MuscleMeat

vragen

Bezoekers in dit topic

pijnisfijn

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
28 jun 2005
Berichten
84
Waardering
1
Ik had een paar vragen waar ik zelf al lang over nagedacht had en waar ik ook veel antwoorden op gekregen heb, maar nog geen echt bevredigende.
1. Stel, Ik train 4 dagen in de week en mijn borst is een achterliggende spiergroep. dag 1: borst, voorkant schouders, zijkant schouders, biceps, buik. dag 2: benen, buik. dag 3: rust. dag 4: rug, achterkant schouders, zijkant schouders, triceps, buik. dag 4. kan ik deze dag gebruiken om de achterliggend spiergroep: de borst te trainen? heeft dit zin? of overbelast ik hem dan maar? (op dag 1 voor de borst doe ik 3 tot 4 oefeningen, 3 repetities van 6 tot 10 herhalingen) of is het het verstandigste om misschien dat 1 keer in de twee weken te doen? een vierde dag om de achterliggende spiergroep te trainen? (na de 4e dag heb ik het weekend pauze, maandag is dag 1)
2. Ik train nu een jaar en heb tamelijk brede schouders. mijn borst ligt achter. ik train nu met iemand die er veel vanaf weet (hij heeft met henk visser getraind) en hij zegt dat het mogelijkerwijs komt doordat mijn schouders breder zijn dan die van bijvoorbeeld een ectomorph. doordat als ik bijvoorbeeld bankdruk dat ik, onbewust, te veel met mijn schouders pak. ik zat te denken over misschien mezelf meer te concentreren op bewegingen zoals je die met de flights maakt maar ook daar voel ik mijn schouders grotendeels. volgens mijn trainings partner trekt het wel bij in een paar jaar. maar ik zou een idioot zijn als ik alleen naar een persoon luister, hoeveel hij er ook vanaf weet. weet iemand meer hierover en wat ik er misschien aan kan doen?
3. dit hoort natuurlijk niet op dit forum thuis maar als ik hier toch vragen post... helpt cafeine je concentratie te verhogen? en als dat het doet moet je dan 10 koppen drinken of zou je aan 2 tot 3 sterke koppen al genoeg hebben?
ehm ik had nog meer vragen maar natuurlijk nu ik achter de pc zit en ze kan vragen ben ik ze vergeten.

alvast bedankt voor het antwoord! sorry voor het lange verhaal maar ik denk dat het nodig was om het duidelijk te maken.
 
pijnisfijn zei:

1. Dit is per persoon verschillend. Het hangt van je genetische potentie en andere factoren af. De enige manier is om het gewoon te proberen, is het teveel en raak je overtraind merk je het vanzelf. Gewoon proberen!

2. ik herken je probleem. ik heb gemerkt dat ik dit bij dumbbell drukken kan minimaliseren. Hierdoor heb je een veel vrijere bewegingsbaan en je kan je armen ook dieper laten zakken. Hierdoor pak ik mn borst voor mn gevoel veel harder. :) Wel is het goed om variatie te houden en af en toe te bankdrukken.

3. voor zover ik weet verhoogt cafeine je concentratie zeker. Ik zou het alleen niet teveel gebruiken omdat er volgens mij ook een dip optreedt nadat het uitgewerkt is. Je komt dan qua energieniveau op een niveau wat onder het niveau zit voordat je de cafeine nam. Dus dan moet je de hele tijd door blijven nemen :o Waren nog wat meer argumenten tegen maar ben ik inmiddels vergeten sorry
 
2. door je schouders naar achteren te trekken tijdens het bankdrukken neemt de last voor de schouders ook af. gewoon goed op je techniek letten zodat je borst optimaal wordt aangesproken
 
zie voorgaande 2 commentaren, heb ik niets aan toe te voegen ;).

Ik snap alleen niet waarom je 2 dagen achter elkaar je buik trained? Je bent bang voor overtraining van je borstspier omdat je er 3 dagen tussen laat zitten, maar je buik pak je wel gelijk de volgende dag weer.
 
Anders kun je eens proberen om decline te drukken belast je je schouders minder en meer je borst.
Persoonlijk zou ik mijn borst alleen nemen op één trainingsdag en goed afbeulen.
 
Pas op dat je je borst niet te zwaar aanpakt omdat hij achterloopt, dan wordt het alleen maar erger. Als je het idee hebt dat je met bankdrukken teveel je schouders (en misschien je triceps) gebruikt doe dan meer isolatie oefeningen als flyes en cross overs.

Buik zou ik hooguit twee keer in de week trainen en niet twee dagen achter elkaar.

Een of twee koppen koffie is genoeg om te profiteren van de gunstige effecten.
 
doe anders alleen inderdaad voorlopig even alleen flat en decline pressen...
maak een afwisseling tussen banken en met losse dumbbells pressen...
 
hartstikke bedankt voor de antwoorden! ik ga ze zeker proberen. precies wat ik wilde weten. trouwens nog een vraagje wat me nu te binnen schiet.
als ik mijn zijkant schouders train, dan doe ik dat vooral met side raise dumbbell en met dat apparaat waar je zit en dezelfde beweging maakt. het probleem is dat ik voel dat ik te veel mijn nek pak. ik heb geprobeerd met mijn lichaam meer naar voren te hangen of naar achteren of een lichter gewicht te pakken. ik snap dat ik de oefening nooit perfect uit zal voeren maar mijn vraag was dan, weet iemand toevallig een oefening of manier hoe ik mijn zijkant schouders bijna optimaal zou kunnen pakken? b.v.d.
 
Train je niet te veel spiergroepen tegelijk? Want 4 op een dag is toch wel erg veel.. En wat cafeine betreft..Ik weet nie of je creatine gebruikt, maar als je dat inneemt met cafeine word de creatine niet goed opgenomen geloof ik..Weet ik nie zker maar dacht van wel..
 
pijnisfijn zei:
hartstikke bedankt voor de antwoorden! ik ga ze zeker proberen. precies wat ik wilde weten. trouwens nog een vraagje wat me nu te binnen schiet.
als ik mijn zijkant schouders train, dan doe ik dat vooral met side raise dumbbell en met dat apparaat waar je zit en dezelfde beweging maakt. het probleem is dat ik voel dat ik te veel mijn nek pak. ik heb geprobeerd met mijn lichaam meer naar voren te hangen of naar achteren of een lichter gewicht te pakken. ik snap dat ik de oefening nooit perfect uit zal voeren maar mijn vraag was dan, weet iemand toevallig een oefening of manier hoe ik mijn zijkant schouders bijna optimaal zou kunnen pakken? b.v.d.

Dan pak je de oefening waarschijnlijk niet goed! Probeer je dumbbells eens langs je lichaam te houden ipv voor je lichaam bij de start en beweeg ze recht opzij. Gewicht is laag, uitvoering is zonder gooien, en het liefst ook nog zittend.

Voor je borst zou ik dus eerst isolatieoef pakken voor bankdrukken of eens op een 2e dag borst helemaal eens een keer gewoon je schouders als eerste trainen en dan pas je borst erna.
 
Back
Naar boven