XXL Nutrition

Vragen over dieet (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Sweetlake92

Cool Novice
Lid geworden
5 jan 2017
Berichten
86
Waardering
4
Lengte
1m80
Massa
87kg
Hoi allemaal,


Nu struggle ik al een tijdje met het afvallen. Veel artikelen gelezen en gezien en daar veel kennis uitgehaald.


Afvallen is het maken van een calorietekort (minder binnenkrijgen dan je verbrand)

Mij is door de dieetiste aangeraden om 1800 kcal per dag te nuttigen.


Ik heb weinig spierkracht, dus hoog in eiwitten heeft weinig zin.


Nu heb ik een aantal vragen en hoop dat jullie deze voor mij kunnen beantwoorden.


  • Maakt het uit wat je eet als je maar op op de calorieën let?
  • Mogen de tussendoortjes (150kcal) gewoon koolhydraten zijn? (Crackers,rijstewafel)
  • Zou je bij wijze van spreken gewoon pizza en pasta kunnen nuttigen ?
  • Staan koolhydraten in de weg bij het afvallen?
  • Er zijn tegenstrijdige berichten dat het eten na 8 uur in de avond slecht is.
  • Zijn er gerechten die ik helemaal moet mijden ?
  • Na de lunch geen koolhydraten meer.
  • Meer afvallen bij het eten van alleen vlees en groenten bij het avondeten.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

NJ
 
De vragen die je stelt, zou de diëtist moeten behandelen voor een goed plan. Dus het nut van dat advies lijkt mij zeer beperkt en misschien zelfs foutief. Probeer jezelf goed in te lezen op dit onderwerp, zodat je er zelf ook meer van af weet.

Belangrijkste uitgangspunt is, hoeveel sport je per week? Wat is je BMR (je onderhoud in rust, dat heeft de diëtist als het goed is berekend)? Ga hier 500 kcal onder zitten voor een calorie tekort om af te vallen. Als je lengte 1.80m en 83 kg is met 33% dan lijkt mij 1800 kcal wel redelijk laag.

De grote lijn in je vragen is dat je nu al gaat wijken naar ongezond eten met veel koolhydraten , wat heel logisch is omdat je het lekker vindt (wie niet). De kans dat je dus een heel gezond dieet gaat volhouden, lijkt mij dus beperkt en de kans dat je op die manier succes gaat behalen lijkt mij ook lastig. De uitleg, waar het schema aan moet voldoen heeft iemand je al helemaal uitgelegd in een ander topic (eiwitten, koolhydraten en vetten). Kijk hier dus goed naar!

Als je veel koolhydraten gaat eten, kan je wel binnen je kcal blijven maar kom je aan eiwitten en goede vetten vaak te kort. Geen gezond en gebalanceerd voedingsschema. Vaak krijg je er na ook honger omdat één pizza al bijna 1000 kcal of soms zelfs meer is, waardoor je niet binnen je dagelijkse kcal blijft. Daarnaast zitten er ook vaak ongezonde vetten in, wat ook niet goed voor je is.

- Je tussendoortjes mogen koolhydraten inzitten, als je maar blijft op de verhoudingen die zijn aangegeven. Een goed dieet heeft genoeg eiwit, koolhydraten en vetten. Je kan in principe alles eten, als het maar in je schema past.
- Na 8 uur niet meer eten is onzin (is op het forum ook al veel overgeschreven). Veel mensen eten in de avond nog een (halve) bak magere kwak omdat er veel eiwitten en weinig kcal inzitten en zorgen voor verbranding in de nacht.
- Gerechten die je moet mijden, hebben over het algemeen veel koolhydraten (pasta, pizza, patat, kapsalon etc.).
- Na de lunch geen koolhydraten is ook onzin.
- Meer afvallen bij het eten met vlees en groente is ook onzin.

