XXL Nutrition

Waar moet ik beginnen?

Bezoekers in dit topic

pepijnvdz

Novice
Waardering
6
Lengte
1m83
Massa
61kg
Vetpercentage
12%
Beste forumleden,

Mijn naam is Pepijn. Ik ben 16 jaar. Hieronder staan wat gegevens over mij.
Lengte = 183cm
Gewicht = 61kg
Vetpercentage = 11.6%

Ik wil graag beginnen met het werken aan mijn lichaam. Ik merk dat ik erg mager ben en op mijn schouders kan ik zowat mijn botten zien uitsteken. Ik zou graag meer gewicht willen en sterker worden (sportschool dus, en dat ik wat minder mager ben).

Qua sport doe ik 2x per week tennis 50 minuten per les en werk ik ongeveer 30 uur in de supermarkt (all round).

Zouden jullie mij wat tips kunnen geven?

Met vriendelijke groet,
Pepijn

Laatst bewerkt:
Beste forumleden,

Lengte = 183cm
Gewicht = 61kg
Vetpercentage = 11.6%

Ik wil graag beginnen met het werken aan mijn lichaam. Ik merk dat ik erg mager ben en op mijn schouders kan ik zowat mijn botten zien uitsteken. Ik zou graag meer gewicht willen en sterker worden (sportschool dus, en dat ik wat minder mager ben).

Qua sport doe ik 2x per week tennis 50 minuten per les en werk ik ongeveer 30 uur in de supermarkt (all round).

Met vriendelijke groet,
Pepijn
Hi Pepijn,

Leuk dat je hier op dit forum bent terecht gekomen.
Je hebt dus eigenlijk als doel dat je minder mager wilt zijn.

Ten eerste zit je nog in je pubertijd dus je lichaam is nog volop in ontwikkeling. Je kunt je lijf een handje helpen door bijvoorbeeld pushups en squats te doen en PullUps. Hier hoef je niet eens voor naar de sportschool.

Elke dag, of elke om de dag, 3 x 10 pushups, 3 x 10 squats (zonder gewicht) en 10 PullUps , dat zou al een mooi begin zijn om je lichaam sterker te maken.
Daarnaast kun je ook meer gaan eten, 500gr kwark kun toevoegen aan je huidige eetpatroon en mooi verdelen over 2 porties per dag, bij elke portie een handje ongezouten noten (walnoten, amandelen, hazelnoten, cashewnoten).

Je zult nog meer tips krijgen van de leden hier op dit forum.

Succes!

Hey, thanks voor de reactie man!

Welke kwark raad je aan? Volle kwark, magere kwark etc.

Is het ook nog verstandig om gewoon gelijk meer calorieën te eten en eiwitten of wordt je daar gewoon, nouja, ‘dik’ van (stevige buik)? Of moet je dat weer ‘counteren’ met sport activiteiten zodat je wel aankomt maar een goed lichaam behoud?

Groetjes,
Pepijn

Hey, thanks voor de reactie man!

Welke kwark raad je aan? Volle kwark, magere kwark etc.

Is het ook nog verstandig om gewoon gelijk meer calorieën te eten en eiwitten of wordt je daar gewoon, nouja, ‘dik’ van (stevige buik)? Of moet je dat weer ‘counteren’ met sport activiteiten zodat je wel aankomt maar een goed lichaam behoud?

Groetjes,
Pepijn
Wat over het algemeen gegeten wordt aan kwark is de magere variant, maar als jij volle of halfvolle lekkerder vind dan kun je hier ook voor kiezen, alleen zit in de magere variant de meeste eiwitten.

Daarnaast denk ik dat marina1975 ook wel een goed verhaal heeft, die komt er, zoals je kunt lezen, nog op terug.

Beste forumleden,

Lengte = 183cm
Gewicht = 61kg
Vetpercentage = 11.6%

Met vriendelijke groet,
Pepijn

Sowieso veel meer eten !
Meer eten moet je jezelf aanleren. Koop van het geld wat je verdiend een start set, halter met schijven, bij oa Decathlon od en ga deadliften

Thanks voor de tips! Ik eet nu eigenlijk gewoon 's ochtends 2 broodjes met nouja beleg, 's middags hetzelfde, avond eten natuurlijk, tussendoor wat koekjes, een snoepje en crackers/rijstwafels. Wat zijn goede (gezonde?) producten hoe ik aan mijn calorie inname kom? In koekjes zit bijv echt donders veel calorien maar daar zit ook veel suiker e.d. in. Niet dat het mij wat uit maakt. Maar ik wil wel wat vet op de botten hebben maar ik hoef niet een opgezette buik te hebben.

Je bent 16 jaar, in de groei, sport en hebt flink ondergewicht.
De hoeveelheden die je nu eet, eet een 10 jarige ook (die eten vaak zelfs al meer).

