MuscleMeat

Waarom fullbody beter als split? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

elcapone

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
5 feb 2008
Berichten
149
Waardering
0
Ik zie hier vaak staan dat zeker als beginner je beter een fullbody schema kan doen ipv een split split schema, waarom?

Als je 4 sommige 5 dgn traint is een split schema toch beter ofniet?
 
De belangrijkste reden dat je als beginner voor fullbody gaat is dat de compound lifts (squat, deadlift, benchpress, power clean, ...) je lichaam als geheel sterker te maken door een heleboel spieren ineens te trainen. Als je lichaam een zwakke plek heeft, zullen deze oefeningen die tonen. Door fullbody verwaarloos je ook je benen niet, wat een veel gemaakte fout is door beginners. Benen trainen triggert spiergroei, ook in de rest van je lichaam.
Fullbody workouts zorgen ook voor een neurale adaptatie over heel je lichaam (en het is dat wat de newbie gains drijft in het begin, eerder dan puur spiergroei). Maar daar ga ik nu niet over zagen. Na een tijdje lezen over krachttraining zal het wel tot je doordringen. Ik zeg echter niet dat splits niet werken, fullbody workouts zijn gewoon één van de beste manieren om te beginnen met krachttraining. Je zal er op tijd en stond wel van beginnen houden :D.
 
duidelijke uitleg of duidelijke mening heeh thnx
 
het is maar wat je lekker ligt
3 dagen in een week fullbody en met een volmaakt en volgepompt lichaam naar huis gaan of 5 dagen trainen met elke keer eeen gedeelte opgepompt
en persoonlijk ,het ligt bij iedereen anders ,heb ik meer gains bij fullbody dan bij split en het gaat al 2 jaar zoo
 
beter doe je fullbody, maakt je veel sterker dan 1 wekelijkse afmatting van een spiergroep.
 
vrienden van mij zeggen dat als je een dag bisceps en rug doet en de andere dag iets anders.
Dat je dan die groep spieren die je op een dag trained meer intensiever traint dan wanneer je heel je lichaam op een dag traint.
is dat waar??
 
ja tuurlijk is dat zo, maar bij fb pak je het 3x per week dus staat die groep langer ondruk en is het (theoretisch gezien) meer met supercompensatie bezig dan wanneer je een groep 1x per week pakt en dan de hele week moet herstellen.
 
Vraag was

Ik zie hier vaak staan dat zeker als beginner je beter een fullbody schema kan doen ipv een split split schema, waarom?.

Wat dat aangaat ga ik met SquatIt mee. Eerste periode van je training is helemaal niet bestemd om je lichaam op te pompen of echt te groeien, maar om de leren en je lichaam gereed te maken voor de trainingen die wel bestemd zijn voor groei, kracht, enz.
 
Vraag was

Ik zie hier vaak staan dat zeker als beginner je beter een fullbody schema kan doen ipv een split split schema, waarom?.

Wat dat aangaat ga ik met SquatIt mee. Eerste periode van je training is helemaal niet bestemd om je lichaam op te pompen of echt te groeien, maar om de leren en je lichaam gereed te maken voor de trainingen die wel bestemd zijn voor groei, kracht, enz.

Wat zijn jouw persoonlijke ervaringen met fullbody schema's zoals bv die van rippetoe?
 
Als je full body traint kun je niet 4 a 5 keer in de week trainen. 3 max.
 
Ik doe elk jaar 2 keer 2 maand full body
 
Wat zijn jouw persoonlijke ervaringen met fullbody schema's zoals bv die van rippetoe?

Ik gebruik een FB schema om te herstellen van een splitschema of om op te starten na een lay-off.

Heb zelf wat massa aangaat nooit veel baat gehad van een FB op zich. Bemerk mestal wel kracht winst, maar dat is imo door verbeterde neuromusculaire coordinatie.
 
het is maar wat je lekker ligt
3 dagen in een week fullbody en met een volmaakt en volgepompt lichaam naar huis gaan of 5 dagen trainen met elke keer eeen gedeelte opgepompt
en persoonlijk ,het ligt bij iedereen anders ,heb ik meer gains bij fullbody dan bij split en het gaat al 2 jaar zoo

knap dat je na 2 jaar trainen weet dat je meer gains hebt met fullbody, dan met split..
 
Denk dat als je start je idd beter kan beginnen met een FB. Naarmate je groter, sterker word, kun je imo beter steeds verder opsplitsen.
 
Bemerk mestal wel kracht winst, maar dat is imo door verbeterde neuromusculaire coordinatie.

Ja, dat lijkt me wel kloppen. 1 maal per week een oefening doen betekent dat je lichaam het na een week alweer gedeeltelijk "ontleerd" is. Geen wonder dat die Bulgaarse gewichtheffers 3 keer per dag trainen. Wat dat betreft gaat het bij mij beter als ik in ieder geval 2 keer per week een oefening doe (al is het maar heavy-light)
 
Ik zou ook graag full-body doen alleen nadeel is dat je gedwongen om de dag moet trainen terwijl ik vaak door tijdgebrek genoodzaakt ben 3 dagen achter elkaar te trainen, met full-body dus niet mogelijk.
 
ik heb nu al 6 maanden mss 7-8 maanden gefittnessed, zou ik nu nog fullbody moeten doen zo nee kan je dan een goed schema geven en zo ja kan je mss een voorbeeld geven een fullbody trainingsschema
 
ik heb nu al 6 maanden mss 7-8 maanden gefittnessed, zou ik nu nog fullbody moeten doen zo nee kan je dan een goed schema geven en zo ja kan je mss een voorbeeld geven een fullbody trainingsschema

Dat fullbody ideaal is voor beginners wil niet zeggen dat het voor gevorderden niet werkt.

Als je minder dan een jaar traint word je over het algemeen wel als beginner beschouwd.

En qua schema: je hebt dit al een paar keer gevraagd en elke keer gaven mensen je een link. Mss eens lezen?
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat lijkt me wel kloppen. 1 maal per week een oefening doen betekent dat je lichaam het na een week alweer gedeeltelijk "ontleerd" is. Geen wonder dat die Bulgaarse gewichtheffers 3 keer per dag trainen. Wat dat betreft gaat het bij mij beter als ik in ieder geval 2 keer per week een oefening doe (al is het maar heavy-light)

Ik heb zelf trainingsregime gezien die uitgingen van 10-12 keer per dag maar dan wel 5-6 minuten per keer waardoor het totale volume eigenlijk maar rond het uur ligt.
 
Ja, dat lijkt me wel kloppen. 1 maal per week een oefening doen betekent dat je lichaam het na een week alweer gedeeltelijk "ontleerd" is. Geen wonder dat die Bulgaarse gewichtheffers 3 keer per dag trainen. Wat dat betreft gaat het bij mij beter als ik in ieder geval 2 keer per week een oefening doe (al is het maar heavy-light)

Persoonlijk lijkt mij één keer per week een bepaalde spiergroep aanpakken ook wel wat weinig, al heb ik er zelf geen ervaring mee. Ga het de komende 10 weken eens proefondervindelijk vaststellen d.m.v. een 3 - daags splitschema, ben benieuwd! :D
 
Back
Naar boven