XXL Nutrition

waar komt spierpijn vandaan?

Bezoekers in dit topic

folkert jan

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
8 jan 2006
Berichten
266
Waardering
0
waar komt spierpijn vandaan? (en hoe te voorkomen tijdens je training)

kan iemand mij een artikel geven waar nu precies de pijn zit die je voelt bij spierpijn?

zit dit in je bindweefsel? in je spierweefsel? of nog ergens anders?

(graag alleen artikels posten)
 
Laatst bewerkt:
ophoping van lactaat in de spieren schijnt één van de oorzaken te zijn
 
Interessant topic. Het zit iig in de spieren!
 
Ik weet zo geen artikelen, en ook de naam is me nu ff niet bij...

Maar er is een verschil tussen pijn in je spier op korte termijn en op langere termijn. Op korte termijn(meteen / binnen 2 dagen) is het echte spierpijn, maar op lange termijn(een dag en meer later) heeft het een andere naam.

Ik weet niet of de TS hiervan op de hoogte is, maar het kan wel van belang zijn bij informatie over spierpijn.
 
liquid_ice zei:
Ik weet zo geen artikelen, en ook de naam is me nu ff niet bij...

Maar er is een verschil tussen pijn in je spier op korte termijn en op langere termijn. Op korte termijn(meteen / binnen 2 dagen) is het echte spierpijn, maar op lange termijn(een dag en meer later) heeft het een andere naam.

Ik weet niet of de TS hiervan op de hoogte is, maar het kan wel van belang zijn bij informatie over spierpijn.

Termijnen overlappen elkaar een beetje
 
liquid_ice zei:
Ik weet zo geen artikelen, en ook de naam is me nu ff niet bij...

Maar er is een verschil tussen pijn in je spier op korte termijn en op langere termijn. Op korte termijn(meteen / binnen 2 dagen) is het echte spierpijn, maar op lange termijn(een dag en meer later) heeft het een andere naam.

Ik weet niet of de TS hiervan op de hoogte is, maar het kan wel van belang zijn bij informatie over spierpijn.

je bedoelt DOMS, delayed o? muscle soreness
 
folkert jan zei:
kan iemand mij een artikel geven waar nu precies de pijn zit die je voelt bij spierpijn?

zit dit in je bindweefsel? in je spierweefsel? of nog ergens anders?

(graag alleen artikels posten)
In je spieren zitten er "nociceptors" , deze worden bij belasting en schade aan de spier gestimuleerd door chemische reacties (histamine ed.) , ze staan in verbinding met zenuwbanen naar de hersenen waar de pijn signalen naartoe gestuurd worden.

http://forum.dutchbodybuilding.com/1001530-post4.html
 
thnx heb die andere topic ff doorgenomen en dat radiofragment beluisterd...

wat die professor dus zegt is at spierpijn komt door het lekken van stoffen uit ontstoken of kapotte spiercellen...

aanemelijk.....


maar nu kom ik bij het volgende...

ik heb namelijk wel vaker gelezen dat als je koolhydraten/eiwitten/bcaa's/anti oxidanten tijdens de training of net daarvoor neemt dat dit onstekingsreacties aan de spiercellen drastisch vermindert (tot meer dan 50%)

hierdoor heb je wel dezelfde groeiprikkel gehad (training was hetzelfde) maar de spierschade is veel minder waardoor je minder lange hersteltijd nodig hebt en dus vaker je spieren een groeiprikkel kunt geven


wat vinden jullie hiervan?
 
Zelf merk ik wel dat de spierpijn minder erg is wanneer ik supplementeer met whey. Als ik daar nog eens creatine bij doe, is het nog minder???
 
M@rsel zei:
Zelf merk ik wel dat de spierpijn minder erg is wanneer ik supplementeer met whey. Als ik daar nog eens creatine bij doe, is het nog minder???

Dikke DUH.

Zelf heb ik wanneer ik hard train dan er dan veel meer spierpijn is dan wanneer ik alleen cardio. Iemand verklaring ???
 
Was er ook niet sprake van microfracturen aan het spierweefsel?
 
BBD zei:
Dikke DUH.

Zelf heb ik wanneer ik hard train dan er dan veel meer spierpijn is dan wanneer ik alleen cardio. Iemand verklaring ???


ik hoop dat je een grapje maakt
 
ff in normaal nederlands:bij spierpijn zijn er eigenlijk kleine scheurtjes
in je spier ontstaan door je training.

:rolleyes: :rolleyes:
 
spierpijn zijn volgens mij kleine haarscheurtjes in de spieren. Ze herstellen zich erg snel.
 
schade aan de spier en afvalstoffen in de spier. Het is de bedoeling dat de spier dan dus sterker hersteld dan hij al was.
 
tevens kun je door een spier rustig te doorbloeden afvalstoffen deels wegvoeren
 
voor zover ik weet is melkzuur verantwoordelijk voor spierpijn, het ontstaat door Anaerobische Glycolyse, het energiesysteem dat in werking treedt na het ATP-PC systeem. AG is in staat om met 'gemiddelde' intensiteit zo'n 10 min activiteit te leveren. (Het ATP-PC systeem verzorgt zo'n 10 sec energie wanneer hoge intensiteit gevraagd wordt, bijv bij een 1RM bepaling)

In principe zou dit ook kunnen verklaren waarom BBD meer spierpijn heeft na een flinke KT training dan een cardio sessie: wss duurt een complete KT sessie langer dan een cardiosessie (at least I hope so :D), maar de intensiteit is (veel) groter: je AG systeem moet flink aan de slag om energie te leveren aan je cellen en zodoende ontstaat er meer melkzuur: meer spierpijn.n (melkzuur is een verbrandingsproduct bij AG)

Dacht men eerder dat het opbouwen van melkzuur in de spieren niks dan slechts met zich mee bracht, tegenwoordig zijn er ook aanwijzingen dat het positieve effecten zou kunnen hebben. (bijv mogelijkheid tot betere kracht in de spieren tijdens de training.
 
Back
Naar boven