Begin eens met een steviger ontbijt. Lust je havermout? Of liever muesli/ creusli met volle yoghurt of kwark?
Start daar eens mee.
Gewoon een bak volle yoghurt met muesli/creusli. Heb je liever brood? Neem dan eens 3-4 sneetjes brood bij het ontbijt. Neem pindakaas erop op vleesbeleg en beleg royaal.
Smiddags met de lunch kan je dan weer 3-4 sneetjes pakken. Neem er een beker melk bij.

Hoe schat je je avondeten in?
Stuk vlees met een opscheplepel of 4 aan aardappel en een stuk of 4 groente?
Neem er een sausje bij. Toetje erachteraan.

Koekje kan je prima blijven eten.
Tussendoor zijn crackers of rijstwafels met pindakaas een prima optie. Maar denk ook eens aan een banaan erbij. Of wat ander fruit.

Op deze manier heb je in ieder geval een prima basis.
Maar kijk hoeveel je op kan. Ga jezelf niet overeten en bouw het op. Elke stap is er een.

Wat denk je zelf hoeveel je nu op krijgt van wat ik noem?
Zit je echt vol na 2 sneetjes brood? Of denk je ik kan er makkelijk nog 2 op en stop je uit gewoonte?

Lees de stickies op dit forum eens door.. kan je een hoop kennis in op doen!

Je bent 16 jaar, in de groei, sport en hebt flink ondergewicht.
De hoeveelheden die je nu eet, eet een 10 jarige ook (die eten vaak zelfs al meer).

Begin eens met een steviger ontbijt. Lust je havermout? Of liever muesli/ creusli met volle yoghurt of kwark?
Start daar eens mee.
Gewoon een bak volle yoghurt met muesli/creusli. Heb je liever brood? Neem dan eens 3-4 sneetjes brood bij het ontbijt. Neem pindakaas erop op vleesbeleg en beleg royaal.
Smiddags met de lunch kan je dan weer 3-4 sneetjes pakken. Neem er een beker melk bij.

Hoe schat je je avondeten in?
Stuk vlees met een opscheplepel of 4 aan aardappel en een stuk of 4 groente?
Neem er een sausje bij. Toetje erachteraan.

Koekje kan je prima blijven eten.
Tussendoor zijn crackers of rijstwafels met pindakaas een prima optie. Maar denk ook eens aan een banaan erbij. Of wat ander fruit.

Op deze manier heb je in ieder geval een prima basis.
Maar kijk hoeveel je op kan. Ga jezelf niet overeten en bouw het op. Elke stap is er een.

Wat denk je zelf hoeveel je nu op krijgt van wat ik noem?
Zit je echt vol na 2 sneetjes brood? Of denk je ik kan er makkelijk nog 2 op en stop je uit gewoonte?
marina1975, bedankt voor deze tips! Ik ga mijn best doen. Ik kan hier bij de lokale bakker een soort brood halen met per 100 gram heeft dat maarliefst 955 caloriën. Dus dan zou ik bijvoorbeeld een bakje (magere) kwark van 250g kunnen nemen met wat museli (met chocoladestukjes e.d.), daarbij nog 3 sneetjes brood en een plakje van het lokale bakkers brood? En in de middag kan het ook wel met 4 sneetjes wat ik omzet naar tosti's (en dan uiteraard met de kwark e.d. erbij)?

En is het verstandig om mijn voedingsinname bij te houden met een app dat ik bijvoorbeeld minimaal een x aantal caloriën moet innemen, zodat ik kan zien hoeveel ik nog moet? Ik heb een tijdje geleden al de app "Food" gebruikt voor iPhone en het werkte prima, hield ik ook mijn gewicht in bij maar ik houd het vaak maar een week of twee vol.

Qua vol na twee sneetjes: ik denk dat het gewoon uit gewoonte en puur gemak stoppen is. Ik denk vaak van oh 2 is wel voldoende denk ik, maar dan kom ik 's avonds er toch weer achter dat het bijvoorbeeld niet genoeg was.

Super dankbaar trouwens allemaal, hoop dat ik hiermee wat meer aan mijn lichaam kan werken.

Laatst bewerkt:
hier bij de lokale bakker een soort brood halen met per 100 gram heeft dat maarliefst 955 caloriën.
Even al kort.... dat kan nooit!
100 gram puur vet bevat nl ca. 900 kcal
Dus ergens maak je een fout of staat t verkeerd op de zak.
Ik denk dat je de kilojoule verwart met de kilo calorie. 955 kjoule = 227 kcal 😉 en dat is de normale voedingswaarde van brood.

Dus ontbijt met 3 sneetjes brood is maar 227 kcal. Beleg dik!
Neem dan volle kwark of 10% vet griekse yoghurt met creusli of muesli.
Hou eerst eens bij wat je kan eten in hoeveelheden en wat t doet met je gewicht. Niet obsessief tellen en op getallen sturen.
Ga voor ca. 0,5 kg aankomen max per week.

marina1975, bedankt voor deze tips! Ik ga mijn best doen. Ik kan hier bij de lokale bakker een soort brood halen met per 100 gram heeft dat maarliefst 955 caloriën. Dus dan zou ik bijvoorbeeld een bakje (magere) kwark van 250g kunnen nemen met wat museli (met chocoladestukjes e.d.), daarbij nog 3 sneetjes brood en een plakje van het lokale bakkers brood? En in de middag kan het ook wel met 4 sneetjes wat ik omzet naar tosti's (en dan uiteraard met de kwark e.d. erbij)?

