AndroidHealthClinic

Vraagje over kcal inname

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
18 dec 2019
Berichten
10
Waardering
6
Lengte
1m79
Massa
98kg
Hoi allemaal,

Ik ben sinds een 3 a 4 maanden bezig met krachttraining, mijn doel is voornamelijk grotere glutes, en wat gewicht rondom mijn middel kwijtraken, ik weet dat plaatselijk afvallen niet kan, maar ik raak mijn vet daar eerst kwijt als ik afval. Een tijd geleden heb ik het boek van Bret Contreras aangeschaft en daardoor begrijp ik het proces van spieropbouw/schema's etc een stuk beter.

Waar ik mee loop te stunten is hoeveel ik binnen zou moeten krijgen, verschillende apps geven iets aan: bmr gemiddeld 1750, en met mijn activiteiten erbij zou ik om af te vallen rond de 2000 moeten zitten. Ik val daar niet mee af, kan aan mijn lichaamsbouw liggen: endo. Of dat ik vroeger als een achterlijke heb lopen crashen.

Uit ervaring weet ik wel: ik val af met 1500 kcal, volgend mijn fitbit verbruik ik 2500 gemiddeld. Ik train 4 x per week en volg een schema van diezelfde Brett Contreras.

Gemiddeld eet ik 180 gr k, 80 gr eiwitten (vrij laag, ik zoek nog naar manieren om meer te eten) en qua vetten weer vrij hoog, denk gemiddeld 70 a 80 gram. Ik hou alles via myfitnesspal bij en weeg alles wat ik eet netjes af. Ik eet tussen de 1500 a 2000 kcal. De ene dag meer dan de andere dag.

Ik heb gelezen dat om af te vallen en toch spieren op te bouwen ik laag in kcal kan zitten als ik maar wel genoeg eiwitten krijg.

Kunnen jullie hier iets over roepen? Ik snap dit gewoon nog steeds niet en iedereen roept maar wat als ik daar om vraag. Mijn begeleider (sportschool) gaf aan: ga lekker laag in kcal, maar of dat heel slim is?

Dit is mijn eerste topic, als ik het niet goed heb omschreven verneem ik graag, alvast dank.
 
Misschien handig om toch eerst eens wat meer te lezen over wat je echt nodig hebt.
Ook al begrijp ik dat je al aardig wat info hebt. Maar je hebt toch wel een minimum aantal eiwitten nodig en de hoeveelheid vetten zijn absoluut niet hoog.
Je hebt minimaal 1 gr per kg BW nodig voor je hormonen en vetstofwisseling. Lees de link maar even in post 1.

Je hebt waarschijnlijk ook aardig lopen rommelen met je voeding zoals ik het lees.
Post anders eens wat je eet hier. Dus hoeveelheden en macro's.
Mogelijk zit er toch ergens iets niet goed in je berekeningen en/of invoer. Waardes in MFP kloppen nl ook lang niet altijd.

Reken ook je bereidingsvetten mee etc.

aan de hand daarvan kan meer input gegeven worden over wat je het beste kan doen en mogelijk kleine "foutjes" eruit gehaald worden.

Afvallen is niet meer dan minder eten dan je verbruikt. Dus ergens gaat er toch wat mis. Ook al ligt het onderhoud per persoon anders. Maar ik zou zeker niet lager gaan zitten.
 
  • Like
Waarderingen: GO02
Bedankt voor je reactie :) Ik rommel inderdaad heel erg met voeding. Dat ga je hieronder zeker terug zien:

Zondag:
O: 2 eieren, waarbij 1 alleen eiwit 100 kcal, 30 gram Sucuk (turkse worst) 104 kcal, 2 x volkoren brood (woog 68 gram) 134 kcal, 20 gram light zuivelspread 30 kcal
T: 2 manderijntjes 100 kcal
L: Niets, geen honger
D: 60 gram ongekookt bulgur 206 kcal, 50 gram mais 45 kcal, vega ballen 170 kcal, 100 gram Griekse yoghurt 121 kcal, 100 gram bruine bonen uit blik, 38 kcal, glas chocomel 146 kcal
K 147, E 54, V 45, Kcal 1220,


