Fitness Seller

vragen tiener bodybuilding algemeen! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

jezzdutch

Novice
Lid geworden
28 aug 2013
Berichten
14
Waardering
0
Lengte
1m86
Massa
81kg
heeei allemaal,

ik ben 16 jaar (sinds een kort), ik ben 1,86m groot, ik weeg 82 kilo en mijn vetpercentage is 14%!
ik doen nu sinds drie maanden met een vriend trainen, we gaan 6 dagen per week naar de sportschool en traine heel serieus. ook op eten zijn we sinds we zijn begonnen veel beter gaan letten.
nu zit ik toch nog met een paar vragen...

1.
Ik hoor mensen vaak praten dat ze na training spierpijn hebben enzo. na een training hebben wij nog echt spierpijn... we voelen wel aan de spieren dat we hebben getraind maar spierpijn zou ik het zeker niet noemen. we hebben al geprobeerd om zwaarder te gaan trainen of meer herhaling maar als we onze max berijken hebben we nogsteeds niet "spierpijn" als resultaat...
trainen we verkeerd (niet zwaar genoeg) of krijg je gewoon geen spierpijn....?

2.
voeding is zeer belangrijk. we zijn allebij aanzienlijk minder gaan eten sinds we zijn begonnen met sporten en we proberen ook gezonder te eten. MAAR aangezien we allebij gewoon thuis wonen kunnen we niet zelf beslissen over wat we eten. je moet immers eten we je ouders koken. ook hebben we geen iedee hoeveel we eigenlijk mogen eten op eendag. hoeveel calorien, eiwitten, vetten, kolhydraten.
is er een manier om dit bij te houden en toch meer gericht erna toe te eten?

3.
eigenlijk is deze vraag een verbreding van vraag 2.
onze ouders hebben liever niet dat we suplementen gaan gebruiken...
we waren zelf aan t denken om eiwittenpoeder en preworkouts te gaan gebruiken...
nu is de vraag hebben we dit wel echt nodig, maakt dit echt een verschil?

wat extra info.
we traine nu 3 maanden en we hebben iedere maand een meting, dit is mijn vooruitgang tot nu toe... is dat goed of niet?
datum ------------1-07----------30-07---------27-08
gewicht-----------83.1----------82.2-----------82
vetpercentage----16.9%--------14.8-----------14,6
vetvrijemassa----69.1-----------70------------70
spiermassa-------65.7----------66.5-----------66.5

iedereen die zich de moeite heeft gedaan om alles te lezen, alvast bedankt en alle antwoorden en tips worden echt gewardeerd!! sorry als er spelfouten ofzo inzetten...

Jesse Eurlings
 
1: Als je regelmatig traint krijg je ook minder of amper spierpijn, als je maar voelt dat je hebt getraind is er niks aan de hand. Probeer maar eens wat oefeningen te doen die je nooit doet of waarmee je een bepaalde spier een stuk meer pakt dan je normaal doet, dan krijg je wel spierpijn. Maar nogmaals geen spierpijn betekent niet dat je niet vooruit gaat.

2: Waarom wil je minder eten? 14% vet is prima om een tijdje eerst wat spieren te pakken om daarna makkelijker nog meer vet kwijt te raken. Om je calorieën en e/v/k bij te houden kun je veel dingen doen, er zijn bijv genoeg apps waarmee je best makkelijk alles kunt bijhouden wat je eet.
Tip: bereken wat je per dag verbrandt aan calorieën en ga daar als je spieren wil bij pakken 200 à 300 calorieën boven zitten, kijk het een tijdje aan en als je geen vooruitgang ziet gooi er dan nog 200 calorieën bij op net zolang tot je vooruit gaat in kracht en lichaamsgewicht. Als je wil afvallen ga dan 500 calorieën onder je onderhoud zitten.
Wat betreft e/v/k: Eiwitten 2 gram per kilo lichaamsgewicht, vetten 25-30% van je totale calorie inname (1 gram vet is 9 calorieën, dus als je 3000 calorieën binnen krijgt dan moeten 3000*0.3= 900 calorieën vet zijn als je 30% aanhoudt, en dat is dus 100 gram vet), of als makkelijkere vuistregel 1 gram vet per kilo lichaamsgewicht, en koolhydraten vul je de rest mee op.