Paar tips om mee te geven:

- Zoek gezond eten wat je lekker vindt. Genoeg tips op het forum voor gerechten, eetschema's en eten. Kijk bijvoorbeeld op Youtube/ google om de gerechten lekker te maken. Ik vind bijvoorbeeld kip lekker maar vis minder. Vis zet ik er dus beperkt in. Zorg wel voor variatie zodat je het niet zat wordt.
- Eet meerdere malen per dag (5/6x) zodat je geen honger tussendoor krijgt, en dus niet gaat snacken.
- Zet in je eet schema vooral eten wat goed verzadigd (in de ochtend brinta/havermout i.p.v. brood bijvoorbeeld).
- Zorg dat het ook eetschema goed haalbaar is. Als je naar school/werk gaat is het lastig om kip met rijst op te warmen (of juist niet). En plan deze activiteiten vooraf (vaste momenten vooraf koken , zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.
- Groenten mag je onbeperkt.
- Plan ook vooraf een keer een cheatmeal (bijvoorbeeld zaterdag een lekkere pizza of patat). Zo houdt je het ook beter vol en wordt dat ongezonde eten ook echt speciaal zodat je wat hebt bereikt i.p.v. toegeeft aan ongezond eten. Hoe meer je gaat cheaten, hoe langer het duurt voordat je afvalt.
- Hoe meer spiermassa je krijgt (dus sporten), hoe hoger verbruik je krijgt en dus ook meer kan gaan eten. Je valt ook sneller af door te gaan sporten.
- Je bent niet binnen één week aangekomen (vaak jaren te veel eten). Verwacht ook niet binnen een maand dat je 10 kilo afvalt. Realistisch is 0,5 kilo per week. In het begin heb je misschien wat meer kilo's omdat je vooral vocht verliest (eerste week bijvoorbeeld 2 kilo). Stel realistische doelen (per week of 2 weken meten) met meetpunten zodat je een stok achter de deur hebt.
- Ga je vooral verdiepen in het onderwerp en je hebt er je hele leven wat aan. Het zou niet iets tijdelijks moeten zijn maar balans om op een goed gewicht te blijven in een gezond lichaam. Een quickfix bestaat niet.

Succes!
 
Ik heb weinig spierkracht, dus hoog in eiwitten heeft weinig zin.

??? verklaar je nader

Maakt het uit wat je eet als je maar op op de calorieën let?

Tuurlijk maakt dat uit. Richtlijn is 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht, 1 gram vet per kg lichaamsgewicht de rest opvullen met carbs (vandaar snap ik bovenstaande opmerking ook niet).

Mogen de tussendoortjes (150kcal) gewoon koolhydraten zijn? (Crackers,rijstewafel)

Alles mag, het is o.a. belangrijk hoe het totaalplaatje eruit ziet (dus de cunsumptie van de overige Macro's)

Zou je bij wijze van spreken gewoon pizza en pasta kunnen nuttigen ?

Zie bovenstaande antwoord

Staan koolhydraten in de weg bij het afvallen?

Nee het draait om het totaalplaatje (dus Kcal's IN vs Kcal's out)

Er zijn tegenstrijdige berichten dat het eten na 8 uur in de avond slecht is.

So what ?

Zijn er gerechten die ik helemaal moet mijden ?

Hangt af van je doelen
 
Dieetiste is inmiddels alweer een tijdje geleden. Ik heb een angststoornis die minder wordt. Hierdoor kwam ik weinig buiten en weinig in beweging . Onwijs bedankt RS1234 voor de tijd en moeite in dit antwoord. Hier leer ik van.
 
??? verklaar je nader



Tuurlijk maakt dat uit. Richtlijn is 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht, 1 gram vet per kg lichaamsgewicht de rest opvullen met carbs (vandaar snap ik bovenstaande opmerking ook niet).



Alles mag, het is o.a. belangrijk hoe het totaalplaatje eruit ziet (dus de cunsumptie van de overige Macro's)



Zie bovenstaande antwoord



Nee het draait om het totaalplaatje (dus Kcal's IN vs Kcal's out)



So what ?