Maandag
O: 20 gram muesli, 20 gram walnoten, 450 ml volle yoghurt, pak moest op. 516 kcal
T: 190 gr druiven, 108 kcal
L: 150 gram Griekse yoghurt 5% 186 kcal, 250 gram gekookte bulgur 260 kcal, 60 gram broccoli 20 kcal
D: 250 gram gekookte bulgur 260 kcal, 30 gram sucuk 104 kcal, 50 gram vega ballen 85 kcal, 50 gram bruine bonen uit blik 38 kcal,
T: om 12 uur in de nacht nog wel: pepernoten 391 kcal en wat chocola 135 kcal
K 180 / E 56 / V 124, Kcal 2095

Woensdag
O: 2 volkorenbrood 172 kcal , 30 gram kip kerrie salade 90 kcal, 25 gram sucuk 87 kcal, 2 x koffie met melk 26 kcal
T: manderijntjes x 2 100 kcal, halve plak cake 128 kcal, 2 x koffie met melk 26 kcal
L: 2 volkorenbrood 172 kcal, 3 plakjes kipfilet 42 kcal, 25 gram sucuk 87 kcal
T: gore soep uit een automaat, ik gok 50 kcal, weet helaas de macro’s niet
D: blaadjes sla 7 kcal, 100 gr bruine bonen 76 kcal, groene pepers 30 kcal, 1 eetlepel olijfolie 85 kcal, 125 gram kip 143 kcal, 2 gekookte eieren die ik tijdens ontbijt vergete was 150 kcal
T: Quark protein bakje 146 kcal
K 156 / E 107 / V 60, kcal 1670

Jeetje. Ik zie al meteen dat ik wat meer mag variëren, maar mijn honger is afhankelijk van mijn hormonenhuishouding, zit nu in de twee weken dat ik geen honger heb en mijzelf dwing te eten.
Is er iets wat ik nog over het hoofd zie?
Ik had meegekregen dat ik 0,8 gram eiwit per kg moet binnen krijgen, dat is ongeveer 80 gram, maar nu lees ik dat ik dus meer moet eten aan eiwitten? Mijn coach (ik deed mee aan begeleid sporten) gaf aan dat ik niet heel zwaar train en dat dit prima was.

Kijk, ik zie zeker verandering. Vanaf mei dit jaar tot nu ongeveer 8 Kg afgevallen en ik zie dat mijn billen en benen veranderen, dus qua sporten doe ik het volgens mij prima. Maar ik denk dat als ik mijn macro's aanpas/begrijp ik dan nog verder kan komen. Ik ervaar wel wat moeite met eiwitten. Ik zal hier zo rondkijken naar tips om wat meer eiwitten te eten, blijkbaar toch minimaal 100 gram eiwitten. Dan doe ik het eigenlijk vrij slecht, zeg.

Is het zo een beetje duidelijk?
 
Waar het naar uitziet is vooral dat je wat meer structuur in je eten moet gaan krijgen. Dus ook de 2 weken geen trek en de twee weken wel trek meer gelijk trekken.
Dus ook bij geen trek eten. Je lijf gaat er met de tijd aan wennen als zal het wel even duren. Maar dat is wel iets waar je doorheen kan komen.

Ik denk dat je er wel profijt van zal hebben een wat stabieler schema op te stellen met je voeding. Het hoeft niet allemaal 100% strak en alles hetzelfde oid. Je kan genoeg varieren. Maar ik zou wel proberen gewoon eens een schema van ca. 1800 kcal te maken en dan toch te richten op minimaal 1,5 gr eiwit per kg BW. dus zo een 150 gram.
Ook al train je niet heel zwaar je traint wel en je hebt juist die eiwitten nodig. Vetten kan je wel iets lager houden maar zeker niet onder de 0,8 gr per kg BW.
Door een stabielere voedingsinname zal ook je hormoonhuishouding weer wat bij gaan trekken en zal je minder wisselvallig gaan eten na gewenning.

Ga jezelf niet al het lekkers ontzeggen maar plan het in. Ik heb genoeg schema's voor mensen gemaakt die aan het cutten zijn en waar gewoon elke dag een stukje chocolade in kon. Of een keer een bakje chips of een keer een frietje (oven/airfryer). Want als je logisch kijkt. Neem jij aardappelpartjes (van die kant en klare) en doe jij die in de airfryer... dan heb je net zoveel kcal als je 100 gram bruine bonen. En misschien geniet je er wel meer van en kan het daardoor een meer "verzadigend" gevoel geven. Ook al zou dat alleen in je hoofd zitten ;)

Ik zie ook ergens een lading pepernoten staan in de nacht... wss een enorme trekzin ergens in omdat je jezelf op andere vlakken van alles ontzegt... Terwijl je ook gewoon een handje in kan plannen.

