XXL Nutrition

Vragen - Vet meten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Tony L

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
16 okt 2006
Berichten
3
Waardering
0
Hoi allemaal,

Ik ben momenteel wat langer dan een half jaar echt serieus aan het trainen. Ik eet goed (nog niet optimaal maar wel stukken beter dan voorheen).

Nu ben ik een boek aan het lezen "Burn the fat, feed the muscle" en ik vind het echt een aanrader (ben op pagina 66 so far)! In dit boek wordt uitgelegd dat zonder goals je niet verder komt. Nu wil ik goals stellen maar het boek geeft aan dat zonder het meten van vet je eigenlijk niet kunt zeggen of je vooruit of achteruit bent gegaan. Ik begrijp dat je dat in de spiegel zou moeten kunnen zien maar constante progressie is gewoon erg moeilijk af te lezen. Ik vind mijzelf er goed uitzien maar ik wil zwaarder worden en over meer spiermassa beschikken.

Ik heb 83 kg gewogen maar ik kreeg een buik en voelde me vet. Momenteel eet ik net zoveel als ik voorheen at maar nu weeg ik 77 / 78 kg wat naar mijn gevoel inhoud dat ik meer spiermassa heb opgebouwd en moet nu dus eigenlijk nog meer eten om aan te komen. Het gevoel zit mij dwars dat ik teveel koolhydraten ga eten en dus weer 83 kg wordt maar op dezelfde manier (veel vetter dan voorheen).

Nu sta ik op het punt om een vet meter te kopen (of in iedergeval informatie te zoeken over vet meters). Nu ben ik verschillende meningen tegen gekomen over vet meters.

1. Skinfold Calipers
a. Voordelen; Nauwkeurig indien je de 7(?) punts methode uitvoert.
b. Nadelen; Moeilijk te doen in je eentje (onmogelijk?), Als je de 3(?) punts methode uitvoert wil dat nog niet zeggen dat je weinig of juist veel vet hebt omdat ieder lichaam vet op een andere manier opslaat.

2. Electrisch
a. Voordelen; Nauwkeurig je meet het vet in je gehele lichaam.
b. Nadelen; Onnauwkeurig, afhankelijk van wat je gedronken en gegeten hebt? Is daarbij niet nauwkeurig onder de 10%?

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil zeker wekelijks mijn vet gaan meten en wil dat niet elke keer door professionals laten doen. Tevens kan een 7(?) punts caliper methode niet in je eentje uitgevoerd worden wat inhoud dat je nog steeds niet weet of het klopt of niet (mocht een 3(?) punts methode wel uit te voeren zijn in je eentje).

Ik hoop dat iemand mij opweg kan helpen! Alvast bedankt :)

Groet Tony
 
1. Skinfold Calipers
a. Voordelen; Nauwkeurig indien je de 7(?) punts methode uitvoert.
b. Nadelen; Moeilijk te doen in je eentje (onmogelijk?), Als je de 3(?) punts methode uitvoert wil dat nog niet zeggen dat je weinig of juist veel vet hebt omdat ieder lichaam vet op een andere manier opslaat.

nauwkeurigheid hangt sterk af van degene die de metingen doet. 7-punts is nauwkeuriger dan 3-punts, maar die kun je niet zelf uitvoeren. verder slaan veel mannen vet achter en in de (buik)spieren; dat meet je uiteraard niet.

Skinfold Sites


2. Electrisch
a. Voordelen; Nauwkeurig je meet het vet in je gehele lichaam.
b. Nadelen; Onnauwkeurig, afhankelijk van wat je gedronken en gegeten hebt? Is daarbij niet nauwkeurig onder de 10%?

zeer onnauwkeurig.
zoals je zelf zegt, resultaat hangt af van wat je gegeten en gedronken hebt.

de enige echt effectieve methode is onderwatermeting.

ik zou voor de vetknijpers gaan. beter dan elektrisch; bovendien gaat het om of je (vermoedelijke) vetpercentage omhoog of omlaag gaat.
 
nauwkeurigheid hangt sterk af van degene die de metingen doet. 7-punts is nauwkeuriger dan 3-punts, maar die kun je niet zelf uitvoeren. verder slaan veel mannen vet achter en in de (buik)spieren; dat meet je uiteraard niet.
Is het dan niet zo dat een skinfold caliper bij voorkeur al niet nauwkeurig is als je er van uit gaat dat je de 3 punts manier doet? Ik had een plaatje gezien van iemand die een bierbuik had en voor de rest best droog was waarbij het vetpercentage rond de 12 lag (ongeveer).

