MuscleMeat

vraagje supersets (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

hardcorebuilder

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
16 apr 2006
Berichten
11.389
Waardering
358
ik weet niet zeker of je het supersets noemt maar voor mij zien ze er dus zo uit:

bijvoorbeeld biceps

Dumbbell Curl
Preacher Curl

ik doe dus 1 setje Dumbbell Curl 12x
direct erachter na doe ik Preacher Curl 12x
daarna weer direct dumbbell curl (gewicht verlaagt) en daarna weer Preacher Curl (gewicht verlaagt) 12x
daarna weer dumbbell curl (gewicht verlaagd) en weer Preacher Curl (gewicht verlaagd)

rust

nu 1x dat gedaan te hebben voel ik me biceps aardig opgepomt
nu vraag ik me af van: als ik voel dat ze opgepompt zijn, moet ik dan doorgaan en nog 2 setjes doen? of moet ik ermee kappen?
want ik heb geleerd dat als je dan met volgepompte spieren doortraint dat dan spierafbraak optreed
 
supersets doen heel weinig voor spiermassa. Je spier krijgt er wel uithoudingsvermogen van. Het ligt er maar net aan wat voor soort schema je volgt en wat je doel precies is.
 
supersets doen heel weinig voor spiermassa. Je spier krijgt er wel uithoudingsvermogen van. Het ligt er maar net aan wat voor soort schema je volgt en wat je doel precies is.

Alleen als je supersets doet met 1 bepaalde spiergroep;
supersetten met bijvoorbeeld biceps en triceps werkt heus wel voor massa.
Zelf superset ik vaak met borst/rug, bi-/triceps, verschillende schouderkoppen.:lifter:

@ts: gepompt zul je ze wel voelen, misschien moet je de tussenpauzes wat langer maken, zodat je met hetzelfde gewicht verder kan ipv verlagen, misschien zelfs verhogen.
 
supersets kun je beter voor verschillende spiergroepen doen.
b.v een set cable-row gevolgd door een set bench-press.
of een set latt pull-down gevolgd door een set incline-dumbbellpress
 
Ik gebruik zelf superset als 'afmaker' niet zo zeer als basisoefening voor me spieren. En zoals obikoe al zei: supersetten doe je met oefeningen voor verschillende spieren (rug/borst of schouders/triceps enz). Daarnaast heeft superset, afgezien van de pomp, weinig meerwaarden op je progressie. Maar het is een leuke afwisseling :)
 
Beste tip die ik je kan geven betreffende supersets in een massa schema is niet doen

Ook al doe je twee verschillende groepen dan nog werkt het niet optimaal. Bij de eerste oefening zit je vaak al met de tweede oefening in je hoofd waardoor concentratie niet optimaal is. Bij de tweede oefening ben je vaak al te vermoeid van de eerste *vooral als je grote groepen combineert) waardoor je niet voluit kan gaan.

Enige combi die ik werkzaam vind zij staggered sets, dus zeg maar suppersets voor twee verschillende groepen, maar dan met {verkorte} rust tussen door waardoor je je en beter kan concentreren en je voldoende energie heb om beide oefeningen optimaal uit te voeren.
 
Ach, ik vind dat je het best in je schema kan gooien, maar dan meer voor het psychologische effect dat het kan creeeren (het voelt lekker, het is leuk) waardoor je uiteindelijk meer gemotiveerd kunt doortrainen.
 
Back
Naar boven