Een paar voorbeeldjes.
- Neem gewoon hele eieren en neem 5 gram minder worst. Zo heb je net zoveel en die dooiers zijn lekker en vol goede micro's en zonde om weg te gooien.
- Bij geen honger kan je beter wel wat eten. PLan je lunch ook gewoon in! Dus al je maaltijden gewoon eten. Regelmaat geeft een veel stabieler humeur ook!
- Waarom maar 45 gram vega ballen? (of gewoon vlees) je kan ook eens kijken naar 3% of 5% griekse yoghurt. Kan je weer wat meer vlees pakken.
- Vul je maaltijden aan met lekker veel groente! Komkommer/tomaat/bleeksederij/gekookte groente (snijbonen/spercibonen etc) Weinig aan kcal en vult wel. Zo kan je ook smiddags een lekkere salade maken met kip/vis en veel groente. Zo heb je meteen je eiwitten en vul je je maag en heb je vezels. Ewit en vezels geeft verzadiging. Beetje vetten erbij voor het geheel.
- neem halfvolle yoghurt (of magere) als je ook al noten hebt. Je vetten kom je wel aan.
- druiven zijn wel het meest suikerrijk. Is prima... maar een groot stuk meloen of aardbeien/kiwi/appel oid kan je meer van eten en minder aan kcal.
- in het algemeen.. eet meer groente! Denk bij lekkere trek ook eens aan groente met een (yoghurt) dipsausje of een gekookt eitje met rookvlees, of wat plakjes kip (of augurk gerold in kip)
- sta jezelf een handje pepernoten of koekje of chocolade bij de koffie gewoon toe. PLan het in!
- maak zelf ej kip kerrie salade. gerookte kip mengen met wat 5% mayo en yoghut met kerrie en kruiden. Beetje augurk erdoor. Of maak tonijnsalade met tonijn uit blik een uitje en wat ketchup/yoghurt en augurk. Lekker als snack of gewoon zo. Ook als snackje kan je die salades in een lofblaadje doen. (ipv toastje).
- als je niet perse hangt aan brood. Maak een salade van bruine bonen met rauwkorst en tonijn/gerookte kip/kip vleeswaren en doe er een beetje ketchup of yoghurt doorheen (bij Action hebben ze voor 1,29 zero sausen, yonnaise, ceasar dressing en chilisaus a 10 kcal per 100 ml oid)
- aardappels kan je ook prima eten! is niets mis mee. Lekker even grillen of een gepofte aardappel (neem een grote aardappel en was deze, prik hem rondom in met een vork, doe er nat keukenpapier omheen en even 4-6 minuten op vol vermogen in de magnetron (tussendoor even omdraaien) heerlijk met een yoghurt sausje met ham en groente.

Kortom wees inventief en maak eten vooral lekker. En wen jezelf een structuur aan. Prep desnoods je maaltijden.
en gebruik desnoods de excel uit post 2 van de link. Je kan zoveel varieren!

oh ja.. als aardappel/bone vervangen.. pompoen!! maar 45 kcal per 100 gram en lekker veel vezel en een lekkere smaak.

Ik ratel een eind heen... maar misschien kan je hier al wat verder mee.
 
Waar het naar uitziet is vooral dat je wat meer structuur in je eten moet gaan krijgen. Dus ook de 2 weken geen trek en de twee weken wel trek meer gelijk trekken.
Dus ook bij geen trek eten. Je lijf gaat er met de tijd aan wennen als zal het wel even duren. Maar dat is wel iets waar je doorheen kan komen.

Ik denk dat je er wel profijt van zal hebben een wat stabieler schema op te stellen met je voeding. Het hoeft niet allemaal 100% strak en alles hetzelfde oid. Je kan genoeg varieren. Maar ik zou wel proberen gewoon eens een schema van ca. 1800 kcal te maken en dan toch te richten op minimaal 1,5 gr eiwit per kg BW. dus zo een 150 gram.
Ook al train je niet heel zwaar je traint wel en je hebt juist die eiwitten nodig. Vetten kan je wel iets lager houden maar zeker niet onder de 0,8 gr per kg BW.
Door een stabielere voedingsinname zal ook je hormoonhuishouding weer wat bij gaan trekken en zal je minder wisselvallig gaan eten na gewenning.

