AndroidHealthClinic

Vragen over cutten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
23
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
84kg
Beste bodybuilders,

Ik ben nu drie weken bezig met cutten, en het gaat tot nu toe prima. Ik had wel een aantal vragen die ik graag van iemand beantwoord zou willen krijgen.

Mijn stats:
- 19 jaar
- 181-182cm
- 85.6kg (ik begon met cutten toen ik 90 kg was, rond 15-16mei)
- Ik train/fitness 2 jaar, maar omdat ik nog in de groei was (en nog ben), heb ik niet echt rekening gehouden met mijn voeding. Toen ik 90 kg was, heb ik besloten om droger te willen worden en ben begonnen met cutten
- Vetpercentage weet ik helaas niet

Mijn trainingschema:
- Maandag: Borst en Triceps (+ uurtje cardio sinds ik cut)
- Dinsdag: Schouders en benen
- Woensdag: Rust (thuis buiktraining)
- Donderdag: Cardio training (of een spiergroep die hersteld is van afgelopen dagen)
- Vrijdag: Rug en Biceps (+ uurtje cardio sinds ik cut)
- Weekend: rust (thuis buiktrainingen)

Mijn voedingsschema
Mijn voedingsschema houdt ik bij dmv MyFitnessPal. Nadat ik mijn gegevens had ingevoerd en mijn doel (afvallen), gaf de app aan dat ik per dag 2000 kcal mag eten.
- Ik probeer dagelijks 2 gram eiwit/lichaamsgewicht te houden (dus 170-180 gram eiwit),
- 1 gram vet/lichaamsgewicht (dus 85-90 gram vet).
- Tijdens mijn cut kwam ik erachter dat ik voor de cut heel veel koolhydraten at. Dit wil ik dus verminderen (of alleen goeie koolhydraten innemen).

Mijn eetschema:
4q4zmf.png

Aanvullingen
* Avondeten: Mijn avondeten bestaat sowieso uit een bak magere kwark, maar omdat ik eet wat de pot schaft, houdt ik 400-500 calorieën over in mijn schema. Meestal eet ik kipfilet/broccoli/vis/vlees.
* Avond: In de avond drink ik groene thee met citroen (scheen heel goed te zijn).
* Tussendoortjes: De Whey Perfection gebruik ik na de training, dus het moment van gebruik verschilt per dag
* Bij cheats: Met cheats probeer ik zo weinig mogelijk suiker te eten. Ik houdt van chocola, en ik heb gelezen dat pure chocola (chocolade met een hoge cacao percentage) het beste is. Ik eet daarom 1x per week chocolade bestaande uit 85% cacao.
* Verder drink ik minimaal 2 liter water per dag

Progress:
De eerste weken van mijn cut gingen prima en ik boek (naar mijn gevoel) best snel resultaat:
15eturp.png


Mijn vragen:
- Ik heb me de afgelopen twee dagen achter elkaar gewogen, maar toen bleek het dat ik juist langzaam aankwam (zie 6 en 7 juni). Heeft iemand enig idee hoe dit komt?
- Ik heb het idee dat ik nu juist te weinig koolhydraten eet. Is dit juist of niet?
- Maakt het uit wat voor vetten ik eet? Ik vind bijvoorbeeld Mozarella light heel lekker, en dit bevat ook 18-20 gram eiwit. Maar het bestaat ook uit veel verzadigde vetten (dit om een voorbeeld te noemen).
- Hebben jullie nog aanvullende tips op het gebied van voeding/training? Mijn doel is om droger te worden.


Trainse!
 
Je eet veels te weinig voor je leeftijd, lengte en gewicht, je bent bezig aan een crashdieet waar je metabolisme zich op aanpast. Je lichaam gaat in een soort overlevingsfase en slaat (praktisch) alles op wat je binnen krijgt.

Reken je energiebehoefte eens goed uit
 
Uitslag (Volgens menshealth.nl)
Caloriebehoefte voor ruststofwisseling: 2020 kcal
Dagelijkse caloriebehoefte: 3131
Caloriebehoefte om een pond per week af te vallen: 2631

Je hebt gelijk, ik zal dit gelijk aanpassen. Nu schiet me dan deze vraag binnen: Aangezien ik met 2000 kcal al op mijn eiwitten en vetten zit, moet ik dan nu meer koolhydraten eten?
Of anders gezegd: hoe moet ik deze 600 kcal vullen (want ik moet dus 600 kcal meer eten)?