3: Nee dat is zeker niet nodig. Pre-workouts zorgen voor meer energie tijdens de training, al verschilt dit per persoon hoe erg je op bepaalde ingrediënten reageert. Ze zijn zeker niet noodzakelijk. Eiwitshakes zijn gewoon voeding, ze zijn makkelijk om eiwitten binnen te krijgen, zeker voor na de training, maar niet noodzakelijk. En het werkt al helemaal niet om er een paar per dag van te drinken en dan te denken dat je dan wel spieren kweekt.
 
Kort maar krachtig:

1. spierpijn is geen indicatie voor spiergroei
2. probeer myfitnesspall
3. nee, is vaak zelfs weggegooid geld ;)
 
1) als je voelt dat je getraind hebt is het ook al lang goed, maar echte spierpijn is inderdaad geen indicator voor spiergroei, echte harde spierpijn wil je ook niet, dan heb je het echt overdaan.

2) zoek wat basic informatie op het internet, moet geen probleem zijn

3) preworkouts heb je echt niet nodig, eiwitpoeder kan je wel gebruiken als je niet aan genoeg eiwitten zou raken uit je voeding
 
sorry voor de late reactie.
allemaal bedankt voor je jullie antwoorden!
 
mijn mening :
als je voelt dat je hebt getraind is prima, spierpijn betekend niet dat je groeit als je spierpijn wil zwaarder trainen probeer eens 8 reps met maximaal gewicht.
ik denk zelf dat eiwitshake naar je training bijna wel een must is, pre workout is leuk maar niet nodig
 
Eens met Jokkie. En eiwitpoeder als een must? (@hierboven). Ik denk totaal niet :) Je kan makkelijk al je eiwitten uit voeding halen, whey is gewoon handig, en dat het 'sneller' opgenomen word, kan je dan handig gebruik van maken maar het is geen must.
 
Eens met Jokkie. En eiwitpoeder als een must? (@hierboven). Ik denk totaal niet :) Je kan makkelijk al je eiwitten uit voeding halen, whey is gewoon handig, en dat het 'sneller' opgenomen word, kan je dan handig gebruik van maken maar het is geen must.

dit, t kan heel handig zijn als je eenmaal rond 4k+ gaat eten. daaronder; handig, mooi meegenomen etc maar geen absolute must.
vooral niet bij een beginner.
 
gewoon lekker vreten. geen zorgen maken over die buik, dat komt later.
 
mijn mening :
als je voelt dat je hebt getraind is prima, spierpijn betekend niet dat je groeit als je spierpijn wil zwaarder trainen probeer eens 8 reps met maximaal gewicht.
ik denk zelf dat eiwitshake naar je training bijna wel een must is, pre workout is leuk maar niet nodig

Een must?
 
verklaar je nader..:rolleyes:

snelle eiwitten naar je training (met miss wat dextrose of andere snelle carbs) om spierafbraak te stoppen en het stress hormoon te verminderen

tell me if im wrong
 
snelle eiwitten naar je training (met miss wat dextrose of andere snelle carbs) om spierafbraak te stoppen en het stress hormoon te verminderen

tell me if im wrong

ur wrong :p al helemaal als je voor je training gewoon goed gegeten hebt
 
Er staat ook dat het wel goed is voor een insulinepiek na de training (wat ik bedoelde)
maar het niet perse nodig is al je van te voren goed hebt gegeten --> toch is het beter van wel denk ik :D

insulinepiek heb je niets over gezegd, je had het over spierafbraak en cortisol.
maar waarom maakt dit van whey een must? zonder whey gain je niet? ik zal je een geheimpje verklappen.. ik gebruik nooit whey :eek:
en niet alleen met whey kan je een piek creëren.
 
insulinepiek heb je niets over gezegd, je had het over spierafbraak en cortisol.
maar waarom maakt dit van whey een must? zonder whey gain je niet? ik zal je een geheimpje verklappen.. ik gebruik nooit whey :eek:

naja whey of snelle carbs of gemixt, zorgt voor een insuline piek waardoor spierafbraak wordt gestopt toch? wel mooi stukje trouwens die sites
 
naja whey of snelle carbs of gemixt, zorgt voor een insuline piek waardoor spierafbraak wordt gestopt toch? wel mooi stukje trouwens die sites

wie heeft het over spierafbraak? er treedt geen spierafbraak op na krachttraining..je hebt echt niet al je glycogeen verbruikt na een uurtje kt.
al zou dat zo zijn, dan was whey alsnog geen must, dan was whey een optie
 
Back
Naar boven