Ga jezelf niet al het lekkers ontzeggen maar plan het in. Ik heb genoeg schema's voor mensen gemaakt die aan het cutten zijn en waar gewoon elke dag een stukje chocolade in kon. Of een keer een bakje chips of een keer een frietje (oven/airfryer). Want als je logisch kijkt. Neem jij aardappelpartjes (van die kant en klare) en doe jij die in de airfryer... dan heb je net zoveel kcal als je 100 gram bruine bonen. En misschien geniet je er wel meer van en kan het daardoor een meer "verzadigend" gevoel geven. Ook al zou dat alleen in je hoofd zitten ;)

Ik zie ook ergens een lading pepernoten staan in de nacht... wss een enorme trekzin ergens in omdat je jezelf op andere vlakken van alles ontzegt... Terwijl je ook gewoon een handje in kan plannen.

Een paar voorbeeldjes.
- Neem gewoon hele eieren en neem 5 gram minder worst. Zo heb je net zoveel en die dooiers zijn lekker en vol goede micro's en zonde om weg te gooien.
- Bij geen honger kan je beter wel wat eten. PLan je lunch ook gewoon in! Dus al je maaltijden gewoon eten. Regelmaat geeft een veel stabieler humeur ook!
- Waarom maar 45 gram vega ballen? (of gewoon vlees) je kan ook eens kijken naar 3% of 5% griekse yoghurt. Kan je weer wat meer vlees pakken.
- Vul je maaltijden aan met lekker veel groente! Komkommer/tomaat/bleeksederij/gekookte groente (snijbonen/spercibonen etc) Weinig aan kcal en vult wel. Zo kan je ook smiddags een lekkere salade maken met kip/vis en veel groente. Zo heb je meteen je eiwitten en vul je je maag en heb je vezels. Ewit en vezels geeft verzadiging. Beetje vetten erbij voor het geheel.
- neem halfvolle yoghurt (of magere) als je ook al noten hebt. Je vetten kom je wel aan.
- druiven zijn wel het meest suikerrijk. Is prima... maar een groot stuk meloen of aardbeien/kiwi/appel oid kan je meer van eten en minder aan kcal.
- in het algemeen.. eet meer groente! Denk bij lekkere trek ook eens aan groente met een (yoghurt) dipsausje of een gekookt eitje met rookvlees, of wat plakjes kip (of augurk gerold in kip)
- sta jezelf een handje pepernoten of koekje of chocolade bij de koffie gewoon toe. PLan het in!
- maak zelf ej kip kerrie salade. gerookte kip mengen met wat 5% mayo en yoghut met kerrie en kruiden. Beetje augurk erdoor. Of maak tonijnsalade met tonijn uit blik een uitje en wat ketchup/yoghurt en augurk. Lekker als snack of gewoon zo. Ook als snackje kan je die salades in een lofblaadje doen. (ipv toastje).
- als je niet perse hangt aan brood. Maak een salade van bruine bonen met rauwkorst en tonijn/gerookte kip/kip vleeswaren en doe er een beetje ketchup of yoghurt doorheen (bij Action hebben ze voor 1,29 zero sausen, yonnaise, ceasar dressing en chilisaus a 10 kcal per 100 ml oid)
- aardappels kan je ook prima eten! is niets mis mee. Lekker even grillen of een gepofte aardappel (neem een grote aardappel en was deze, prik hem rondom in met een vork, doe er nat keukenpapier omheen en even 4-6 minuten op vol vermogen in de magnetron (tussendoor even omdraaien) heerlijk met een yoghurt sausje met ham en groente.

Kortom wees inventief en maak eten vooral lekker. En wen jezelf een structuur aan. Prep desnoods je maaltijden.
en gebruik desnoods de excel uit post 2 van de link. Je kan zoveel varieren!

oh ja.. als aardappel/bone vervangen.. pompoen!! maar 45 kcal per 100 gram en lekker veel vezel en een lekkere smaak.

