MuscleMeat

vragen beginnen bench press (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

bokkie2

Novice
Lid geworden
7 aug 2014
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
68kg
Hallo,

ik woon nu even bij m'n pa en hij heeft een fitnessapparaat staan.

mijn vader geeft rijles en heeft telkens pauzes en dan komt hij thuis wat eten etc.

nu zijn we met zijn 2e begonnen om telkens als hij thuis komt samen wat bench press te doen.

nu heb ik er wat vragen over, dit doe ik momenteel:

ongeveer 2x per dag, een keer begin middag en een keer eind middag doen we wat bench press.

per keer doe ik nu 10x 40 kilo + stang, en daarna 2 min rust en nog een keer.

ik ga telkens tot dat ik niet meer kan en mijn pa me dan helpt de stang terug te leggen.

mijn stats:

19 jaar
ongeveer 1.85 lengte (kan ook 1.86 ofzo zijn heb het ff niet meer gemeten)
rond de 68 kilo

nu mijn vragen!

- moet ik eerst opwarmen? ik doe eigenlijk zonder op te warmen gewoon tot dat ik niet meer kan, dat is nu telkens na 9x

- is het beter om sets te doen? of zoiets als eerst 40 kilo 6x dan 8x en dan tot ik niet meer kan?
( ik denk dat we geen echte fitniss starten dus het zal fijner zijn als we telkens hetzelfde gewicht kunnen doen, gewichten eraf en erop doen kost iets teveel tijd en dan moet mn pa alweer werken)

- moet ik soms een dag het niet doen? ik doe nu elke dag

- heeft iemand nog eventueel tips?



graag even in de gaten houden dat we het meer doen voor de fun en niet echt een hele fitniss willen starten, maar toch zal het wel fijn zijn om wat sterker te worden natuurlijk!



groeten.

bram
 
heb je nog losse dumbbells liggen? ..pak die eerst even om op te warmen, dan wordt de kans op blessures stukke kleiner
als je geen dumbbells heb liggen ga dan eerst opdrukken als opwarming

2 setjes van 10x40kg zet niet echt zoden aan de dijk, en met elke dag 2x/dag de zelfde spier trainen geef je je lichaam niet echt de kans om goed te herstellen

Probeer meer setjes te doen en maximaal 2 keer peer week dezelfde spieren pakken, dus zeker niet 2x op 1 dag
 
Over hoeveel kg aan schijven beschik je?
Als je vlot en zonder probleem 8 goeie reps doet, gewoon het gewicht verhogen.
2x per dag benchen is teveel van het goede natuurlijk...
Ja altijd opwarmen, en niet elke dag benchen, je spieren hebben tijd nodig om te herstellen.
Kijk ook eens naar andere oefeningen voor de rest van je lichaam. overhead presses, bent over rows etc...
 
nu mijn vragen!

1- moet ik eerst opwarmen? ik doe eigenlijk zonder op te warmen gewoon tot dat ik niet meer kan, dat is nu telkens na 9x

2- is het beter om sets te doen? of zoiets als eerst 40 kilo 6x dan 8x en dan tot ik niet meer kan?
( ik denk dat we geen echte fitniss starten dus het zal fijner zijn als we telkens hetzelfde gewicht kunnen doen, gewichten eraf en erop doen kost iets teveel tijd en dan moet mn pa alweer werken)

3- moet ik soms een dag het niet doen? ik doe nu elke dag

4- heeft iemand nog eventueel tips?

graag even in de gaten houden dat we het meer doen voor de fun en niet echt een hele fitniss willen starten, maar toch zal het wel fijn zijn om wat sterker te worden natuurlijk!

1. Ja, opwarmen is altijd beter, want het maakt de kans op blessures kleiner. Opwarmen kan met push ups, maar ook met gewoon licht gewicht.

2. Je kan eerst meerdere setjes doen met minder gewicht en dan als je spotter, in jou geval je pa, er is het laaste setje doen waarbij je tot je max gaat.

3. Je spieren hebben rust nodig om te herstellen. twee keer per dag dezelfde spieren trainen is niet aan te raden. Beter is het om minimaal 1 dag rust te houden.

