MuscleMeat

Vreesaanjaging vd fitnessinstructeur na nieuw trainingsschema: Terecht of onterecht? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

TheKey

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
17 jul 2008
Berichten
2
Waardering
0
Ik heb een trainingsschema door iemand (buiten mijn sportschool) laten opstellen.

Nu is het zo dat de fitnessinstructeur op mijn nieuwe sportschool die toezicht houdt op de leden naar mij is toegekomen om mij te vertellen dat mijn huidige trainingsschema veel te zwaar is voor mij. Hij had al eerder een schema voor mij opgesteld, maar die gebruik ik niet meer omdat ik me niet uitgedaagd voel. Hij gaf aan dat ik op deze manier van trainen mijn enkelbanden en pezen zou scheuren omdat ik nog niet zo lang met fitness bezig ben. Ook zei hij dat ik er nu misschien nog geen last van had maar dat ik mezelf later wel tegen zou komen.

Ik zit sinds april 2007 op fitness 3x p/w t/m september daarna was ik een paar maanden gestopt en begon weer met fitness in december t/m juni toen sportte ik weer 1x p/w en deed eigenlijk alleen maar aan de treadmill (30 minuten) en een paar simpele dumbbell oefeningen (15 minuten). Sinds ik deze maand bij mijn nieuwe sportschool zit sport ik weer 3 á 4x p/w.

Hij hield de vergelijking aan dat ik als beginner mee zou willen doen aan de marathon. Dumbbell flyes zouden bijv te complexe oefeningen voor mij zijn.
Het trainingsschema was wel zwaar, ik kreeg tijdens de training het gevoel dat m'n bovenarm spaakbeenspier een beetje vast zat. Hierna had ik wat stretching oefeningen gedaan met m'n arm en toen ging het weer goed.

Ik vroeg ook nog naar voedingssupplementen waarna hij antwoordde dat ik alleen Whey Proteine kon gebruiken. Hij raadde mij af om het supplement BCAA's te gebruiken.

Hieronder is mijn nieuwe trainingsschema dat dus is opgesteld door de persoon buiten mijn sportschool:

DAG 1 (borst + armen)

Crosstrainer 15 minuten
Chest press machine 4x12 tot 15
Dumbbell Incline Bench Press 4x12 tot 15
Dumbbell flyes 4x12 tot 15
Kabel biceps curl (stang) 4x12 tot 15
Biceps dumbbell curl zittend of staand 4x12 tot 15
Triceps pushdown (kabel, stang) 4x12 tot 15
Triceps reverse (kabel, stang) 4x12 tot 15
Fietsen 15 minuten

DAG 2 (Schouders + abdominals)

Crosstrainer 15 minuten
Shoulder press 4x12 tot 15
Side lateraol 4x12 tot 15
Cable seated row 4x12 tot 15
Vertical leg-hip raise 4x12 tot 15
Incline twisting crunch 4x12 tot 15
Reverse crunch 4x12 tot 15
Plank 4x12 tot 15
Fietsen 15 minuten

DAG 3 (Benen en onderrug)

Crosstrainer 15 minuten
Leg extension 4x12 tot 15
Leg curl 4x12 tot 15
Lower back 4x12 tot 15
Fietsen 15 minuten

Dag 4 (Rug)

Crosstrainer 15 minuten
Pulldown behind 4x12 tot 15
Pulldown front 4x12 tot 15
Cable row 4x12 tot 15
Upright row cable stangetje 4x12 tot 15
Cable seated row 4x12 tot 15
Vertical leg-hip raise 4x12 tot 15
Incline twisting crunch 4x12 tot 15
Reverse crunch 4x12 tot 15
Plank 4x12 tot 15
Fietsen 15 minuten

Dit trainingsschema voer ik dus uit icm BCAA's. Een voedingsschema wordt binnenkort nog voor mij opgesteld.

Nu vraag ik me af zijn al die risico's nu vreesaanjaging die genoemd zijn door de meneer in de sportschool of zit er hier nog (een deel van) waarheid in?
 
Hij hield de vergelijking aan dat ik als beginner mee zou willen doen aan de marathon. Dumbbell flyes zouden bijv te complexe oefeningen voor mij zijn
Je bent 19? Hoezo zouden flyes in godsnaam een complexe oefening moeten zijn :p Een goede uitvoering is belangrijk bij elke oefening. Als deze instructeur jouw niet wilt/kan vertellen hoe jij deze goed uitvoert, dan is hij een redelijk waardeloze instructeur.
Ik vroeg ook nog naar voedingssupplementen waarna hij antwoordde dat ik alleen Whey Proteine kon gebruiken. Hij raadde mij af om het supplement BCAA's te gebruiken.
Ik zou je sowieso supplementen willen afraden, in ieder geval tot je een voedingsschema hebt dat bij je doelen past. Supplementen zijn ervoor om tekorten op te vangen; niet maaltijden te vervangen. Zonder de basis (een goed werkend voedingsschema) heb je niks aan de extra's.

Over je trainingsschema: Ik zou eens gaan kijken in de sticky's, want het steekt niet heel erg goed in ekaar. Bouw een schema om en rond deze oefeningen: Squat, deadlift, benchpress, chin's, rows, overhead/military presses en dip's. Of jij wilt splitten of fullbody wilt trainen moet je zelf weten; mijn persoonlijke voorkeur gaat dan ook naar fullbody uit.
 
idd wat veel oefeningen, maar dit bewijst weermaals dat fitnessinstructeurs vaak niet weten waar ze het over hebben. flys complex. jongens.. :o
 
fitnessinstructeurs :rolleyes:
 
wie is diegene buiten de sportschool? Iemand die cios doet ofzo...

krijg bijna het idee dat een instructeur een beter schema zou maken..

En what the ****, je bent 19 en gaat beginnen in een reprange van 12 tot 15??
 
vreesaanjaging: Wat een woord man!
 
wie is diegene buiten de sportschool? Iemand die cios doet ofzo...

krijg bijna het idee dat een instructeur een beter schema zou maken..

En what the ****, je bent 19 en gaat beginnen in een reprange van 12 tot 15??

Wat maakt die reprange nou uit, je weet toch niet wat zijn doel is? One size does not fits all.

Over dat schema, het is niet echt fantastisch. Je mist goede compound oefeningen, voor sommige spiergroepen doe je te veel sets en voor anderen weer veelste weinig.
 
wie is diegene buiten de sportschool? Iemand die cios doet ofzo...

De persoon buiten de sportschool is een bodybuilder met 15 jaar ervaring in de sportwereld. Er worden ook veel mensen door die bodybuilder begeleid met hun trainings- en voedingsschema. Een specifieke opleiding is niet gevolgd, de kennis en ervaring is in de praktijk opgedaan.

Wat maakt die reprange nou uit, je weet toch niet wat zijn doel is? One size does not fits all.

Volgens de meting die werd uitgevoerd met een fatclipper was mijn bf 20%. Heb het met een 'body composition analyzer' opgemeten (elektrische schokjes, ze zouden niet zo betrouwbaar zijn heb ik begrepen) in februari en toen was het 11.4% bf. Voor de spiegel meen ik weinig verschil te zien in bf tov februari.

Mijn trainingsdoel is om af te vallen (en ook om lichte spieren op te bouwen).
 
Ik zou niet weten waarom je training te zwaar zou zijn. Rare instructeur weer, die dat zegt.

Wat al gezegd wordt: meer compounds. Schema van nu is niet veel soeps. Opgesteld door een BB'er? :S
 
je schema is flink fout en slecht zoals die nu is, veeeels te veel van het goede.. (teveel werkt tegengesteld he ) , maar de dingen die die instructeur zegt slaan ook nergens op.
 
De persoon buiten de sportschool is een bodybuilder met 15 jaar ervaring in de sportwereld. Er worden ook veel mensen door die bodybuilder begeleid met hun trainings- en voedingsschema. Een specifieke opleiding is niet gevolgd, de kennis en ervaring is in de praktijk opgedaan.



Volgens de meting die werd uitgevoerd met een fatclipper was mijn bf 20%. Heb het met een 'body composition analyzer' opgemeten (elektrische schokjes, ze zouden niet zo betrouwbaar zijn heb ik begrepen) in februari en toen was het 11.4% bf. Voor de spiegel meen ik weinig verschil te zien in bf tov februari.

Mijn trainingsdoel is om af te vallen (en ook om lichte spieren op te bouwen).

3-punts metingen met een tang is inderdaad de betrouwbaarste meting.
 
Geen squats, deadlift, laat staan cleans... Hoezo zijn er dan complexe oefeningen in je schema ???
 
Ja, maar die onderwater meting is niet echt voor iedereen toegankelijk he.
 
Back
Naar boven