Ik ratel een eind heen... maar misschien kan je hier al wat verder mee.

Ik vind je niet ratelen, ik lees voornamelijk vrij makkelijke tips waar ik wel iets aan heb, die sauzen bij action kan ik wel halen en die Airfryer sws ook, mijn collega nam die vorige keer me en dat ding is super snel zeg :) Dank je wel.

Ik ben alleen een ongelooflijke zeikwijf als het aan komt op eten, ik lust geen groente, ik lust geen fruit, ik lust geen vis, ik lust geen vlees. Groente prop ik er gewoon in door er veel hete poeder aan toe te voegen, dus dat red ik wel. Qua fruit: ik heb 1 appel die al dagen in mijn werktas ligt, gaat altijd mee terug naar huis. Vandaar dat ik vaker neig naar een watermeloen, druiven of manderijntjes, die kan ik wel gewoon eten zonder gedoe. Ik weet ook dat ik niet moet zeiken als ik mijn doelen wil behalen, dus ik kan zo'n appel bijv vast ook wel opwarmen en met kaneel eten, beetje creatiever denken. Dat preppen kan ik weer oppakken, daarmee denk ik wel dat ik wat beter kan komen aan mijn eiwitten etc.

Okido, dus ik ga voor 1800 kcal en hoger in de eiwitten, minimaal 150 gram dus. Hoe kom jij aan je eiwitten?

Ik dacht eigenlijk altijd, als ik vandaag meer eet, eet ik morgen minder en als ik 3 dagen geen moer eet, eet ik een dagje een stuk meer, maar dat is blijkbaar geen al te beste move.
 
Groente kan je leren eten en lekker maken!
Denk eens aan groente roerbakken met wat kip. Gooi t in een ovenschaal eitje klutsen en eroverheen en even in de oven.
Bak eens een uitje met wat spinazie en gooi je 2 losgeklopte eieren erop
Lekkere ommelet.
Bloemkoolroosjes kan je kruiden overheendoen en in de airfryer. Wordt t knapperig.
Maak eens witllofsla met appel en mandarijn.
Vul eens een courgette, aubergine of paprika met huttenkase en gril dit even.

Maak eens pompoen soep of soep van aardappel en prei. Soepen maken de smaak ook anders.
Je moet experimenteren!!

Qua fruit. Maak smoothies met yoghurt en fruit.

Waarom lust je geen vlees of vis? Er zijn zoveel soorten en alles is anders. Je moet t alleen bereiden op een manier die jij wel lekker vind. Je eet immers wel sucuk ;)

Regelmaat is voor alles belangrijk!

Eiwitten
Vnl vlees kip vis ei zuivel tempe tahoe vleesvervangers maar ook noten
Er is genoeg keuze.
 
Waarom lust je geen vlees of vis? Er zijn zoveel soorten en alles is anders. Je moet t alleen bereiden op een manier die jij wel lekker vind. Je eet immers wel sucuk ;)

Eiwitten
Vnl vlees kip vis ei zuivel tempe tahoe vleesvervangers maar ook noten
Er is genoeg keuze.

Ik ben vega geweest afgelopen jaar, zielig voor de kippetjes en de koeien. Kreeg een B12 tekort, dus toen maar gaan eten. Ik wilde uitleggen dat ik vlees werkelijk waar niet meer lekker vind, maar ik denk dat ik het vaker ga eten, dan went de smaak wel weer. Wat ik wel vaak doe is tig groenten in de pan, koken, pureren, dat is wel echt lekker. Zal dat weer vaker doen dan, tikt ook wel aan qua groenten.
De groente opties klinken niet heel lekker, maar ik kan hier moeilijk om advies vragen en daarna alles weggooien, dus ik ga het zeker proberen en hier melden, daarmee motiveer ik mijzelf ook om het echt te doen. Dus bedankt voor je adviezen!

Vraagje trouwens, wanneer kom je in de categorie zwaar trainen? Ik hipthrust 70 (3 x 10) en qua deadlift doe ik nu 60 (3 x 6). Ben ik dan nog een lichte trainster?
 