Hangt af van je doelen

Huisarts gaf aan dat gewicht x2 in grammen eiwitten teveel is tenzij je bodybuilder bent. Ik krijg dagelijks 100-120 gram eiwit binnen met normale voeding. Ik sport niet, dit wil ik wel gaan doen. Ik wandel elke dag 30 min en probeer dit uit te breiden. Mijn gewicht is inmiddels 86kg.
 
De stap dat je hier je vragen stelt, is al je eerste stap naar verandering. Goed dus! Iedereen begint ergens. Als je last hebt van angststoornis is het belangrijk om daar goede (professionele) hulp bij te krijgen of om zelf over die angst heen te komen. Daar kunnen we je niet direct bij helpen. Als je meer gaat sporten, wordt je ook zelfverzekerder en krijg je positievere gedachten. Dat helpt bij iedereen. Je geeft aan dat je van wandelen houdt, misschien dat je fietsen ook leuk vindt. Elke beweging is goed. De stap naar een sportschool is misschien een stap te ver maar mijn ervaring is dat iedereen heel aardig is en als je het probleem aangeeft dan staan ze hier voor open en houden er ook rekening mee (in de sportschool lopen veel mensen met verschillende problemen). Onzeker, te dik, te dun, met een ongeluk/revalidatie. En hele fitte mensen zijn een hele hoop ook te dik / te dun geweest, niemand is geboren als een bodybuilder en niemand lacht je uit. Wees daar dus niet te bang voor (al is dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan). Je zult zien dat als je vaker komt, dat er vaak dezelfde mensen zijn waar je een praatje mee maakt. Goed dus ook voor je sociale contacten en vaardigheden.

Als je nog ergens tegen aan loopt, gewoon vragen!
 
ik eet ontbijt - eiwitshake -
De stap dat je hier je vragen stelt, is al je eerste stap naar verandering. Goed dus! Iedereen begint ergens. Als je last hebt van angststoornis is het belangrijk om daar goede (professionele) hulp bij te krijgen of om zelf over die angst heen te komen. Daar kunnen we je niet direct bij helpen. Als je meer gaat sporten, wordt je ook zelfverzekerder en krijg je positievere gedachten. Dat helpt bij iedereen. Je geeft aan dat je van wandelen houdt, misschien dat je fietsen ook leuk vindt. Elke beweging is goed. De stap naar een sportschool is misschien een stap te ver maar mijn ervaring is dat iedereen heel aardig is en als je het probleem aangeeft dan staan ze hier voor open en houden er ook rekening mee (in de sportschool lopen veel mensen met verschillende problemen). Onzeker, te dik, te dun, met een ongeluk/revalidatie. En hele fitte mensen zijn een hele hoop ook te dik / te dun geweest, niemand is geboren als een bodybuilder en niemand lacht je uit. Wees daar dus niet te bang voor (al is dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan). Je zult zien dat als je vaker komt, dat er vaak dezelfde mensen zijn waar je een praatje mee maakt. Goed dus ook voor je sociale contacten en vaardigheden.

Als je nog ergens tegen aan loopt, gewoon vragen!

Ik heb 1,5 jaar therapie gehad en slik AD. Heb enorme stappen gezet. Maar heb nog niet de ontspannenheid van vroeger.

Ik ga weer even rondneuzen op het forum. Als ik vragen heb, dan zie je me verschijnen.
RS1234 je bent een held.
 
Ik hou eig alleen van gehakt , en misschien 2x per week kip. Nadeel van een gehaktbal zijn de hoge calorienz
 
Gehaktbal is inderdaad niet zo'n gezonde keuze. Je moet vooral denken in wat je wel kunt eten. Houdt het simpel, pak een voorbeeld schema hier op het forum. Eventueel zou je mager rundergehakt kunnen gebruiken en laten uitlekken voor het vet. (Biefstuk)tartaar gebruik ik ook wel eens als alternatief.

Ik zie dat je in februari ook al eens hebt gevraagd omdat je groente niet lekker vindt. Heb je dit probleem al kunnen oplossen?

