MuscleMeat

Vraagjes over cutten & spierverlies

Bezoekers in dit topic

Dudebro

Cool Novice
Lid geworden
1 apr 2019
Berichten
71
Waardering
27
Lengte
1m93
Massa
106kg
Okee, korte achtergrond, ik ben begonnen met trainen met zwaar overgewicht: 193 cm en 128 kg. Heb tot nu toe 10 kilo kwijt geraakt. Nou is mijn plan om vrij snel te cutten, maar elke zoveel tijd weer wat bij te komen in spiermassa. Dus bijv. 10 kg kwijt, dan weer 5 bijkomen met een clean bulk (zo zwaar trainen als ik aankan tijdens de bulk zodat er niet meer dan 30-40% vet bij komt, en geen enorm calorieoverschot) - etc.

Ik cut met keto/intermittent fasting, bulken met vrij standard proteinerijk voer en laag-glycemische carbs. Nou is het natuurlijk zo dat ik veel vet te verliezen heb, en dus sowieso ook spiermassa kwijt ga raken; Om dat een beetje onder controle te houden ga ik niet in een keer 40 kilo cutten.

Ik train 4-5 keer per week, 30 minuten cardio 60 minuten gewichten. Nou heb ik de volgende vragen:

1) Als ik aan het cutten ben, maar wel veel train en proteinerijk eet (sowieso, keto moet je veel vlees eten tenzij je alleen maar kaas wil vreten), kan ik wel sterker worden? Is het zo dat je *sowieso* slapper wordt door cutten, of meer dat je gewoon veel minder sterk kan worden dan tijdens bulken?

2) Hoe ik het geleerd heb, als je traint maak je micro-scheurtjes in je spieren, en het herstel daarvan zorgt ervoor dat je spieren sterker herstellen. Als je in een calorie deficit zit, gebeurt dit nog steeds? Of raak je juist nog meer spieren kwijt door te trainen omdat je je spieren steeds "sloopt" met de training en nog meer kcal verbrandt?

Het zijn misschien noobvraagjes maar heb met een snelle google search geen goed eenduidig antwoord op deze vragen gekregen.
 
Slecht idee. Gewoon 30 kilo in een keer cutten.
Steeds mini cuts en rebounden op een korte bulk heb je geen reet aan.
Die ~5 kilo heb je er binnen een paar weekjes weer aan door glycogeenvoorraad, vocht e.d.
Ook mentaal niet handig, op een hoog vetpercentage ga je ook nog eens niks zien van die gewonnen spiermassa. Verder ga je in een jaar tijd uberhaupt maar max +-10 kilo spiermassa pakken op een bulk.

1) Je bent ongetraind dus je gaat in een cut sowieso sterker worden en spiermassa aankomen. Door je overgewicht kan dat zelfs met een groter calorietekort.
2) Met jou vetpercentage en gewicht zou ik me absoluut niet druk maken om spiermassa verlies.

In de meeste gevallen is het onvermijdelijk om spiermassa te verliezen, echter kan je d.m.v. myonuclei snel de verloren massa weer terugwinnen (Muscle memory).
Maar in jou situatie, overgewicht + ongetraind is zelfs in een 40 kilo cut de kans groot dat je weinig speirmassa zal verliezen, al dan niet wat spiermassa zal winnen.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de tip. Ik krijg ook berichtjes van mensen die zich juist zorgen maken dat ik ondervoed raak of whatever.. Ik zal per dag tijdens cut zo'n 1600-1800 kcal eten. Ik voel me daar goed bij met keto/IF, dus het is echt niet zo dat ik de hele dag moe, gaar en ziek ben. Als ik dat wel begin te worden op gegeven moment zal ik gewoon meer gaan eten, maar op dit moment merk ik wel dat ik sterker word. Ben 10-20% sterker dan toen ik begon (qua gewicht wat ik kan tillen in goede vorm, 3x10 reps). Dumbell die ik helemaal aan het begin 3x10 deed en ik de laatste reps ging compenseren / echt flinke spierpijn had kan ik nu 3x10 liften en denk ik daarna "Okee, kan nog wel 10 zo of moet even anderhalve kilo zwaarder.

Ik vind het verder niet super moeilijk om te cutten; Ben niet zo iemand die al jarenlang probeert gewicht te verliezen, ik ben gewoon lui as fuck geweest :').
 
Thanks voor de tip. Ik krijg ook berichtjes van mensen die zich juist zorgen maken dat ik ondervoed raak of whatever.. Ik zal per dag tijdens cut zo'n 1600-1800 kcal eten. Ik voel me daar goed bij met keto/IF, dus het is echt niet zo dat ik de hele dag moe, gaar en ziek ben. Als ik dat wel begin te worden op gegeven moment zal ik gewoon meer gaan eten, maar op dit moment merk ik wel dat ik sterker word. Ben 10-20% sterker dan toen ik begon (qua gewicht wat ik kan tillen in goede vorm, 3x10 reps). Dumbell die ik helemaal aan het begin 3x10 deed en ik de laatste reps ging compenseren / echt flinke spierpijn had kan ik nu 3x10 liften en denk ik daarna "Okee, kan nog wel 10 zo of moet even anderhalve kilo zwaarder.

Ik vind het verder niet super moeilijk om te cutten; Ben niet zo iemand die al jarenlang probeert gewicht te verliezen, ik ben gewoon lui as fuck geweest :').

'Ondervoed' zou ik me geen zorgen om maken. Al zou ik in jou situatie (Lengte+Gewicht) niet op de 1600-1800 gaan eten. Dat is op lange termijn niet 'sustainable'.
Je lichaam gaat daar niet blij mee zijn, afhankelijk van je activiteitenfactor zou ik sowieso rond de ~2000-2200 gaan zitten. Dan zou je alsnog wel +-1 kilo per week moeten verliezen.
Als je dat zou doen zou je merken dat je ook sneller sterker zal worden.
 
Dank voor de tips :)

Yes, dat is een beetje wat ik bedoel met "Als ik merk dat m'n lichaam echt tegengas gaat geven ga ik meer eten" - dat gevoel heb ik nu (nog) zeker niet. Daarnaast vind ik het oprecht moeilijk om meer naar binnen te kijgen binnen slechts 6 uur (Gezien ik 18 uur niet eet, 6 uur eet; Dat is intermittent fasting) - dat vind ik veel makkelijker dan de hele tijd eten maar dan veel minder dan normaal. Werkt goed voor mij tot nu toe in ieder geval.

Mijn lichaamsbeweging is 4-5x per week 2 uur sporten, maar buiten dat doe ik vrij weinig. Ik heb een kantoorbaan. Pak wel altijd de fiets naar het werk als het niet regent maar dat is het dan wel.
 
Ik slik de micromix van Jimmy Joy (dus niet de shakes alleen de losse micromix) de eigenaar is een vriend van me.
 
Back
Naar boven