Zeggen dat je geen groente lust klinkt echt als onzin en verwend in mijn optiek. Er zijn 1000e soorten groente, je kan me niet vertellen dat er geen een bij zit die je lust.. iedereen wil "slapend" rijk worden maar zo werkt het nou eenmaal niet als je snapt wat ik bedoel. Kom op hey.. als je wat bereiken wil zal je er wat voor moeten doen
 
  • Like
Waarderingen: LM
Zeggen dat je geen groente lust klinkt echt als onzin en verwend in mijn optiek. Er zijn 1000e soorten groente, je kan me niet vertellen dat er geen een bij zit die je lust.. iedereen wil "slapend" rijk worden maar zo werkt het nou eenmaal niet als je snapt wat ik bedoel. Kom op hey.. als je wat bereiken wil zal je er wat voor moeten doen


Maar als je goed leest zie je dat ik aangeef dat als ik iets wil behalen ik mij er over heen moet zetten en ik dat ook zal doen. Ik vraag alleen om wat tips, omdat ik vrij dwalende ben op het gebied van voeding. Ik ga nu echt goed met trainen, maar heb het idee dat mijn voeding mij tegenhoudt, vandaar dat ik wat vragen stelde.
 
Brett 'the glute guy''
...
Er zijn wel andere echte atleten die je kan volgen, dan zo'n instagram fenomeen.

Ikzelf eet ook weinig groenten(niet elke dag evenveel tijd om extra bij te maken), maar wel veel fruit.
Als je moeite hebt met groente en ze toch wilt eten, kook/bak ze dan een keer in bouillon(kan ook met zaken zoals rijst,bulgur,quinoa), of zoals Marina aangeeft een roerbakmix voor in de wok.

Als ik al zou willen afvallen, eet ik gewoon genoeg kcal voor onderhoud. gewoon wat langer in de gym en reps/intensiteit wat omhoog en je valt af.
Nog iets belangrijks om mee te delen: als je te laag gaat in kcal en je valt af, is het niet per defenitie vet dat je kwijt bent, maar dit kan ook spiermassa zijn, en dat is ook niet de bedoeling denk ik.

Het moraal van het verhaal: honger je niet uit, maar eet gewoon slim => Marina geeft heel wat goede vergelijkingen (bv. met die druiven)
 
Heb je zijn allerlaatste boek gelezen? Hij gaat daar in op hoe je je spieren laat groeien, geeft veel uitleg en het is wetenschappelijk onderbouwd. Tevens heeft hij mooie schema's. Daar begreep ik eerst niets van, maar met zijn uitleg is het mij nu duidelijker allemaal.

Ik ben Turkse, wij zijn niet bedeeld met een mooie ronde kont, ik richt mij echt voor namelijk op glutes en daarin vind ik hem vrij sterk.

Welke atleten raad jij aan? Ik volg er een paar en dat zijn vnml dames die uitleg geven met onderzoeksresultaten er bij. Ik vind dat prettiger dan die fitgirls die hun foto's bewerken. Qua mannen volg ik Mark Carroll en dus Contreras.

Qua voeding ga ik de tips nu 4 weken opvolgen en daarna kan ik het voor mijzelf evalueren.
 
Kan ik hier in dit topic mijn eetdagboek, progressie etc bijhouden of ben ik dan een aandachtsho*r?

Of moet dat elders?
 
Kan ik hier in dit topic mijn eetdagboek, progressie etc bijhouden of ben ik dan een aandachtsho*r?

Of moet dat elders?
Ik zou even een nieuw topic daarvoor openen in de logjes secties

 
Nou, voor de mensen die mij hebben geadviseerd, ik heb toen besloten 1750-1800 kcl binnen te krijgen en dat ik voldoende eiwitten zou eten (krijg nu meestal 90/100 GR eiwitten binnen), maar dat afvallen echt mijn prio was, gezien een BMI van 32 ofzo too much was. Ik ben sinds december een kilo of 5/6 kwijt ( in totaal bijna 12 sinds ik begonnen ben met fitness) en helaas ook wat kont. Niets aan te doen. Er zit nog wel iets, heb geen platte, maar toch. Ik heb t iig wel geprobeerd en train nu nog minimaal 2 x per mijn kont, wel doe ik iets meer herhaling en iets minder gewicht, daar val ik blijkbaar sneller van af en misschien moet ik de hoop op een zelfde kont als toen ik zwaarder woog laten gaan.

Ik haat topics zonder een update. Vandaar. :)
 
Back
Naar boven