MuscleMeat

Waarom Facebook fitnessapp koopt: niet voor uw gezondheid

Bezoekers in dit topic

herkuul

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
20 dec 2006
Berichten
13.376
Waardering
798
Lengte
1m80
Massa
95kg
Vetpercentage
13%
Waarom Facebook fitnessapp koopt: niet voor uw gezondheid
Sam Feys − 25/04/14, 13u31

© thinkstock.
DM ANALYSE De meest recente aankoop van Facebook doet alweer de wenkbrauwen fronsen. De sociale grootmacht nam het bedrijf achter fitnessapp Moves over voor een onbekend bedrag. Daar zou een heel nobele gedachtegang achter kunnen zitten waarbij Facebook zijn gebruikers massaal aan het sporten wil krijgen. Maar het mag niet verwonderen dat de sociaalnetwerksite heus niet zo inzit met jouw gezondheid.


Omdat Moves zo goed is in het verzamelen van data en locaties, klinkt de app voor Facebook als muziek in de oren

© moves.
Een omschrijving als fitnessapp doet Moves misschien te veel eer aan. Meer dan aanzetten tot sporten houdt de app namelijk nauwgezet bij wat zijn gebruikers precies doen. Het is een soort dagboek dat automatisch bijhoudt hoeveel en wanneer je hebt bewogen. Op het einde van de dag krijg je een handig overzicht met een kaart met al je bewegingsactiviteit (stappen, lopen...) en krijg je te horen of je al dan niet de 10.000 aanbevolen stappen hebt gehaald.

Nu zelfs spelers als Apple zich op de fitnessmarkt willen werpen (mogelijk zelfs met de hulp van Nike), lijkt het evident dat ook Facebook die markt wil betreden. Of het sociaal netwerk jouw gezondheid daadwerkelijk wil verbeteren, valt te betwijfelen.

Geruisloos gegevens verzamelen
Juist omdat Moves zo goed is in het verzamelen van die data en locaties klinkt de app voor Facebook als muziek in de oren. Nog beter zelfs: die data van ruim vier miljoen gebruikers wordt passief en geruisloos verzameld. De app zorgt ervoor dat de smartphone zo weinig mogelijk extra batterij verbruikt, terwijl in de achtergrond netjes wordt bijgehouden waar je bent en wat je doet.

Bedenk goed welke informatie je over jezelf onthult als je dergelijke apps gebruikt:
• Waar je bent,
• Hoe en wanneer je je verplaatst,
• Wat je werkuren zijn,
• Op welke momenten je thuis bent,
• Wanneer je op vakantie bent en wat je daar doet,
• Hoe sportief je bent,
• ...


© moves.
Op die manier kan Facebook niet alleen op locatie gebaseerde advertenties tonen, maar ook rekening houden met geleverde sportieve inspanningen. Het is zomaar mogelijk dat de sociaalnetwerksite je opeens een kortingsbon voor Aquarius aansmeert nadat je een juist een aantal rondjes rond de Watersportbaan hebt gelopen en toevallig in de buurt van de Colruyt bent. Gewoon, omdat het kan. Facebook weet nu al ontiegelijk veel over wie je bent en dat wordt in de toekomst alleen maar erger.

Het past allemaal in de strategie van Facebook om een zo compleet mogelijk digitaal profiel uit te bouwen van wie zijn gebruikers eigenlijk zijn. Daar is de sociaalnetwerksite al een tijdje mee bezig.

Nog eind vorig jaar nam Facebook bijna geruisloos het Israëlische Onavo over voor 120 miljoen dollar. Die app vermindert je dataverbruik drastisch met de hulp van compressietechnologie, wat op zijn beurt geld bespaart aan databundels of dure roamingkosten in het buitenland. Zo kan Facebook in principe perfect weten wat je het meeste boeit op het internet en welke apps je het meeste gebruikt.


Facebook wordt elke dag een beetje slimmer. Met dank aan u en onwetende gebruikers van apps waarvan ontwikkelaars opeens voor het geld van Mark Zuckerberg zwichten

© getty.
"Vanuit die visie heeft Facebook er dus ook alle baat bij om overgenomen apps als Instagram en WhatsApp niet in een blauw Facebookkleedje te steken en ze zelfs zover mogelijk van de sociaalnetwerksite te houden", legt Rob Heyman, coauteur van het boek 'Facebook ziet alles', uit. "Ondertussen blijft het sociale netwerk wel op de hoogte van je surfgedrag en weet het perfect waarvoor het advertenties kan tonen."

Facebook heeft wel beloofd dat het de stekker niet uit de Moves-app trekt en dat het de data uit de fitnessapp niet zal vermengen met die van zijn sociaal netwerk. Maar zoals veel van zijn overgenomen apps laat Facebook de deur op een kier om informatie over jouw locatie voor andere doeleinden te gebruiken en kunnen de gebruiksvoorwaarden op elk moment worden aangepast.

Zo wordt Facebook elke dag een beetje slimmer. Met dank aan u en andere onwetende gebruikers van apps waarvan de ontwikkelaars opeens voor het geld van Mark Zuckerberg zwichten.
 
Geef Facebook terug aan het volk!
 
Facebook is een zwendel van de joden.


Juden... :angstig:
 
Als je ook maar één seconde de mogelijkheid hebt overwogen dat Facebook het had gekocht om de gezondheid van z'n gebruikers te verbeteren, ben je naïef.
 
So? het enige wat ze doen is de informatie gebruiken voor reclame doeleinden en je geeft er zelf toestemming voor. als je het niet wil, moet je het niet gebruiken

Bovendien weet facebook zelf ook goed dat het sociale netwerk een keer zal instorten, waardoor ze andere markten moeten aanboren in de toekomst.

 
Facebook not even once.

Ik heb geen chrome maar ik heb het idee dat die je ook aardig in de gaten houden.
 
nog even en dan zijn we robotjes die bestuurd worden door internet
 
nog even en dan zijn we robotjes die bestuurd worden door internet

Dafuq.gif
 
als facebook maar met zijn fikken van myfitnesspal afblijft
 
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Back
Naar boven