AndroidHealthClinic

Vraagje over krachttraining

Bezoekers in dit topic

Mouzer

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid sinds
27 apr 2003
Berichten
1.394
Waardering
3
Hallo, een paar weken geleden heeft de fitness instructeur mij een schema opgesteld voor krachttraining.

Maar nu gaat het mij hier om, hij zei dat ik om de 2 weken 10 kilo zwaarder moet. (Normaal moest dat elke week, maar omdat ik nog een beetje groei maakte hij er 2 weken van).

Maar, dat kan toch niet?
Ik bedoel, na 20 weken zou ik dan al meer dan 100 kilo moeten tillen met bijv. mijn biceps ???

Hoe zit dat nu met krachttraining, hoe moet je dat trainen. 10 * hoeveel kilo (neem aan zoveel als ik kan ?) en wanneer verhogen.

Ben 17 jaar btw.
 
Originally posted by Mouzer
Hallo, een paar weken geleden heeft de fitness instructeur mij een schema opgesteld voor krachttraining.

Maar nu gaat het mij hier om, hij zei dat ik om de 2 weken 10 kilo zwaarder moet. (Normaal moest dat elke week, maar omdat ik nog een beetje groei maakte hij er 2 weken van).

Maar, dat kan toch niet?
Ik bedoel, na 20 weken zou ik dan al meer dan 100 kilo moeten tillen met bijv. mijn biceps ???

Hoe zit dat nu met krachttraining, hoe moet je dat trainen. 10 * hoeveel kilo (neem aan zoveel als ik kan ?) en wanneer verhogen.

Ben 17 jaar btw.

sorry, dat is onzin.

je moet doen wat je net kan halen. gaat het gewicht je makkelijk af -> ietsje erbij. de laatste herhalingen moet je net kunnen uitvoeren
 
Je mag niet te zwaar trainen, omdat je 17 jaar bent. Je bent nog niet volgroeid. Aantal kilo's is per persoon verschillend. Je moet kijken wat je lichaam aankan.
 
het gaat om het feit dat dit gewoon de mythe is van 'progressive overload' mensen denken dat het blijft lukken om x aantal kilos week na week er bij te gooien. maar dit werkt dus niet. je bent best van dit enigszins te periodizeren. dwz, 3 weken naar boven gaan in gewicht (bvb elke week 5 kg of zo) daarna verlaag je je gewicht van 10 kg en herbegin je. zo een beetje 3 vooruit, 2 achteruit. verder moet je zelf ook zien hoeveel je zelf idd aankan.
 
Onthoud, spiermassa is het resultaat van meer werk geproduceerd door de spieren. De belasting wordt verhoogt door meer gewicht, volume en een grotere bewegingsbaan.

Wat Spike zegt is correct, je zult merken dat je niet altijd meer gewicht zal kunnen gebruiken. Dan moet je daar in plaats meer volume toevoegen en de gewicht misschien wat verlagen. Zo zal je blijven groeien ...
 
Laatst bewerkt:
was het maar zo'n feest dan had ik nu een paar duizend kilo kunnen drukken.....

Gewoon trainen wat je aankan. Naar je lichaam luisteren en niet naar zo'n trainer!
 
zeker, kijk wat je kan drukken. En bepaal je max aantal reps..het is onzin om elke week omhoog te gaan, en het is onmogelijk
 
Ja precies, wat KaLe zegt zat ik me ook te bedenken, dat is onzin natuurlijk.

Maar ik weet dat ik niet te zwaar mag, maar wat is niet te zwaar?
Zoveel als ik kan? Of zoveel als ik kan en dat 3 weken volhouden ofzo?

Of toch iedere keer zoveel als ik kan proberen? (wel 10 herhalingen 3 sets dan voor kracht toch?).

Maar dan nog een vraagje, ik wil dus en gespierder worden (geen bodybuilder) en sterker. Dat gaat wel samen neem ik aan?
Mijn doel is gewoon mooi gespierd te worden, en toch sterk (altijd handig :)).
 
Mouzer, hoe lang train je al ?
 
Als je net begint hoef je niet meteen in de ijzers te gaan hangen,geef je lichaam eerst wat tijd om te wennen aan het trainen op zich.Je hoeft niet elke week zwaarder ,voer eerst de oefeningen die je nu doet goed uit en kijk van daaruit verder.naturel trainen vergt nu eenmaal geduld.:lifter: grtz.
 
Ik train nu ongeveer vanaf Oktober, dus zo'n 7 maanden.
Ik zie al wat resultaat dus.. ;) Zou ik nu al genoeg "ingetraint" zijn ?

En met dat groeien, wat gebeurt er dan als je te zwaar traint met de groei?
 
Originally posted by Mouzer

En met dat groeien, wat gebeurt er dan als je te zwaar traint met de groei?

Ik neem aan dat je de groei in de lengte bedoelt?

Als ik het fout heb, moeten jullie het corrigeren hoor, volgens mij wat het iets met dat je botten scheef gaan groeien.
Omdat je meer spiermassa hebt, dan ''normaal'' kunnen je botten je spieren niet ''aan''.

Er is dan een kans dat je op latere leeftijd last krijgt van je rug, nek.

Maar maak je niet teveel zorgen:D
 
Is een beetje onzin, dat niet te zwaar mogen trainen omdat je nog 'jong' bent... we spreken hier niet over een kleuter hé, 17 is een heel mooie leeftijd om te beginnen.
Veel van die dingen zoals niet meer groeien, scheve botten etc. heeft te maken met AS op jonge leeftijd en vermits weinigen daat toegeven steken ze het maar op hun training.

Ik ben ook gewoon begonnen op mn 17e en je kan best voluit gaan zonder het minste nadeel!
 
Ja dat is ook! Ik ben zelfs begonnen te trainen van toen ik 16 was! Ik trainde altijd voluit behalve de eerste maand! iK ben nu bijna 19 en heb er geen last van integendeel ik voel mij superlekker in mijn vel!!!
 
Back
Naar boven