AndroidHealthClinic

Vragen

Bezoekers in dit topic

michaelios

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
12 apr 2013
Berichten
200
Waardering
147
Lengte
1m89
Massa
91kg
Vetpercentage
20%
Hallo,

Voorheen had ik het volgende schema:
Push/pull/leg. 7 dagen in de week. Hierbij ging mijn spiermassa nauwelijks meer omhoog

Nu ben in geswitcht naar 1 spiergroep per dag omdat ik het vermoeden had dat ik misschien te weinig rust nam:
Rug/borst/rust/schouders/armen/benen/rust. Hiermee nam mijn spiermassa weer aardig toe.

Ik deed met beide schema's het zelfde aantal sets per week per spiergroep.

Vragen:

-Kan ik dan de conclusie trekken dat ik te weinig rust pakte voorheen?

-Sinds gister ben ik begonnen met RAD 140 en zou in theorie dus sneller moeten herstellen. Is het beter om dan terug naar Push/Pull/Legs te gaan maar dan met rustdagen? (push/pull/legs/off/push/pull/legs/off)

-Ik had ergens gelezen dat tussen de 10-20 sets per week optimaal zou zijn voor maximale spiergroei. Is dit per spier gezien (bijv rear delt alleen) ? Of per spiergroep (hele schouder) ? En 20 sets lijkt mij op bijv. je borst niet heel veel per week maar op biceps juist te veel. Hoe zit dit?

Thnx alvast voor de antwoorden!
 
-Kan ik dan de conclusie trekken dat ik te weinig rust pakte voorheen?
Te weinig voordat je weer diezelfde intensiteit traint misschien. Wil niet zeggen dat je in de tussentijd geen lichtere trainingen kunt doen.

-Ik had ergens gelezen dat tussen de 10-20 sets per week optimaal zou zijn voor maximale spiergroei. Is dit per spier gezien (bijv rear delt alleen) ? Of per spiergroep (hele schouder) ? En 20 sets lijkt mij op bijv. je borst niet heel veel per week maar op biceps juist te veel. Hoe zit dit?
Per spiergroep en met de aanname dat je het meeste werk met compounds doet. Dan wordt achterkant schouders bijvoorbeeld gestimuleerd door de rug oefeningen die je doet. Als je het allemaal zou isoleren moet je het anders optellen.

Kleine spiergroepen herstellen sneller en worden niet zo zwaar belast, dus kunnen meer sets aan. Een paar keer per week een press en 12kg side raises enzo stellen niet zoveel voor vergeleken met 20 sets deadlifts.

Maar het is slechts een richtlijn waarbinnen je voor jezelf kunt leren wat beter past of hoe jouw exacte schema uitkomt of beter kan. Als je schouders geen progressie maken en je telt dat je maar 10 sets verdeeld over indirecte compounds doet is het vast een goed idee om wat toe te voegen. Als je een schema ziet met 40 sets isolatie voor schouders kun je je afvragen of dat wel handig is.
 
Top man. Ik had er inderdaad niet aan gedacht de compound oefeningen bij de isolatie oefeningen op te tellen. Zo klinkt het meer logisch wat aantal sets bij treft
 
Waarom wil je 7 dagen trainen? Je kan toch ook 2 dagen split doen. Hoef je maar 4 keer te gaan.
Ik gok dat rad 140 Ped‘s zijn? Waarom zou je in godsnaam daar mee starten als je basis niet eens juist is ?
 
Back
Naar boven