Fitness Seller

Vraagjes over macro's en calorie inname

Bezoekers in dit topic

BrianAntwerpen

Novice
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
5 mrt 2011
Berichten
17
Waardering
2
Lengte
1m82
Massa
98kg
Vetpercentage
16%
Hallo beste mensen

Ik ben al meer dan 5 jaar lid van het forum echter ben ik niet echt een actieve poster, eerder iemand die wel wat probeert bij te leren door te lezen. Alvast mijn excuses voor de lange tekst.

Kleine intro (negeer de eerste 3 alinea als je direct naar de vraag wilt):
Ik ben gestart met fitness toen ik 18 jaar was. Ik voetbalde hiervoor 11jaar, tot mijn 16, maar moest stoppen door constante spierpijn. Door het stoppen met voetballen kwam ik enorm veel bij. Mijn begin doel was dus altijd veel afvallen. Dit was ook gelukt, ik was van 120 kg naar 86 kg gegaan in ongeveer een jaar en een half. Echter was dit niet op de meest gezonde manier. Ik deed veel cardio, maar ik at amper. Ik trainde toen wel actief maar ik vrees dat ik veel spiermassa toen ben kwijt gespeeld. (zie foto 1).

3 jaar geleden is mijn vader overleden en was ik hierdoor veel motivatie verloren om te gaan sporten. Mijn gewicht is toen terug gestegen naar 100. Ik ben toen erna weer begonnen met fitness maar dit zonder echt mijn macro's te tellen. Hierdoor kreeg ik wel massa bij maar ben ik nooit echt in gewicht gezakt.

1 jaar geleden heb ik een operatie moeten ondergaan waardoor ik een lange tijd niet kon sporten. Het gevolg hiervan was, terug naar 112 kg met minder spieren. Maar sinds augustus ben ik weer begonnen met cardio en met het letten op mijn eten. Vanaf oktober ben ik ook weer begonnen met het gewicht heffen. Ik zit nu op 99,5 kg met 22,4 bf ( gemeten door de omron bf306). Ik ben ook sinds 2 weken terug begonnen met macro's te tellen aan de hand van My Fitness Pal. (zie foto 2).

Daarover dus mijn vraag. Ik heb mijn basis behoefte al berekend en kwam uit op:
88,362 + (77 X 13,397) + (182 X 4,799) - (24 X 5,677) = 1857.101

(vraag 1) Ik veronderstel dat ik bij gewicht mijn vetvrije massa moet invullen (77kg) en dus niet mijn totale gewicht (99,5)?

Ik heb ook de scoobysworkshop calorie calculator gebruikt (hiervoor ook 77kg gebruikt).
http://scoobysworkshop.com/accurate-calorie-calculator/
Hier kwam ik uit op 2152 als ik koos voor vet te verbranden en spieren bij te kweken.

Na het lezen van de stickies heb ik deze als macros ingesteld op de myfitnesspall app.
Protein (31%): 154 (2gram per kg vetvrije massa = 2x77)
Vetten (34%): 77 (1gram per kg vetvrije massa = 1x77)

Voor carbs heb ik de bodybuilding.com carb calculator gebruikt met minimale activiteit en weight loss wederom met 77kg.
http://www.bodybuilding.com/fun/calcarbs.htm
TARGET DAILY CARB INTAKE: 177 G
Carbs (35%): 177

Als ik deze instel op de myfitnesspall ap kom ik uit op 2017 calloriën per dag. Dus 135 verschil met de scoobyworkshop calculator.
(Vraag 2) Zijn mijn macro's zo goed of beter iets veranderen? De calorie inname nemen van 2017 of 2152?
(Vraag 3) Omdat ik wil afvallen carbs verhogen of is het zo laag genoeg?

Workout informatie:
Ik train 3x per week met gewichten.
Maandag: Borst en triceps
Woensdag: Biceps en rug
Vrijdag: Benen en schouders

Elke workout duurt ongeveer 1 uur en een half.