En is het verstandig om mijn voedingsinname bij te houden met een app dat ik bijvoorbeeld minimaal een x aantal caloriën moet innemen, zodat ik kan zien hoeveel ik nog moet? Ik heb een tijdje geleden al de app "Food" gebruikt voor iPhone en het werkte prima, hield ik ook mijn gewicht in bij maar ik houd het vaak maar een week of twee vol.

Qua vol na twee sneetjes: ik denk dat het gewoon uit gewoonte en puur gemak stoppen is. Ik denk vaak van oh 2 is wel voldoende denk ik, maar dan kom ik 's avonds er toch weer achter dat het bijvoorbeeld niet genoeg was.

Super dankbaar trouwens allemaal, hoop dat ik hiermee wat meer aan mijn lichaam kan werken.
Probeer het ook simpel te houden. Als je nu 2 sneetjes eet, eet er dan vanaf nu 3 en bouw dat langzaam op.

Het bijhouden van wat je eet kan helpen, maar moet geen obsessie worden.

Probeer er naartoe te werken dat je minstens 1,6g eiwitten per kilo lichaamsgewicht binnen krijgt.

Als je toegang hebt tot een sportschool neem dan een basisschema en ga trainen. Anders kan je met BW oefeningen of een tas met boeken in ieder geval een begin maken.

Succes!

Laatst bewerkt:
Even al kort.... dat kan nooit!
100 gram puur vet bevat nl ca. 900 kcal
Dus ergens maak je een fout of staat t verkeerd op de zak.
Ik denk dat je de kilojoule verwart met de kilo calorie. 955 kjoule = 227 kcal 😉 en dat is de normale voedingswaarde van brood.
Ik denk dan dat het verkeerd op de verpakking staat... er staat namelijk:
VOEDINGSWAARDE: per 100 gr.
energie = 955 Kcal,
vetten = 1,2g - waarvan 0.3g verzadigd
koolhydraad = 54,5g - waarvan 16.2g suiker
vezels 4.1
Dus ontbijt met 3 sneetjes brood is maar 227 kcal. Beleg dik!
Neem dan volle kwark of 10% vet griekse yoghurt met creusli of muesli.
Wel voor eerst volle kwark nemen? Ik dacht dat ik ergens las dat het magere kwark meer eiwitten of iets dergelijks had.

Hou eerst eens bij wat je kan eten in hoeveelheden en wat t doet met je gewicht. Niet obsessief tellen en op getallen sturen.
Ga voor ca. 0,5 kg aankomen max per week.

Ik zal in ieder geval voor dit eens eerst maar opschrijven hoeveel ik eet in hoeveelheden en dat opschrijven, dat voor een week aanhouden ofzo en dan even terugkijken?

Probeer er naartoe te werken dat je minstens 1,6g eiwitten per kilo lichaamsgewicht binnen krijgt.
Dus dan zou het in mijn geval 61x1.6 = 97.6g eiwitten binnen per dag? en hoeveel mag je dit overschrijden of is meer altijd beter?

Dus dan zou het in mijn geval 61x1.6 = 97.6g eiwitten binnen per dag? en hoeveel mag je dit overschrijden of is meer altijd beter?
Jij eet weinig, dus als je veel meer eiwitten binnenkrijgt kom je mogelijk tekort in vetten (ook heel belangrijk) en koolhydraten. Eiwitten geven al snel een gevuld gevoel.

Iets meer is niet erg, maar veel meer levert je niet meer op.

en hoeveel mag je dit overschrijden of is meer altijd beter?
Zo veel je wilt. Maar alles boven de 2gram eiwitten per 1kg lichaamsgewicht doet niet echt meer iets voor je spieropbouw en is dus eigenlijk niet nodig. Maar het mag prima meer zijn als dat helpt voor jou om meer caloriën binnen te krijgen.
Zou zelf dan gewoon meer khoolydraten of vet eten als je al op de 2gram per 1kg lichaamsgewicht zit.

Thanks! Maar wordt je van meer kcal inname niet "dik", zegmaar een opgezette buik, want dat is iets wat ik namelijk niet wil. Ik wil wel vet op de botten aangezien ik best wel wat magertjes ben.

Dus voor eerst is het belangrijk: op gewicht komen en daarna: eten en trainen zodat je "gespierd" niet, maar gewoon een beetje getrained bent?

Ouder Topic: dit topic heeft al een tijdje geen reactie meer gehad.
Je kan nog iets toevoegen als dit relevant is of in een nieuw topic.
Back
Naar boven