4.1 Je heb een stang en gewichten, dus je kunt daarmee veel meer oefeningen doen. Door een andere oefening voor een andere spiergroep te pakken kunnen jij en je vader wel twee keer per dag trainen.
4.2 Probeer een schema te maken waarmee je je hele lichaam traint, dus ook je benen en je rug.
4.3 Jij kunt ook trainen als je vader er niet is.
4.4 Lees hier op het forum alle stickys eens door. o.a. de FAQ voor beginners.
4.5 Kijk ook eens serieus naar je eten, lees de stickys over voeding en ga ermee aan de slag, ook al train je nog niet veel, je kan er wel serieus je voordeel mee doen om gezonder en fitter te worden.
4.6 Heb plezier in wat je doet, als de resultaten komen krijg je honger naar meer.
 
bedankt voor de reacties

dus maar 2/3 x per week bench press en de rest van de dagen andere spieren,

ook ga ik verder niet meer 2x per dag bench press doen dan

verder wat voor setjes? kan dat met alleen 40 kilo, geen meer gewicht eraf en erop doen?

zoiets als dit bijvoorbeeld?

6x 40k
paar min rust
8x 40k
paar min rust
10x 40k
(als makkelijk meer gewicht)

zoiets?

of:

5 x 5 push ups bench press 40 kilo?


ik ga nu van te voren ff opwarmen met push ups (tot dat ik niet meer kan?)


p.s. ik hoor vaak mensen vragen of ze spieren willen of massa, en ik zou wel graag wat dikkere armen willen :P

nogmaals bedankt!

bram
 
Laatst bewerkt:
dus maar 2/3 x per week bench press en de rest van de dagen andere spieren,
Er zijn schema's die om de dag het hele lichaam trainen, dus dit is voor jou bench press ook geen probleem. Er zijn ook andere schema's die het lichaam verdelen en per dag een spiergroep trainen.
Lees anders eerst even de stickys, veel van je vragen zullen daarin beantwoord worden.

verder wat voor setjes? kan dat met alleen 40 kilo, geen meer gewicht eraf en erop doen?

zoiets als dit bijvoorbeeld?

6x 40k
paar min rust
8x 40k
paar min rust
10x 40k
(als makkelijk meer gewicht)
Hoe jij je setjes invult is aan jou. Meerdere wegen gaan naar Rome. Lees de stickys over de verschillende trainingsmethoden en schema's eens door.
Persoon A doet 3 setjes van 10 herhalingen met hetzelfde gewicht
Persoon B doet 3 setjes van 10 herhalingen maar verhoogt steeds het gewicht
Persoon C doet 5 setjes van 5 herhalingen en verhoogt steeds het gewicht
Persoon D start met een setje van 10 herhalingen, verhoogt dan het gewicht en doet een setje van 8 herhalingen, verhoogd nog een keer het gewicht en doet dan maar 6 herhalingen.

ik ga nu van te voren ff opwarmen met push ups (tot dat ik niet meer kan?)
Totdat je niet meer kan is niet nodig om op te warmen. Gewoon 3 setjes van 10 of 12 herhalingen Het gaat er bij het opwarmen maar om dat je spieren even geprikkeld worden en je de doorbloeding van je spieren op een hoger nivo brengt, waardoor de aanvoer en afvoer van bouw en afvalstoffen in je spieren makkelijker gaat.
 
Je beschikt dus maar over 40kg schijven, hmmm uiteindelijk train je gewoon op uithouding, als je je load niet kan verzwaren....
 
Je beschikt dus maar over 40kg schijven, hmmm uiteindelijk train je gewoon op uithouding, als je je load niet kan verzwaren....

Niet vergeten dat ze "maar" voor de "fun" bezig zijn.;)
Als je nu maar 2x 9 herhalingen kan doen met 40 kg, is het al een mooie progressie als je dat binnen periode "X" naar bijvoorbeeld 2x15 kan brengen.
Als het dan nog "fun" is gaan ze vanzelf wel meer materiaal kopen of naar de sportschool.
 
Niet vergeten dat ze "maar" voor de "fun" bezig zijn.;)
Als je nu maar 2x 9 herhalingen kan doen met 40 kg, is het al een mooie progressie als je dat binnen periode "X" naar bijvoorbeeld 2x15 kan brengen.
Als het dan nog "fun" is gaan ze vanzelf wel meer materiaal kopen of naar de sportschool.

Ja, daar heb je wel een punt. :)
 
ik heb meerdere gewichten!

ik bedoel met alleen maar 40 dat ik geen setjes wil doen van gewicht verhogen :)

want dan kost het teveel tijd en moet ons pap al weer werken :P

zodra 40 makkelijk is kan ik wel gewoon meer gewicht eraan hangen maar ik bedoel dat ik niet wil verhogen tijdens de oefening :)

ik denk dat ik nu wel alles weet :) bedankt!

ik ga nu eerst 3 keer 10x opdrukken als warm up en daarna denk ik optie A van M1983 :)

dit zal wel werken neem ik aan?

bram
 
Back
Naar boven