Kip zou je eventueel iets zoeter kunnen maken met een beetje ketjap / chili saus zodat het lekkerder wordt! Voor bijna elk gerecht is wel iets te bedenken om het lekkerder te maken.

Hoe ziet je voeding er nu uit? Heb je een schema? Zou je die hier kunnen neerzetten? Eet je op vaste momenten? Als je er geen structuur in kan krijgen en eten ontwijkt / vermijdt, wordt het lastig je doelen te behalen.
 
Groente is geen probleem meer Haha.

SCHEMA 1760


  • bed uit om 9 uur en douchen
  • Ontbijt 10:00 (,kwark,banaan)(300)
  • 11 uur: eiwitshake+vitamine (110)
  • 13:00 lunch, 2x tosti (600)
  • 15:30 tussendoortje/snack (150)
  • 18:00 koken/avondeten -> vlees/groente -> (450)
  • Avondsnack: kwark (150)
Totaal: 1760



Als tussendoortjes heb ik crackers van LU (die toastjes) en rijstewafel.
Niet de beste keus maar ik zoek iets dat meer vult.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
We weten niet niet echt wat voor tosti's je bouwt en met wat je luncht, of hoeveel kwark je eet.
Krijg ook genoeg vetten binnen? (minstens 1 gram per kg lichaamsgewicht).
 
We weten niet niet echt wat voor tosti's je bouwt en met wat je luncht, of hoeveel kwark je eet.
Krijg ook genoeg vetten binnen? (minstens 1 gram per kg lichaamsgewicht).

Vetten is een probleem, heb wel visolie aangeschaft.

Ontbijt : 250gram kwark met zoetstof en banaan.

Lunch: 2 tosti van tarwebrood met kaas en beetje knoflooksaus, meegerekend in kcal.

Avondeten: varieert van pasta tot aardappeltjes met wortels en vlees tot soep.
 
Zojuist macro's berekend:
Eiwitten: 163
Vet:71
carbs: 108

Op basis van 1721 kcal.
 
Bedoelen ze met vetten ook de slechte, of een combi met veel goede en beetje slechte?

Vetten die ik binnenkrijg zijn van kaas(25gram
Per tosti) eetlepel visolie, en vlees van een dag.
 
Tussendoortje zou je kunnen denken aan een handje (15 stuks) noten bijvoorbeeld, dan krijg je ook goede vetten binnen. Amandelen, pistache, etc. Tonijn uit blik met sla/tomaat/komkommer.

Vetten in principe alleen maar goede. Slechte skippen.

Tosti liever eruit en vervangen voor een echte maaltijd. Zijn gelukkig geen frikandelbroodjes en energiedrank :D dus dat valt mee.

Je schema ziet er op zich niet heel slecht uit. De basis is er! Hou je dit echt vol of gaat het als volgt (kwam hem toevallig net tegen op Instagram, moest gelijk aan dit topic denken):

carbs-are-bad-for-you-me-20277115.png
 
Tussendoortje zou je kunnen denken aan een handje (15 stuks) noten bijvoorbeeld, dan krijg je ook goede vetten binnen. Amandelen, pistache, etc. Tonijn uit blik met sla/tomaat/komkommer.

Vetten in principe alleen maar goede. Slechte skippen.

Tosti liever eruit en vervangen voor een echte maaltijd. Zijn gelukkig geen frikandelbroodjes en energiedrank :D dus dat valt mee.

Je schema ziet er op zich niet heel slecht uit. De basis is er! Hou je dit echt vol of gaat het als volgt (kwam hem toevallig net tegen op Instagram, moest gelijk aan dit topic denken):

carbs-are-bad-for-you-me-20277115.png
Carbs zijn liefde haha.

Ik hou niet van vis, vandaar de visolie.
Wat kan ik beter doen dan de tosti? 100 gram vlees met groenten zeker? Haha. Is iets van 400kcal. Dan doe ik liever de 200kcal die ik over heb, bij het ontbijt.

Mag ik vragen wat jij eet op een dag?
 
