XXL Nutrition

VRAGAG OVER VEEL ONVERZADIGD VET ETEN

Bezoekers in dit topic

kev055

Novice
Waardering
3
Lengte
1m92
Massa
88kg
Vetpercentage
12%
Beste,

Ik eet altijd elke dag volkorenbrood met veel pindakaas (onverzadigd vet), 25 gram walnoten 25 gram hazelnoten 25 gram pistache noten 25 gram cashew noten, vaak eet ik ook veel vlees en bijvoorbeeld een blik tonijn. Eieren bak ik in olijfolie & ik eet ook een groot blok mozzarella.
Nu kan je wel stellen dat als je dit soort producten eet op een dag dat je erg veel onverzadigde vetten binnen krijgt.
Mijn vraag is, kan dit kwaad op de lange termijn en heeft dit schadelijke gevolgen voor de gezondheid.
Graag zou ik een onderbouwd antwoord willen.

Alvast bedankt!!

Groetjes Kevin

Ik dacht altijd dat verzadigde vetten behoorden tot de "slechte" vetten.
Dat is niet zo.

De echte slechte vetten die je graag wilt vermijden zijn de transvetten. Deze zitten voornamelijk in koekjes, chips en al dat lekkers.

Wat verzadigd en onverzadigd vetten betreft kun je naar mijn weten van beide soorten voldoende binnenkrijgen zolang je het maar houdt op tot 1gr per kilo lichaamsgewicht.

Je lichaam heeft vet nodig voor bijvoorbeeld de aanmaak van hormonen zoals testosteron.

Ook je gewrichten zijn blij met vet.

Laatst bewerkt:
Beste,

Ik eet altijd elke dag volkorenbrood met veel pindakaas (onverzadigd vet), 25 gram walnoten 25 gram hazelnoten 25 gram pistache noten 25 gram cashew noten, vaak eet ik ook veel vlees en bijvoorbeeld een blik tonijn. Eieren bak ik in olijfolie & ik eet ook een groot blok mozzarella.
Nu kan je wel stellen dat als je dit soort producten eet op een dag dat je erg veel onverzadigde vetten binnen krijgt.
Mijn vraag is, kan dit kwaad op de lange termijn en heeft dit schadelijke gevolgen voor de gezondheid.
Graag zou ik een onderbouwd antwoord willen.

Alvast bedankt!!

Groetjes Kevin
Nee zijn goede vetten. Goed voor je brein en lichaam.

Vet heeft ook onterecht een slechte naam gekregen. https://www.foodlog.nl/artikel/suikerindustrie-betaalde-wetenschappers-om-vet-zwart-te-maken/

Zolang je geen frituurolie naar binnen giet

Nog beter is om bacon uit te bakken, het vet op te vangen, en daar vervolgens je eiren in te bakken

Mmmm
Nee dat kan wel, je kan met elke olijfolie bakken behalve als je bijvoorbeeld gaat wokken ofzo
Je kan ook met WD40 bakken. Persoonlijk zou ik dat niet doen, net zoals bakken met extra virgine olijfolie.

Volgens mij is dat al achterhaald / broodje aap. Was laatst bij Keuringsdienst van Waarde. Ik zou even moeten terugkijken hoe je precies zat.

Edit: gevonden

Nog beter is om bacon uit te bakken, het vet op te vangen, en daar vervolgens je eiren in te bakken

Mmmm
Je kan ook met WD40 bakken. Persoonlijk zou ik dat niet doen, net zoals bakken met extra virgine olijfolie.
Bacon beter dan olijfolie? 🤔

Volgens mij is varkensvlees sowieso niet echt gezond, hooguit wellicht de magere varianten. Bacon gaat misschien nog wel, maar zit toch ook redelijk wat verzadigd vet in.

Edit: geen verwijt, jij hebt meer verstand van bakken dan ik, dus ben wel benieuwd hoe het zit.

Volgens mij is dat al achterhaald / broodje aap. Was laatst bij Keuringsdienst van Waarde. Ik zou even moeten terugkijken hoe je precies zat.

De reden waarom ik niet bak met extra virgine is omdat het een bittere niet-neutrale olie is.;).

Bacon beter dan olijfolie? 🤔

Volgens mij is varkensvlees sowieso niet echt gezond, hooguit wellicht de magere varianten. Bacon gaat misschien nog wel, maar zit toch ook redelijk wat verzadigd vet in.

Edit: geen verwijt, jij hebt meer verstand van bakken dan ik, dus ben wel benieuwd hoe het zit.
Khad het over smaak hehe :roflol:.
Baconvet is ontzettend slecht om in te bakken door alle nitrieten.

Dus prima voor bakken, misschien niet zo prima voor oven 180-200+ graden.

Moet zeggen dat als ik olie gebruik, het zonnebloemolie is.

Back
Naar boven