)

Alvast bedankt voor het antwoorden en ik hoop dat iemand dit begrijpt!

Mvgr,
Pybe.

Ik ben bioloog, maar toch geef ik eerst een soort van Nijntje metafoor:


Gaat een suzuki alto harder rijden als je meer benzine in de tank gooit?

NEE!

Gaat een suzuki alto harder rijden als je ervoor zorgt dat er een rijker benzine/luchtmengsel in de cilinders komt en er een beter uitlaatsysteem op wordt gezet?

JA!

Dextro is als benzine in de tank in het eerste voorbeeld. Haalt niets uit als de motor de extra brandstof niet kan aanwenden en inzetten in de beweging.


De beperkende factor bij de pushups is krachtuithoudingsvermogen pur sang.

Dit is een fysieke basiseigenschap die beperkt wordt in jouw voorbeeld, op basis van verschillende factoren o.a.:

- De betrokken spieren missen contractie kracht en/of zijn onvoldoende geconditioneerd vermogen de benodigde kracht te reproduceren binnen een korte tijdspanne.

- Bijkomende factor is ook dat. ATP re-synthese snelheid onvoldoende is en ontoereikend metabool energetisch gezien.


Dit alles is trainbaar door bijvoorbeeld..........het frequent doen van.......push-ups! :)
 
Ik ben bioloog, maar toch geef ik eerst een soort van Nijntje metafoor:


Gaat een suzuki alto harder rijden als je meer benzine in de tank gooit?

NEE!

Gaat een suzuki alto harder rijden als je ervoor zorgt dat er een rijker benzine/luchtmengsel in de cilinders komt en er een beter uitlaatsysteem op wordt gezet?

JA!

Dextro is als benzine in de tank in het eerste voorbeeld. Haalt niets uit als de motor de extra brandstof niet kan aanwenden en inzetten in de beweging.


De beperkende factor bij de pushups is krachtuithoudingsvermogen pur sang.

Dit is een fysieke basiseigenschap die beperkt wordt in jouw voorbeeld, op basis van verschillende factoren o.a.:

- De betrokken spieren missen contractie kracht en/of zijn onvoldoende geconditioneerd vermogen de benodigde kracht te reproduceren binnen een korte tijdspanne.

- Bijkomende factor is ook dat. ATP re-synthese snelheid onvoldoende is en ontoereikend metabool energetisch gezien.


Dit alles is trainbaar door bijvoorbeeld..........het frequent doen van.......push-ups! :)

Erg mooi gezegd over dat benzine!
Dit is inderdaad wat ik dacht, maar kon dit niet verwoorden.

- De betrokken spieren missen contractie kracht en/of zijn onvoldoende geconditioneerd vermogen de benodigde kracht te reproduceren binnen een korte tijdspanne.
- Bijkomende factor is ook dat. ATP re-synthese snelheid onvoldoende is en ontoereikend metabool energetisch gezien.

Ik begrijp soortvan wat u hier zegt, maar kan dit niet in mijn eigen woorden vertalen en opschrijven in mijn verslag.
Zou u dit iets anders uit kunnen leggen alsof ik tóch wel meer Nijntje ben?

Erg bedankt!
 
Erg mooi gezegd over dat benzine!
Dit is inderdaad wat ik dacht, maar kon dit niet verwoorden.

- De betrokken spieren missen contractie kracht en/of zijn onvoldoende geconditioneerd vermogen de benodigde kracht te reproduceren binnen een korte tijdspanne.
- Bijkomende factor is ook dat. ATP re-synthese snelheid onvoldoende is en ontoereikend metabool energetisch gezien.

Ik begrijp soortvan wat u hier zegt, maar kan dit niet in mijn eigen woorden vertalen en opschrijven in mijn verslag.
Zou u dit iets anders uit kunnen leggen alsof ik tóch wel meer Nijntje ben?

Erg bedankt!

Ik zal mijn best doen, Nijn.

Er zijn eigenlijk 2 dingen die een rol spelen bij het aantal push-ups dat je kunt doen of de verbetering van dit aantal.

1. In de eerste heb je voldoende kracht nodig om überhaupt de beweging goed te kunnen maken.

Kracht wordt bepaald -simpel gezegd- door 2 dingen:
- Aansturing van de spiervezels door het motorische zenuwstelsel.
- De dikte van de spiervezels in de spier.

Kracht kan vergroot worden doordat die aansturing van de spiervezels beter wordt in een bepaalde beweging (ook wel neuromusculaire efficiëntie genaamd) wat wordt bereikt door de beweging regelmatig correct uit te voeren.

En doordat de spiervezels dikker worden, groeien (hypertrofie) als gevolg van regelmatig zwaar belasten in de beweging.



2. Verbetering van direct energie-toelevering van de spieren en de motorische eenheden die de spiervezels activeren.

Directe toelevering is feitelijk een soort hoge energie accu in de spiercel ATP genaamd.
ATP wordt verbruikt en weer opnieuw opgebouwd. (re-synthese ATP)
Verbetering hiervan vind plaat doordat dit proces sneller en efficiënter verloopt en doordat er meer energierijke substraten in de spiercellen worden opgeslagen en beschikbaar zijn (zoals Creatine Phosfaat en glycogeen)

Dat laatste wordt o.a. weer geholpen doordat het bijvoorbeeld het aantal mitochondriën in de spiercel toeneemt. (Mitochondriën zijn een soort energie-omzetters zeg maar.)

P.S. vetten als brandstof gaan pas een rol spelen als je echt héél lang achter elkaar pushups doet (honderden) dus dat laat ik hier even buiten beschouwing.

De rest ga je maar aan je eigen biologie leraar vragen. ;)
 
harpep respect dat je dit zo uitvoerig uitlegt voor luie ts.
 
Ik zal mijn best doen, Nijn.

Er zijn eigenlijk 2 dingen die een rol spelen bij het aantal push-ups dat je kunt doen of de verbetering van dit aantal.

1. In de eerste heb je voldoende kracht nodig om überhaupt de beweging goed te kunnen maken.

Kracht wordt bepaald -simpel gezegd- door 2 dingen:
- Aansturing van de spiervezels door het motorische zenuwstelsel.
- De dikte van de spiervezels in de spier.

Kracht kan vergroot worden doordat die aansturing van de spiervezels beter wordt in een bepaalde beweging (ook wel neuromusculaire efficiëntie genaamd) wat wordt bereikt door de beweging regelmatig correct uit te voeren.

En doordat de spiervezels dikker worden, groeien (hypertrofie) als gevolg van regelmatig zwaar belasten in de beweging.



2. Verbetering van direct energie-toelevering van de spieren en de motorische eenheden die de spiervezels activeren.

Directe toelevering is feitelijk een soort hoge energie accu in de spiercel ATP genaamd.
ATP wordt verbruikt en weer opnieuw opgebouwd. (re-synthese ATP)
Verbetering hiervan vind plaat doordat dit proces sneller en efficiënter verloopt en doordat er meer energierijke substraten in de spiercellen worden opgeslagen en beschikbaar zijn (zoals Creatine Phosfaat en glycogeen)

Dat laatste wordt o.a. weer geholpen doordat het bijvoorbeeld het aantal mitochondriën in de spiercel toeneemt. (Mitochondriën zijn een soort energie-omzetters zeg maar.)

P.S. vetten als brandstof gaan pas een rol spelen als je echt héél lang achter elkaar pushups doet (honderden) dus dat laat ik hier even buiten beschouwing.

De rest ga je maar aan je eigen biologie leraar vragen. ;)

Erg bedankt! Dit was duidelijk genoeg!

Groetjes.
 
Back
Naar boven