zeer onnauwkeurig.
zoals je zelf zegt, resultaat hangt af van wat je gegeten en gedronken hebt.
Hoe kan het dat die dingen medisch goed gekeurd zijn? Ik vind het bijzonder raar dat dingen medisch zijn goedgekeurd en die niet blijken te werken? Wat ik ook raar vind is dat sommige mensen hier op het forum (voor zover ik heb kunnen lezen) uiterst tevreden zijn, terwijl andere vinden dat het ding voor geen meter werkt. Toch de manier van meten misschien?

ik zou voor de vetknijpers gaan. beter dan elektrisch; bovendien gaat het om of je (vermoedelijke) vetpercentage omhoog of omlaag gaat.
Met vetknijpers bedoel je de skinfold calipers neem ik aan? Ik neem aan dat het dus mogelijk is om in je eentje de 3 punts manier op een nauwkeurige manier uit te voeren (mits je ervaring hebt natuurlijk)?
 
Hoe kan het dat die dingen medisch goed gekeurd zijn?

zijn ze medisch goedgekeurd? dat weet ik niet. wel is het zo dat ze niet goed werken voor mensen met meer spiermassa. ook zie je een verschil in uitkomst als je jezelf als vrouw opgeeft (en ik als man). en geef je je zwaarder op, heb je automatich een hoger vetpercentage.

Met vetknijpers bedoel je de skinfold calipers neem ik aan? Ik neem aan dat het dus mogelijk is om in je eentje de 3 punts manier op een nauwkeurige manier uit te voeren?

ja. je moet niet té hard op een verkeerde plek knijpen. ik zou 3 x meten en het gemiddelde gebruiken. maar écht nauwkeurig . . .neuh.
 
zijn ze medisch goedgekeurd? dat weet ik niet. wel is het zo dat ze niet goed werken voor mensen met meer spiermassa. ook zie je een verschil in uitkomst als je jezelf als vrouw opgeeft (en ik als man). en geef je je zwaarder op, heb je automatich een hoger vetpercentage.

Ik had het over deze hier: Omron Body Fat Monitor BF 306 by: Omron - Trio medical

Staat dat hij medisch gevalideerd is (ga er vanuit dat de medische hoek er mee accoord is gegaan ofzo??). Ik hoor er goede en slechte verhalen over trouwens :().

ja. je moet niet té hard op een verkeerde plek knijpen. ik zou 3 x meten en het gemiddelde gebruiken. maar écht nauwkeurig . . .neuh.
Ik heb gelezen dat na een maand intensief gebruik je best consistent kan meten. Ik denk dat ik van het nauwkeurige af moet. Het gaat er zowiezo om dat je kan zien dat je vet verliest of bijkomt (het zou alleen wel mooi zijn als je van de getallen op aan kan gaan).


Waar meet de rest zijn vet percentage mee? De spiegel? Of gewoon niet?
 
een foto is in mijn opinie veel betrouwbaarder dan al het gros van de vetmeters.

en als je daarnaast gewoon je gewicht bijhoud kun je zeker wel goed zien of je al dan niet vooruit gaat.
 
Free Body Fat Monitor, Weight Loss Tools & Health Community

Door 11 lichaamsomtrekken te meten op oa vetvrije, gespierde en vethoudende lokaties wordt je bodyfat geschat. Absolute nauwkeurigheid komt overeen met calipers (als je die zelf zou gebruiken).

Een caliper professional zal iets nauwkeuriger zijn.

Houd al ruim een jaar al mijn omtrekmetingen daar bij, als je iedere keer op dezelfde manier meet is de relatieve nauwkeurigheid heel goed.
 
Free Body Fat Monitor, Weight Loss Tools & Health Community

Door 11 lichaamsomtrekken te meten op oa vetvrije, gespierde en vethoudende lokaties wordt je bodyfat geschat. Absolute nauwkeurigheid komt overeen met calipers (als je die zelf zou gebruiken).

ik gebruik die site om mijzelf te meten (niet vetmeten, gewoon om veranderingen in de gaten te houden.)

het percentage dat eruit rolt is zéér onnauwkeurig - volgens mybodycomp ben ik rond de 23% terwijl 7-punts calipers 15% aangeven. volgens mij houden ze geen rekening met VVM/vet verhoudingen.
 
ik gebruik die site om mijzelf te meten (niet vetmeten, gewoon om veranderingen in de gaten te houden.)

het percentage dat eruit rolt is zéér onnauwkeurig - volgens mybodycomp ben ik rond de 23% terwijl 7-punts calipers 15% aangeven. volgens mij houden ze geen rekening met VVM/vet verhoudingen.

Hmm, dat is wel teleurstellend.

Ik wil mijn vet een professioneel met calipers laten meten. Waar laat jij dat doen, die 7 punts meting?

Een vriend van mij is radioloog. Als je een fullbody MRI laat maken weet je heel exact hoeveel vet je hebt, mss krijg ik hem ooit zo gek...
 
Back
Naar boven