AndroidHealthClinic

waarom benen maar 1x in de week?

Bezoekers in dit topic

Frenkpie

Massive Warrior
20 jaar lid
Lid geworden
17 nov 2002
Berichten
19.637
Waardering
901
Lengte
1m72
Massa
88kg
ik hoor welles vaker van mensen dat ze maar 1x in de week de benen trainen... nooit 2x. omdat dat niet nodig is.

maar je benen is toch ook een hoofdgroep.. en als je dan al de andere hoofdgroepen afwisselend 2x per week trained (niet elke week natuurlijk want dan rusten ze niet genoeg). dan lopen je beenspieren toch achter naarmate je langer gaat trainen op de andere spieren omdat die minder training krijgen.. of zit ik nu helemaal verkeerd?

Robin was een van de mensen die mij dit vertelde..... kad toen niet gevraagd waarom dat zo was.. maar nu ik er bij nadenk.. wrom elke week maar 1x? en de andere spiergroepen afwisselend 1 of 2x per week (om de 3 dagen).
 
snap ik ook niet zo goed.. maar die benen worden bij mij toch redelijk getraind doordat ik 2x per week spinning doe en dat is een vrij heftige en intensieve cardio die de benen ook traint.
En op benendag wil ik ook nog aan aquajogging gaan doen..

In januari wil ik op een ander schema overstappen, dat meer op powerliften geïnspireerd is.. dan train ik alleen borst-rug en benen. Geen schouders, armen of andere lich. delen..
Volgorde is dan dat je zwaar - licht - middel gaat of licht - middel - zwaar of middel-zwaar - licht en zo steeds de 3 grote spiergroepen verschillend in sterkte aanpakt.
Dus dan wel 3x per week benen met squat en dead lift..
 
Benen bestaan uit een groot aantal grote spieren, grote spieren betekend altijd langer herstel tenminste ervanuitgaand dat je bij elke spiergroep met dezelfde intensiteit traint.
Dus als je alle groei eruit wil halen kan je ze beter niet meer dan 1x per week doen.
 
Originally posted by admin
Benen bestaan uit een groot aantal grote spieren, grote spieren betekend altijd langer herstel tenminste ervanuitgaand dat je bij elke spiergroep met dezelfde intensiteit traint.
Dus als je alle groei eruit wil halen kan je ze beter niet meer dan 1x per week doen.


en je rug dan? je rug bestaat toch ook uit een groot aantal grote spieren....waarom geld die regel niet voor de rug?
 
owja.. ennuhh spieren hebben 72 uur nodig om volledig te herstellen. dit hoor ik altijd.

dus waarom zou je BEENspieren niet voldoende kunnen /herstellen/groeien in 72 uur en de rest wel? en de rug is ook een hele grote spier dus dat lijkt me sterk wat je zegt admin.

WEEK I:
-maandag:
borst,triceps,biceps
-dinsdag:
kickboxen
-woensdag:
benenkuiten,buik
-donderdag:
rug,schouders,onderarmen
-vrijdag:
borst,triceps,biceps
-zaterdag:
rustdag
-zondag:
benen,kuiten,buik

WEEK II:
-maandag:
rug,schouders,onderarmen
-dinsdag:
kickboxen
-woensdag:
borst,triceps,biceps
-donderdag:
benen,kuiten,buik
-vrijdag:
rug,schouders,onderarmen
-zaterdag:
rustdag
-zondag:
borst,triceps,biceps

week III:
-maandag:
benen,kuiten,buik
-dinsdag:
kickboxen
-woensdag:
rug,schouders,onderarmen
-donderdag:
borst,triceps,biceps
-vrijdag:
benen,kuiten,buik
-zaterdag:
rustdag
-zondag:
rug,schouders,onderarmen

dit schema zit overal precies 72 uur of meer tussen elke spiergroep dat je trained.. en je trained je benen sommige weken 2x. zou je met dit schema dan niet meer vooruit gang boeken. dan ipv 1x in de week je benen te doen?

sorry dat ik je zo uithoor, maar wil ff t fijne ervan weten :)
 
72uur nodig om te herstellen vande training daarna groeien ze pas in de rust...pak je die niet doordat je door traint dan groeien ze niet.

Geld ook voor de overige spieren, daarom dat de MEESTE elke spiergroep maar 1x per week direct trainen.

Deels persoons afhankelijk!

Voor mij persoonlijk trek ik hetn iet om benen 2x per week te trainen heb na squatten 5dgn spierpijn en dat is net op tijd weg voor Football training.
 
Ik train alles 1 x in de week. Maximaal herstel.
 
wie zegt dat je je rug 2x per week moet trainen??? Dat is echt veel te veel :finger: !!

Ik train nu alles 1x per week.
 
Ik train benen en rug max 1 p/week, heb de rest weleens vaker gedaan, biceps en triceps kun je volgens mij makkelijk vaker trainen, bv maandag en vrijdag en dan zaterdag en zondag rustdagen. Alleen je zit dan weer met overtrainen. Beste is gewoon 1x p/week denk ik.

Hoe zit eigenlijk met kuiten, ken je die 2 of zelfs 3 p/week trainen?!
 
Originally posted by Chewie
72uur nodig om te herstellen vande training daarna groeien ze pas in de rust...pak je die niet doordat je door traint dan groeien ze niet.

Geld ook voor de overige spieren, daarom dat de MEESTE elke spiergroep maar 1x per week direct trainen.

Deels persoons afhankelijk!

Voor mij persoonlijk trek ik hetn iet om benen 2x per week te trainen heb na squatten 5dgn spierpijn en dat is net op tijd weg voor Football training.


dus jij zegt dat de benen 72 uur rust moeten hebben.. en DAN pas gaan groeien? dus da betekend dat ze meer rust moeten hebben :?

ik dacht dat ze groeiden EN herstelden in die 72 uur ... ?
 
Originally posted by f*cking ecto
wie zegt dat je je rug 2x per week moet trainen??? Dat is echt veel te veel :finger: !!

Ik train nu alles 1x per week.

wrom is dt teveel? als je je schema goed indeelt zit er precies tussen alle spieren 72 uur tussen.. in mijn geval soms meer dan 72 uur...

dus waarom zou t dan teveel zijn? genoeg rust krijgen ze dan toch wel...
 
Originally posted by Floyd
Ik train benen en rug max 1 p/week, heb de rest weleens vaker gedaan, biceps en triceps kun je volgens mij makkelijk vaker trainen, bv maandag en vrijdag en dan zaterdag en zondag rustdagen. Alleen je zit dan weer met overtrainen. Beste is gewoon 1x p/week denk ik.

Hoe zit eigenlijk met kuiten, ken je die 2 of zelfs 3 p/week trainen?!


ik denk .. netals alle spieren dat je ze om de 72 uur kan trainen ... dus 2 x per week moet goed kunnen ja.
 
Ik zou zeggen, kijk wat voor jou het beste werkt. De ene persoon is de andere niet en je heb zelf het beste door wanneer je groei stagneerd.

Persoonlijk werkt bij mij 1x per week het beste.
 
Als beginner kan je je benen best 2x in de week trainen.

Maarja, als beginner vlieg je toch wel vooruit.

Enneh, als je je benen GOED traint dan WIL je ze niet eens vaker trainen....weten waarom??
Omdat je vergaat van de spierpijn.

Shut up and SQUAT!
 
nah, je moet geen spierpijn hebben om je benen goed te trainen.... 3x per week en heb geen spierpijn... en blijf groeien. onlangs opnieuw 95kg, en ben een goede cm bijgekomen in mijn benen, 71cm nu

trouwens, met het HST schema train je alles 3x per week, wat lijkt in te druisen tegen alles wat jullie zeggen, maar toch lijkt het schema heel populair te zijn.
 
Der Arnold deed alles ook 3x p/week. om de dag als het ware, en dat was ook niet de kleinste meende ik?!
 
Hoe weet je nou of je al hersteld bent?

Ik train zelf ook alles 1x in de week, maar soms denk ik dan echt dat ik bepaalde spiergroepen te weinig train.
Ik heb dan nml geen spierpijn meer maar dan wacht ik toch nog een paar dagen met trainen omdat dit in m'n schema staat.
Ik ben eerder bang voor undertraining dan overtraining.

Dus stel: ik heb mijn benen getraind en na X aantal dagen is mijn spierpijn over, kan ik daarna meteen weer trainen of moet ik mijn benen nog X aantal dagen laten rusten voor herstel/supercompensatie?

(enne Arnie kon vaker trainen door de, nou je weet wel...
heb trouwens net die docu gezien 'Pumpin Iron' echt
motiverend! :) )
 
Originally posted by Frenkpie



en je rug dan? je rug bestaat toch ook uit een groot aantal grote spieren....waarom geld die regel niet voor de rug?
Die regel geldt ook voor de rug, maar toch omvatten de benen een groter aantal spieren.
Meestal vergen de benen het langste herstel gevolgd door rug.
Maar ik ben dan ook voorstander van alle spiergroepen 1x in de week aangezien je dan meestal wel goed zit en het werkt praktisch het gemakkelijkst.
 
't probleem met arnold is dat zijn schema's eigenlijk niet goed doordacht waren. frequentie is een ding, maar hij had gewoon veel te veel volume, zowel in oefeningen als in sets. ik train alles 3x per week, maar meestal doe ik niet meer dan 5 oefeningen per training. en 10 sets per oefening is een maximum. en zo is dat dan meestal voor slechts 1 oefening van de 5.

zijn manier van trainen was werkelijk enkel goed voor hem. meeste mensen zouden er niet zo goed op vooruitgaan als hijzelf.
 
Originally posted by Spike
trouwens, met het HST schema train je alles 3x per week, wat lijkt in te druisen tegen alles wat jullie zeggen, maar toch lijkt het schema heel populair te zijn.

HIT is ook populair. 3x per week is onmogelijk als je streeft naar optimale groei. Natuurlijk, als je flink eet en een lichaam hebt dat snel kan herstellen/adapteren dan zal je misschien niet blijven stilstaan qua groei, voor de meerderheid geldt echter dat ongeveer 1x per week de beste resultaten opleverd op vlak van progressie en groei.
 
Back
Naar boven