Fitness Seller

waarom dextrose? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

AAJ

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
24 okt 2002
Berichten
675
Waardering
0
waarom is het zo belangrijk dat je dextrose neemt na je training, klopt het dat het heeft temaken met het versnellen van de opname van eiwit in je spieren???
 
Idd snelle toevoer van energie/betere opname en dat helpt natuurlijk ook de insuline piek te verhogen met alle anabole gevolgen vandien.
 
hoe zit dat trouwens als je sochtends een whey shakeje neemt om je lichaam zo snel mogelijk weer nieuwe proteine te bezorgen, is het dan ook nodig om hier iets koolhydraat-achtigs mee in te nemen (ik eet nu meestal eerst fruit (appel) als ik sochtends wakker ben, en na max een half uurtje later een volledige maaltijd..
 
een appel is niet echt een bijzondere toevoeging van voedingswaarde. wel veel vocht en dat heb je 's ochtends ook wel nodig.
Beter is idd een whey shakie te nemen 's ochtends en wat extra water te drinken. Dan na 1/2 uurtje een goede maaltijd.
 
aha okey, maar het is dus niet nodig dat er koolhydraten aan te pas komen om de (whey) eiwitten te vervoeren/verwerken, zoals normaal wel moet bij iedere normale maaltijd ?
 
Maar die koolhydraten zorgen er wel voor dat na een nacht niet eten de eiwitten niet als brandstof gebruikt worden, dus altijd koolhydraten bij je eiwitten nemen
 
Dus eigenlijk moet je een 'post workout shake' ook gewoon 's ochtends nemen op de dagen als je niet traint. Dus als je niet traint gewoon whey+snelle suikers+creatine? Net als na het trainen?
 
Nee! S ochtends neem je geen snelle koolhydraten, dat zet vrij gemakkelijk om in vet dan.
Ik zou fruit/sap kiezen of iets dergelijks.
 
Maar fruit en vruchten sap zijn toch ook snelle koolhydraten, ik bedoel sinasappelsap of druiven sap ofzo toch??
 
Niet zo snel als dextrose. En ik bedoelde niet perse die zoete vruchten nee.

Verder vezelrijke graanproducten erbij eten dat vertraagd ook de andere voeding die je dan eet.
 
Maar dan zou een whey shake toch niet veel nut hebben, dan zou je ook gewoon botherhammen met kip kunnen eten of wat pindakaas, beetje tonijn.... Want als je van dat spul bij je whey neemt wordt dat weer minder snel opgenomen..... en dat is toch juist de bedoeling van whey, dat het snel wordt opgenomen?
 
Eerst de whey, wat later de rest.
De aminozuren zitten dan in je bloed en worden daarna door de aangevoerde koolhydraten je spieren ingevoerd.

Verder niet alleen de snelheid is belangrijk 's ochtends maar ook het feit dat je heel de ochtend eiwitvoorziening hebt. Dus trage eiwitaanvoer.
 
aaaah oke even ter verduidelijking, en ter conculusie dus:

''s ochtends eerst whey en creatine, en minstens een 1/2 later een goed gebalanceerd ontbijt. Dus met wat Kh, lekker sapje, wat eiwitten en wat gezonde vetten.

Dit is wat je bedoelt niet?
 
Nagel op de kop :D
Ik zou dus 15-20 min tussen die shake/ontbijt houden...
en ook traag eiwit in je ontbijt eten.
verder in je slaap verbruik je echt geen bal energie! (zoals sommigen denken) Maar wel een hele hoop eiwit.
 
Thx man, zo leer ik nog eens wat hier!! :p
 
:D ik weet weer genoeg ;)
 
Originally posted by AAJ
waarom is het zo belangrijk dat je dextrose neemt na je training, klopt het dat het heeft temaken met het versnellen van de opname van eiwit in je spieren???

Na training neemt lichaam moeilijk carbs op. Dextrose is bloedsuiker en zorgt voor een insuline spike. Die zorgt ervoor dat carbs opgenomen worden in vet en spiercellen. omgezet in glycgogeen, waarbij elke gram glycogeen 2.7 gram water aantrekt. Meer water is een hogere elektrolyten aanvoer en daarmee ook het calcium transport systeem dat eiwitten en creatine in de cel haalt.
 
Back
Naar boven