XXL Nutrition

Vrouwen, hoe lukt het optrekken?

Bezoekers in dit topic

The Special K

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
29 jan 2009
Berichten
248
Waardering
11
Lengte
1m64
Een dik jaar geleden bestond de uitdaging al om 5x ons eigen gewicht op te kunnen trekken. Toen deed ik niet mee want ik zat er nog rond de 25kg af met de assisted pull up machine.

Ongeveer een maand geleden is het mij voor het eerst gelukt om mij zonder tegengewicht bovenhands op te trekken. Nu lukt het 3x bovenhands.

Hoe doen jullie het intussen?
 
Onderhands 2x (zowel handpalmen naar me toe als handpalmen naar elkaar toe)
Bovenhands aan het oefenen...

:o
 
Misschien beetje offtopic, maar waarom bovenhands? Of bedoelen jullie bovenhands = wijde grip ?
 
Handpalmen naar je toe is meer gebruik van biceps
Handpalmen van je af en wijde grip is meer rug
Tja het is maar net wat je meer wil trainen
 
Handpalmen naar je toe is meer gebruik van biceps
Handpalmen van je af en wijde grip is meer rug
Tja het is maar net wat je meer wil trainen

True, maar je doet optrekken voor je rug en niet voor je biceps of wel hmm? :rolleyes:

@Jorgyboy: Overhands is met je handen over de (over de bovenkant van de stang) heen, en onderhands is met je handen onder de stang door (zoals je de stang ook vast hebt bij curlen).
 
Handpalmen naar je toe is meer gebruik van biceps
Handpalmen van je af en wijde grip is meer rug
Tja het is maar net wat je meer wil trainen

True, maar je doet optrekken voor je rug en niet voor je biceps of wel hmm? :rolleyes:

@Jorgyboy: Overhands is met je handen over de (over de bovenkant van de stang) heen, en onderhands is met je handen onder de stang door (zoals je de stang ook vast hebt bij curlen).

Beide bedankt. Ik wist al wel wat jullie geantwoord hebben, maar mijn vraag was volgens mij niet echt duidelijk :)

Ik bedoelde eerder, dat als je onderhands doet, je je handen op schouderbreedte hebt en dat je dan daarmee je biceps aanspreekt, dus dat begrijp ik.

Maar als je bovenhands gaat doen, doe je toch niet meer je handen op schouderbreedte, maar toch de wide-pull-ups he?

Of is er een voordeel aan het optrekken, bovenhands en armen op schouderbreedte? (= men eigenlijke vraag)
 
Maar als je bovenhands gaat doen, doe je toch niet meer je handen op schouderbreedte, maar toch de wide-pull-ups he?

Als je je handen bovenhands doet, moet je de stang automatisch wijder pakken en dat zijn dan inderdaad wide grip pull ups.

Of is er een voordeel aan het optrekken, bovenhands en armen op schouderbreedte? (= men eigenlijke vraag)

Het voordeel van bovenhands optrekken is dat je je lats (rugspieren) veel meer gebruikt dan je biceps (wat dus bij onderhands optrekken andersom het geval is).
 
Als je je handen bovenhands doet, moet je de stang automatisch wijder pakken en dat zijn dan inderdaad wide grip pull ups.

Hoe bedoel je, "moet"? Want ik "kan" mij wel optrekken met bovenhandse grip en dan op schouderhoogte of zelfs smaller, maar is dat goed of slecht voor je lichaam of maakt dat niet veel verschil?
 
Hoe bedoel je, "moet"? Want ik "kan" mij wel optrekken met bovenhandse grip en dan op schouderhoogte of zelfs smaller, maar is dat goed of slecht voor je lichaam of maakt dat niet veel verschil?

dat is niet zo goed nee, je spreekt je rug daar bijna niet mee aan.
 
dat is niet zo goed nee, je spreekt je rug daar bijna niet mee aan.

met chin up's spreek je je rug echt wel aan hoor.. mijne groeit er goed op iig.
 
Chin ups zijn niet bovenhands.

sorry, dacht dat je ergens zei met chin up's de rug niet goed aan te spreken..
natuurlijk minder als dan met pull up's. maar het werkt sowieso goed
 
Als je je handen bovenhands doet, moet je de stang automatisch wijder pakken en dat zijn dan inderdaad wide grip pull ups.



Het voordeel van bovenhands optrekken is dat je je lats (rugspieren) veel meer gebruikt dan je biceps (wat dus bij onderhands optrekken andersom het geval is).

Fout. Je kan je lichaamsgewicht toch ook niet curlen, of wel? Dat je je biceps meer zou gebruiken ga ik niet ontkennen (ik heb geen idee), maar je rugspieren doen nog steeds het meeste werk (dat kan namelijk niet anders, je kan anders nooit je lichaamsgewicht houden)
 
Je ziet meteen wie er hier wel en niet serieus chinnen op een fatsoenlijk niveau. Rug training wordt inderdaad ondersteund door de biceps maar bij een echte rug training zijn het de dagen erna je triceps die zware spierpijn hebben met een goede pomp ook nog eens.
 
Fout. Je kan je lichaamsgewicht toch ook niet curlen, of wel? Dat je je biceps meer zou gebruiken ga ik niet ontkennen (ik heb geen idee), maar je rugspieren doen nog steeds het meeste werk (dat kan namelijk niet anders, je kan anders nooit je lichaamsgewicht houden)

Sjeezus lees mijn zin eens goed man. Ik legde uit hoe de grip was, en die is onderhands gelijk aan je grip tijdens het curlen. Goed lezen prutser, want die opmerking gaat dus echt nergens over.
 
Kunnen we nu weer terug naar de oorspronkelijke vraag?
 
Kunnen we nu weer terug naar de oorspronkelijke vraag?
Ja, doe ik (zag door de bomen het bos nie meer :p)
De laatste keer smal 2 a 3 keer, wijd ga ik standaard nog met hulp, maarrrrr.... vrijdag staat rug op het programma dus ga ik eens kijken wat de huidige stand van zaken is...
 
Vanuit rug (wijd) lukt 8-10x
Vanuit biceps (smal+onderhands) lukt 10-12x
 
Back
Naar boven