Is dit bijvoorbeeld een goeie verhouding:
45% koolhydraten (293 gram koolhydraten x 4kcal = 1172 kcal)
30% eiwit (195 gram eiwit x 4 kcal = 780 kcal)
25% vet (72 gram x 9 = 648 kcal)
------------------------+
2600 kcal
 
Laatst bewerkt:
zal je kcal wel iets hoger leggen 1900kcal ongeveer.
 
nee 1900kcal per dag pakken, 1538kcal per dag is wel laag.
 
begin er eerst maar eens een paar knappe maaltijden tussen te schuiven.

Ik mis rijst met koolvis en broccoli of sperzieboontjes enzovoorts. Dat soort dingen.
Hier en daar kipfilet en kalkoenfilet. Af en toe wat rundvlees.

Een maaltijdje kan zijn: 50gram rijst (zivervlies of basmati) 200gr broccoli en 100 tot 150 gram koolvisfilet.
of 50gr rijst - 200gr sperzieboontjes - 150 gr kipfilet.

whey perfection B&F ..=.. veel suiker en extra KH ...en B kwaliteit eiwitten. snel opmaken en XXL whey kopen.

Verder knap trainen, hoge gewichten, medium tot high reps en tempo in je training.
Beetje cardio toevoegen en dat is alles.

---------- Toegevoegd om 10:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:33 ----------

Hoe bedoel je?
2000 + 1900 kcal of 2600 + 1900 kcal

Moet ik niet onder mijn behoefte eten om droger te worden?

Nee je behoefte bereken je juist om daar op te gaan zitten.
Behoefte is wat je nodig hebt voor een bepaald doel.
Begin eerst eens op onderhouds behoefte te eten en van daaruit verder kijken en de voeding aanpassen.
 
nee 1900kcal per dag pakken, 1538kcal per dag is wel laag.
Ik eet 2000 kcal per dag, maar omdat mijn avondeten niet altijd hetzelfde is heb ik 400-500 calorieën over gehouden. ---------- Toegevoegd om 08:42 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:36 ----------
begin er eerst maar eens een paar knappe maaltijden tussen te schuiven. Ik mis rijst met koolvis en broccoli of sperzieboontjes enzovoorts. Dat soort dingen. Hier en daar kipfilet en kalkoenfilet. Af en toe wat rundvlees. Een maaltijdje kan zijn: 50gram rijst (zivervlies of basmati) 200gr broccoli en 100 tot 150 gram koolvisfilet. of 50gr rijst - 200gr sperzieboontjes - 150 gr kipfilet. whey perfection B&F ..=.. veel suiker en extra KH ...en B kwaliteit eiwitten. snel opmaken en XXL whey kopen. Verder knap trainen, hoge gewichten, medium tot high reps en tempo in je training. Beetje cardio toevoegen en dat is alles. ---------- Toegevoegd om 10:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:33 ---------- Nee je behoefte bereken je juist om daar op te gaan zitten. Behoefte is wat je nodig hebt voor een bepaald doel. Begin eerst eens op onderhouds behoefte te eten en van daaruit verder kijken en de voeding aanpassen.
Rijst, broccoli, sperziebonen etc komen dus voor in de avondmaaltijd, alleen verschilt dit dus per dag. Wat betreft de eiwitten: ik dacht er over, aangezien er discussies ontstonden op het gebied van de shakes die B&F leverde, de shakes van bodylab te proberen. Is de xxl whey die je aanraadt ook van b&f? Heb je een link naar een shake je die je het beste aanraadt? En mijn caloriebehoefte is bij nader inzien 3131 kcal (volgens Menshealth). Om af te vallen moet ik dus 300-400kcal onder zitten en dus rond 2731 kcal eten. Dit is juist neem ik aan?

Thanks voor de tips trouwens ;)
 
daar had ik even overheen gelezen, verder wat Martin zegt volgen.
 
shake van xxl is van xxl ...... zelf gebruik ik liefst deze : http://xxlnutrition.com/nl/nld/xxl-nutrition/all-day-protein maar gewone whey van goede kwaliteit : http://xxlnutrition.com/nl/nld/xxl-nutrition/perfect-whey-protein Je maaltijden, waarom wil je alleen als avondeten die maaltijden? Maar goed moet je zelf weten.

Wat is het verschil tussen XXL Whey en Whey Isolaat? Of is dit hetzelfde? (En toen je zei dat ik XXL Whey moest halen dacht ik aan een groot pak Whey, kwist niet dat er zo'n merk bestond :D:D)
 
Ga je anders even inlezen op de website van XXL.
Je kan dan exact vinden wat alles is. Maar je kan ook dieet vormen en tips vinden en vragen.
Als ik van producten alle gegevens ga opsommen heb je weinig aan, je kan beter de ingrediëntenlijstjes goed bekijken en de vraag en antwoord stukjes hier en daar doornemen.

