Fitness Seller

Shift to 'hybrid athlete' (BB + running) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Vandaag de laatste thuistraining afgerond in de derde en hopelijk laatste lockdown. Deze lockdown viel me wel het zwaarst van de drie. Misschien wel omdat je inmiddels weet wat het inhoudt. Ik ben best veel trainingen met een gezonde tegenzin begonnen, maar uiteindelijk toch bijna elke dag iets gedaan. 25 van de 27 dagen getraind; 13x lower body, 12x upper body. Korte trainingen met alleen compounds.
 
:thumb: voor de zelfdiscipline en volharding.
Hoe ga je verder in da gym ? Ook zo frequent of ?
 
:thumb: voor de zelfdiscipline en volharding.
Hoe ga je verder in da gym ? Ook zo frequent of ?
Thanks. Ja, ik kan best gedisciplineerd zijn voor mezelf. Heb geleerd van de eerste twee lockdowns en (vrijwel) dagelijks een korte training houd ik het beste vol. In de gym ga ik weer door met wat ik voor de lockdown ook deed: (push, pull, legs, rest) repeat.
 
Vandaag weer de gym in. Push workout. Thuis deed hiervoor slechts 2 oefeningen: weighted push-ups met een rugzak en unilateral dumbbell presses voor de schouders. Omdat die dumbbell slechts 15 kg woog, zat ik op een gegeven moment wel op sets van 22 reps. Hiermee kennelijk toch de push kracht redelijk kunnnen onderhouden, want ik kon de compound werksets met hetzelfde gewicht doen als waarmee ik een maand geleden was gestopt, met 1 of 2 reps minder.

Zaterdag 15-1-2022, push

Warming-up: 5½ km naar de sportschool fietsen + 6' crosstrainer, level 7, 81 KCal

Oefeningreps x kg
Incline (30°) barbell bench press, paused9,9,8,8 x 40
Machine converging shoulder press, paused8,8,7,7 x 15
Barbell bench press, paused8,8,8,8 x 50
Dips7,7,7,7 x 68 (bodyweight)
Machine pec fly, paused8,8,7 x 72½, 10 x 66
Cable triceps extension17,16,15,15 x 24
Cable side raise13,13,13,12 x 4½

Cooling-down: 6' crosstrainer, level 7, 85 KCal + 5½ km naar huis fietsen
 
Tweede gym workout na de lockdown. Flinke spierpijn buitenkant borst, waarschijnlijk omdat ik nu met een maximale paused stretch werk op de machine fly's. Vandaag pull. Shrugs voor het eerst met dumbbells i.p.v. machines. Ben nog zoekende naar de beste uitvoering. Laatste setje met straps i.v.m. een mogelijk falende grip.

Zondag 16-1-2022, pull

Warming-up: 5½ km naar de sportschool fietsen + 6' crosstrainer, level 7, 82 KCal

Oefeningreps x kg
Pull-up8,8,8,8 x 68 (bodyweight)
Barbell rows10,10,10,10 x 50
Dumbbell shrugs, paused @ top10 x 20,22,24,26,28,30,32
Cable lat prayer, double rope12,12,12,12 x 22½
Machine biceps curl, unilateral11,9,9,9 x 10
Cable face pull, rope15,15,15,15 x 22½
Machine rear delt fly, paused12,12,12,12 x 45½

Cooling-down: 6' crosstrainer, level 7, 86 KCal + 5½ km naar huis fietsen
 
Weekly bulking update - 2022 week 2.
De cijfers en grafieken spreken voor zich. Waar ik in de lockdown mijn intake iets moest verlagen, ga ik die deze week weer met 100 KCal verhogen, van 3500 naar 3600. Verder geen bijzonderheden.

Intake:
voeding.jpg


KCal intake (grafisch) de laatste 14 weken:
kcal_week.jpg

Gewichtsverloop:
weekgewicht.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo, de kop is eraf. Heerlijke herstart in de gym met eergisteren push, gisteren pull en vandaag dus legs. Rustig aan gedaan. Bij sommige oefeningen weet ik van vorige herstarts dat te zwaar weer beginnen belachelijk veel spierpijn geeft: RDL's en de adductie machine. Dus bij die twee echt superlicht begonnen.

Maandag 17-1-2022, legs

Warming-up: 5½ km naar de sportschool fietsen + 6' crosstrainer, level 7, 85 KCal

Oefeningreps x kg
Barbell back squat10,10,10,10 x 40
Barbell RDL10,10,10,10 x 40
Leg press, max. diepte15,15,15,15 x 40
Machine leg curl, unilateral15,15,15,15 x 5
Machine standing calf raise, unilateral15,15,14,14 x 10
Machine seated calf raise15,15,15,15 x 30
Machine adductor25,25,25,25 x 45½
Machine abductor25,25,25,25 x 38½

Cooling-down: 6' crosstrainer, level 7, 88 KCal + 5½ km naar huis fietsen
 
Laatst bewerkt:
Ik zit al weer goed in het ritme. Za-zo-ma de eerste push-pull-legs reeks en wo-do-vr de tweede. Uiteindlijk heeft het volledig herstel van mijn onderrug een maand of 7 geduurd. Sinds een maandje voel ik daar helemaal niets meer. Het weer terug opbouwen van de squat doe ik nu dus voorzichtiger dan ooit. Afgelopen maandag 4x10x40 kg en vandaag 4x10x42½. Ik heb de laatste werkset gefilmd en voor zover ik kan beoordelen ziet de uitvoering er goed uit:

 
Het ziet er in mijn optiek een beetje uit alsof je verder inzakt dan dat comfortabel is, stabiel voelt.
Je knieën lijken voorbij je voeten te komen, waarschijnlijk hang je iets naar voren. Je brengt de barbell naar voren. Dat lijkt me vrij veel, ( ??? ik weet het echt niet) maar dat is zwaar voor je onderrug. Ik moet echt onder de halter staan, als die mij naar voren duwt, is mijn onderrug er heel snel klaar mee. Een dun plankje of skwatskoen kan daarbij helpen. Of minder diep en echt duwen vanuit je hak. Volgens mij kun je ook winst behalen door je voeten iets breder te plaatsen.
En langzaam, nee... nog langzamer, nu lijkt het of je wilt gaan springen, je moet juist gaan zitten, maar net niet en rustig opstaan, maar net niet en weer zitten etc etc. De spanning mag er niet af.
 
Ik zit al weer goed in het ritme. Za-zo-ma de eerste push-pull-legs reeks en wo-do-vr de tweede. Uiteindlijk heeft het volledig herstel van mijn onderrug een maand of 7 geduurd. Sinds een maandje voel ik daar helemaal niets meer. Het weer terug opbouwen van de squat doe ik nu dus voorzichtiger dan ooit. Afgelopen maandag 4x10x40 kg en vandaag 4x10x42½. Ik heb de laatste werkset gefilmd en voor zover ik kan beoordelen ziet de uitvoering er goed uit:

Kijk eens goed naar de barbell path, je gaat naar naar voren, dit is vragen om problemen voor je rug. Probeer wat wijder te staan zodat je heupen makkelijker kunnen bewegen.

Focus je op de vorm en niet hoe diep je gaat. Je maakt ook prima gains als je niet onder parallel gaat.
 
Het ziet er in mijn optiek een beetje uit alsof je verder inzakt dan dat comfortabel is, stabiel voelt.
Je knieën lijken voorbij je voeten te komen, waarschijnlijk hang je iets naar voren. Je brengt de barbell naar voren. Dat lijkt me vrij veel, ( ??? ik weet het echt niet) maar dat is zwaar voor je onderrug. Ik moet echt onder de halter staan, als die mij naar voren duwt, is mijn onderrug er heel snel klaar mee. Een dun plankje of skwatskoen kan daarbij helpen. Of minder diep en echt duwen vanuit je hak. Volgens mij kun je ook winst behalen door je voeten iets breder te plaatsen.
En langzaam, nee... nog langzamer, nu lijkt het of je wilt gaan springen, je moet juist gaan zitten, maar net niet en rustig opstaan, maar net niet en weer zitten etc etc. De spanning mag er niet af.
Ik dacht eerst what the fuck is een skwatskoen. Nu ik het voor de derde keer lees snap ik 'm pas. Mijn bar path is niet perfect verticaal, maar de bar komt wat naar voren bij het zakken. Heb ik altijd al gehad en ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik dit moet corrigeren. Mijn enkel en heupmobiliteit zijn in orde, dat is allemaal gestest. De drukverdeling op mijn voet is ook goed, ook als ik onderin de squat zit en omhoog kom. Dat zou een speciale squatschoen of een verhoging onder de hak overbodig maken toch?
 
Laatst bewerkt:
Zou dat de oorzaak van je rugklachten kunnen zijn?
Je bedoelt de oorzaak van mijn acute rugblessure mei vorig jaar toen ik de squat weer oppakte na de tweede lockdown? Ik zou het echt niet weten.
 
Je bedoelt de oorzaak van mijn acute rugblessure mei vorig jaar toen ik de squat weer oppakte na de tweede lockdown? Ik zou het echt niet weten.
Ik wist niet dat het acuut was, maar ja.
 
Ergens lijkt het een beetje alsof je een low bar squat doet, maar met de barbell highbar op je rug. Ik denk dat je veel meer rechtop kan blijven. Een iets wijdere stand zou je meer ruimte kunnen geven om tussen je benen te zakken ipv erachter.

Hoe dan ook, volgens mij geldt voor iedere variatie dat de stang boven het midden van de voet blijft, anders kan bijna per definitie de drukverdeling op de voet niet goed zijn door de moment-arm die je creëert. Ik zie vaak in de sportschool bij diep squatten de hakken soms (bijna) loskomen van de grond, je ziet dan gewoon dat daar geen druk meer op zit.

Met jouw blessures zou ik wel voorzichtig zijn met dingen proberen en veranderen, misschien kan je een paar sessies met een goede PT doen, of iemand die highbar squat.
 
Volgens mij is zijn squat vorm wel goed en lijkt het alleen maar vreemd eruit te zien door het lichte gewicht (explosief einde) en de dunne benen.
 
Heb het filmpje echt minstens 8x bekeken en ik zie zelf niet echt iets bijzonders tbh.

Misschien een iets bredere voet stand maar ook dat is vaak redelijk afhankelijk van je eigen persoonlijke voorkeur.
 
Je voeten lijken erg dicht bij elkaar te staan waardoor het lijkt alsof je knieën dus naar buiten geforceerd worden. Of zie ik dat nou helemaal verkeerd?
Misschien een idee om van voor of achter de filmen om dat uit te sluiten

Mijn eerste ingeving was ook om je een high bar squat te adviseren. Misschien synchroniseert dat beter met jouw anatomie. Of de squat ditchen, als het je alleen maar ellende oplevert. Genoeg alternatieven die net zo effectief zijn.
Bulgarian split squats, lunges, zware leg presses.. Er zijn mannen Mister Olympia geworden zonder squat.

#outvoordatpowerlifterhaterskomenhaten
 
Mijn eerste ingeving was ook om je een high bar squat te adviseren.
Wat doe ik in het filmpje dan? High bar toch? Bar ligt op de upper traps!
 
Back
Naar boven