Donderdag ga ik altijd naar de kinesist voor 2 uur wegens last aan mijn onderrug mede door anterior pelvic tilt. Hierbij train ik meer de kleinere spieren en ben ik bezig met lichaamsgewicht of resistance bands.

Dinsdag, zaterdag en zondag zit ik 30 minuten op mijn crosstrainer. Dit met een gemiddeld calorie verbranding van 450 (fitbit charge 2).

(Vraag 4) Nu heb ik overal ingesteld dat ik weinig actief ben, echter zoals je ziet ben ik telkens wel actief, ook werk in 4 dagen in de week in de nacht met redelijk actief werk (industriële schoonmaak). Dus op sommige dagen kom ik uit op 14000 stappen. Echter op de dagen dat ik niet werk kom ik soms uit op maar 3000 stappen. Is het beter dat ik mijn calorie inname verhoog door mijn activiteit en is het slim om op minder actieve dagen mijn calorie inname te zetten op wat ik nu heb berekend?

Alvast enorm bedankt.

overgewicht 1.jpg


overgewicht 2.jpg
 
1857 kan nooit kloppen veelste weinig voor iemand zoals jou, dat komt denk ik inderdaad omdat je je totale gewicht moet invullen + dat je actief bent.
Ik neem aan dat je wil gaan cutten? dan zou ik je behoefte nog een keer uitrekenen op 3 verschillende websites en daar het gemiddelde van nemen. daarna 200 tot 500 calorieën eronder zitten, maar er wel op letten dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt (2x je lichaamsgewicht) en wees niet teleurgesteld dat je na je cut alleen bent afgevallen en niet veel spiermassa hebt gekweekt dat moet je doen in je bulk ;)

over het carb gedoe weet ik helaas niet veel dus zal ik je daar ook geen onnodige info geven.

en over je werk dagen: als je veel werkt kan je natuurlijk altijd wat extra eten als je maar niet boven je cut dieet uitkomt. maar let er wel op dat je niet te weinig gaat eten en je werk enzo niet meetelt in je calorieën want als je te weinig eet zullen je spieren afbreken waarvoor al het werk voor niets was.

veel succes nog verder! je bent goed onderweg :)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties!

Ik gebruikte inderdaad niet mijn volle gewicht maar mijn vetvrij gewicht.

Moet je dan ook 2x je volle gewicht in proteine binnenkrijgen of moet dit berekend worden op je vetvrije massa aangezien vet geen proteine nodig heeft. En vet inname word dan ook berekent naar 1 gram vol gewicht of enkel vetvrije massa?

Nogmaals bedankt.
 
Workout informatie:
Ik train 3x per week met gewichten.
Maandag: Borst en triceps
Woensdag: Biceps en rug
Vrijdag: Benen en schouders

Elke workout duurt ongeveer 1 uur en een half.

Donderdag ga ik altijd naar de kinesist voor 2 uur wegens last aan mijn onderrug mede door anterior pelvic tilt. Hierbij train ik meer de kleinere spieren en ben ik bezig met lichaamsgewicht of resistance bands.

Dinsdag, zaterdag en zondag zit ik 30 minuten op mijn crosstrainer. Dit met een gemiddeld calorie verbranding van 450 (fitbit charge 2).

Dus met de opgegeven site (http://www.calorielijst.nl/calculators/energiebehoefte/) even wat berekeningen gedaan gebaseerd op mijn schema en - 500 voor cutten.

Monday: (heel zwaar als instelling): 3481 - 500 = 2981
Tuesday: (gemiddeld als instelling): 3046 - 500 = 2546
Wednessday: (heel zwaar als instelling): 3481 - 500 = 2981
Thursday: (zwaar als instelling): 3264 - 500 = 2764
Friday: (heel zwaar als instelling): 3481 - 500 = 2981
Saturday: (licht als instelling): 2828 - 500 = 2328
Sunday: (licht als instelling) 2828 - 500 = 2328

If total rest day: (heel licht als instelling): 2611 - 500 = 2111

Hierbij heb ik dan nog een vraag. Als ik dan 198 proteïne en 99 vet per dag nodig heb, moet ik de rest dan allemaal bij carbs zetten, vb Maandag om aan 2981 calorieën te komen: 324 carbs, 198 proteïne en 99 vetten, of moet ik deze meer verspreiden en dus eiwitten of vetten nog verhogen?

Alvast bedankt.
 
Waarom niet 3x per week fb training?
 
Dus met de opgegeven site (http://www.calorielijst.nl/calculators/energiebehoefte/) even wat berekeningen gedaan gebaseerd op mijn schema en - 500 voor cutten.

Monday: (heel zwaar als instelling): 3481 - 500 = 2981
Tuesday: (gemiddeld als instelling): 3046 - 500 = 2546
Wednessday: (heel zwaar als instelling): 3481 - 500 = 2981
Thursday: (zwaar als instelling): 3264 - 500 = 2764
Friday: (heel zwaar als instelling): 3481 - 500 = 2981
Saturday: (licht als instelling): 2828 - 500 = 2328
Sunday: (licht als instelling) 2828 - 500 = 2328

If total rest day: (heel licht als instelling): 2611 - 500 = 2111

Hierbij heb ik dan nog een vraag. Als ik dan 198 proteïne en 99 vet per dag nodig heb, moet ik de rest dan allemaal bij carbs zetten, vb Maandag om aan 2981 calorieën te komen: 324 carbs, 198 proteïne en 99 vetten, of moet ik deze meer verspreiden en dus eiwitten of vetten nog verhogen?

Alvast bedankt.

Je maakt het allemaal veel te moeilijk voor jezelf.

Als je nou gewoon de 2776 kacal's neemt (over de gehele week) met gemiddelde activiteit, dan zie je vanzelf wat je gewicht doet.
Beoordeel het eens per 2 weken, altijd 's morgens als je uit bed komt na het ontlasten (ook even de taille meten).

Moet je dan ook 2x je volle gewicht in proteine binnenkrijgen of moet dit berekend worden op je vetvrije massa aangezien vet geen proteine nodig heeft. En vet inname word dan ook berekent naar 1 gram vol gewicht of enkel vetvrije massa?

Gewoon je gehele gewicht nemen en dat keer 2 voor de eiwitten.

Hierbij heb ik dan nog een vraag. Als ik dan 198 proteïne en 99 vet per dag nodig heb, moet ik de rest dan allemaal bij carbs zetten, vb Maandag om aan 2981 calorieën te komen: 324 carbs, 198 proteïne en 99 vetten, of moet ik deze meer verspreiden en dus eiwitten of vetten nog verhogen?

Inderdaad de rest opvullen met carbs
 
Workout informatie:
Ik train 3x per week met gewichten.
Maandag: Borst en triceps
Woensdag: Biceps en rug
Vrijdag: Benen en schouders

Inderdaad wat Pillz zegt:

Waarom niet 3x per week fb training?

Nu belast je elke spiergroep 1x p.w.
Dat is zeker niet optimaal voor hypertrophy.

Neem anders een UB/LB

Van dit schema zul je maar weinig vruchten plukken.
Doe het in een keer goed, anders ga je veel tijd verkloten.
 
Wederom bedankt voor de antwoorden!

Ik was begonnen met de 3 dagen split omdat ik 12 maand niet heb kunnen gewichtheffen door mijn operatie, en dus vooral alles eerst wou terug opbouwen zonder extreme spierpijn, omdat ik ook nog moet kunnen werken. Anders gaat me baas niet zo blij zijn vrees ik. Maar ik zal inderdaad mijn calorieën aanpassen en in de toekomst een FB of UB/LB proberen toe te passen.

Nogmaals bedankt.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Back
Naar boven