XXL nutrition is inderdaad echt een merk. Dus niet een goedkoop huismerkje van een supplementen boer.
Er is ook een topic van XXL op het forum, als je twijfelt aan iets kan je daar ook je vragen stellen. René helpt je graag verder.
 
Ga je anders even inlezen op de website van XXL. Je kan dan exact vinden wat alles is. Maar je kan ook dieet vormen en tips vinden en vragen. Als ik van producten alle gegevens ga opsommen heb je weinig aan, je kan beter de ingrediëntenlijstjes goed bekijken en de vraag en antwoord stukjes hier en daar doornemen. XXL nutrition is inderdaad echt een merk. Dus niet een goedkoop huismerkje van een supplementen boer. Er is ook een topic van XXL op het forum, als je twijfelt aan iets kan je daar ook je vragen stellen. René helpt je graag verder.

Zal ik doen, thanks!
 
Je moet je allereerst niet elke dag wegen. Heb dat ook weleens gedaan en dat kan soms veel schelen, terwijl het ook gewoon kan gaan om vocht dat je wel/niet vasthoudt = vertekend beeld.
Weeg jezelf daarom wat minder vaak (1-2x p/week).

En weinig koolhydraten is goed, daardoor wordt vet jouw brandstof en kan je dus vet gaan verbranden.
 
Je moet je allereerst niet elke dag wegen. Heb dat ook weleens gedaan en dat kan soms veel schelen, terwijl het ook gewoon kan gaan om vocht dat je wel/niet vasthoudt = vertekend beeld. Weeg jezelf daarom wat minder vaak (1-2x p/week). En weinig koolhydraten is goed, daardoor wordt vet jouw brandstof en kan je dus vet gaan verbranden.
Ik heb nog een vraag. Ik heb mijn caloriebehoefte opnieuw berekend: bij 2600 kcal behoud ik mijn gewicht, dus ik wil hier ongeveer 400 kcal onder gaan zitten (=2200 kcal per dag).
- Als ik 2 gram eiwit/lichaamsgewicht moet hebben (dus ongeveer 170-180 gram), is dit dus samen 4x180=320 kcal
- 1 Gram vet/lichaamsgewicht (dus ongeveer 85 gram), is dit dus samen 9x85=765 kcal

765+320= 1085 kcal bij elkaar (vet kcals + eiwit kcals). Moet ik dan de overige 1115 kcal uit koolhydraten halen? (dus 1115/4 = 278,75 gram). Is dit te veel, of wel voldoende voor de cut (voor mij)? Trainse!
 
Laatst bewerkt:
Kan me niet voorstellen dat je met een lengte van 1.80 zou moeten cutten op 2000 lol, ik ben een stuk kleiner en cut effectief rond de 2300~... activiteitsfactor zal echt niet zoveel verschil maken tussen ons, je sport ook gewoon 4-5 keer per week en doet ook nog echt aan actieve cardio...
 
Ik heb nog een vraag. Ik heb mijn caloriebehoefte opnieuw berekend: bij 2600 kcal behoud ik mijn gewicht, dus ik wil hier ongeveer 400 kcal onder gaan zitten (=2200 kcal per dag).
- Als ik 2 gram eiwit/lichaamsgewicht moet hebben (dus ongeveer 170-180 gram), is dit dus samen 4x180=320 kcal
- 1 Gram vet/lichaamsgewicht (dus ongeveer 85 gram), is dit dus samen 9x85=765 kcal

765+320= 1085 kcal bij elkaar (vet kcals + eiwit kcals). Moet ik dan de overige 1115 kcal uit koolhydraten halen? (dus 1115/4 = 278,75 gram). Is dit te veel, of wel voldoende voor de cut (voor mij)? Trainse!

------

In de cut kun je gewoon genoeg koolhydraten binnen krijgen, ja. Ieder lichaam is natuurlijk anders. Ik kon in mijn cut gewoon 1115 kcal aan koolhydraten pakken. Kijk even hoe je lichaam erop reageert ;).

---------- Toegevoegd om 14:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:25 ----------

EDIT: is het trouwens een cut of gewoon afvallen?

---------- Toegevoegd om 14:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:26 ----------

EDIT: is het trouwens een cut of gewoon afvallen?
 
180 keer 4 is 720 niet 320
 
180 keer 4 is 720 niet 320
Scherp.. Ik houd nu dit aan:

240 gram koolhydraten x 4 = 960 kcal (40%)
180 gram eiwit x 4 = 720 kcal (30%)
80 gram vet x 9 = 720 kcal (30%)
-------------------------------------
2400 kcal

Ik zal volgende week het resultaat posten Trainse!
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven