Fitness Seller

waarom benen maar 1x in de week? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Met grote spiergroepen lijkt me dat duidelijk, maar zoals biceps/triceps/kuiten, heb al vaak zat schema's gezien waarin die spiergroepen wel vaak worden getraind, tot 3x p/week.

Nu zijn mijn kuiten niet bepaald mee gegroeid met de rest van m'n lichaam, (biceps gespannen is groter dan de kuit ??? ) en dat wil ik dus weer inhalen. Kan ik nu ma/woe/vrij kuiten trainen?.... heb ik de keuze uit twee mogelijkheden; elke keer de twee verschillende kuitspieren aanpakken (soleus? en de ........) of maandag de soleus, woensdag de Br......., vrijdag weer de soleus, en dan die maandag de b...... Zo train je ze drie keer in 2 wkn, of zoals ik al zei, elke training gewoon aalebei aanpakken (3 p/week)

later
 
Originally posted by Floyd
Der Arnold deed alles ook 3x p/week. om de dag als het ware, en dat was ook niet de kleinste meende ik?!
Arnold heeft zijn succes niet aan zijn training maar aan zijn genen te danken!
 
Originally posted by Spike
.... Zijn manier van trainen was werkelijk enkel goed voor hem. Meeste mensen zouden er niet zo goed op vooruitgaan als hijzelf ....
Zijn manier van trainen was voor hem de manier idd. Maar het gros gaat beter op een andere manier. Helemaal mee eens. Er zijn er idd. die ook nu nog goed gaan op die manier.
Originally posted by admin
.... Arnold heeft zijn succes niet aan zijn training maar aan zijn genen te danken! ....
Arnold heeft het grootste gedeelte van zijn succes aan zijn genen te danken maar natuurlijk ook aan zijn training.

Groet Smalluser :thumb:
 
Originally posted by admin


HIT is ook populair. 3x per week is onmogelijk als je streeft naar optimale groei. Natuurlijk, als je flink eet en een lichaam hebt dat snel kan herstellen/adapteren dan zal je misschien niet blijven stilstaan qua groei, voor de meerderheid geldt echter dat ongeveer 1x per week de beste resultaten opleverd op vlak van progressie en groei.

met het verschil dat hst uitgaat van het wetenschappelijk proces achter spiergroei.

hst lijkt me trouwens echt goed eens ter afwisseling.
de beste manier om het voor jou uit te maken is het te proberen. eens goed lezen wat de wetenschappelijke backup is van hst en dergelijke, en eventueel zelfs proberen
 
Originally posted by smalluser

Zijn manier van trainen was voor hem de manier idd. Maar het gros gaat beter op een andere manier. Helemaal mee eens. Er zijn er idd. die ook nu nog goed gaan op die manier.

Arnold heeft het grootste gedeelte van zijn succes aan zijn genen te danken maar natuurlijk ook aan zijn training.

Groet Smalluser :thumb:

Ook aan zijn training, maar vooral aan zijn genen.
Waarmee ik bedoel dat zijn training niet de key factor was voor zijn succes. Met een andere (lees: betere) trainingstechniek zoals de hedendaagse split van 1 tot 2x per week was hij indertijd nog veel groter geweest en had hij waarschijnlijk nog veel meer titels behaalt.
 
Originally posted by Spike


met het verschil dat hst uitgaat van het wetenschappelijk proces achter spiergroei.

hst lijkt me trouwens echt goed eens ter afwisseling.
de beste manier om het voor jou uit te maken is het te proberen. eens goed lezen wat de wetenschappelijke backup is van hst en dergelijke, en eventueel zelfs proberen
Nog niet geprobeerd idd, maar wat ik wel geprobeerd heb is 3 x en 2x elke spiergroep per week trainen, en heb er nooit goede resultaten mee gehaald, vanaf dat ik een lager volume en hogere intensiteit gebruikte kwamen de echte resultaten.
 
Wat is HST?

Nu, ik heb de indruk dat als je gewend bent vaker te trainen, de spierpijn steeds sneller overgaat.
Toen ik 3 weken niet had getraind, verging ik van de spierpijn.

Nu ben ik net een week weer bezig en heb de tweede depletieset weer achter de rug.. ditmaal heb ik alle spiergroepen kunnen pakken en zelfs van elke oefening die ik doe 1 set van 12 reps gedaan.. ik heb alleen nog maar een beetje pijn in mijn buikspieren en binnendijspier omdat ik alleen die spiergroep voluit getraind heb evenals kuiten waar ik al bijna helemaal niets meer van voel ...
Gelukkig zorgt mijn intensieve cardio toch al voor extra beentraining.. zo worden die toch 2x per week met KT en 3x redelijk zwaar belast met cardio.

Greetz..

Espi
 
Ik train benen maar 1x per 10 dgn en gaat daar goed op. Het is met benen precies als met andere spiergroepen, hoe zwaarder je ze belast (en dan bedoel ik niet een 1RM maar de totaal belasting) hoe langer ze nodig hebben om te herstellen. Hoe langer je traint (in jaren en niet in uren) des te zwaarder je ze kan belasten, des te langer je moet rusten.

Een beginner jan mischien wel 4x week z'n benen trainen, iemand ie een paar jaar traint heeft aan 1x/week genoeg.

Wat HST aangaat, als ik de ervaringen doorlees geven de meesten alleen maar aan dat ze sterker zijn geworden op bepaalde oefeningen (wat normaal is bij een high volume training van een paar weken) ik heb eigenlijk nog maar 1 of 2 reactie's gezien dat mensen er echt op groeide. Wat volgens mij ook normaal is bij een schema waarbij je 2/3 van de tijd relaxt bezig ben en maar 1/2 echt intensief traint.
 
Originally posted by admin

Die regel geldt ook voor de rug, maar toch omvatten de benen een groter aantal spieren.
Meestal vergen de benen het langste herstel gevolgd door rug.
Maar ik ben dan ook voorstander van alle spiergroepen 1x in de week aangezien je dan meestal wel goed zit en het werkt praktisch het gemakkelijkst.


de rug is de grootste spier... groter dan ej benen iig.
 
om echt correct te zijn zit je fout.

de grootste SPIER in je lichaam is de gluteus maximus.

je rug is een VERZAMELING van spieren. evenals je benen.
 
Originally posted by Frenkpie



de rug is de grootste spier... groter dan ej benen iig.
Dit is idd een niet correcte uitspraak, de benen maken om te beginnen al meer dan 50% van je lichaam uit, terwijl de rug maar +- 25% van je lichaam uit maakt.

Verder is de grootste spier de gluteus maximus (de reden dat men altijd in die spier injecteerd voor intramusculaire injecties) gevolgd door latissimus dorsi welke slechts een deel uitmaakt van de rugspieren. Al de andere spieren die samen de rug vormen zijn zelfs vrij klein (trapezius, levator scapulae, rhomboids,..)

Maar dus zowel de oppervlakte als de spieren zelf zijn bij de benen groter.
 
hoevaak je (benen) per week kan trainen hangt af van je belastbaarheid en of je wat hulpmiddelen gebruikt.
Ik vind dat je zoiezo veel traint, want je hebt maar een rustdag per week. En als ik het goed heb belast je met kickboxen toch ook al je benen, niet op dezelfde manier als met bb maar je traint ze wel.
Toen ik begon met trainen deed ik twee keer per week aan kickboxen en trainde ik 3,4 keer BB. Je bent nou eenmaal errug fanatiek als je net begint en je ziet al die grote gasten lopen.
Nu train ik(als ik de tijd heb) 4xper week alleen BB.

Misschien dat je ook een beetje te fanatiek bent, want voor een naturel (ik neem aan dat je dat bent) train je wel veel.
En het zijn niet alleen je spieren die moeten herstellen, maar ook je pezen, banden en kapsels en die hebben wat meer tijd nodig.
 
ik ben 100% natural ... dat schema is niet de schema dat ik altijd train hoor :)

zo druk was ong mijn oude schema..

dit is mijn nieuwe schema:

WEEK I:
-maandag:
borst,triceps,biceps
-dinsdag:
kickboxen
-woensdag:
benen,buik
-donderdag:
rug,schouders,onderarmen
-vrijdag:
borst,triceps,biceps
-zaterdag:
rustdag
-zondag:
rustdag

WEEK II:
-maandag:
benen,buik
-dinsdag:
kickboxen
-woensdag:
rug,schouders,onderarmen
-donderdag:
borst,triceps,biceps
-vrijdag:
benen,buik
-zaterdag:
rustdag
-zondag:
rustdag

WEEK III:
-maandag:

rug:
- Lever: Downward Rotation (die oefening achteraan links, om de hoek, waar je je omhoogtrekt)
- Dumbbel: Row (with elbows out) (de oefening met een halter: roeien)
- Cable: (die oefening,bij de paal. waar je t gewicht naar je toetrekt als je zit, soort van roeien)
- Cable: (die oefening, bij de crossover, waar je 1 zon handvat langs je lichaam trekt voor je vleugelrugspieren)
- Cable: (die oefening, bij de computer, waar je zon lat in je nek kan trekken, alleen dan met zon ding dat je gebruikt bij die oefening bij de paal)

schouders:
- Lever: Shoulder press (die oefening links achter in de hoek als je binnenloopt)
- Cable: Upright Row (zon stang rechte stang bij de cross-over naar je kin optrekken)
- Dumbbell: Front Raise (dumbbells 1 voor 1 voor je optillen, recht vooruit)

onderarmen:
- Barrbell: (die oefening waar je gaat zitten, en dan pak je een stang, en leg je je onderarmen omgedraait neer, en dan til je die stang weer op)

-dinsdag:
kickboxen
-woensdag:
borst,triceps,biceps
-donderdag:
benen,buik
-vrijdag:
rug:
- Cable: (die oefening, bij de computer, waar je zon lat in je nek kan trekken)
- Lever: Downward Rotation (die oefening achteraan links, om de hoek, waar je je omhoogtrekt)
- Dumbbel: Row (with elbows out) (de oefening met een halter: roeien)
- Cable: (die oefening, bij de crossover, waar je 1 zon handvat langs je lichaam trekt voor je vleugelrugspieren)
- Cable: (die oefening, bij de crossover, waar je 1 zon handvat langs je lichaam trekt voor je vleugelrugspieren)

schouders:
- Lever: Shoulder press (die oefening links achter in de hoek als je binnenloopt)
- Cable: Upright Row (zon stang rechte stang bij de cross-over naar je kin optrekken)
- dumbbell: (2 halters in je hand, en dan tegelijk heel langzaam naar buiten/omhoog tillen)

onderarmen:
- (die oefening waar je zon stok vasthoudt, waar een touw mee moet oprollen waar een gewicht aanhangt)

-zaterdag:
rustdag
-zondag:
rustdag

ik ben ff de oefeningen er ook bij te zetten... maja sommige engelse benamingen weet i knog niet .. dus beschrijf ik zelf wat t is :P en waar t staat :D

owja.. tis neit helemaal ingevuld..ik vul elke keer nadat ik getrained heb. die dag in met wat ik gedaan heb. en vul dan in wat ik voor de volgende keer ga doen.

(ben er gisteren dus voor t eerst mee begonnen zoals je ziet)

over een maandje is mijn schema helemaal af denk ik.. dan post ik em nog wel een keer.

zoals je ziet train ik mijn benen dus nu om de 3 weken 2x in de week. imo t beste schema voor mij denk ik. (totdat ik een betere weet te maken :) )


ik weet nog niet alle namen.. ik probeer op sites de namen te zoeken door te kijken hoe ze die in die korte filmpjes laten zien... maar best moeilijk. iemand nog een geode site?

Zoals je ziet zit ik dus nu in week 3. ben sinds gisteren begonnen met alle oefeningen erin te zetten enz.

http://exrx.net/Exercise.html

deze gebruik ik nu.
 
Laatst bewerkt:
volgens mij kan je wel kuiten bv 2 keer doen in de week, omdat die (alleszins bij mij) slechter vooruitgaan tov de rest
 
Jup normaal gezien wel, maar heb zelf soms 2 weken spierpijn in de kuiten dus dan wordt dat een beetje moeilijk :)
 
2 weken...wat doe je met je kuiten? te ver laten rekken of zo?
 
Als ik een shok training doe voor de kuiten bijv. doe dan verschillende supersets...op het einde v/d training moet ik praktisch kreupel over straat :)
 
Er zijn bepaalde soorten pijnen waar ik bang voor ben:
- rugpijn
- kniepijn
- enkelpijn..
Voor de kuiten krijgen de achillespezen ook behoorlijk op hun donder.. ben er niet dol op!
 
Back
Naar boven