Ik drink ook alleen maar water en bak in vloeibare olijfolie/boter mix en olijfolie.
 
Het is altijd lastig vergeleken met een ander maar om een beeld te schetsen (lengte en leeftijd is vergelijkbaar) maar spiermassa en vetpercentage is totaal verschillend:

06.30: Whey (30 gram) + brinta + magere melk + twee eetlepels olijfolie in de magnetron 2 minuten.
07.00: Sportschool (6 dagen per week).
10/11 uur: Tussendoortje (wisselt af).
12.00: Rijst + kip + bonen (twee keer per week maak ik voor 3 dagen klaar).
16.00: Noten (15 stuks) + magere kwark
18.00 uur: Rijst/pasta/aardappelen (één van de 3) + groente + rundvlees/kip/ witte vis + yoghurt als toetje
20.30 uur: Magere kwark

Wijkt soms wel eens af omdat ik regelmatig lunch /uiteten ga voor mijn werk.

Weekend -> meestal op zaterdag lekker lunchen of een lekkere maaltijd in de avond (altijd maar 1) of hele dag netjes en dan in de avond uitgaan en wat alcohol (alcohol zo min mogelijk, al blijft dat lastig).

Kan nog iets beter en scherper maar dit werkt voor mij in de Cut. Ik werk vrij veel heb geen bodybuild ambities. Is voornamelijk om fit te blijven (ik heb zittend werk, dus weinig beweging).

Probeer voor jezelf een startpunt te bepalen, gewicht en vetpercentage. Als je het niet kan meten, probeer het dan te schatten met je gewicht en cm omtrek van buik/taille/benen/nek etc. Dan kan je over een week weer kijken, hoe je er voor staat. Overigens als je het eetschema een keer niet haalt (om wat voor reden dan ook), probeer het zo snel mogelijk weer op te pakken.
 
Het is altijd lastig vergeleken met een ander maar om een beeld te schetsen (lengte en leeftijd is vergelijkbaar) maar spiermassa en vetpercentage is totaal verschillend:

06.30: Whey (30 gram) + brinta + magere melk + twee eetlepels olijfolie in de magnetron 2 minuten.
07.00: Sportschool (6 dagen per week).
10/11 uur: Tussendoortje (wisselt af).
12.00: Rijst + kip + bonen (twee keer per week maak ik voor 3 dagen klaar).
16.00: Noten (15 stuks) + magere kwark
18.00 uur: Rijst/pasta/aardappelen (één van de 3) + groente + rundvlees/kip/ witte vis + yoghurt als toetje
20.30 uur: Magere kwark

Weekend -> meestal op zaterdag lekker lunchen of een lekkere maaltijd in de avond (altijd maar 1) of hele dag netjes en dan in de avond uitgaan en wat alcohol (alcohol zo min mogelijk, al blijft dat lastig).

Kan nog iets beter en scherper maar dit werkt voor mij in de Cut. Ik werk vrij veel heb geen bodybuild ambities. Is voornamelijk om fit te blijven (ik heb zittend werk, dus weinig beweging).

Probeer voor jezelf een startpunt te bepalen, gewicht en vetpercentage. Als je het niet kan meten, probeer het dan te schatten met je gewicht en cm omtrek van buik/taille/benen/nek etc. Dan kan je over een week weer kijken, hoe je er voor staat.
Ziet er goed uit!

Ik zit ongeveer op 33% was van december laaste keer dieetiste. Ik heb een weegschaal gekocht. Ook een keukenweegschaal (liefde) hoop deze week een dieet samengesteld te hebben. Je helpt me enorm.
 
Goed om te horen. Gewoon z.s.m. beginnen, liefst dus morgen. Gelijk aanpakken als je iets wil veranderen (je schema is voor 80% al goed). Kan dus weinig mis gaan. Je zult zien dat je na een week al resultaat ziet. Als je regelmatig je voortgang post, houdt je je motivatie erin en kan iedereen je helpen.
 
Back
Naar boven